PDA

View Full Version : Welke distortion voor typisch solo/"Slash" geluid?



raven_nl
22 maart 2010, 21:26
Hoi allemaal,

Als beginnend gitarist wil ik een distortion pedal kopen waarmee ik een typisch lead guitar/solo geluid kan verkrijgen. Heldere, schelle klanken, zoals bv van Slash in het nummer Sweet Child O Mine.

Is er een pedal van Boss of Behringer waarmee ik deze sound kan benaderen?

Alvast bedankt voor jullie replies!

Maleco
22 maart 2010, 21:36
Volgens mij gebruikte slash geen distortion pedaal voor z'n solo's.
Wel een wah maar dat heb je denk ik niet nodig, wat voor spullen heb je nu?
Aangezien sommige versterkers beter klinken met verschillende pedalen is wat extra info nooit weg :)

raven_nl
22 maart 2010, 21:53
Hoi Maleco,

Ik ben echt nog een groentje wat dit betreft. Om te beginnen en het te leren heb ik dan ook beginners gear. Heb n Cort gitaar en een Line 6 Spider III versterker. Wil namelijk eerst de kneepjes beheersen voordat ik "echte" gear koop.

Ik wil mezelf het één en ander leren,maar wil dan wel een bepaalde sound BENADEREN zodat ik een vergelijk kan maken tussen wat ik doe en hoe het zou moeten klinken.

Thiez
22 maart 2010, 22:29
als je veel wilt gaan coveren en de sounds wilt benaderen van wat je covert zou ik een simpel multi effectje adviseren. Kijk bijvoorbeeld eens 2e hands naar een boss me-50 ofzo. Of een digitech multieffects. (rp serie ofzo).

Hier kun je veel sounds mee benaderen en ondertussen lekker mee expirimenteren en spelen zodat je beetje kennis krijgt van effecten die er zijn en hoe je ze toe kan passen.

raven_nl
22 maart 2010, 22:46
Thanks voor jouw tips, Thiez.

Als je bv kijkt naar een Digitech RP70 of een Line 6 Pocket POD, welke zou jouw voorkeur dan hebben, gezien mijn beperkingen en wensen?

chantilly
23 maart 2010, 08:35
wat voor cort gitaar heb je?
als ik met mn gibson les paul slash sound speel dan zet ik m op de nek pickup met de tone bijna helemaal dicht.
dan de eq settings die hier -->

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/get-that-slash-tone-and-style/ staan

pres 7
bass 7
mid 4.5
treb 7
gain 6.5

en dan met mn cube op classic stack (lijkt t meest op een marshall) en dan heb ik een slash sound!

Thiez
23 maart 2010, 08:54
Thanks voor jouw tips, Thiez.

Als je bv kijkt naar een Digitech RP70 of een Line 6 Pocket POD, welke zou jouw voorkeur dan hebben, gezien mijn beperkingen en wensen?

Voordeel is dat digitech met je voeten te switchen is. Maar de line 6 effecten vind ik weer beter dan digitech. Zoom heeft ook leuke multi effecten maar hoe die kwaliteit is weet ik niet.

Misschien kun je eens wat rondzoeken op dit forum voor multi effecten.

lindstrom
23 maart 2010, 09:22
Hoi allemaal,

ik wil een distortion pedal kopen waarmee ik een typisch lead guitar/solo geluid kan verkrijgen van Slash

Is er een pedal van Boss of Behringer waarmee ik deze sound kan benaderen?

!

HAHAHAHAHA,...... nee! die is er niet..

kassie
23 maart 2010, 09:28
marshall guvnor2 pedaal doet de truc,

tone knop op de bridge pickup dicht voor een 'knocking on heavens door' leadsound.

En voor een 'sweet child of mine sound' neck pickup en redelijk wat mids.

of gewoon een les paul met een silver jubilee kopen:crazyhappy:

marc_o
23 maart 2010, 09:39
Met die Line6-versterker heb je echt geen extra drive-pedaal nodig om het gewenste geluid te krijgen, dat zit er heus in. Goede drivepedalen kunnen trouwens vies tegenvallen op een moddelingversterker zoals je Line6.

