PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Marshall JCM 2000 TSL 601



rudolf
22 maart 2010, 12:44
Was al een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker. Mijn eerste buizenbakkie. Vrijdag op marktplaats deze zien staan en meteen gemaild en gebeld. Zaterdag even wezen kijken samen met die ouwe van me. Die maakt al 40 jaar muziek dus kan zijn mening altijd wel waarderen.
Even een demo'tje gehad en zelf op gespeeld. Klonk echt als een tierelier. Vorige week nog naar een JCM 900 wezen kijken, maar dan was dit toch meer wat ik zocht. We waren er allebei wel enthousiast over maar dat lieten we niet merken natuurlijk. M'n pa probeerde nog wat van van de prijs af te krijgen maar dat ging helaas niet. Dus effe snel pinnen, pa zegt onderweg: Ik heb maar niet te veel gezeurd over het geld want ik wil 'm persé hebben. (en ik zelf ook :) )

Dus een kwartiertje later en 550,- euro lichter liepen we met een Marshall JCM 2000 combotje de deur uit. 3 jaar oud, met werkelijk waar nog geen krasje of iets. Zelfs niet op de footswitch. Nooit gebruikt dus of met fluwelen handschoenen behandeld. Gisteren meteen getest met de band, super gewoon. Precies wat ik zocht.

http://ruudvandepol.nl/openwide/wp-content/uploads/2010/03/Picture0001-150x150.jpg (http://ruudvandepol.nl/openwide/wp-content/uploads/2010/03/Picture0001.jpg) http://ruudvandepol.nl/openwide/wp-content/uploads/2010/03/Picture0002-150x150.jpg (http://ruudvandepol.nl/openwide/wp-content/uploads/2010/03/Picture0002.jpg)
Klik voor grotere afbeeldingen

Riky
22 maart 2010, 12:52
Gefeliciteerd! Prima deal lijkt me.

Veel speel plezier:D

Rinze
22 maart 2010, 12:52
Gefeliciteerd, is een erg nette prijs voor die versterker.

Henri H
22 maart 2010, 14:22
Gefeliciteerd!

Marshall TSL wordt op dit forum over het algemeen niet erg gewaardeerd trouwens, ik heb er geen ervaring mee.
Zitten er 2 speakers in? Welke?

Edit: ik zie het al: 1x Wolverine speaker, wat dat ook moge zijn....

VanMeekeren
22 maart 2010, 15:42
Voor die prijs is het inderdaad een hele beste deal! :cooler:

Ik ben begonnen op een Marshall ValveState á 275 EUR. Dan doe jij het wel even beter.


Van Meekeren

Mcgryphon
22 maart 2010, 15:51
RPol! Moet ie hier ook die bak van hem showen :P

TSL's inderdaad vaak gehoord dat ze minder zijn, maar daar trek ik me nooit iets van aan. Anders had ik ook geen Marshall JCM900 DR gekocht, en dat ding klinkt me toch echt wel lekker :blast:
Doe eens soundclips posten. Kunnen we meteen zeuren over dat er zilveren speakerkabels gesmeed door elfen bij halve maan moeten worden geďnstalleerd, en dat je je amp eerst eens in de fik moet steken voor die echte vintage sound enzo. Want je weet, een versterker na 2000 van marshall kan nooit wat zijn, want mensen die er nooit op hebben gespeeld zeggen dat en die weten het altijd heel goed. :soinnocent:

macwilliams
22 maart 2010, 16:22
Mooi man gefeliciteerd:ok:

JohnLord
22 maart 2010, 16:38
Hij heeft één speaker, daarom heet ie ook 601, 60W, 1 speaker.

Gefeliciteerd trouwens, en hopelijk zit er géén Wolverine speaker in.

zjanke
22 maart 2010, 17:30
Even tijd besteden aan de instellingen en inderdaad even de Wolvrine speaker vervangen door een V30 of zoiets en een TSL is een prima bak om te starten

kenx
22 maart 2010, 17:55
Even tijd besteden aan de instellingen en inderdaad even de Wolvrine speaker vervangen door een V30 of zoiets en een TSL is een prima bak om te starten

Komop man, een tsl is een professionele buizenversterker... Wat is dat nou? 'prima bak om te starten...':makeup:

VanMeekeren
22 maart 2010, 18:46
Komop man, een tsl is een professionele buizenversterker... Wat is dat nou? 'prima bak om te starten...':makeup:

+1 .. Er zijn genoeg bandjes die gewoon giggen met een TSL (dan wel de 100W top). Ik zou ook zo een podium opstappen met zo'n amp hoor!

