PDA

View Full Version : Boss GT-8, 4 kabelmethode of niet?



JanVrm
23 maart 2010, 13:05
Al een tijdje heb ik een Boss GT8 waar is voor thuisgebruik (via interface en/of koptelefoon) erg tevreden over ben.
Live speel ik met mijn Boss GT8 over mijn Mesa/Boogie DC-3. Ik gebruik daarvoor de 4 kabelmethode maar dan stuit ik op het volgende probleem:
Ik stel mijn GT8 bij de 4 cbm in op “Combo Return”. Echter bij het aansluiten met de 4 cbm werkt de switchbox van de Mesa/Boogie (die heeft 2 drukknoppen, 1 voor kanaalkeuze, 1 voor equalizer) niet meer. Vorige week met een andere versterker (Ashdown) het zelfde geëxperimenteerd en ook de pedalboard van de Ashdown werkte niet bij de 4 cbm.
Komt dit door de FX chain in de GT8 of is het gewoon zo dat wanneer je de 4 cbm gebruikt dat switchboxen die op de versterker worden aangesloten sowieso niet meer werken?
Als het puur aan de FX-chain (of iets anders) ligt: dan graag tips wat te doen.

Mijn doel is met de switchbox van de Mesa naar het 2e kanaal van de versterker te kunnen om die mooie gain en distortion van de Mesa zelf te gebruiken. Omdat die overigens waardeloos klinkt (net als diverse kant en klaar patches) i.c.m. Boss overdrive/distortion heb ik een “manual bank” aangemaakt in de GT8 waardoor ik de chorus en delay als aparte effectpedalen kan bedienen. Daar krijg ik momenteel het beste geluid uit gewoon door de rechtstreekse 2 kabelmethode. Alleen is het dan veel lastiger om snel naar een andere bank te verspringen (ik wil een paar extra manual banks aanmaken met wat andere variaties qua instellingen en effecten).
Ik heb binnenkort nog wel een switchbox waarmee ik kan switchen van gitaar rechtstreeks naar versterker of via de GT8, dat heeft dan wel als voordeel dat ik in de rechtstreekse fase al spelend de kans krijg op de GT8 te tapdansen naar een andere bank.

Al heb ik het gevoel dat het allemaal makkelijker , beter en sneller moet kunnen. Van de handleiding van de GT8 wordt ik een beetje moe: ik kom er nooit precies mee uit. Ik gebruik thuis GT-8 editor om patches in te stellen. Dat werkt vrij makkelijk op zich, al vind ik de instelling voor de CTL-knop e.d. vrij pittig om onder de knie te krijgen.
Heeft er iemand een aantal gouden tips, antwoorden en wijsheden voor mij?

iWishmaster
23 maart 2010, 15:44
Omde vierkabelmethode te gebruiken, moet je de preamp van je Mesa in de FX-loop van de boss zetten. Zo dus:

Gitaar <-kabel1-> Input GT8 - fx send GT8 <-kabel2-> input Mesa - fx send Mesa <-kabel3-> fx return GT8 - output GT8 <-kabel4-> fx return Mesa

Je moet dan altijd de fx-loop van de GT8 aan hebben staan. Nu kun je gewoon de footswitch van je versterker gebruiken. De preamp van de Boss kun je nu op bypass zetten: die gebruik je niet.

Je kunt ook de 'Amp Control' functie van de Boss GT-8 gebruiken in plaats van de footswitch van de Mesa: dan kun je de kanalen op je Mesa meeschakelen met de presets op je GT8. Zo had ik presets om van clean amp met chorus naar distortion amp met delay te gaan met één druk op de knop.

MarkS
23 maart 2010, 15:50
Ik gebruik een GT8 4cm met (o.a.) een 2 kanaals marshall e/o een 2 kanaals Randall (stack return setting op GT-8 )
Ik kan gewoon met de losse footswitch beide preamp kanalen van de amp wisselen. FX chain als volgt ingesteld: paar effecten zitten voor de loop, de Marshall of Randall in de loop, en een aantal effecten na de loop.

Volgens mij heb je iets niet helemaal goed aangesloten? Bij mij als volgt.

gitaar - GT8 in
GT8 send - amp in
amp send - GT8 return
GT8 out - amp return

MarkS
23 maart 2010, 15:53
Je kunt ook de 'Amp Control' functie van de Boss GT-8 gebruiken in plaats van de footswitch van de Mesa: dan kun je de kanalen op je Mesa meeschakelen met de presets op je GT8. Zo had ik presets om van clean amp met chorus naar distortion amp met delay te gaan met één druk op de knop.

Alleen werkt de EQ switch functie op de Mesa dan niet meer indien deze aan dezelfde jackaansluiting zit als de channel switch.

iWishmaster
23 maart 2010, 16:18
Alleen werkt de EQ switch functie op de Mesa dan niet meer indien deze aan dezelfde jackaansluiting zit als de channel switch.

Klopt, dat is een stereo jack. Je kunt een stereo-2xmono verloopstuk kunnen gebruiken. De GT8 kan maar 1 mono aansluiting schakelen.

JanVrm
23 maart 2010, 17:12
Omde vierkabelmethode te gebruiken, moet je de preamp van je Mesa in de FX-loop van de boss zetten. Zo dus:

Gitaar <-kabel1-> Input GT8 - fx send GT8 <-kabel2-> input Mesa - fx send Mesa <-kabel3-> fx return GT8 - output GT8 <-kabel4-> fx return Mesa

Je moet dan altijd de fx-loop van de GT8 aan hebben staan. Nu kun je gewoon de footswitch van je versterker gebruiken. De preamp van de Boss kun je nu op bypass zetten: die gebruik je niet.

Je kunt ook de 'Amp Control' functie van de Boss GT-8 gebruiken in plaats van de footswitch van de Mesa: dan kun je de kanalen op je Mesa meeschakelen met de presets op je GT8. Zo had ik presets om van clean amp met chorus naar distortion amp met delay te gaan met één druk op de knop.

Toch sluit ik hem zo aan. En dan vertikt de footswitch het.
Of ik nu de pre-amp op bypass zet of niet: maakt niet uit, footswich werkt niet.
Maarre...de footswitch, die is niet kapot hoor. Werkt prima als ik de 2CM gebruik of rechtstreeks zonder de GT8 speel...rara....het zal wel een kleinigheidje zijn wat ik verkeerd doe.

RoelSmoel
23 maart 2010, 21:41
Probleem opgelost, toch Jan?

Groeten, Roel:soinnocent:

JanVrm
23 maart 2010, 21:44
PROBLEEM INDERDAAD OPGELOST.

Bedankt iedereen!

iWishmaster
24 maart 2010, 09:34
PROBLEEM INDERDAAD OPGELOST.

Bedankt iedereen!

Zou je misschien ook willen vertellen wat het probleem was dan? Misschien voor de volgende lezer met GT-8 problemen handig ...

JanVrm
24 maart 2010, 17:11
Het probleem was simpel: LOOP aan, PRE AMP op GT 8 uit.

Wel eens eerder geprobeerd, toen werkte het niet. Nu wel. Rara. In ieder geval werkt het nu.