PDA

View Full Version : vraag setup Gibson SG



deftone82
23 maart 2010, 20:23
Hallo
Sinds enige tijd word ik een stevige buzz gewaar op mijn Gibson SG.
Om een of andere reden (te druk, geen zin, te duur) geraak ik niet bij de dealer om hem te laten afstellen. Ik kan naar een winkel gaan, maar daar betaal ik 50 euro om hem af te stellen (zo duur omdat ik die gitaar daar niet gekocht heb...).

Nu is mijn vraag of het volgende een fabeltje is of niet. Ik heb ooit gehoord dat het 'tailpiece' (waar de snaren in doorgaan en vastzitten) op het hout moet staan, dus helemaal beneden. Omdat ik met die buzz zit, heb ik de kam hoger gezet, maar omdat de snaren daar niet op de rand mogen snijden, heb ik ook de tailpiece hoger moeten zetten...en nog steeds is de buzz niet weg. Ik vrees dat er aan de hals gesleuteld moet worden...

Mitch
23 maart 2010, 20:29
Daar zou je zo maar gelijk in kunnen hebben.
Maar je wil niet naar een dealer of er geld aan uitgeven, dus zoek eens op "halspen afstellen''.

Chocola
23 maart 2010, 21:25
Ik vrees dat er aan de hals gesleuteld moet worden...

Wat led je? :D.

nickofzo
23 maart 2010, 23:26
Wat led je? :D.

http://static.howstuffworks.com/gif/led-diagram.jpg



ik zou niet zomaar de tailpiece lager gaan zetten.. voor je het weet staan de snaren onder zon hoek dat je er een pakje per dag doorheen speelt,

waar ergens bevind zich de buzz?
de kans is groter dat je de hals even moet bijdraaien dan,

geert1976
23 maart 2010, 23:28
Hallo
Sinds enige tijd word ik een stevige buzz gewaar op mijn Gibson SG.
Om een of andere reden (te druk, geen zin, te duur) geraak ik niet bij de dealer om hem te laten afstellen. Ik kan naar een winkel gaan, maar daar betaal ik 50 euro om hem af te stellen (zo duur omdat ik die gitaar daar niet gekocht heb...).

Nu is mijn vraag of het volgende een fabeltje is of niet. Ik heb ooit gehoord dat het 'tailpiece' (waar de snaren in doorgaan en vastzitten) op het hout moet staan, dus helemaal beneden. Omdat ik met die buzz zit, heb ik de kam hoger gezet, maar omdat de snaren daar niet op de rand mogen snijden, heb ik ook de tailpiece hoger moeten zetten...en nog steeds is de buzz niet weg. Ik vrees dat er aan de hals gesleuteld moet worden...

Tongeren hè, das in mijn achtertuin (Nunspeet), je bent van harte welkom:ok:

dutch.idiot
24 maart 2010, 00:27
Tongeren hè, das in mijn achtertuin (Nunspeet), je bent van harte welkom:ok:

Dat is nou Geert: staat altijd klaar voor zijn mede-gitarist.:ok:

On topic: ik zou inderdaad niet te veel aan de brug klooien, dat kan vervelende bijeffecten voor de snaren hebben. Wie weet werkt het afstellen van de trussrod (halspen) beter.

geert1976
24 maart 2010, 00:56
Dat is nou Geert: staat altijd klaar voor zijn mede-gitarist.:ok:

On topic: ik zou inderdaad niet te veel aan de brug klooien, dat kan vervelende bijeffecten voor de snaren hebben. Wie weet werkt het afstellen van de trussrod (halspen) beter.

Als die maar niet na de tijd mijn SG's meeneemt.

Het zal de halspen wel zijn, wil nog wel eens gebeuren met SG's

guitarkid
24 maart 2010, 12:10
Tongeren hè, das in mijn achtertuin (Nunspeet), je bent van harte welkom:ok:

Maar pas op, hoor. Voor je het weet heeft Geert 'm van je gekocht. ;)
't Is wel een SG.....
Maar weer een sympathiek gebaar vanuit het Nunspeetse!!

Gr. C.

deftone82
24 maart 2010, 21:21
Zo Geert, flinke achtertuin!

ik had al gelezen dat het zelf beginnen sleutelen aan de halspen niet zo'n goed idee is, voor je het weet heb je permanente schade aan je gitaar...

De buzz zit vooral tussen fretten 5 en 12 met hardste buzz rond fret 7-8-9. En vooral op de lage E (bovenste snaar!).
Het vreemde is dat ie het sommige dagen minder heeft dan op andere...

Dus, als ik jullie goed versta, tailpiece helemaal naar onder, ook de kam weer naar onder want anders wordt de hoek te groot en schuren snaren over die scherpe rand, en hals iets meer krommen?

SRV2000
25 maart 2010, 00:15
Tongeren hè, das in mijn achtertuin (Nunspeet), je bent van harte welkom:ok:

Zie dat vind ik nauw zo fijn dat er nog leden zijn die zo behulpzaam zijn !!! grote klasse Geert.

Als SG liefhebber/kenner moet dit voor jou wel te doen zijn;)
Ik meende dat ik met 1,5 hectare een knap stukje grond had maar jeutje jij hebt een beste lap aarde zeg ;)

Maar als je hem er eens op laat spelen heb je nog niet de garantie dat je em weer terug krijgt haha