Van Meekeren

zjanke
23 maart 2010, 07:34
Het is zijn eerste buizenbak, dus een prima versterker om te starten. Wat zeg ik? Een superversterker om te starten! Ik kan het weten, mijn eerste buizenbak was namelijk een TSL602. :soinnocent: Als je iets negatiefs wil zoeken dan is het vast wel te vinden....

Ik heb een en ander veranderd om hem beter aan te passen aan mijn smaak; De beste stap was andere speakers, een 12AT7 in V1 maakt de gain veel makkelijker instelbaar.

rudolf
23 maart 2010, 11:13
Hehe zo te zien lopen de meningen wat uiteen over deze versterker. Ik ben er iig hartstikke tevreden over en dat is het belangrijkste.
Zal vanavond eens kijken wat voor speaker er in zit.

marc_o
23 maart 2010, 11:17
Prima versterkers!!!
Veel plezier ermee.


Trek je weinig aan van de zogenaamde internetwijsheden die de ronde doen, de meesten weten amper hoe ze een versterker moeten afstellen, laat staan dat ze een lekker geluid krijgen uit wat voor amp dan ook.

rudolf
23 maart 2010, 11:24
Volgens mij denken veel mensen dat als het niet precies klinkt als een JCM 800 dat het geen goede marshall is, omdat dat toch het bekende marshall geluid is.

Henri H
23 maart 2010, 11:37
Dat denk ik niet alleen.... ;)

newbreed
23 maart 2010, 11:45
Dat denk ik niet alleen.... ;)

Hell...het is die gast zijn eerste buizenbak, zo te lezen is ie daar erg blij mee en dat wil hij hier ff delen. Krijgt hij meteen van de
"kenners" een lading negatien gezeik te horen.
Lekker hoor.

Ik hoop in ieder geval dat je er veel plezier
van hebt!

almarvk
23 maart 2010, 11:50
Jullie weten toch allemaal wel dat een buizenbak van onder de 2000 euro nooit goed kan klinken. Geen tone, weet je wel!?!


@rudolf: toffe bak hoor! Ga je genoeg plezier aan beleven!

Chocola
23 maart 2010, 11:58
Heb er een paar keer over gespeeld en vond het toch niet echt wat, bovendien vond ik het allemaal wat zwak in elkaar zitten (knoppen). De sounds die eruit kwamen waren wel zeer divers :). Voor een eerste buizenamp is het echt een HEEL LEUK DING, like ik moet nog maar hopen dat mijn eerste buizenversterker (die dus van MIJ is XD) er in de buurt komt.

Veel plezier ermee, al zal dat geen probleem zijn neem ik aan ;).

JohnLord
23 maart 2010, 12:28
Precies, en als jij hem super vindt klinken, niet eens naar de speaker kijken en lekker laten zitten!

rudolf
24 maart 2010, 18:38
Effe nog een vraagje, zoals ik al zei is het mijn eerste buizenbakkie dus ik ben nog vrij newb op het gebied van buizenversterkers.. Hoe krijg ik het beste geluid? Het volume van de voorversterker vol open en dan de master wat lager? Net andersom? of juist een beetje mixxen? bijvoorbeeld beide half open?

Thx voor de tips!

GretschGuy
24 maart 2010, 19:10
Effe nog een vraagje, zoals ik al zei is het mijn eerste buizenbakkie dus ik ben nog vrij newb op het gebied van buizenversterkers.. Hoe krijg ik het beste geluid? Het volume van de voorversterker vol open en dan de master wat lager? Net andersom? of juist een beetje mixxen? bijvoorbeeld beide half open?

Thx voor de tips!

De lekkerste distortion krijg je door de eindbuizen flink hard te laten werken. Dus master vol open. Het kanaalvolume moet ook flink open. Bij een 60 watt amp wordt het waarschijnlijk allemaal nogal hard. Wat zeg je? HARD!

