PDA

View Full Version : Engl E530 + Contour = prikken in de mix?



Liquid_Metal
21 maart 2010, 19:23
Er is een topic gaande over het prikken van de Powerball in de mix en om goed te prikken moet je natuurlijk mids en presence boosten.
Nou heeft de E530 een mooie Contour functie waarbij de mids op twee plekken worden geboost (als ik het goed op op 400 en 1500 Hz). De sound wordt er een stuk dikker door, maar volgens mij ook minder strak. Wat raden de experts aan?

caliban
21 maart 2010, 20:50
Als je wat extra wil prikken, gaat het toch om lead sounds? Lead moet toch niet 'strak' zijn...

Liquid_Metal
21 maart 2010, 21:01
Daarom gebruik ik voor mijn solo's ook het Scream kanaal van de Trio :). Ik doel meer op het gehoord worden in bandgebruik (de mix dus). Als je niet gehoord wordt kun je het best je mids boosten. Vandaar.

caliban
21 maart 2010, 21:36
Daarom gebruik ik voor mijn solo's ook het Scream kanaal van de Trio :). Ik doel meer op het gehoord worden in bandgebruik (de mix dus). Als je niet gehoord wordt kun je het best je mids boosten. Vandaar.

Gewoon meer mids met contour af... Of gaan experimenteren met de grootte van je mid capacitor...

Liquid_Metal
21 maart 2010, 21:49
Gewoon meer mids met contour af... Of gaan experimenteren met de grootte van je mid capacitor...

Hij klinkt prima hoor :). Met de caps rommelen lijkt me dus niet verstandig. Maar waarom zou je de contour uitschakelen?

caliban
22 maart 2010, 11:43
De contour regelt andere frequenties dan de midknop (bij jou heet die low mid, high mid is eigenlijk gewoon treble). En die frequenties van de contour vind jij blijkbaar niet strak :). Daarom dus, door de mix prikken: probeer mid of treble zelfs bij te draaien

Thiez
22 maart 2010, 20:53
Mid bijdraaien en eventueel presence wat hoger.
Ik vind de contour switch op mijn engl blackmore geniaal. Ik heb een heerlijke ritme sound met contour uit en voor solo's trap ik alleen contour bij vaak. en als het heel erg moet shredden en schreeuwen ga ik pas naar kanaal 4.

caliban
23 maart 2010, 19:06
Zoals Thiez zegt, zie ik het ook ongeveer in met de e530

Liquid_Metal
23 maart 2010, 20:32
Ik gebruikte de contour switch voorheen ook voor solowerk. Werkte wel goed want het was gelijk ook een behoorlijke volumeboost. Ik denk dat ik de sound wel op orde heb voor live gebeuk: gain op 2, bas op 3, lo mid op 5, hi mid op 8, treble op 4 (en de presence van de poweramp op 3)

caliban
24 maart 2010, 12:27
Heb je een depthcontrol op je poweramp feitelijk??

Liquid_Metal
24 maart 2010, 13:13
Ja die zit er op. Maar die gebruik ik niet. Dat ding heeft al superveel bas, volgens mij zou m'n bassist er spontaan mee stoppen als ik 'm aanzet xD.

Michael AE
24 maart 2010, 13:58
Je speelt dus in een band? Ga gewoon eens kloten in de oefenruimte zou ik zeggen. Prikken kan zoveel betekenen. Elke situatie vraagt toch om een andere aanpak. Ik merk dat ik bij elke live-gig weer compleet andere instellingen gebruik.

ateng
29 maart 2010, 13:53
Zo denk ik ook, gewoon alles uitproberen in de oefenruimte zowel je dry sound en wet sound.
Maar het beste (voor mij dan) je oortjes gebruiken bij elke live-gig want zoals Michael het al zei vraagt elke situatie een andere aanpak.

iWishmaster
29 maart 2010, 15:31
De andere gitarist van mn band heeft ook een E530. Ik wals ook heel makkelijk over zijn geluid heen. Beide weinig gain (niet boven de 5), hij mid en hoog op 7 en ik mijn bas en middle op 4 werkt redelijk, maar nog steeds lijkt zijn geluid dun en op de achtergrond. Contour aan klinkt beter, maar die wil hij als soloboost gebruiken. Ik zou 'em altijd aan laten staan als ik hem was, maargoed ...

