PDA

View Full Version : Halzen?!?



grattrock
23 maart 2010, 21:45
zit net lekker door een nieuw book over gitaarbouw heen te bladeren. (ik dacht, dat wil ik toch tenminste 1 keer proberen) en ik las over de schaallengte van halzen. nu heb ik ooit gehoord dat voor een beginner (als ik) een hals niet het makkelijktse is om te doen. en dat je ze ook los kan kopen. Ik googlen (altijd fijn om het prijskaartje te weten) en t viel mij op dat ik nergens de schaallengte stond. hoe kan ik dan uitvogelen hoe ver dat fretboard van mijn brug af moet? im confused

voorbeeltje van kantnklare hals kant n klare hals (http://www.mainmusic.nl/nl/product/3273/351/gitaar/gitaaronderdelen/halzen/overige/neck_jb_model__rosewood_fretboard.html)

Puerco
23 maart 2010, 22:02
De halzen die je kant en klaar koopt zijn meestal voor de geijkte modellen, bv een stratocaster of tele hals, die gemaakt zijn voor een 25,5 inch scale. Als je daar een stratocaster of tele body bij doet dan komt het vanzelf goed en hoef je daar in principe niet teveel zorgen over te maken.
De hals die je toont is trouwens een bashals.
Warmoth levert ook zogenaamde conversie halzen die gemaakt zijn voor een scale van 24,75 inch in combinatie met een standaard stratocaster body.
Gibson halzen kom je minder vaak kant en klaar tegen omdat die normaal gesproken gelijmd zitten aan de body en de joint daar minder universeel is, bij Warmoth verkopen ze die wel maar die zijn dan doorgaans voor een geschroefde verbinding op hun eigen body's.

snaarplukker
23 maart 2010, 22:07
Je hebt halzen met een mensuurlengte van 25.25 inch (Fender achtige gitaren) en 24.75 inch (Gibson achtige gitaren). De afstand tussen de topkam en de 12e fret is de helft van de mensuurlengte, dus diezelfde afstand heb je ook nodig tussen 12e fret en brugzadels. De hals die je laat zien is van een jazzbass.

Heh, net één voor me.;)

oigun
23 maart 2010, 22:32
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=halzen&action=page&group_id=12&lang=NL

Hier staat de mensuurlengte er wel bij er zijn op ebay ook diverse halzen voor minder te koop. Ik heb geen ervaring met de kwaliteit. Het schijnt dat de halzen van usacg (http://www.usacustomguitars.com/) erg goed zijn

grattrock
23 maart 2010, 22:43
te gek! dank je wel, dan is dat ook weer duidelijk ^^

edit: ik had begrepen dat de gemiddelde hals ongeveer 25 inch is. toch zie ik bij guitarsupplies halzen van 12"... eigenlijk zijn alleen de paddle necks 22" als ik t moet geloven...

thijser
23 maart 2010, 23:01
Heb even op guitarsup... gekeken. Ik snap je verwaring. Bij de paddle necks staat de scale lengte in inches, bij de strat neks etc staat de radius van de toets in inches.

barno
23 maart 2010, 23:12
samengevat: er zijn drie vaak gebruikte scales voor electrische gitaren. globaal kan je zeggen: fender : 25,5 / Gibson :24.75 en PRS zit er tussenin met 25. maar let op: fender heeft ook gitaren met kortere scale enz... Ik heb es een fretboard gibson scale besteld en merkte op laatste moment dat ze mij een PRS scale hadden gestuurd, is klein verschil, maar wel belangrijk!

als je dingen ziet zoals 7.25, 9, 12, 14, 16 inch: heeft men het over de radius op het fretboard, maw hoe kleiner het getal, hoe boller het fretboard staat van E naar e.

ziekdier
26 maart 2010, 17:25
je moet in geval geen "Kok" halzen hebben , want dat is nie fijn!

succes!

@je