Als het allemaal te hard wordt (buurtgenoten met fakkels en hooivorken voor de deur, drummer niet meer hoorbaar in repetitie hok, kroegeigenaar of PA technicus dreigt met vuurwapen), moet de master maar wat lager. Triest, maar dat is het lot der gitaristen.

rudolf
24 maart 2010, 19:53
hehe alles vol open gooien dus :)

maar stel dat dat niet kan...?

edit... ow je zei het al master wat lager thx :D

casper innosence
24 maart 2010, 19:57
Jullie weten toch allemaal wel dat een buizenbak van onder de 2000 euro nooit goed kan klinken. Geen tone, weet je wel!?!


@rudolf: toffe bak hoor! Ga je genoeg plezier aan beleven!

Haha, dan moet ik mn Soldano maar de deur uit doen... ;)

DeiDRagonas
24 maart 2010, 20:43
De lekkerste distortion krijg je door de eindbuizen flink hard te laten werken. Dus master vol open. Het kanaalvolume moet ook flink open. Bij een 60 watt amp wordt het waarschijnlijk allemaal nogal hard. Wat zeg je? HARD!

Da's ook niet helemaal waar... Met de master vol open krijg je de meest DYNAMISCHE distortion (lekker aanslaggevoelig en reageert mooi op volumepot..), maar dat is niet per definitie DE BESTE distortion natuurlijk.. Da's smaakgebonden.. Bij mn podiumamps (Hotrod Fenders) heb ik imho met de master open namelijk echt teveel dynamiek, en dan klinkt allebij op ongeveer de helft echt beter. Ook reageren ze dan beter op mn pedaaltjes.

Hier zijn GEEN regels voor!! Lekker experimenteren en doen wat in jou oren het beste klinkt.

D.

Misery Signals
24 maart 2010, 21:05
Haha, dan moet ik mn Soldano maar de deur uit doen... ;)
Is die crap nou nog niet weg? :stop:

MS

casper innosence
24 maart 2010, 23:34
Is die crap nou nog niet weg? :stop:

MS

nouja, wel weg, niet verkocht (of gestolen ;))

Henri H
25 maart 2010, 09:06
Da's ook niet helemaal waar... Met de master vol open krijg je de meest DYNAMISCHE distortion (lekker aanslaggevoelig en reageert mooi op volumepot..), maar dat is niet per definitie DE BESTE distortion natuurlijk.. Da's smaakgebonden.. Bij mn podiumamps (Hotrod Fenders) heb ik imho met de master open namelijk echt teveel dynamiek, en dan klinkt allebij op ongeveer de helft echt beter. Ook reageren ze dan beter op mn pedaaltjes.

Hier zijn GEEN regels voor!! Lekker experimenteren en doen wat in jou oren het beste klinkt.

D.Mee eens, je eigen oren en vingers bepalen je sound.
Bij mijn JCM 800 klinkt het scheurkanaal het lekkerst als ik de preamp volume tussen de 7 en 8 heb, gain tussen 6 en 10 en de master zo hard mogelijk.
Met de master vanaf stand 2 klinkt ie het lekkerst, maar da's vaak al te hard.
Als het preamp volume lager dan 7 staat ontbreekt er een bak punch, boven de acht wordt teveel van het goeie, het geluid "verzuipt" dan.

rudolf
25 maart 2010, 11:35
Okee het is dus gewoon effe uitvogelen. Vanavond weer repetitie, dan kan ik mooi wat kloten dr mee. Hij schreeuwt er om, om weer effe uitgelaten te worden. Eigenlijk is het gewoon een hond. Die moet ook elke dag een uurtje lekker uitblazen, maarja dat kan niet altijd :D

Henri H
25 maart 2010, 11:41
Als het kan zou ik ook 's proberen er een avond voor jezelf aan te besteden in de oefenruimte.
Ik doe dat ook wel 's, neem dan een iPod mee die ik op de zang installatie aansluit, en lekker hard zetten die handel. :rockon:
Op die manier kun je misschien beter een lekkere sound zoeken die ook in de bandmix lekker klinkt, alhoewel een iPod anders klinkt dan een band, duh. :)

Agent_Smith
25 maart 2010, 12:32
Volgens mij denken veel mensen dat als het niet precies klinkt als een JCM 800 dat het geen goede marshall is, omdat dat toch het bekende marshall geluid is.

