PDA

View Full Version : Is de Roland FC300 compatibel met Rocktron rack gear?



knarf
23 maart 2010, 15:23
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie footcontroller voor m'n Rocktron. De FC300 van Roland lijkt me wel wat, hij heeft o.a. de feature dat hij namen van presets kan weergeven. Iemand enig idee of hij dat alleen doet icm andere Roland units of doet-ie het ook met Rocktron?

Bij voorbaat dank!

Liquid_Metal
23 maart 2010, 16:10
MIDI is MIDI, dus dat moet gewoon kunnen. Volgens mij kan de Roland zowel PC als CC messages versturen, dus dat gaat lukken.

Nitefly7
23 maart 2010, 16:14
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie footcontroller voor m'n Rocktron. De FC300 van Roland lijkt me wel wat, hij heeft o.a. de feature dat hij namen van presets kan weergeven. Iemand enig idee of hij dat alleen doet icm andere Roland units of doet-ie het ook met Rocktron?

Bij voorbaat dank!

die preset-info is volgens mij alleen beschikbaar via de VG-serie of iets dat via de UTP-stekker wordt verstuurd, ik weet niet of die info via MIDI gesynchroniseerd wordt.. ?

controllers als de MIDI Mate, All Access of GCP moeten toch ook vaak 'intern' geprogrammeerd worden om die preset-namen te krijgen? dus je maakt een preset op de controller, en bestuurt daarmee de PC's van je rackgear... ?

knarf
23 maart 2010, 18:42
Ik had idd graag gehad dat de namen van presets verstuurd worden van de Rocktron naar de foot controller en niet andersom. Als ik me niet vergis is dat de manier van werken bij zowel de Midi Mate als de All Access.

Het klopt dat preset names - volgens de features die ik vind over de FC 300 - via een speciaal daartoe ontwikkeld protocol en kabel van de VG-99 naar de FC-300 gestuurd worden.
Ik leef dus een beetje in de hoop dat Roland hiermee Rocktron achterna holt omdat die deze feature al langer aanbiedt en ze misschien beiden ondertussen compatibel zouden kunnen zijn...

Langs de andere kant, "intern" programmeren is eigenlijk ook nog niet zo slecht. Als je meerdere units tegelijk gebruikt is de naam die je dan aan de set-up geeft iets representatiever dan alleen de naam op de Rocktron.

dml
25 maart 2010, 11:24
Nee, als je de FC300 NIET met de VG99 gebruikt, worden de namen niet zichtbaar. Ook zijn de namen stand alone niet programmeerbaar op de FC300. Daarbij komt nog eens dat ook de status van de Controlpedalen niet programmeerbaar is. Dus in "normale" MIDI-mode is de FC300 een domme midicontroller.

knarf
25 maart 2010, 14:22
Nee, als je de FC300 NIET met de VG99 gebruikt, worden de namen niet zichtbaar. Ook zijn de namen stand alone niet programmeerbaar op de FC300. Daarbij komt nog eens dat ook de status van de Controlpedalen niet programmeerbaar is. Dus in "normale" MIDI-mode is de FC300 een domme midicontroller.

Hey,

bedoel je daarmee dat je zonder VG99 géén namen kunt invoeren in de FC300?

De "status van de CTRL-pedalen niet programmeerbaar" wil waarschijnlijk zeggen: de lampjes blijven branden, ook al heb je een andere preset gekozen?

dml
25 maart 2010, 18:49
Hey,

bedoel je daarmee dat je zonder VG99 géén namen kunt invoeren in de FC300?

De "status van de CTRL-pedalen niet programmeerbaar" wil waarschijnlijk zeggen: de lampjes blijven branden, ook al heb je een andere preset gekozen?

Ik heb een FC300 gehad en daarop kon ik in MIDI-mode geen namen invoeren. In VG99-mode wel en dat wordt dan ook meteen zichtbaar op de VG99 en vice versa. Ik weet niet of er ondertussen een update is waarmee het wel kan in MIDI-mode.

Klopt, de lampjes (en ook de stand) blijven branden, ook al heb je een andere preset gekozen.

knarf
25 maart 2010, 22:59
Hm, het 2de zou ik nog wel mee kunnen leven, maar helemaal geen namen kunnen invoeren (ondanks een mooi LCD scherm) zou ik een gemiste kans vinden. Helemaal voor een controller van +300 euro.

Ik heb in m'n zoektocht nergens iets kunnen vinden van event. updates voor de FC300 dus wat dat betreft...
Maar ik dacht wel dat hij 4 verschillende modi heeft en dat er in 1 daarvan namen konden worden ingegeven.

Iets heel anders: de FC300 heeft 2 amp control jack outputs. Ik dacht dat die waren om te kunnen switchen tussen 2 versterkers maar dat heb ik waarschijnlijk verkeerd? Als je weet dat je 'r blijkbaar (ook?) de channels van één en dezelfde amp mee kan switchen...

dml
26 maart 2010, 12:34
Ik vond het eerste dus een gemiste kans, dat de titel niet in te voeren is, vind ik niet zo belangrijk, zolang het nummer maar zichtbaar is.

De Amp Control aansluitigen zijn om de kanalen van een versterker te schakelen, dus het is NIET een ingebouwde A/B-box.

knarf
27 maart 2010, 00:04
Ik vond het eerste dus een gemiste kans, dat de titel niet in te voeren is, vind ik niet zo belangrijk, zolang het nummer maar zichtbaar is.

De Amp Control aansluitigen zijn om de kanalen van een versterker te schakelen, dus het is NIET een ingebouwde A/B-box.

