PDA

View Full Version : Te gebruiken als gitaarversterker?



Ibanez666
23 maart 2010, 13:46
Heb deze gekocht. Geen idee of het werkt (de lampen doen het wel volgens de verkoper). Weet het merk/model ook niet, maar ben benieuwd of hier een gitaarversterkertje van te maken is. Dus:
1. Welk merk/model is dit?
2. specificaties?
3. wat kunnen we er mee gaan doen?

http://fotos.marktplaats.com/kopen/b/7c/84Ysie7RpHjdcBy2tKNKbg==.jpg

http://fotos.marktplaats.com/kopen/0/8c/HQF6nlsZjrvxm+CLMlwyaw==.jpg

budje
23 maart 2010, 14:17
de enige die ik van dichtbij zag die er op leek was een cmw

edit: Dit lijkt er toch op?

http://www.hetgelegevaar.nl/_P6078749.jpg

Ibanez666
23 maart 2010, 14:21
de enige die ik van dichtbij zag die er op leek was een cmw

Qua looks wel ja, maar ik ga er niet vanuit dat de binnenkant ook maar iets in de buurt komt. Dit uiterlijk was heel vroeger wel gebruikelijk, zie ze wel vaker voorbijkomen, van Geloso bijvoorbeeld. Beetje dit idee: http://link.marktplaats.nl/327444674

Ibanez666
23 maart 2010, 14:22
De mijne lijkt wel een aardig dikke trafo te hebben :)

Brent Ray Vaughan
23 maart 2010, 14:30
Josh Homme in Guitarist:

For years I have been using tuners - radio tuners - it's one of the greatest guitar amps you can own. Go to a jumble sale - an old tuner and that circuitry and those tubes are better than a brand new Marshall. I'll put al with his home tuner against anyone with a new amp. I'm not saying old stuff is the best stuff, there's some great new products. Old is always best is a silly notion, just not fair, but we've gotten more succes out of a home tuner set on the 'tape recorder' settings because it's hotter, and then you have bass and treble and a loudness button. that sounds like a great button doesn't it? The loudenss button...

Zou wel eens een tof ampje worden, mits wat kennis... :-)

Ibanez666
23 maart 2010, 14:35
Zou wel eens een tof ampje worden, mits wat kennis... :-)

Oh nee he! :( ;)

Brent Ray Vaughan
23 maart 2010, 14:41
... mits wat kennis (opgedaan op gitaarnet). Zelf ken ik er helemaal niks van, maar las het juist.

Hier speelt Josh Homme trouwens ook over "iets".. iemand een idee wat het is?
http://www.youtube.com/watch?v=vY_O3eo1m1Q

PeeVee
23 maart 2010, 14:43
Lijkt inderdaad een Geloso achtig iets, een zelfde ampje dat aan de basis stond van de CMW flower cage (oid). Waarschijnlijk 2x EL84 kathode biassed, een dubbeltriode fasedraaier (ECC81?) en een dubbeltriode preamp buisje (ECC83?).

Prima te gebruiken als gitaarversterker, velen gingen je voor in de 60's / 70's. Is een VOX AC15 achtig soundje uit te halen. De stock trafo's zijn niet ééns zo verkeerd. Leuk hoor!

Ibanez666
23 maart 2010, 14:48
Lijkt inderdaad een Geloso achtig iets, een zelfde ampje dat aan de basis stond van de CMW flower cage (oid). Waarschijnlijk 2x EL84 kathode biassed, een dubbeltriode fasedraaier (ECC81?) en een dubbeltriode preamp buisje (ECC83?).

Prima te gebruiken als gitaarversterker, velen gingen je voor in de 60's / 70's. Is een VOX AC15 achtig soundje uit te halen. De stock trafo's zijn niet ééns zo verkeerd. Leuk hoor!

Ben zelf ook heel benieuwd. De goede man deed er nog een oude microfoon bij (merk nog een verassing) en een hele lange kabel. Toch een hoop lol nu al voor 20 euro incl. verzenden :)

Ibanez666
23 maart 2010, 14:52
Dit is wel leuk: http://www.youtube.com/watch?v=SIrpFJ4xHu0

jammer dat hij dan geen knappe gitaar gebruikt en een POD..

budje
23 maart 2010, 14:52
20!!!!!!!!!!

jij mazzelaar :cheerup:

Ibanez666
23 maart 2010, 15:00
20!!!!!!!!!!

jij mazzelaar :cheerup:

Inderdaad! Maar hij moet het natuurlijk wel doen, hoewel een eventuele defecte en een microfoon en kabel voor 20 ook al geen miskoop is natuurlijk...