Nou, dat is wel erg ongenuanceerd gebracht. Het is gewoon net wat je zelf mooi vind en/of zoekt.
Ik praat dus niemand na, want ik heb zelf een TSL60 gehad. Persoonlijk vond ik het, voor wat ik mooi vind en zocht, waardeloze crap. Ik heb vrijwel alle Marshalls wel gehad (uit nieuwsgierigheid en/of handel), maar ik vind het ongeveer de minste van allemaal.
Maar het niet om mij; jij vind m helemaal super, dus fantastisch toch? Hartelijk gefeliciteerd ermee en geniet ervan!

rudolf
25 maart 2010, 13:16
Nou, dat is wel erg ongenuanceerd gebracht. Het is gewoon net wat je zelf mooi vind en/of zoekt.
Ik praat dus niemand na, want ik heb zelf een TSL60 gehad. Persoonlijk vond ik het, voor wat ik mooi vind en zocht, waardeloze crap. Ik heb vrijwel alle Marshalls wel gehad (uit nieuwsgierigheid en/of handel), maar ik vind het ongeveer de minste van allemaal.
Maar het niet om mij; jij vind m helemaal super, dus fantastisch toch? Hartelijk gefeliciteerd ermee en geniet ervan!

Niet ter verdediging van mijn keuze, maar ben je nu zelf ook niet een beetje ongenuanceerd bezig? Door deze versterker "waardeloze crap" te noemen en niet met argumenten te komen? :D

Agent_Smith
25 maart 2010, 16:07
Niet ter verdediging van mijn keuze, maar ben je nu zelf ook niet een beetje ongenuanceerd bezig? Door deze versterker "waardeloze crap" te noemen en niet met argumenten te komen? :D

Ja wellicht. Maar ik vind het juist super dat hij jou zo goed schikt. Ik vond het zelf echt 20x niks (en ik ben een echt Marshall liefhebber :)), maar zoals ik zei: ieder zijn ding :)
Nogmaals: gefeli en heel veel plezier ermee!

ACSlater
25 maart 2010, 18:35
Ik heb een tijdje een TSL60 geleend en die klonk meer dan prima. Door mijn gebrek aan ervaring met instellen had ik, als beginner, wel de grootste moeite om er een goed geluid uit te halen met al die knopjes. Vooral in de bandmix klonk het erg goed. Ik speelde wel over een 1960 cab met 75T's dus heb geen ervaring met de Wolverine speaker.

Mijn eerste buizenbak was een jcm602 combo. Nu heb ik een jcm2553 top.

GretschGuy
25 maart 2010, 18:46
Ja wellicht. Maar ik vind het juist super dat hij jou zo goed schikt. Ik vond het zelf echt 20x niks (en ik ben een echt Marshall liefhebber :)), maar zoals ik zei: ieder zijn ding :)
Nogmaals: gefeli en heel veel plezier ermee!

Pff, wat boeit dat nou? Jij hoeft er niet over te spelen. Dat doet de TS en die is er blijkbaar heel content mee.

Ter verduidelijking van m'n eerdere bijdrage (en enkele commentaren):

'Het kanaalvolume flink open' betekent niet per definitie 100% open. Maar op de meeste buizenbakken vind je wel 'n soort 'sweet spot' (waar 'ie 't beste klinkt) met de master vol open en het kanaalvolume ergens tussen '12 uur' en 100% open. Al blijft 't altijd subjectief. One man's pot of gold is another man's pile of shit.

Als het volume in bepaalde omstandigheden te hoog is (en dat zal gebeuren met 60 watt), is dichtdraaien van de master 'minder slecht' voor je sound dan het dichtdraaien van het kanaalvolume.

Dude
25 maart 2010, 20:21
Gaaf ding hoor, ik heb deze combo een jaar of 5 geleden nieuw gekocht, maar kort op gespeeld omdat ik gas kreeg op een koch toen. Maar prima ding. 1x12 komt PRIMA mee in een stevige band ook trouwens... echt geen probleem.

rudolf
11 april 2010, 11:25
Gisteren eindelijk dat beest eens flink uitgelaten. raaawwwrrrrr heerlijk mee opgetreden.

marc_o
11 april 2010, 11:42
Goed zo, rock!!!

big dooley
12 april 2010, 12:14
prima versterker, lekker veel mogelijkheden en erg goed dat je de 60-watt versie hebt genomen... de 100-watt combo wil nogal eens oververhittingsproblemen geven, waardoor de biasinstelling alle kanten op "drift"... de 601 heeft 2 buizen minder en heeft dus minder last hiervan...
toch is het wijs, om zo nu en dan de bias ff te controleren
de bias is op een JCM2000 kinderlijk eenvoudig te checken met een multimeter ingesteld op DC millivolts

rudolf
27 september 2010, 12:07
Een half jaartje later:

Na wat kleine optredentjes op verjaardagen en andere feestjes, zaterdag voor het eerst met de TSL 601 opgetreden over een echte professionele geluidsinstallatie met de hele mikmak erop en eraan. Nu ik er alles mee gedaan heb zal ik kort mijn mening nog eens even geven over deze amp. Let op! dit is mijn persoonlijke mening! Ik ben verre van een professionele muzikant en met onze band hebben we ook totaal geen andere ambities dan lekker plezier maken en genieten van optredens op feesten en partijen & lokale kroegjes. Dus het kan goed dan een (semi)-pro zich totaal niet kan vinden in mijn reviewtje

Het is een goede degelijke versterker die redelijk hanteerbaar. Je tilt je er geen hernia aan. Hij is erg veelzijdig en als je 'm flink aan te tand voelt is het echte marshall geluid toch zeer duidelijk aanwezig. MAAR! het is géén JCM 800.
Ik speel met mijn bandje covers van o.a. AC/DC - G'n'R - Triggerfinger - Pearl Jam - RHCP - 3 doors down enz. De bekende covernummertjes zeg maar.

Ik ben érg gecharmeerd van het crunch kanaal en die geniet duidelijk de voorkeur bij mij. Je kan em lekker rauw laten klinken of ook maar een klein randje erin draaien. Ik gebruik dit kanaal vooral voor het slagspel.

Het lead kanaal vind ik goed met de gain max op 7/8. Daarna wordt het een ongedefinieerde brei. Maar dit kan ook deels aan mijn gitaar te wijten zijn. Ik speel op een Epi Les Paul custom met de orginele pubs er nog in. Ik gebruik het lead kanaal vooral voor mijn solo's of als ik net effe wat meer power nodig heb en voor punkrock nummertjes van greenday, offspring enz.

Het clean kanaal... tja. Het doet z'n werk. Maar het is niet super. Ik vind vooral mijn slagspel niet echt lekker doorkomen. Wederom kan dit ook aan de pickups liggen. Het klinkt wel lekker als je de gain redelijk ver open zet. Dan kun je er echt een lekker vies randje in gooien.

Ik wil kort nog even iets zeggen over het voetpedaal. Dit stuk schroot heb ik al meerdere malen vervloekt. In een half jaar tijd heb ik al 5x een kabelbreuk moeten repareren terwijl ik er helemaal niks raars mee doe. Ook is er nergens in eindhoven en omstreken iemand te vinden die een andere kabel kan leveren. Zowel Feedback als een aantal andere kleine muziekzaakjes kan me niet verder helpen. Of ik moet een nieuw pedaal bestellen. (tips welkom!)

Repetitie: Tijdens repetities heb ik erg veel moeite om mijn clean en overdrive kanalen goed op elkaar af te stemmen qua volume. Het clean kanaal klinkt vaak te zacht, omdat de overdrive kanalen beter klinken met de preamp op 8/9. Tijdens kleine optredens waar ik mijn versterker niet doorlus via die line-out is dit probleem niet echt aanwezig omdat de versterker dan harder kan en ik het pre-amp volume wat terug kan draaien.

Daar kom ik meteen bij het volgende onderwerp: Kleine optredens. De 60watt is meer dan voldoende om in een klein zaaltje mee op te treden zonder de versterker te hoeven uit te versterken. Alleen de standaard speaker is zoals andere mensen al eerder hebben aangegeven in dit topic niet super. Begrijp me niet verkeerd, hij is niet slecht. Maar het kan gewoon net wat beter. Daarom ga ik binnenkort ook een andere speaker plaatsen.

Grote optredens: Zoals gezegd afgelopen weekend dus over een professionele installatie gespeeld met de band, waar we de TSL door hadden gelust via de line-out naar de PA. Ik heb met volle teugen genoten en de TSL komt wat mij betreft dan pas echt goed tot z'n recht. Die marshall sounds is dan toch echt duidelijk aanwezig en het was echt een genot om over te spelen. De critici en de geluidstechnicus waren er ook erg over te spreken.