Liquid_Metal
29 maart 2010, 15:33
Ik heb nooit een stock E530 gehoord, die van mij heeft een Fireball mod dus klinkt een stuk dikker. Ik ben de enige gitarist in mijn band dus ik ben altijd wel te horen. Ik weet niet hoe 'ie het in competitie zou doen.

iWishmaster
29 maart 2010, 15:40
Ik heb al eens gezocht op die mod, maar niet echt kunnen vinden wat er dan aan gedaan moest worden. Heb jij (of Caliban) ergens een linkje oid wat eraan moet gebeuren?

Liquid_Metal
29 maart 2010, 15:54
Moet je Caliban inderdaad voor hebben. Ik weet alleen dat ie goed klinkt :D.

Liquid_Metal
29 maart 2010, 18:09
Ik heb niet zo heel veel mogelijkheden om het in de band te proberen, want we repeteren met headset en elektronisch spul.
Ik zette eerder de stofzuiger loeiend naast mn set om in te stellen. Werkte wel goed, maar nu heb ik North From Here van Sentenced 'ns hard aangezet, en ik merk dat ik m'n gitaar niet hoor met de Contour uit, maar wel met de Contour aan. Omdat 'ie dan ook harder gaat zet ik de master volume iets lager. En dan nog hoor ik m'n gitaar een stuk duidelijker dan zonder Contour :O.
Ik ben ook gelijk van het scherpe hoog af. Dat stoort me wel een beetje.

Wat me charmeert in de Engl sound is iets zoals deze clip (http://www.netmusicians.org/files/52-engl530mesa5050.mp3). Balls to the wall dus.

caliban
29 maart 2010, 20:53
Die mod is al lang geleden, weet het niet meer zo goed. Best is gewoon schema's vergelijken :). Ik heb zowel de Fireball als Powerball als voorbeeld genomen. En soms wat toegevingen gedaan omdat het anders te moeilijk zou worden gezien de oorspronkelijke bouw.

Arvoitus
29 maart 2010, 23:04
Die mod is al lang geleden, weet het niet meer zo goed. Best is gewoon schema's vergelijken :). Ik heb zowel de Fireball als Powerball als voorbeeld genomen. En soms wat toegevingen gedaan omdat het anders te moeilijk zou worden gezien de oorspronkelijke bouw.
Onder andere:

-Laatste condensator voor de tonestack van 47nF naar 100nF gebracht (in principe maakt dit het vetter, ENGL knipt zo veel bas en mid weg na de eerste gainstages, dit moet ergens terugkomen als je een dikke sound wil).
-De gainknop en de weerstand ervoor gebypassed door een 100pF.
-Tussen de tweede en derde gainstage een hele hoop meer gain doorlaten, dus de spanningsdelers verkleinen.
-De cathode weerstanden veranderd, wat 1.5K was is 1K geworden en omgekeer als ik het me juist herinner.
-En tussen de tweede en derde gainstage een van de weerstand die naar de grond gaan bypassen door iets in de aard van 470pF, een beetje schepheid weghalen.

Liquid_Metal
29 maart 2010, 23:08
Ik weet wel dat mijn Engl enorm veel bas heeft. Ik heb de bas op de distortion op 2 staan en dan knalt 'ie de Trio er in het laag nog steeds uit.
Het midden weghalen voor de gainstage is juist de kracht van Engl. Dat is waarom de boel zo strak is right?

caliban
30 maart 2010, 14:23
Onder andere:

-Laatste condensator voor de tonestack van 47nF naar 100nF gebracht (in principe maakt dit het vetter, ENGL knipt zo veel bas en mid weg na de eerste gainstages, dit moet ergens terugkomen als je een dikke sound wil).
-De gainknop en de weerstand ervoor gebypassed door een 100pF.
-Tussen de tweede en derde gainstage een hele hoop meer gain doorlaten, dus de spanningsdelers verkleinen.
-De cathode weerstanden veranderd, wat 1.5K was is 1K geworden en omgekeer als ik het me juist herinner.
-En tussen de tweede en derde gainstage een van de weerstand die naar de grond gaan bypassen door iets in de aard van 470pF, een beetje schepheid weghalen.

