PDA

View Full Version : gitaargeluid Di-rect



Keevinkos
21 maart 2010, 22:35
Met mijn band gaan we A Good Thing van Di-rect spelen. Drummer, bassist, zang en 2 gitaren: 1 slaggitaar op akoestisch, en ik moet dan elektrisch gaan spelen. Maar ik weet niet hoe ik het geluid krijg zoals Spike het heeft?
Het gaat om het volgende geluid: http://www.youtube.com/watch?v=99UNW2KvhG4

Ik kan goed horen dat er een tremolo in zit bijv, maar hoe zit het verder met gain, welke pickup etc?

Ik speel op een Roland cube 20 (oftewel met een aantal leuke effectjes erin:), en een tube moddeling stand) en op een standaard strat. (oftwel gewoon 3 single coils etc.)

Wie kan mij een beetje uitleggen hoe ik dit geluid kan krijgen?:???:



En heeft misschien ook iemand een tab voor deze partij, ik kan alleen de akkoorden vinden en anders moet ik het op gehoor uitzoeken.:(

Mitch
22 maart 2010, 00:09
Tja, het geluid van een dikke Gretsch ga je niet zo maar nabootsen, da's zo'n specifieke sound. Ik weet niet of je twee effecten kan combineren op zo'n Cube20, maar ik zou dan delay en tremolo combineren om er wat meer atmosfeer in te krijgen. Halselement, toon een beetje dicht, licht crunchy modelletje op je amp en subtiel spelen natuurlijk.

Mikos
22 maart 2010, 00:23
Mm.. een tab heb ik zo niet.
Maar de tokkel is grotendeels makkelijk uit te zoeken als je even goed naar het filmpje kijkt :)

PT1989
22 maart 2010, 00:54
tab is vast te vinden op tabsrus.nl

Keevinkos
22 maart 2010, 09:19
er zijn inderdaad verschillende tabs te vinden. Alleen hebben die alleen de akkoorden, ik wil graag een tab hebben met wat spike speelt.

LPplayer
22 maart 2010, 13:08
Dit is makkelijk op gehoor uit te zoeken
Trust me. Hij speelt c2, G/B en dan Amineur met een loopje in de C penta toonladder eerste positie. Zoiets hoor ik. Tokkel gewoon wat.
Lukt je wel ;)


er zijn inderdaad verschillende tabs te vinden. Alleen hebben die alleen de akkoorden, ik wil graag een tab hebben met wat spike speelt.

Riky
22 maart 2010, 13:27
Voor element van strat gebruiken. Je cube op britpop achtig geluid (een randje overdrive erop) Niet teveel treble. Mid goed open en beetje bass.

Tremelo effect en klein beetje delay.

daarmee moet het wel lukken.

Pepe
22 maart 2010, 13:44
Maar als je een compositie van een band gaat spelen, dan hoef je toch niet gelijk hetzelfde gitaargeluid te gebruiken. Sterker, een reden om het totaaal anders te doen.

Riky
22 maart 2010, 13:49
Helemaal met Pepe eens!

jannest
22 maart 2010, 14:05
helemaal met pepe eens!
+2........

Nagramoth
22 maart 2010, 14:26
En wie wil er nou klinken als Di-rect ?:dance:

Riky
22 maart 2010, 14:34
En wie wil er nou klinken als Di-rect ?:dance:

Krijgen we dat weer...

Heb veel jonge en oude bands live gezien waarbij ik graag had gehoord dat de gitarist een geluid had die meer leek op dat van direct. Sound van spike (zeker bij deze akoestische tour) was/is dik in orde hoor. Dat hij geen virtuoos is qua spel, prima, maar zijn sound is dik in orde.

Nagramoth
22 maart 2010, 14:40
Rieleks dude...
Noticed the :dance: ?

Mitch
22 maart 2010, 18:15
Zijn spel en sound vormen een simpele, maar logische en mooie tegenhanger van het akoestische werk. Prima keus om te willen benaderen.


Moet me wel van het hart dat de eerdere topics over eindbuizenoversturing en dergelijke wel een beetje suf overkomen nu :makeup:

Keevinkos
22 maart 2010, 19:48
tja, we 'moeten' nu eenmaal ook wat rustigere liedjes spelen:seriousf: (waar ik overigens helemaal geen probleem mee heb, ik vind dit ook leuk:))

FruscianteFan
22 maart 2010, 20:06
tja, we 'moeten' nu eenmaal ook wat rustigere liedjes spelen:seriousf: (waar ik overigens helemaal geen probleem mee heb, ik vind dit ook leuk:))
Volgens mij bedoelt Mitch meer dat je enerzijds een of andere technische truc wilt uithalen om een unieke sound te krijgen, en anderzijds een partij van Di-Rect goed wilt benaderen.

schunselaar
5 april 2010, 15:34
wisten jullie trouwens dat Spike/Frans van Soest zn eigen tracks niet mag inspelen?

j3r03n
5 april 2010, 15:43
Pics* or it didn't happen.

* geverifieerde bron is ook goed.

Bolder
5 april 2010, 17:02
ja wat bedoel je?

jannest
5 april 2010, 17:04
http://www.tw-security.nl/paginas/fotoalbum/Tourmanagement/Spike%20van%20Direct.jpg

hier is ut duidelijk te zien

geen gitaar te bekennen

Jay75
5 april 2010, 19:32
wisten jullie trouwens dat Spike/Frans van Soest zn eigen tracks niet mag inspelen?

Is dat echt zo? Kan het me niet voorstellen, heb 'm laatst toevallig gezien in de W2 met zijn andere band, en die gast kan echt wel spelen.