PDA

View Full Version : Hoe bouw ik m'n geluid op?



Spitfire
22 maart 2010, 11:13
Ik heb nu mijn semi-hollow in C stemming gezet zodat ik lekker wat Kyuss en QotSA kan spelen. Helaas is er nu een probleempje naar voren gekomen die ik niet echt aan had zien komen. Toen de gitaar nog in E stemming stond had ik er soms last van dat mijn sound niet genoeg 'power' had. Zelfs als ik m'n fuzz of tubescreamer gebruikte klonk het bij sommige instellingen nog erg dun. Nu heb ik het probleem dat er een beetje teveel 'ooomphf' achter mijn geluid zit: eigenlijk elk barre-akkoord (open akkoorden klinken sowieso niet, maar dat verwachtte ik al) klinkt alsof het gespeeld wordt door 10 Marshall stacks die allemaal op 11 staan. Ongedefinieerde brij dus. Solo's klinken echt mooi dan, maar akkoorden werk wordt al gauw modderig. Dit terwijl Regular John (http://www.youtube.com/watch?v=gf6qnX4rmDU) best wel schel klinkt als ik hem zo hoor. Hebben jullie misschien ideeen hoe ik mijn geluid het best kan 'opbouwen'. Wat kan je het best als eerst afstellen en wat als laatste?

Fuhgawz
22 maart 2010, 11:17
Tja als je in C stemt dan klinkt het al snel wat dikker en door de verkeerde amp kan dat een brij worden. Over welke versterker speel je nu?

Ik zou als ik jou was eerst de elementen wat afstellen. De dingen allebei naar beneden schroeven en de bassige kant uiteraard wat meer.

Spitfire
22 maart 2010, 11:24
Ik speel over een Laney VC30, zeg maar een Vox AC30 met een uitgebreide EQ.

marc_o
22 maart 2010, 11:24
Ja, wat is je setup...


Een semi-hollow....maar welke heb je en wat voor elementen en voila....noem het allemaal maar eens op en hoe je het hebt aangesloten, hier kunnen we weinig mee...

Spitfire
22 maart 2010, 11:32
Ok, even vanaf het begin dan maar: een ES-335-kopie met PAF-achtige pickups door (achtereenvolgens) een tuner, big muff (een byoc, dus er zit een soort van EQ op), Jekyll&Hyde (de tubescreamer waar ik het net over had), wh10 en een Visualsound H2O en vervolgens in een Laney VC30 stack (een AC30 kloon).

hezz
22 maart 2010, 11:44
Welke dikte snaren gebruik je?

Spitfire
22 maart 2010, 12:06
GHS Boomers .013 tot .056

Riky
22 maart 2010, 12:38
Heb je al eens geprobeerd om eens helemaal opnieuw te beginnen met je sound?
Amp bijvoorbeeld gewoon alle eq's naar het midden zetten en opnieuw beginnen met een sound maken.

Klinkt het clean ook ongedefinieerd trouwens? Meestal wordt de "brei" veroorzaakt door teveel overdrive/distortion en teveel bas.
Josh homme gebruikt ook niet zo veel vervorming als sommige mensen denken.

jannest
22 maart 2010, 12:40
Josh's main guitar setup: On stage, josh uses a variety of guitars. His main "Axe" being his prized Ovation GP's (GP stands for Guitar Paul, as in Les Paul,) of which he has three. The GP was a very well made Les Paul copy, as opposed to some of the other LP copies made at the time. The originally came in 4 colors. The GP's that Josh uses are a honey burst with what seems to be a flame maple top, a black, and a cherry burst color GP. These guitars either came with DiMarzio Super 2 pickups, or a Korean knockoff pickup. The parts were manufactured by Samick in Korea and assembled in North Carolina As many Queens of the Stone age and Kyuss fans know, this guitar can put out tone like no other. If you want one of these guitars, your chances are slim, only 250-1000 were made in a short run in 1984 and if you do find one it will cost you around $2,000, much more than the original price of about $400-600.

Josh's most recent amp setup: The amp josh is currently using on stage is a moderately rare vintage Ampeg Vt-22 amp. The amp has also been used in the past by the rolling stones. This amp is extremely loud, with 12 tubes, and 4 7027 A Power Tubes. On stage Josh uses 3 of these power houses on stage, each with their own 2X12 cab, and each putting out about 120w each. This amp was marketed with the slogan "88 pounds of devotion", and if you ever buy one you will find that the thing is built like a tank and almost never have to be fixed. See below for picture.



denk dat je gitaar de bottleneck is

hezz
22 maart 2010, 13:09
Die info klopt ook niet altijd.
In de studio maken ze overigens enorm veel gebruik van hollow-bodies.. dus grote kans dat als je een recording van ze hoort het een (semi)hollow was.