Zoiets is het inderdaad. En in de 530 van liquidmetal zitten ook vrij extreme tonestack caps.

tommus42
30 maart 2010, 14:56
Is dit de moeite waard om te doen? Ik bedoel wordt het geluid alleen 'harder', met meer bas, of verandert er meer? Wordt de dynamiek, of het gebrek daaraan, anders?
Binnenkort ga ik weer het een en ander solderen, misschien is dit een leuke klus om mee bezig te gaan.

caliban
30 maart 2010, 15:23
Is dit de moeite waard om te doen? Ik bedoel wordt het geluid alleen 'harder', met meer bas, of verandert er meer? Wordt de dynamiek, of het gebrek daaraan, anders?
Binnenkort ga ik weer het een en ander solderen, misschien is dit een leuke klus om mee bezig te gaan.

Ik vond het vast en zeker de moeite. Toch als je graag een agressieve sound wil. Als je vragen hebt over een specifiek onderdeel van de mod, ask!

tommus42
31 maart 2010, 09:00
ok, bedankt, zal ik doen, tzt.
Alvast een algemeen vraagje: ik heb de contour altijd aan staan, nu zag ik in het schema dat er een condensator parallel wordt geschakeld aan een andere in de tonestack, reageren twee kleinere condensators anders dan een van de waarde van die twee? Theoretisch niet volgens mij, maar misschien in de praktijk toch wel?:???:

iWishmaster
31 maart 2010, 09:07
ok, bedankt, zal ik doen, tzt.
Alvast een algemeen vraagje: ik heb de contour altijd aan staan, nu zag ik in het schema dat er een condensator parallel wordt geschakeld aan een andere in de tonestack, reageren twee kleinere condensators anders dan een van de waarde van die twee? Theoretisch niet volgens mij, maar misschien in de praktijk toch wel?:???:

Theoretisch: nee
Praktisch: vast wel iets, maar lijkt me verwaarloosbaar.

tommus42
31 maart 2010, 11:14
ah, ok, volgens mij is ie ontworpen met de contour aan, maar hebben ze die condensator deelbaar gemaakt om die midscoop sound te faciliteren. Vind ik geen tof geluid, doet me aan metallica denken :makeup:. Ik ben meer een midboost fan, zou best leuk zijn als de contour extra midboost geeft op het lead kanaal met contour aan!! Dwz de standaard met contour, en de contour als nog een wat sterkere midboost

Liquid_Metal
31 maart 2010, 12:41
ah, ok, volgens mij is ie ontworpen met de contour aan, maar hebben ze die condensator deelbaar gemaakt om die midscoop sound te faciliteren. Vind ik geen tof geluid, doet me aan metallica denken :makeup:. Ik ben meer een midboost fan, zou best leuk zijn als de contour extra midboost geeft op het lead kanaal met contour aan!! Dwz de standaard met contour, en de contour als nog een wat sterkere midboost

Dan zou ie puik zijn voor solo's. Weet je zeker dat 'ie ontworpen is met de Contour aan? Da's dan vast de reden waarom ik dat veel lekkerder vind klinken (hoewel wel minder strak).

caliban
31 maart 2010, 14:44
Dan zou ie puik zijn voor solo's. Weet je zeker dat 'ie ontworpen is met de Contour aan? Da's dan vast de reden waarom ik dat veel lekkerder vind klinken (hoewel wel minder strak).

In de gemodde versie zijn de condensatoren sowieso groter :)

tommus42
31 maart 2010, 16:57
welke en waarom? Vertellen, vertellen!:cheerup:

caliban
31 maart 2010, 22:59
welke en waarom? Vertellen, vertellen!:cheerup:

Eerste mod die ik aan het ding deed (toen nog laten doen omdat ik zelf niet kon solderen), ging ik uit van de foute powerball schema's. Daar stonden grote condensatoren in de tonestack getekend. Die overgenomen: klonk oké, maar de essentie van de mod richting powerball/fireball was daarmee niet gedaan.

Ik herinner me het allemaal niet zo juist, maar voor de low mid dacht ik dat er twee 22n zitten (dus met contour aan 44n :makeup:). Bascap is ook belachelijk groot, meer dan 100n oid :soinnocent:. Och, ja, maar echt weinig uit als je vergelijkt tussen 50n en 100n maar dat wist ik toen niet :seriousf:, en het klinkt super dus :ok: Caps voor de high waren ook ongeveer verdubbeld denk ik. Goede remedie tegen een felle midscoop zou ik zeggen :)

tommus42
1 april 2010, 05:55
Bedankt, nu kijken of ik het spul kan vinden op de print, leuk projektje!

caliban
1 april 2010, 14:11
Bedankt, nu kijken of ik het spul kan vinden op de print, leuk projektje!

