PDA

View Full Version : Cover-opnames op eigen Site



artnaz
22 maart 2010, 00:24
Ik meen me te herinneren dat een jaartje geleden coverbands problemen kregen met materiaal op hun site, en dat ze fikse boetes moesten gaan betalen. Hoe zit het daar nu mee?

Nou willen wij ook een aantal covers op de site zetten kan dat gewoon (met vermelding van de originele artiest en componist)?

Wausser
22 maart 2010, 05:02
Ik meen me te herinneren dat een jaartje geleden coverbands problemen kregen met materiaal op hun site, en dat ze fikse boetes moesten gaan betalen. Hoe zit het daar nu mee?

Nou willen wij ook een aantal covers op de site zetten kan dat gewoon (met vermelding van de originele artiest en componist)?

Volgens mij mag je überhaupt geen materiaal wat niet van jou is hosten op je site, het enige wat je wel mag doen is uploaden op youtube en op je site plaatsten, omdat die een aparte regeling hebben qua auteursrechten.

Wanneer treden jullie op hier in de buurt, behalve bij markt 19?

harrie-beton
22 maart 2010, 10:22
wausser heeft gelijk. Linken naar youtube mag wel. Er was sprake van een youtube tax maar die is voorlopig van de baan anders mag dat zelfs niet.

artnaz
22 maart 2010, 13:49
Hmm... Zure bende.

Dus het komt er op neer dat covers opnemen geen enkel nut heeft?

En nu we er toch over hebben - gewoon uit interesse - als ik nou een hele eigen versie van een nummer heb, hoeveel zouden de rechten daarvoor ongeveer kosten?

En eigen nummers dan, moet ik die nog copyrighten, of hoeft dat niet. Mensen mogen het van mij best downloaden en doen wat ze er mee willen, maar misschien zijn er nog andere dingen waar op gelet moet worden?

@Wausser: Voorlopig hebben we verder hebben we nog geen data vaststaan, maar in Enschede gaan we ook binnenkort optreden als je dat bedoelt! ;)

EuroCinema
26 maart 2010, 21:06
De rekeningen die sommige bands kregen van de BUMA liepen meteen in de duizenden volgens mij. Het valt dan namelijk onder "bedrijfsmatig gebruik van muziek".
Als je iets (buiten loondienstverband) componeert, heb je daarop vanzelf het copyright. (Dat bewijzen daarentegen, kan lastig zijn.) Maar BUMA gaat zich er pas mee bemoeien als je de compositie bij hun hebt geregistreerd en hun dus opdracht hebt gegeven de inkomsten eruit te verzamelen. Dat heeft eigenlijk pas nut als je iets uitbrengt op cd en/of op radio en tv gedraaid wordt. Je kunt ook kijken naar creative commons, een alternatieve (en modernere) manier om met je copyright om te gaan. Ik weet daar te weinig van om het uit te leggen.

Baker
27 maart 2010, 15:00
Hmm... Zure bende.

Dus het komt er op neer dat covers opnemen geen enkel nut heeft?! ;)

Jawel, voor eigen gebruik, of een paar honderd cd'tjes maken, maar dan wel even stemra rechten betalen. Is niet eens zo heel duur volgens mij.

Je mag het alleen niet op je eigen site zetten, want dan betaal je de hoofdprijs. Uploaden naar Youtube mag ook niet. Doe je het toch, dan mag je het weer wel op je site zetten.

Ingewikkeld he...

artnaz
27 maart 2010, 17:11
Dus rechten betalen voor CDs maken mag wel, maar op je site niet? En uploaden naar Youtube mag ook niet, maar als het er wel opstaat, mag het wel op je site?

Ingewikkeld inderdaad... :stop:

EuroCinema
27 maart 2010, 22:58
Dus rechten betalen voor CDs maken mag wel, maar op je site niet? En uploaden naar Youtube mag ook niet, maar als het er wel opstaat, mag het wel op je site?

Ingewikkeld inderdaad... :stop:

Waarover wil je rechten afdragen dan, bij je site? Bij een cd is dat duidelijk: je weet hoeveel er verkocht zijn, dus op welk percentage (staat vast in wet) van welk aantal verkochte cd's de componist recht heeft. Bij je site kun je dat niet zo 1 2 3 bepalen. Wel lijkt me duidelijk dat je niet gratis andermans intellectueel eigendom mag gebruiken om jezelf te promoten. Zijn dus 2 totaal verschillende dingen. De oplossing is er nog niet.
De auteurswet stemt uit de tijd van geschreven bladmuziek en iedereen weet dat het anders moet, maar hoe? In de tussentijd heb je dus gewoon een probleem.

terrasbeest
29 maart 2010, 17:12
Wie zich in de materie wil verdiepen, in de US hebben ze wat dat betreft hun zaakjes wel voor elkaar. Hierbij link waar je al genoeg zou moeten van kunnen opsteken :

http://www.worldwideocr.com/Rights_Mechanical_FAQ.asp

rvorkink
6 juni 2010, 12:56
Misschien heb je hier iets aan?
Een vraag van mij en een antwoord, van de uitgever.


Beste Rene,

Een cover (1 op 1) mag in Nederland uitgebracht worden.
Als jullie hem alleen in Nederland uitbrengen, dan is toestemming niet nodig.

Mochten jullie een single gaan uitbrengen, dan ontvangen wij graag een bewijsexemplaar voor ons archief.

De gegevens die op de cd hoes moeten komen te staan zijn:
Beyond the realms of death
Tekst & muziek: Robert Halford/Les Binks
Published by EMI Music Publishing Ltd.

Groeten, Maaike

________________________________________
Van: René G. Vorkink [mailto:.]
Verzonden: vrijdag 10 augustus 2007 17:24
Aan: Maaike Vonk
Onderwerp: RE: Toestemming tot gebruik.....

Op dit moment is het plan dat we in onze eigen studio het nummer opgenomen hebben, en willen het eigenlijk op onze eigen site, MySpace en Hyves zetten.
Een andere uitgever melde al, dat als het een onveranderde cover betreft er geen toestemming voor nodig is, en als nummer NIET downloadable is zijn er ook geen verdere kosten.

Dat is het plan, niet op een cd en ook niet ter download, alleen maar ter luistering.
=====>>>>> René <<<<<=====

http://www.myspace.com/tntmuziek
http://tnt-1.hyves.nl

artnaz
6 juni 2010, 13:11
Ok, even op een rijtje. Correct me if I'm wrong.

1) Covers op CD persen toegestaan, gratis
2) Covers op site niet toegestaan
3) Covers op Youtube voorlopig toegestaan, linken vanuit de site naar de Youtube video ook.
4) Eigen werk gaat vanzelf goed, maar als je inkomsten wilt verzamelen moet je de Buma contacteren.

Bij 1) zegt Baker dat je Stemra rechen moet betalen?

Baker
6 juni 2010, 17:33
@rvorkink
Het feit dat de uitgever en of de originele artiest het allemaal prima vindt wil nog niet zeggen dat je de BUMA/STEMRA zomaar kunt passeren. Volgens mij mag je niet zomaar een cd met covers uitbrengen hoor...
Maar als je het zeker wil weten, waarom bel je niet even met stemra?