Kies een british stack (Marshall) en knal de gain open. Goede humbucker op je gitaar en je hebt het binnen 2 minuten voor elkaar. Als het je niet lukt op die versterker, zal een pedaal zeker niet helpen, dat verzeker ik je.

EuroCinema
23 maart 2010, 09:46
raven, bedoel je de aggressieve sound in de eindsolo of de zingende sound van de beginriff? Voor nummer 1 heb je een wah nodig, nummer 2 is inderdaad spelen met instellingen op je gitaar en versterker en dan moet je "in the ballpark" kunnen komen.

Hiro
23 maart 2010, 09:47
inderdaad slash gebruikt geen pedalen behalve een wah, maar dat vergt nogal wat oefening voor een beginner en zal ik niet meteen mee beginnen als ik jou was ;)

Zijn setup is inderdaad een les paul en een marshall solos op de neck pickup rythm op de brug.
Tone flink dicht knijpen en niet al te hete pickups gebruiken hij gebruikt alnico 2 magneten, maar met wat aanpassingen op deze settings kan je er heel goed bij in de buurt komen.
Maar bedenk dat zijn geluid niet alleen uit zijn gear komt, vingers doen meer naar een artiest klinken dan gear. We zullen altijd mesnen pushen hun eigen geluid te vinden en die te ontwikkelen maar ik ken t gevoel als je fan bent en je wilt iemand zn geluid vinden haha

Begin met dit op de versterker

pres 7
bass 7
mid 4.5
treb 7
gain 6.5

met je gitaarvolume een stukje dicht tegen de 8/9 en de tone op 3

als t dan nog niet klinkt ga je een beetje spelen met je settings weg en bij draaien wat je mist.
Veel succes

chantilly
23 maart 2010, 21:26
inderdaad slash gebruikt geen pedalen behalve een wah, maar dat vergt nogal wat oefening voor een beginner en zal ik niet meteen mee beginnen als ik jou was ;)

Zijn setup is inderdaad een les paul en een marshall solos op de neck pickup rythm op de brug.
Tone flink dicht knijpen en niet al te hete pickups gebruiken hij gebruikt alnico 2 magneten, maar met wat aanpassingen op deze settings kan je er heel goed bij in de buurt komen.
Maar bedenk dat zijn geluid niet alleen uit zijn gear komt, vingers doen meer naar een artiest klinken dan gear. We zullen altijd mesnen pushen hun eigen geluid te vinden en die te ontwikkelen maar ik ken t gevoel als je fan bent en je wilt iemand zn geluid vinden haha

Begin met dit op de versterker

pres 7
bass 7
mid 4.5
treb 7
gain 6.5

met je gitaarvolume een stukje dicht tegen de 8/9 en de tone op 3

als t dan nog niet klinkt ga je een beetje spelen met je settings weg en bij draaien wat je mist.
Veel succes

like I said.

Als ie nou nog geen slash sound heeft moet ie een les paul kopen en een marshall :)

Chocola
23 maart 2010, 21:44
Mahonie body, mahonie hals, Alnico II magneet neckpickup, Marshall 2555 en een wah :D.

chantilly
23 maart 2010, 22:27
nou we zijn er ! :cheerup:

:seriousf:

raven_nl
24 maart 2010, 07:14
Bedankt allemaal voor jullie tips/ opmerkingen.

Buiten de Les Paul/ Marshall opmerking (zou n beetje triest zijn om meteen zoiets aan te schaffen terwijl ik nog een " beginner" ben) ga ik er zeker iets mee doen!

Born of Fire
24 maart 2010, 09:23
En voor een 'sweet child of mine sound' neck pickup en redelijk wat mids.


slash heeft op de amp:

pres 7
bass 7
mid 4.5
treb 7
gain 6.5

De pickup zelf heeft:

bas 7
mid 4
treb 8


Ik snap niet goed waar je verhaal over de "redelijk wat mids" vandaan komt?