Puerco
23 maart 2010, 19:24
Op het gevaar af hier de zeikerd van gitaarnet te worden zeg ik het toch maar: Dit soort ampjes kan heel leuk zijn maar zonder aanpassingen kan het ook LEVENSGEVAARLIJK zijn!!!!!! Indien er nog een ongeaarde stekker aanhangt bijvoorbeeld, eerst even vervangen door ééntje met randaarde, intern alle condensatoren nakijken (evt vervangen), zekering inbouwen, schoonmaken etc.
Als je er geen verstand van hebt gewoon laten doen hoewel het belangrijkste, de stekker met randaarde meestal vrij simpel te realiseren valt.
Dan zou je er wellicht een zeldzaam fijne gitaaramp bij kunnen hebben.

nico verduin
23 maart 2010, 19:28
Op het gevaar af hier de zeikerd van gitaarnet te worden zeg ik het toch maar: Dit soort ampjes kan heel leuk zijn maar zonder aanpassingen kan het ook LEVENSGEVAARLIJK zijn!!!!!! Indien er nog een ongeaarde stekker aanhangt bijvoorbeeld, eerst even vervangen door ééntje met randaarde, intern alle condensatoren nakijken (evt vervangen), zekering inbouwen, schoonmaken etc.
Als je er geen verstand van hebt gewoon laten doen hoewel het belangrijkste, de stekker met randaarde meestal vrij simpel te realiseren valt.
Dan zou je er wellicht een zeldzaam fijne gitaaramp bij kunnen hebben.Je hebt volkomen gelijk.......... zeikerd:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Ibanez666
23 maart 2010, 19:41
Op het gevaar af hier de zeikerd van gitaarnet te worden zeg ik het toch maar: Dit soort ampjes kan heel leuk zijn maar zonder aanpassingen kan het ook LEVENSGEVAARLIJK zijn!!!!!! Indien er nog een ongeaarde stekker aanhangt bijvoorbeeld, eerst even vervangen door ééntje met randaarde, intern alle condensatoren nakijken (evt vervangen), zekering inbouwen, schoonmaken etc.
Als je er geen verstand van hebt gewoon laten doen hoewel het belangrijkste, de stekker met randaarde meestal vrij simpel te realiseren valt.
Dan zou je er wellicht een zeldzaam fijne gitaaramp bij kunnen hebben.

Op de foto lijkt het een geaarde stekker...

Midwolda
23 maart 2010, 20:08
Echt vreselijk leuk, zoiets wil ik ook! :cheerup:

dat roep ik meer uit enthousiasme dan uit kunde hoor...

Ibanez666
23 maart 2010, 20:13
Echt vreselijk leuk, zoiets wil ik ook! :cheerup:

dat roep ik meer uit enthousiasme dan uit kunde hoor...

Bij mij is het zeker ook meer enthousiasme dan kunde hoor!

nico verduin
24 maart 2010, 07:22
Het lijkt op een 2 x EL34 bak. En ook nog met Metal Rim EL34's. Als die nog goed zijn heb je de amp er dubbel en dwars uit. De puristen leggen er nog goed geld voor neer in het HiFI segment. En zo te zien ook nog een GZ34 metal rim.

Ibanez666
24 maart 2010, 10:02
Het lijkt op een 2 x EL34 bak. En ook nog met Metal Rim EL34's. Als die nog goed zijn heb je de amp er dubbel en dwars uit. De puristen leggen er nog goed geld voor neer in het HiFI segment. En zo te zien ook nog een GZ34 metal rim.

Ok, wat zijn metal rims als ik het vragen mag? Ben wel een beetje bekend met buizen, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

Ibanez666
24 maart 2010, 10:12
Is het trouwens mogelijk om te meten hoeveel ohm speakers ik eraan moet hangen en (mocht het er niet op staan) wat dan de + en de - is? Ik heb thuis alleen een multimeter.

nico verduin
24 maart 2010, 10:22
Ok, wat zijn metal rims als ik het vragen mag? Ben wel een beetje bekend met buizen, maar hier heb ik nog nooit van gehoord.
Metal Rims, zijn een oude generatie die ipv.l de bakeliet voet nog een metalen ring hebben als voet met daarin het productie (combinaite van 6-7 letters en cijfers). https://www.tubeworld.com/el34met1a.jpg

interessander
24 maart 2010, 10:23
Leuke aanwinst, ik zou ook benieuwd zijn naar de prestaties van zo'n versterker op gewoon audio gebied, al is dat natuurlijk wel mono.