Valt goed mee om te vinden. Tonestack zit dacht ik heel duidelijk op de voorste print (de kleine) en grootste deel van de preamp zit rond de lampen heen geconcentreerd.

tommus42
1 april 2010, 18:27
Bedankt voor de tip, krijg er steeds meer zin in.
Liquid metal, ik weet niet zeker of ie zo ontworpen is, maar met contour aan zijn de waarden gelijk aan de standaard Marshall tonestack, dacht ik, alleen gekoppeld aan de anode ipv de kathode. En hij klinkt idd beter vind ik met contour. Mooie 'weke' crunch. Als de contour uit staat wordt het allemaal wat 'dunner' en daardoor ook strakker denk ik.
Ik vind trouwens het cleane kanaal in highgain mode ook best mooi, maar die zal wel niet opkunnen tegen jouw trio.

caliban
1 april 2010, 22:27
Is de slope resistor ook dezelfde als bij marshall amps?

Liquid_Metal
2 april 2010, 10:39
Bedankt voor de tip, krijg er steeds meer zin in.
Liquid metal, ik weet niet zeker of ie zo ontworpen is, maar met contour aan zijn de waarden gelijk aan de standaard Marshall tonestack, dacht ik, alleen gekoppeld aan de anode ipv de kathode. En hij klinkt idd beter vind ik met contour. Mooie 'weke' crunch. Als de contour uit staat wordt het allemaal wat 'dunner' en daardoor ook strakker denk ik.
Ik vind trouwens het cleane kanaal in highgain mode ook best mooi, maar die zal wel niet opkunnen tegen jouw trio.

Ik vond het clean ook prima, tót ik de Trio kocht :P.

tommus42
2 april 2010, 10:43
Bij Marshall 1959slp is de sloperesistor 33K, bij de 530 100K.
Met de contour switch gesloten is ie verder hetzelfde als van Marshall.
Als de contour uit staat, wordt de highmid (treble bij de 1959) condensator gehalveerd, evenals de lowmid condensator (mid bij de 1959).
Treble bij de 530 is een hoogaf filter, na de tonestack.

caliban
2 april 2010, 13:58
Treble bij de 530 is een hoogaf filter, na de tonestack.

Zoals de presence bij een rectifier

tommus42
3 april 2010, 11:14
Is het zo dat de eerste twee trappen veel hoog versterken? Er staan in het schema dat ik heb koppelcondensators van 1nF en eentje van 680pF, heel weinig toch? Zal het modderig worden als je ze vergroot? Vogens mij kan het cleane kanaal wel wat losser. Lead ben ik eigenlijk wel tevreden mee.
Wat gebeurd er trouwens als je de caps in de tonestack allemaal verdubbeld? Blijft opzich de voicing dan gelijk?

caliban
3 april 2010, 17:28
Is het zo dat de eerste twee trappen veel hoog versterken? Er staan in het schema dat ik heb koppelcondensators van 1nF en eentje van 680pF, heel weinig toch? Zal het modderig worden als je ze vergroot? Vogens mij kan het cleane kanaal wel wat losser. Lead ben ik eigenlijk wel tevreden mee.
Wat gebeurd er trouwens als je de caps in de tonestack allemaal verdubbeld? Blijft opzich de voicing dan gelijk?

Je moet die duncan amp tools EQ-tester maar eens gebruiken
http://www.duncanamps.com/tsc/index.html

Koppelcaps zijn heel klein, dat is typisch ENGL, in combinatie met vrij grote kathodecaps

tommus42
4 april 2010, 09:19
Wow, leuk programma. Ik denk dat ik eventuele escapades beperk tot de tonestack, wat meer kans dat ik de boel niet sloop.

caliban
4 april 2010, 13:36
Zou ik net niet doen eigenlijk, tonestack alleen gaat niet superveel doen. Probeer de tonestack 22n 22n 330p of zo te doen, en eventueel experimenteren met grotere bascaps. Verder doet de rest van de mod ook veel aan de sound geloof ik.

tommus42
4 april 2010, 19:06
Vervang ik 1 van die highmid caps, en de basscap met een 1,5 maal grotere waarde. De rest van de mod laat ik eerst even zitten, :strat:

caliban
4 april 2010, 20:36
Je moet zelf zien wat je wil doen natuurlijk :)