Kort samengevat: Goede degelijke versterker met als minpunten de stock speaker (Celestion Wolverine volgens mij?) en het voetpedaal.

Nou doe met deze info wat je niet laten kunt, ik vond het iig leuk om na een half jaartje nog effe een klein reviewtje te maken over deze amp :D

JohnLord
27 september 2010, 13:13
En dat noem jij een revieuwtje? ;) Ik vond het in ieder geval erg leuk om te lezen.

Aan welke speaker zit je te denken?

tommus42
27 september 2010, 13:14
Wat die kabel betreft voor de footswitch, misschien is gewoon elektriciteitssnoer een goede optie. Bij de elekronicazaak van de rol, nooit problemen mee gehad, en goedkoop (hebben ze ook in meeraderig). Wel even zelf solderen.

rudolf
27 september 2010, 13:25
Wat die kabel betreft voor de footswitch, misschien is gewoon elektriciteitssnoer een goede optie. Bij de elekronicazaak van de rol, nooit problemen mee gehad, en goedkoop (hebben ze ook in meeraderig). Wel even zelf solderen.

Denk dat ik het inderdaad in een elektronica winkel moet gaan zoeken. Tis een 6-aderige kabel. Solderen is geen probleem. Ben ik expert in geworden sinds ik dit pedaal heb :D


En dat noem jij een revieuwtje? Ik vond het in ieder geval erg leuk om te lezen.

Aan welke speaker zit je te denken?
Weet ik nog niet, moet me nog oriënteren op dat gebied. Neig nu naar een V30 maar ik heb nog te weinig alternatieven gehoord om al een keuze te maken.

Henri H
27 september 2010, 13:41
reviewLeuke review, komt overeen met reviews en ervaringen die ik van anderen heb gelezen/gehoord. :ok:

6-aderige kabel kun je wel kopen/bestellen bij een elektronica-boer.

sjaak1990
27 september 2010, 18:02
En als je deze kabel wilt blijven gebruik misschien een kousje eromheen doen waar hij uit het pedaal komt? (mits hij daar breekt natuurlijk, leek me logisch)

JohnLord
27 september 2010, 20:10
Denk dat ik het inderdaad in een elektronica winkel moet gaan zoeken. Tis een 6-aderige kabel. Solderen is geen probleem. Ben ik expert in geworden sinds ik dit pedaal heb :D


Weet ik nog niet, moet me nog oriënteren op dat gebied. Neig nu naar een V30 maar ik heb nog te weinig alternatieven gehoord om al een keuze te maken.

In een één speaker configuratie als de jouwe vallen een aantal speakers al af vanwege onvoeldoende belastbaarheid. V30 zit met 60W op het randje.

Rutger Molenberghs
27 september 2010, 22:09
De Eminence variant van de V30, the governor, kan 75W aan. Dus kijk daar ook eens naar. Heb je toch wat meer marge.

lauke_101
29 september 2010, 08:51
Tof dat je ons nog even van een review voorziet!
Als je een amp een tijdje hebt kun je er bovendien vaak veel meer zinnigs over zeggen dan wanneer je nog in de wittebroodsweken zit ;)
En zo zie je dus ook maar: al dat gezanik op internet over dit deugt niet en dat klinkt nergens naar is meestal behoorlijk overdreven. Heb nooit op een TSL gespeeld en Marshall is niet zo mijn ding, maar ik geloof nooit dat het rommel kan zijn. Komen prima sounds uit die bak zo te horen/lezen.

Ik zal over een maandje of 2-3 ook maar eens een review van mijn vrijdag aangeschafte Vox AC30 tikken. Maar eerst misschien nog eens een HNAD draadje, ook nog weinig tijd voor gehad.

muziekschuur
29 september 2010, 09:16
Okee het is dus gewoon effe uitvogelen. Vanavond weer repetitie, dan kan ik mooi wat kloten dr mee. Hij schreeuwt er om, om weer effe uitgelaten te worden. Eigenlijk is het gewoon een hond. Die moet ook elke dag een uurtje lekker uitblazen, maarja dat kan niet altijd :D


Die ga ik onthouwen.....

