PDA

View Full Version : Vandaag eerste bas gekocht



caliban
23 maart 2010, 16:18
Vandaag een tweedehandse Squier Standard P Bass Special Edition‏ gekocht, met spiegelende slagplaat :crazyhappy: (beetje fout maar het heeft echt wel wat). Een P-pickup en een J-pickup bij de brug. Nog niet kunnen proberen over amp, en nog geen foto's kunnen pakken. Hier komt in principe morgen verandering in :p.

Ze ziet er helemaal prima uit, maar de nek is vrij hard gekromd door de snarenspanning. Wat doe ik hier best aan?f

Wabbie
23 maart 2010, 17:39
Hoe erg is heel erg? Lijkt me dat je dat toch gewoon even kunt bijstellen met het aandraaien van je halspen?

Verder zijn PJ's er lekker en leuk. Ik ben ooit begonnen op een Vantage P-J van multiplex. Dat blijft een leuk apparaat :D

budje
23 maart 2010, 18:02
Een spiegelende slagplaat is niet fout, maar heel rock 'n' roll! (http://www.youtube.com/watch?v=M5jDrqB83Ls)

FromBeyond
23 maart 2010, 19:06
Een spiegelende slagplaat is niet fout, maar heel rock 'n' roll! (http://www.youtube.com/watch?v=M5jDrqB83Ls)

Waarom wist ik dat dat een filmpje van Phil Lynott zou zijn ;)
Naar de OP, Kromme hals is gewoon een kwestie van halspen afstellen. Op standaard p-bassen zit die meestal onder de topkam, zo niet, dan richting de neckjoint. Veel plezier ermee :ok:

caliban
23 maart 2010, 19:12
Hoe erg is heel erg? Lijkt me dat je dat toch gewoon even kunt bijstellen met het aandraaien van je halspen?

Verder zijn PJ's er lekker en leuk. Ik ben ooit begonnen op een Vantage P-J van multiplex. Dat blijft een leuk apparaat :D

Ik vind het een mooi spul, en die combinatie van die pickups lijkt me ook fijn.

Aandraaien van de halspen zal ik eens proberen, maar heb ik geen ervaring mee. Kan je hier wat mee foutdoen?

FromBeyond
23 maart 2010, 22:49
Ik vind het een mooi spul, en die combinatie van die pickups lijkt me ook fijn.

Aandraaien van de halspen zal ik eens proberen, maar heb ik geen ervaring mee. Kan je hier wat mee foutdoen?

Oh jazeker wel, dus ik zou eerst eens een goeie setup guide opzoeken ofzo. Het liefst met visuele voorbeelden, werkt net even wat beter.

stikel
23 maart 2010, 22:50
Als je nog nooit aan halspennen hebt gedraaid zou ik het aan de vakman overlaten

Groet Jan

Wabbie
23 maart 2010, 23:45
gaat prima. Gewoon een kwartslag per keer, dan snaren op spanning brengen en je bas even een tijdje laten settelen. Vervolgens kijken hoe de hals staat en evt. het proces weer herhalen.
Zolang je het rustig en met beleid doet kun je weinig stukmaken aan je bas hoor.

caliban
24 maart 2010, 12:27
Eerst de snaren ontspannen, of mag je eraan draaien als ze nog gespannen staan?

Wabbie
24 maart 2010, 12:40
Ik onspan de snaren altijd. Dan is het makkelijker om de halspen te verstellen en je kunt er makkelijk bij. Zolang je het met kleine beetjes doet gaat dat prima.

caliban
25 maart 2010, 18:18
Gisteren versterkt kunnen spelen, klonk super, en de gekromde nek stoort niet zo fel.

caliban
26 maart 2010, 17:37
Eergisteren even met de bas op mijn gitaar rig gespeeld. Heel stilletjes want ik had schrik om dingen stuk te gaan maken. Klonk echt enorm vet met veel overdrive erop. Verder speel ik door line 6 toneport en over wat hifi spul.

Wabbie
27 maart 2010, 11:27
Zolang je op let dat je je gitaarspeakers niet opblaast met je lage frequenties gaat dat prima. Daar zijn namelijk je speakers niet op gemaakt en die kun je dan vrij gemakkelijk, bij wat hardere volumes, naar de tering helpen.
Enige wat ik vind bij bassen over een gitaarversterker is dat je een boel laag mis op een gegeven moment. Maar ik heb inderdaad ook wel eens mijn Koch Powertone2 gebruikt als "overdrive" pedaal voor mijn bas, en dat klonk er gaaf. Niet altijd even bruikbaar, maar wel erg leuk voor een keertje.

budje
27 maart 2010, 21:32
Waarom wist ik dat dat een filmpje van Phil Lynott zou zijn ;)
Naar de OP, Kromme hals is gewoon een kwestie van halspen afstellen. Op standaard p-bassen zit die meestal onder de topkam, zo niet, dan richting de neckjoint. Veel plezier ermee :ok:

omdat Phil koel was. ook al zou hij op een steinberger spelen, dan was hij nog koel.

caliban
28 maart 2010, 17:31
Zolang je op let dat je je gitaarspeakers niet opblaast met je lage frequenties gaat dat prima. Daar zijn namelijk je speakers niet op gemaakt en die kun je dan vrij gemakkelijk, bij wat hardere volumes, naar de tering helpen.
Enige wat ik vind bij bassen over een gitaarversterker is dat je een boel laag mis op een gegeven moment. Maar ik heb inderdaad ook wel eens mijn Koch Powertone2 gebruikt als "overdrive" pedaal voor mijn bas, en dat klonk er gaaf. Niet altijd even bruikbaar, maar wel erg leuk voor een keertje.

Ik vond de overdrive gewoon super, maar inderdaad veel lowcut