Ibanez666
24 maart 2010, 10:23
Metal Rims, zijn een oude generatie die ipv.l de bakeliet voet nog een metalen ring hebben als voet met daarin het productie (combinaite van 6-7 letters en cijfers). https://www.tubeworld.com/el34met1a.jpg

Ok bedankt voor de info. Zou je me ook meer kunnen vertellen wat mn andere vraag betreft?

Ibanez666
24 maart 2010, 10:24
Leuke aanwinst, ik zou ook benieuwd zijn naar de prestaties van zo'n versterker op gewoon audio gebied, al is dat natuurlijk wel mono.

Ja klopt, vandaar leek vooral de functie als gitaarversterker interessant. Trouwens, als het el34 is, praten we dan over 40-50 watt voor de twee? Lijkt me wat veel voor zon oude versterker.

nico verduin
24 maart 2010, 10:26
Nope,
Maar zit er geen plaatje op van de combinaties?
Anders moet het uitgezocht worden met een kleine wisselspanning op de secundaire spanning.
Daarna meten hoeveel wisselspanning er is op de primaire wikkelingen (pin 3 bij EL34).
((Spanning primair / spanning secundair) in het kwadraat nemen en je hebt de verhouding van 1 ohm secundair staat tot x ohm primair.
Een paartje EL34 neemt ziet graag rond de 3.5K-4K. Dus 4000/x = ongeveer de secundaire impedantie die de amp graag ziet.

nico verduin
24 maart 2010, 10:28
Ja klopt, vandaar leek vooral de functie als gitaarversterker interessant. Trouwens, als het el34 is, praten we dan over 40-50 watt voor de twee? Lijkt me wat veel voor zon oude versterker.Eerst meten dan weten

Ibanez666
24 maart 2010, 10:30
Nope,
Maar zit er geen plaatje op van de combinaties?
Anders moet het uitgezocht worden met een kleine wisselspanning op de secundaire spanning.
Daarna meten hoeveel wisselspanning er is op de primaire wikkelingen (pin 3 bij EL34).
((Spanning primair / spanning secundair) in het kwadraat nemen en je hebt de verhouding van 1 ohm secundair staat tot x ohm primair.
Een paartje EL34 neemt ziet graag rond de 3.5K-4K. Dus 4000/x = ongeveer de secundaire impedantie die de amp graag ziet.

Ow, waarom stelde ik deze vraag :dontgeti:
Het lijkt me beter even bij Klare in Hoorn langs te gaan :)
Nogmaals, ik zal even wat goede fotos posten als hij (vandaag?) binnen komt.

thnx again!

Ibanez666
25 maart 2010, 09:57
Ok, nou ik ga hem dus niet in het stopcontact steken :)

Ik heb het spul alweer zo goed als zeker verkocht, ziet er toch allemaal wat eng uit en er zit van alles los. Van binnen ziet het er echter wel goed uit, geen roest, alles netjes. De microfoon en de buizen die erin zaten zijn nu al zgaz met een leuk winstje verkocht.

Rinze
25 maart 2010, 10:44
Heb je die mooie Fernandes nou ook alweer verkocht? Je gaat Nocki nog eens achterna.. Ibanez666, de man die sneller van gear wisselt dan zijn schaduw :cooler:

Ibanez666
25 maart 2010, 11:52
Heb je die mooie Fernandes nou ook alweer verkocht? Je gaat Nocki nog eens achterna.. Ibanez666, de man die sneller van gear wisselt dan zijn schaduw :cooler:

Welke Fernandes bedoel je?

matto
25 maart 2010, 11:54
hahaha:seriousf:

Ibanez666
25 maart 2010, 11:55
Ik was serieus :)

dit is wat ik momenteel heb:

http://img248.imageshack.us/img248/6667/dsci6709.jpg

http://img534.imageshack.us/img534/4672/dsci6711.jpg

http://img23.imageshack.us/img23/5075/dsci6710.jpg

Rinze
25 maart 2010, 12:21
Ik bedoelde die Ravelle, daar heb je toch die p90's in gezet? Geloof dat ik hem nog zie staan, mis alleen de punt aan de body..