Vergeet niet de Celestion Greenback te beluisteren. Dit is "DE" Marshall speaker die hoort bij jouw covers. De V30 is een veel stuggere speaker bedoeld om ook bij Metal strak te klinken. Ik vermoed dat de Greenback je beter zal bevallen. Ook zal een extentiecabinet wellicht fijn zijn. Dus gewoon op zoek gaan naar een 2x12 cabje. En dan je Celestion eruit halen en wisselen met 1 van de Celestions uit het 2x12. Twee verschillende speakers geeft iets fase verschuiving. Da's lekker en in 1x12 versterkertje heb je ook meteen een betere speaker... Zeg maar WIN WIN.

JohnLord
29 september 2010, 09:42
Eén 25 Watt speaker in een 60W combo is vragen om problemen. Dan kun je hem iig geval niet zónder extra cab gebruiken. De Greenback is wel een speaker die over het algemeen goed bij Marshalls en jouw muziek past.

rudolf
29 september 2010, 10:21
Thanks voor de tips wat betreft de speaker. 2x12 cabje gaat er zeker ook nog een keer komen.

Maar als ik het goed begrijp moet ik altijd een speaker kopen die meer wattage heeft dan mijn versterker. Eigenlijk ook wel logisch anders blaas je 'm op. Maar ik neem aan dat overdaad ook schaad? bv. 100w speaker in een 60w versterker. Of maakt dat niks uit?

Rutger Molenberghs
29 september 2010, 11:20
Je moet er ook rekening mee houden dat een 60W versterker meer dan 60W kan uitstoten als je hem op maximaal volume zet. Dus een luidspreker die op het randje zit, kan riskant zijn. Maar er zijn ook luidsprekers die meer aankunnen dan de fabrikant vermeldt.

Ik ben van plan in de toekomst (momenteel verre toekomst) een 2x12 van greenbacks te voorzien voor mijn 100W Marshall, wat mij ook het probleem oplevert van 20W/25W luidsprekers bij een 100W versterker. Een tijdje geleden kwam ik uit bij 'Scumback'. Zij bouwen een greenback-cloon (de H75) die geleverd kan worden in 25W, 65W en 100W uitvoering. Het probleem is dat je deze luidsprekers niet zomaar in de buurt kan beluisteren (ze hebben geluidsfragmenten op hun website, maar dat is toch anders dan in het echt). Dus in hoeverre ze aansluiten bij een Celestion greenback weet ik niet. :chicken:

rudolf
29 september 2010, 11:58
Er is wel ee 65W greenback trouwens.

linkje (http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=32)

Henri H
29 september 2010, 12:49
Er is wel ee 65W greenback trouwens.

linkje (http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=32)Dat is de "opvolger" v.d. Greenback, destijds gemaakt om de zware 100W amps te voorzien van speakers met meer vermogen.
Ze zijn naar mijn idee niet echt vergelijkbaar met Greenbacks, hebben een ander karakter, wel erg mooi.
Ik heb ze in mijn 4x12 en 2x12 zitten. :lovelove:

Jasper.
29 september 2010, 16:08
Je moet er ook rekening mee houden dat een 60W versterker meer dan 60W kan uitstoten als je hem op maximaal volume zet. Dus een luidspreker die op het randje zit, kan riskant zijn. Maar er zijn ook luidsprekers die meer aankunnen dan de fabrikant vermeldt.

Een versterker is xxxWatt RMS, Dus er komen pieken uit. Maar volgens mij zijn de speakers ook xxxW RMS, dus die zouden de pieken ook enigzins aan moeten kunnen lijkt me met een zelfde wattage als de amp. Correct me if I'm wrong.

rudolf
30 september 2010, 11:33
Dat is de "opvolger" v.d. Greenback, destijds gemaakt om de zware 100W amps te voorzien van speakers met meer vermogen.
Ze zijn naar mijn idee niet echt vergelijkbaar met Greenbacks, hebben een ander karakter, wel erg mooi.
Ik heb ze in mijn 4x12 en 2x12 zitten. :lovelove:

En wat voor muziek speel je er mee?

Henri H
30 september 2010, 13:57
Kijk maar in m'n signature. ;)

Voornamelijk (hard)rock en ("Old Skool") metal.
Ik vermoed dat blues, pop en jazz er ook prima mee gaat.

rudolf
30 september 2010, 16:09
Vrij allround speakertje dus ;)

Henri H
30 september 2010, 21:38
Ja, denk het wel.
Ik heb ook (combi's van) Greenbacks, G12T-75's en V30's gehad/getest, maar de 65'ers vind ik het mooist klinken.
Enige nadeel is dat ze wat minder door de bandmix prikken, maar daar kan ik wel mee leven, gewoon een beetje met de EQ spelen en/of de amp iets harder, en dat probleem is verholpen.

