PDA

View Full Version : halspen afstellen van fender classic '60s strat



strate
22 maart 2010, 20:39
Hoi allemaal,

Omdat mn strat behoorlijk moeilijk, troef nu speelt, wou ik de halspen wat verstellen zodat de hals weer recht staat en soepeler speelt. Alleen na het verwijderen van de slagplaat bleek dat de body voor de helft voor de halspen zit. Om de halspen de verstellen moet dus de hals verwijdert worden.

Maar heb vaak gehoord dat dat niet aangeraden wordt. Nu is mijn vraag of ik dat zelf kan doen. Waarschijnlijk moet ik een paar keer de hals verwijderen en erop zetten voor het afstellen, om telkens te zien of de hals goed staat. Worden de boorgaten dan niet te erg uitgehold waardoor de hals niet meer goed vast zit?

Wat kan wel en wat kan niet? Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Antoon
22 maart 2010, 21:15
Je kunt schuin van boven een kleine schroevedraaier in de sleuven van de kop van de moer zetten. Daarmee kun je per keer 1/8ste tot 1/4 draai maken. Ik heb nog nooit de hals eraf gehaald om de pen te verstellen op een vintage strat

pasqual
22 maart 2010, 22:10
om te beginnen zou ik willen weten wat in jouw ogen een stroeve hals is? want ik zie niet in hoe je dat zou kunnen oplossen met de halspen te verstellen. de halspen is er voor de kromming van de hals aan te passen zodat je snaren niet aanlopen tegen je frets ( vanwege dunnere of dikker snaren ).

als je nu bedoeld dat je actie niet goed is zou je eerder naar je topkam en/of je brugzadels moeten kijken.

groeten Pasqual.

strate
25 maart 2010, 21:25
Je kunt schuin van boven een kleine schroevedraaier in de sleuven van de kop van de moer zetten. Daarmee kun je per keer 1/8ste tot 1/4 draai maken. Ik heb nog nooit de hals eraf gehaald om de pen te verstellen op een vintage strat

het is een '60s strat hè, die hebben de plaats om de pen te verstellen onder de slagplaat zitten. De 70ers hebben 'm wel op de kop zitten.


om te beginnen zou ik willen weten wat in jouw ogen een stroeve hals is? want ik zie niet in hoe je dat zou kunnen oplossen met de halspen te verstellen. de halspen is er voor de kromming van de hals aan te passen zodat je snaren niet aanlopen tegen je frets ( vanwege dunnere of dikker snaren ).

als je nu bedoeld dat je actie niet goed is zou je eerder naar je topkam en/of je brugzadels moeten kijken.

groeten Pasqual.

Stroeve hals betekent in mijn ogen dat het zwaar en vrij moeilijk speelt. Een vriend van me speelde erover en kreeg echt pijn in z'n handen ervan. Zo tussen de 7-12ste frets speelt het het zwaarst. Hij heeft een Cunetto en heeft hetzelfde probleem verholpen door de halspen ook wat de verstellen. Nu speelt die strat zo soepel als boter. De actie is prima, daar is niks mis mee, maar het speelt dus zwaar en stroef. Hopelijk snap je het zo van mn ietwat rare uitleg.

Hendriks
25 maart 2010, 22:42
Hals kun je er zonder problemen afhalen , kijk op www.donhofstee.nl voor instructiesover het afstellen.
Ik doe het op de olgende manier : snaren wat losdraaien , capo op de eerste fret , hals losschroeven (met beleid , dus om en om de schroeven iedere keer wat losser) , halspen verstellen en vice versa.

DeiDRagonas
25 maart 2010, 23:22
Hals kun je er zonder problemen afhalen , kijk op www.donhofstee.nl voor instructiesover het afstellen.
Ik doe het op de olgende manier : snaren wat losdraaien , capo op de eerste fret , hals losschroeven (met beleid , dus om en om de schroeven iedere keer wat losser) , halspen verstellen en vice versa.

Zo doe ik het ook, gaat prima. Als je schuin gaat prutsen met een schroevendraaier heb je kans dat je de schroef beschadigd. Het kan misschien, maar tja.. Dan liever iets langer bezig.

D.
:punk:

strate
30 maart 2010, 15:38
excuses voor de late reactie, heb het nogal druk..


Hals kun je er zonder problemen afhalen , kijk op www.donhofstee.nl voor instructiesover het afstellen.
Ik doe het op de olgende manier : snaren wat losdraaien , capo op de eerste fret , hals losschroeven (met beleid , dus om en om de schroeven iedere keer wat losser) , halspen verstellen en vice versa.


Zo doe ik het ook, gaat prima. Als je schuin gaat prutsen met een schroevendraaier heb je kans dat je de schroef beschadigd. Het kan misschien, maar tja.. Dan liever iets langer bezig.

D.
:punk:

oké fijn om te horen dat het kan, ik zal het binnenkort doen! idd iets langer bezig en het goed doen, dan kort bezig zijn en het verkl*en.
maar ik hoef niet bezorgd te zijn om de schroefgaten, dat die minder stevig worden en dus zorgen voor een minder goede verbinding tussen hals en body?

Fenderfan
1 april 2010, 09:57
Weet je wel zeker dat je hals krom is ? Hoe heb je dit geconstateerd?

strate
1 april 2010, 19:52
Weet je wel zeker dat je hals krom is ? Hoe heb je dit geconstateerd?

op het oog te zien lijkt hij scheef en het speelt dus ook behoorlijk stroef. het viel me eerst nooit zo op omdat ik er altijd op speel, maar toen ik even op een andere strat speelde viel het verschil me meteen op en de genoemde vriend zei dat ie ook scheef stond (al moet je natuurlijk ten eerste op jezelf afgaan).