Tja, als ik alleen het nummer zie, ben ik altijd geneigd me voor de zekerheid om te draaien om te zien of ik toch de juiste preset vastheb...:chicken:

srv-man
27 maart 2010, 11:33
Is een Rocktron midimate geen optie voor je? Daar kun je per preset wel de cc's programmeren en hij kan ook titels opslaan (maar niet communiceren).

knarf
27 maart 2010, 16:30
De midi mate is idd een leuke controller maar hij heeft het grote nadeel dat je maar 1 EXP pedaal kan aansluiten. Ik gebruik er constant 2. Op de FC 300 kan je desgewenst zelfs nog een 3e aansluiten. :crazyhappy:

Liquid_Metal
27 maart 2010, 22:04
Voodoo Lab GCP :). Of een Axe FX-1 :D

srv-man
27 maart 2010, 23:00
De midi mate is idd een leuke controller maar hij heeft het grote nadeel dat je maar 1 EXP pedaal kan aansluiten. Ik gebruik er constant 2. Op de FC 300 kan je desgewenst zelfs nog een 3e aansluiten. :crazyhappy:

Ok, dan zou ik zeker eens even een Gordius checken. Supercontroller en een fantastische support.
http://www.gordius.be/index.php

knarf
30 maart 2010, 01:25
Hey, dank voor de tips! 3 controllers die ik nog niet kende!

Over de Axe FX-1 vind ik weinig of geen info, maar de Voodoo Lab Ground Control en de Gordius (Belgische makelij?) zien er 2 héél puike controllers uit. Alleen jammer van de prijs, die ligt nog eens dik 100 euro hoger dan de Roland...:(

En ik vermoed dat ze 2dehands moeilijk te vinden zijn...

TimS
30 maart 2010, 02:35
Wat wil je nu precies? Hoe meer info je hebt hoe beter mensen suggesties kunnen geven. Je wilt een midicontroller van rond de 300 euro met aansluitingen voor 2 expressiepedalen en preset titels?

knarf
30 maart 2010, 12:50
Wat wil je nu precies? Hoe meer info je hebt hoe beter mensen suggesties kunnen geven. Je wilt een midicontroller van rond de 300 euro met aansluitingen voor 2 expressiepedalen en preset titels?

Precies!

Preset titels vind ik een waardevolle optie.
Ik ben ondertussen afgestapt van de idee dat het de Rocktron-titels moeten zijn die verschijnen. "Stand-alone" titels invoeren in de FC is zelfs handiger, met het oog op event. uitbreiding van m'n set-up.

Verder dus 2 expressiepedalen en minstens 2 CTRL switches (liefst 4 of 6 :crazyhappy:).

En dat alles liefst in een compacte behuizing. (De Gordius en de Voodoo Lab scoren op dat vlak erg goed.)

Ach ja, de economie...

Nocki
3 april 2010, 16:11
Zelf gebruik ik de GCP met 2 Boss pedals erbij. Die nieuwe zilveren. Lekker groot en de weerstand is aan te passen. Vond ik zelf wel heel fijn want het beinvloed de feel enorm.

Heerlijke set en het werkt super.

Nitefly7
4 april 2010, 00:24
Voodoo Lab GCP :). Of een Axe FX-1 :D

Bedoel je niet de Axess Electronics FX-1, niet te verwarren met bijv. de Liquid Foot Pro (vaak gebruikt bij de Axe-FX van 'n ander bedrijf..?)
Axess Elec. is ermee gestopt (of nieuwe eigenaar), wat jammer is omdat de CFX-4, GRX-4 en vooral de FX-1 erg erg ok apparaten leken te zijn...

Liquid_Metal
4 april 2010, 11:25
Bedoel je niet de Axess Electronics FX-1, niet te verwarren met bijv. de Liquid Foot Pro (vaak gebruikt bij de Axe-FX van 'n ander bedrijf..?)
Axess Elec. is ermee gestopt (of nieuwe eigenaar), wat jammer is omdat de CFX-4, GRX-4 en vooral de FX-1 erg erg ok apparaten leken te zijn...

Whoops, ja die bedoel ik :P. Niet zo veel verschil tussen Axe en Axess hè :P. Lijkt me een fantastische controller dus het is idd erg jammer dat hij er mee gestopt is. Tweedehands duiken ze nog wel op.

knarf
5 april 2010, 23:15
Whoops, ja die bedoel ik :P. Niet zo veel verschil tussen Axe en Axess hè :P. Lijkt me een fantastische controller dus het is idd erg jammer dat hij er mee gestopt is. Tweedehands duiken ze nog wel op.

Heb 'm eens gegoogled. Ziet er idd een meer dan ok controller uit. Waar zie je ze tweedehands opduiken?

flaintlead
6 april 2010, 10:14
Erg vaak kom je ze volgens mij niet tegen, maar ik zie ze wel eens op HRI. Ook de GCP kom je daar vaak tegen.

knarf
6 april 2010, 23:44
Erg vaak kom je ze volgens mij niet tegen, maar ik zie ze wel eens op HRI. Ook de GCP kom je daar vaak tegen.

"Vaak" zeg je? Wat is HRI?

flaintlead
9 april 2010, 07:45
www.hugeracksinc.com
Een forum voor rack gebruikers

knarf
9 april 2010, 19:16
Ah, ok, thanks! :ok:

Wel allemaal Amerikaans materiaal vermoed ik, dus loop je tegen het 110V vs. 220V probleem aan.

Of worden er ook dingen aangeboden door euro-mainlanders?