Ik vind V30's wat "schreeuwerig", vooral i.c.m. met mijn Marshall en Mesa Stiletto. Met mijn Hook vond ik ze wel erg goed.
G12T-75's zijn wat mij betreft ook prima speakers, maar wel enigszins schel.
Greenbacks heb/had ik een haat/liefde verhouding mee, de ene keer vond ik het lekker, de andere keer vond ik ze te "korrelig", kan het lastig omschrijven.

De combi van G12T-75's met Greenbacks (25W) vond ik wel erg mooi, maar heeft in een 2x12 cab maar 50W vermogen (het vermogen van de speaker met het minste vermogen is bepalend voor het optellen van vermogens).
In jouw geval zul je het dus met één speaker moeten doen.

Ik denk dat 60W (V30 b.v.) wel voldoende is, tenzij je elke avond een gig doet op 3/4 vermogen.

rudolf
1 oktober 2010, 13:36
(verhaal)

Ik denk dat 60W (V30 b.v.) wel voldoende is, tenzij je elke avond een gig doet op 3/4 vermogen.

dat mocht ik willen haha :)

Rutger Molenberghs
1 oktober 2010, 14:01
Een versterker is xxxWatt RMS, Dus er komen pieken uit. Maar volgens mij zijn de speakers ook xxxW RMS, dus die zouden de pieken ook enigzins aan moeten kunnen lijkt me met een zelfde wattage als de amp. Correct me if I'm wrong.

Ik zou daar mijn bonen niet op te week leggen. De meeste luidsprekers zullen wel net iets meer aankunnen, maar daarom niet allemaal. Zolang je je versterker op beschaafd volume gebruikt, is er natuurlijk niks aan de hand. En blijkbaar is de TS niet van plan om hem constant open te draaien.

lauke_101
2 oktober 2010, 09:15
De specificaties die speakerfabrikanten opgeven zijn over het algemeen redelijk conservatief, zo'n Greenback kan ook echt wel een 30-35 watt aan. Desalniettemin is dat dus nog altijd veel te weinig om in je TSL in te bouwen.

Máár, Eminence maakt een speaker genaamd de Private Jack, die lijkt heel erg op de Greenback, alleen hij kan 50 watt aan. Dan zit je al best aardig in de buurt, vooral omdat ik toch aanneem dat je die 60 watt uit je amp ook niet vol kunt gebruiken op het podium, mijn oude 50 watter ging al gauw zó hard...
Ze hebben ook nog de Governor, die is ietsje feller in de middentonen en het hoog dan de Private Jack, maar hij kan 75 watt aan, dan zit je zeker op safe. De Wizard zit tussen de Governor en de Private Jack in en is ook een 75 watt speaker.

GretschGuy
2 oktober 2010, 18:31
Dan ook maar ff mijn two cents over speakers. De Celestion V30 is zeker geen 'typische metal' speaker. Juist 'n lekkere allrounder, die ook clean fatsoenlijk klinkt. Zeker in 'n (deels) open cab. Versterker fabrikanten zijn vaak rijkelijk optimistisch over output vermogen. Speaker fabrikanten zijn juist bijzonder voorzichtig over de toegestane belasting. Dus ik denk niet dat je met 'n V30 in de problemen komt.

Ik heb in één van m'n amps (Ashdown Peacemaker 40) pas 'n V30 vervangen door 'n Eminence Governor. Ik was niet ontevreden. Maar wou liever van 8 Ohm naar 'n 16 Ohm speaker i.v.m. de kleine output trafo. En deze kwam goedkoop voorbij op Marktplaats.

Ze klinken niet exact hetzelfde. Maar lijken genoeg op elkaar om het geluid van de amp niet radicaal te veranderen. De Celestion klinkt wat 'smeuďger' in het laag-midden. Maar heeft de beruchte piek in 't hoog-midden, die 'm wat schel kan laten klinken. De Eminence is wat gelijkmatiger. Mids wat minder smeuďg, laag iets strakker, hoog wat sprankelender.

Al met al: de Eminence klinkt clean iets beter, de Celestion met vervorming. Maar de verschillen zijn marginaal.