PDA

View Full Version : minder gain uit preamp



lindstrom
22 maart 2010, 15:45
Welke preamp buizen moet ik gaan gebruiken om minder gain te hebben..
Minder dan de 12AX7

TimS
22 maart 2010, 16:01
12at7 ?

lindstrom
22 maart 2010, 16:03
Hoe groot is het verschil?


Is er ergens een overzicht van welke buizen en de hoeveelheid gain ?

is de 12AU7 iets?

TimS
22 maart 2010, 16:15
Zelf nooit geprobeerd, weet alleen dat veel mensen dat doen. Hier is een overzichtje:

http://cydathria.com/fdm/12AX7_sub.html

lindstrom
22 maart 2010, 16:17
Zelf nooit geprobeerd, weet alleen dat veel mensen dat doen. Hier is een overzichtje:

http://cydathria.com/fdm/12AX7_sub.html

Tof!! handig!!

dus als ik de 12ax7 vervang voor een 12AU7 maak ik van een scheurkanaal een clean kanaal? of iig clean in te regelen?

iWishmaster
22 maart 2010, 16:18
In de datasheets van buizen staat de hoeveelheid gain. Ook via google had ik het in 30 seconde gevonden. Maargoed:
12AX7 / 7025 / ECC83 (100)
5751 (70)
12AT7 / ECC81 (60)
12AY7 (44)
12AV7 (41)
12AU7 / ECC82 (20)

Dit kan echter flink afwijken (exemplarisch) en er zijn ook geselecteerde buisjes die specifiek meer of minder gain hebben.

edit, TimS was me voor ...

dus als ik de 12ax7 vervang voor een 12AU7 maak ik van een scheurkanaal een clean kanaal? of iig clean in te regelen?

Zoveel verschil zit er niet in. Het lijkt wel (aan de getallen te zien) redelijk veel te zijn, maar je krijgt niet alleen minder gain, ook minder volume. Is ook sterk afhankelijk van het ontwerp van de versterker. Een Engl zal zelfs met een hele set 12AU7's flink blijven scheuren, terwijl een ouwe fender twin halveert in volume en zelfs met alles op 10 geen crunch meer geeft. (overdreven natuurlijk, maar het gaat om het idee).

Een versterker is gemaakt om een bepaald soort buis te gebruiken, daarvan afwijken kan veel meer impact op je geluid hebben dan alleen de hoeveelheid gain.

VanMeekeren
22 maart 2010, 17:27
In de datasheets van buizen staat de hoeveelheid gain. Ook via google had ik het in 30 seconde gevonden. Maargoed:
12AX7 / 7025 / ECC83 (100)
5751 (70)
12AT7 / ECC81 (60)
12AY7 (44)
12AV7 (41)
12AU7 / ECC82 (20)



Handig! .. Vraag me alleen af wat nou eigenlijk de eenheid van de waarde tussen de haakjes is. Of is dat een percentage ten opzichte van de 12AX7 (100%)?

Van Meekeren

GretschGuy
22 maart 2010, 17:48
Welke preamp buizen moet ik gaan gebruiken om minder gain te hebben..
Minder dan de 12AX7

De lijstjes zijn al gegeven. Je meldt niet wat voor versterker je gebruikt of wat je aan het geluid wil veranderen. Dat maakt het lastig hier iets zinnigs over te zeggen.

Minder gain (als in voorversterking in volts) krijg je zeker met een 12AU7. Bij een éénkanaalsversterker met twee gain stages (= 1 voorversterker buis) en de volumeknop vol open:
- Bij een 12AX7 wordt je gitaarsignaal +/- 100x versterkt. De tweede gain stage versterkt dat signaal weer honderd maal. Bij een gitaarsignaal van 0,25V (modale humbucker) dus 2500V na voorversterking.
- Bij een 12AU7 wordt het gitaarsignaal 2 x 20x versterkt. Da's een heleboel minder gain: 100V na voorversterking.

Waarbij aangetekend dat de versterking in de praktijk meestal minder is. Bovendien onstaat vaak veel verlies in de toonregeling en eventuele reverb.

Een andere buis gebruiken kan ook onvoorspelbare gevolgen voor je geluid hebben. Een 12AT7 verbruikt bijvoorbeeld veel meer stroom dan een 12AX7. Daardoor kunnen de voltages elders in de versterker omlaag gaan.

De 12AY7 is het populairste alternatief voor de 12AX7. Maar of het voor jou gaat werken durf ik dus niet te zeggen.

crapton
23 maart 2010, 06:11
Heb de 5751 geprobeerd in mijn Bugera 6262 maar vond het geluid erg dun worden. Verschil in crunch niet al te groot.

Kwestie van proberen hoe jouw amp reageert. Maar neem niet automatisch aan dat het een perfect geluid wordt, dat kan maar kan ook niet...

JanD
23 maart 2010, 07:25
Bij een gitaarsignaal van 0,25V (modale humbucker) dus 2500V na voorversterking.



Da's wel heel veel spanning hoor...

nico verduin
23 maart 2010, 08:15
Minder gain (als in voorversterking in volts) krijg je zeker met een 12AU7. Bij een éénkanaalsversterker met twee gain stages (= 1 voorversterker buis) en de volumeknop vol open:
- Bij een 12AX7 wordt je gitaarsignaal +/- 100x versterkt. De tweede gain stage versterkt dat signaal weer honderd maal. Bij een gitaarsignaal van 0,25V (modale humbucker) dus 2500V na voorversterking.
- Bij een 12AU7 wordt het gitaarsignaal 2 x 20x versterkt. Da's een heleboel minder gain: 100V na voorversterking.

Ben bang dat dit verhaal niet klopt. Zoals als meerdere malen vermeld is de gain vaak minder dan de max gain die een buis kan leveren. Gemiddeld zul je bij een 12AX7 rond de 65 zitten bij een standaard ontwerp.
Daarnaast is de koppeling naar de volgende trap uitgevoerd met een condensator. die heeft een AC weerstand afhankelijk van de frequentie en vormt samen met een potmeter of een andere weerstand naar GND weer een spannignsdeler. En dat is maar goed ook. De meeste pre-amp buizen gaan al blocking distortion geven zodra de signaal spanning boven de 10V komt.
Wat er meestal gebeurt is dat de eerste trap het signaal versterkt. Dit om voldoende signaal te hebben tov. ruis etc. Daarna een RC koppeling naar de volgende trap (evt. via een toonregeling [-20dB]). En dan naar de volgende trap met weer een deler. In feite ga je het geluid "shapen" per trap (onderkant clippen, bovenkant clippen, toon filteren etc). In de pre-amp is het signaal meestal niet meer dan 10Vpp. Heeft ook geen zin om er meer in te pompen. Pas bij de eindtrap heb je een grotere swing nodig.
Als je echt alleen maar de gain wil verminderen zonder teveel de toon aan te tasten kun je beter een weerstandsdeler neerzetten op de plek van de anode weerstand (evt. experimenteel bepalen met een potmeter van 0.5W of meer). Je verkleint dan de swing van het signaal omdat je in feite een kleinere weerstand hebt daarvoor terwijl je tegelijkertijd wel dezelfde instellingen gebruikt voor de buis.

don marco
23 maart 2010, 08:48
2500 V na de tweede gain stage.. Hebt ge ooit al een amp open gehad ? of meet gewoon eens de AC op de output jack. een factor 100 van 2500 is realistisch

GretschGuy
24 maart 2010, 08:24
Waarbij aangetekend dat de versterking in de praktijk meestal minder is. Bovendien onstaat vaak veel verlies in de toonregeling en eventuele reverb.


Lezen is moeilijk.