PDA

View Full Version : Jupiter Thunderbird 'Billy Bo'



BB-Bertje
21 maart 2010, 12:46
Al jaren ben ik weg van dit bijzondere modelletje. Nu ga ik de stoute schoenen aantrekken en er ééntje zelf proberen te bouwen. Ik zal proberen het hele bouwverslag (met foto's) op dit forum te posten. (Kan wel even duren voordat ie klaar is.......;-)).

Ik ben begonnen aan een mal voor de body, gebaseerd op foto's. Met photoshop heb ik een real-size afdruk gemaakt waarbij ik diverse ijkpunten had voor de juiste maatvoering. Denk hierbij aan de halsbreedte bij de kop, mensuurlengte, dimensies van de elementen. Het eerste prototype is aardig gelukt, maar ik maak nog een nieuwe omdat er toch nog een klein foutje in zat.

Helaas is er weinig (constructie)info beschikbaar over dit type gitaar, zodat ik nog met een aantal vraagtekens zit. Het is nou niet bepaald zo dat deze gitaar zo even in een muziekzaak te bekijken is. Dus ik doe een beroep op diegene die mij er iets meer over kan vertellen.

Is de hals onder een hoek gelijmd (zoals bij een LP) of recht gelijmd (vergelijkbaar met een geschroefde hals van een Fender).
Verder ben ik benieuwd naar de hoek van de kop/headstock.
En hoe is de brug gemonteerd? Ik las ergens dat dit type brug door de druk van de snaren op z'n plek wordt gehouden, maar het lijkt mij dat dit kan verschuiven zodat de mensuur niet meer correct is.

Is er trouwens iemand die al eens een Billy Bo heeft gebouwd en die mij kan voorzien van tips en trucs? Ik loop namelijk liever om valkuilen heen, dan er in te stappen.

Voorlopig heb ik het nog even druk met het schuren van de mallen..........
Tot de volgende keer.

BB-Bertje..........................

barno
22 maart 2010, 08:48
billy bo is geweldig coole gitaar

de hals staat heel waarschijnlijk onder hoek gezien het type brug. halshoek hangt nl af van de hoogte van de brug, dit soort bruggen komen hoger dan bv een telebrug.

headstock angle: zal waarschijnlijk overeenkomen met andere gretsches, moet wel te vinden zijn, zal iets tussen 10 en 17 graden zijn.

BB-Bertje
23 maart 2010, 20:23
Hé Barno,

Bedankt voor je aanvullingen. Dat van die brug is een goeie.
Ik denk dat ik eerst maar eens wat spullen ga bestellen, waaronder de brug.
Dan kan ik uittekenen en uitrekenen hoe de hals gemonteerd moet worden.

Alle foto's die ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn frontaal genomen, zodat je geen indruk krijgt van de halsverbinding. Ik meen op beelden van good ol' Billy Gibbons van ZZ Top te zien dat de hals 'recht' is gemonteerd, dus ik twijfel nog een beetje.
Ik ga er wel achter komen.

Keep y'all posted.

barno
23 maart 2010, 20:49
http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/G6199_back.jpg

is gewoon set neck met waarschijnlijk een angle van omtrent 2°

aaronstonebeat
23 maart 2010, 21:36
Ik vond dit plaatje:

http://img.photobucket.com/albums/v287/drew_half_empty/P1010016-1.jpg

Dat zou inderdaad rond de 2° kunnen zitten, misschien 3.