Het is toch een Ravelle, of heeft mijn hersenverweking een nieuw hoogte/dieptepunt bereikt? :chicken:

Ibanez666
25 maart 2010, 12:23
Ik bedoelde die Ravelle, daar heb je toch die p90's in gezet? Geloof dat ik hem nog zie staan, mis alleen de punt aan de body..

Het is toch een Ravelle, of heeft mijn hersenverweking een nieuw hoogte/dieptepunt bereikt?

Het is geen Ravelle, het is een Burny LS-105 (die zwarte)(dochteronderneming van Fernandes). En daar zitten inderdaad GFS dream 90's in. Door die elementen is hij wel een paar plaatsjes naar bovern gepromoveerd in mn meest bespeelde gitaren van het stel :)

Als je die blauwe bedoelt met p90, das een Samick

Ibanez666
25 maart 2010, 12:25
Dit is een Ravelle:

http://www.stargoat.co.uk/acatalog/ravelle.jpg

Rinze
25 maart 2010, 12:25
Je hebt ook geen Ravelle gehad? kuthersenen..

Rinze
25 maart 2010, 12:27
Dit is een Ravelle:

http://www.stargoat.co.uk/acatalog/ravelle.jpg
Ja dat weet ik ook wel :makeup:

Ibanez666
25 maart 2010, 12:34
Ja dat weet ik ook wel :makeup:

Haha ok. Nee ik heb nooit een Ravelle gehad...wel gewild :)

pimmetje
25 maart 2010, 12:51
Gitarenpraat gaarne even elders doen en dit onderwerp weer over de amp laten gaan.
Vragen => PM

Ibanez666
25 maart 2010, 12:55
Gitarenpraat gaarne even elders doen en dit onderwerp weer over de amp laten gaan.
Vragen => PM

He verdorie, niet kletsen over gitaren op GN, gelukkig is de versterker alweer verkocht...slotje dan maar zucht...

;)

budje
25 maart 2010, 12:57
Slotje? Nu willen we allemaal weten waarom en hoe en wat!

Ibanez666
25 maart 2010, 12:59
Slotje? Nu willen we allemaal weten waarom en hoe en wat!

omdat de versterker weer verkocht is zoals ik al eerder poste? :sssh:

Ibanez666
25 maart 2010, 13:00
Ok, de balans:

aankoop: 20 euro incl verzenden. Zat microfoon+kabel bij.

Chassis: 10 euro
twee buizen: 40 euro
mic: 15 euro

=65-20 = 40 euro winst en een paar leuke verwachtingsvolle momenten :)

budje
25 maart 2010, 13:01
jamaar, aan een mede gitaarnetter? werkend of niet werkend? Had zo graag het bericht gelezen dat ie het weer deed...

Ibanez666
25 maart 2010, 13:07
jamaar, aan een mede gitaarnetter? werkend of niet werkend? Had zo graag het bericht gelezen dat ie het weer deed...

Sja het zag er veelbelovend uit, maar toen ik de doos openmaakte zat er van alles los en het zag mij er gewoon veel te gevaarlijk uit. Als alles nou netjes was geweest dan had ik hem misschien wel even in het stopcontact durven stoppen, maar deze staat van de amp, ging mijn zeer beperkte technische kennis vele malen te boven. Ik heb toen de buizen eruit gehaald (wat ik altijd doe als het even kan) en de boel allemaal apart te koop gezet.

Ik zal me troosten met mn Little Willie en mn Palmer die beide net van nieuwe buisjes voorzien zijn (die ik weer bekostigd heb met dit soort kopen en doorverkopen :) )

budje
25 maart 2010, 13:08
Veel plezier ermee ;)

Ibanez666
25 maart 2010, 13:12
Veel plezier ermee ;)

Ja thnx, ik ben net met mn band gestopt dus al mn spul staat nu weer mooi thuis, da's toch wel erg lekker :)

JaapB
31 maart 2010, 16:34
Hmm, beetje anticlimax aan dit verhaal...
Indien de metalrims (2x EL34 plus 1X GZ34) 80% of beter testten heb je je enkele honderden euro's door je neus laten boren.