PDA

View Full Version : kampo tube pedal 901



pasqual
23 maart 2010, 22:50
iemand bekend met dit pedaal? ik heb er een sinds vandaag en had vantevoren geen idee of het überhaupt iets was. ik heb dat wel vaker: dan bied ik ergens op en ga vervolgens tot koop over en dan pas ga ik eens ff googelen wat het eigenlijk voor een pedaal is. niet altijd even slim maar wel spannend:seriousf: . ik had dan ook tegenstrijdige recensies gelezen over dit pedaal. Dirk-Hendrik schreef een mooi stukje: de orginele 12ax7 is bagger maar toen hij er een ander buisje in deed fleurde het pedaal helemaal op.
ik heb 'm uiteraard meteen uitgeprobeerd en ik kan zeggen dat ik aangenaam verrast was door de lekkere vintage overdrive sound die er in zit. meteen nieuwsgierig naar het buisje: een philips miniwatt ecc83. ( nos? in ieder geval made in holland dus een paar decennia oud ). zou het buisje echt zo'n verschil maken? de overdrive varieerd van subtiele vervorming ( clean met randje ) tot een volle fuzz-achtige vervorming. de tone-regeling werkt naar behoren: treble-mid-bass. ik ga er van uit dat de bijgeleverde sovtek buis de orginele is? zo ja, dan hoef ik 'm niet te proberen als ik Dirk-Hendrik mag geloven.

laat eens ff weten als je dit pedaal ook hebt ( gehad ) en wat je er van vindt.

groeten Pasqual.

Luke-wannabe
23 maart 2010, 23:08
Ik heb 'm ook gehad, maar vond het niet veel. Helemaal niet zo natuurlijk als jij zei. Gewoon een goedkoop pedaal. Maar als jij er blij mee bent is dat natuurlijk tegek! Misschien heb jij wel een heel andere speelstijl en smaak dan ik :)

pasqual
23 maart 2010, 23:27
als we allemaal dezelfde smaak hadden, dan zou het me toch een saaie boel zijn, toch? maar het zou natuurlijk ook aan het buisje kunnen liggen. of inderdaad mijn smaak ( rock en pink floyd en een heleboel andere muziek;) ).
anyway, voor mij werkt het ding goed. en ik denk niet dat "budget" of "erg duur" veel uitmaakt: je vind het mooi of niet. er zijn legio voorbeelden van goedkope pedalen die te gek klinken en v.v.

groeten Pasqual.

BamBuFan1
24 maart 2010, 02:16
Ik heb hem ook, en er een 12AT7 ingezet, waardoor het een wat transparantere booster met buizenrandje wordt. Voor het geld is het een heel leuk pedaal. Hij werd oorspronkelijk door www.conrad.nl aangeboden voor iets van €70.

Comfortably Daniel
24 maart 2010, 12:31
Heb er ook ooit eens een gehad. Vond 't best een aardig pedaal toen ik er een 12AU7 in gepropt had. Hij klinkt net even wat anders dan een Tube Driver maar komt er goed in buurt...Pink Floyd hè ;)

Dirk_Hendrik
24 maart 2010, 15:00
Zoals ik eerder schreef knapt ie van een betere buis dito op. Daarna kan ik nog steeds met geen mogelijkheid met any tubedriver achtig pedaal, gecombineerd met strat en buizenbak erachter, een sound maken die Gilmour suggereert die ik niet met hetzelfde gemak zonder die tubedriver zou kunnen krijgen.

pasqual
24 maart 2010, 22:25
ik suggereer ook niet dat je dit pedaal nodig hebt om gilmours sound te krijgen. het pedaal heeft wel bepaalde klankeigenschappen die erg bruikbaar zijn voor bepaalde pink floyd nummers. maar ik heb 'm nog niet geprobeerd op mijn buizenbak. dat gaat zaterdag pas gebeuren en niet uitgebreid aangezien ik moet optereden en dan ga je niet te veel klooien met je geluid. maar voor wat ik thuis al eens heb gehoord ben ik al blij mee.

@Dirk Hendrik; weet jij toevallig welk buisje er van orgine in zit? sovtek 12ax7 toevallig?

groeten Pasqual.

HalfBlindLefty
25 maart 2010, 18:00
Is een fijn pedaaltje, de mijne heeft een Fender 12AX7.
Moet hem echter nog steeds nakijken... 2 * trappen voor aan en 2* trappen voor uit, lijkt wel conditietraining. :)

pasqual
26 maart 2010, 16:05
je zou er misschien een nieuwe schakelaar in kunne zetten? is zo gepiept en je bent van alle ellende af.

groeten Pasqual.

Comfortably Daniel
29 maart 2010, 17:05
Dirk...Je wilt toch niet echt zeggen dat je geen Gilmour sound eruit krijgt hè? Hij heeft dit pedaal zo vreselijk lang gebruikt(en nog steeds) dat je als Gilmour-freak eigenlijk niet zonder kan. Ik zou 't toch nog eens proberen ;)

pasqual
29 maart 2010, 21:36
hey Daniël,

leuk om te weten, dit wist ik nog niet. maar je bedoeld waarschijnlijk het pedaal waar de kampo een kopie van is? weet jij toevallig welk buisje David gebruikt?

groeten Pasqual.

Dirk_Hendrik
29 maart 2010, 21:49
Dirk...Je wilt toch niet echt zeggen dat je geen Gilmour sound eruit krijgt hè? Hij heeft dit pedaal zo vreselijk lang gebruikt(en nog steeds) dat je als Gilmour-freak eigenlijk niet zonder kan. Ik zou 't toch nog eens proberen ;)

12AT7/ECC82

Wat ik zei,
het gaat dus om een booster en een buizenbak. De buizenbak doet het scheuren, de booster helt de buizenbak.

En dan zit je aan het simpel concept dat pre-distortion equalizing (in dit geval dus soundshaping met een tube booster) vrij weinig toevoegt als de distortion daarna pas wordt gegenereerd. En dat je de boostfunktie dus met any pedaal kunt doen en een aardig eind in de richting komt.

Tenzij je Gilmour zelf bent. Da's het stuk wat in de vingers van de gitarist zit. En da's bij Gilmour een heleboel.

BamBuFan1
30 maart 2010, 00:19
Tenzij je Gilmour zelf bent. Da's het stuk wat in de vingers van de gitarist zit. En da's bij Gilmour een heleboel.

Heeft David Gilmour een heleboel vingers?!

http://schvetbandits.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/10/six-fingers.jpg

Comfortably Daniel
30 maart 2010, 22:17
@ Pasqual: Inderdaad...David gebruikt de Tube Driver al sinds de jaren negentig. Over het algemeen één als clean-boost en één als overdrive. Hij heeft er naar mijn weten gewoon 12AX7's in zitten. Merk...uhm...Yugo geloof ik.

@ Dirk: ah, wacht even. Gilmour gebruikt de TD over cleane versterkers, niet op een scheurende Marshall of iets dergelijks. Dat zal waarschijnlijk het probleem opleveren bij je. Ook is de EQ van het pedaal vrij neutraal ingesteld. Misschien een beetje bass erbij her en der.