PDA

View Full Version : gitaar elementen voor zelfbouw gitaar



GuitarThomas
21 maart 2010, 11:21
hoi iedereen!

Ik ben bezig om bouw tekeningen en boodschappen lijstje voor mijn gitaar te maken, ik kwam echter zo hier en daar een paar puntjes waarvan het me beter leek als ik het even ergens aan iemand vroeg die er verstand van had (gitaarnet.nl :D)

Ik ben van plan om een "bijna les paul" te gaan maken, ik heb de tekening zelf gemaakt en het zal dus nooit precies een les paul worden, maar het lijkt er wel op.

de houtsoorten die ik wil gebruiken zijn de volgende:
mahonie voor de body.
esdoorn voor het bovenblad.
en ik denk dat ik ook esdoorn voor de hals ga gebruiken, alhoewel ik misschien wel mahonie swietenia (of zoiets wil gebruiken).

bij het maken van mijn boodschappen lijstje wist ik allen niet precies wat ik nodig had. ik heb nu het volgende:
stemknoppen
topkam
kam
schakelaar 3 opties (ik wil 2 elementen)
een halspen (460 mm)
2 eindknopjes
bedrading
snaren

en dan elementen. ik zat op mainmusic.nl rond te kijken voor elementen (de rest ook trouwens) en ik wist niet zo goed wat ik moest nemen. Er zijn "front elementen", kan ik me wel iets bij voorstellen :P maar als ik dan naar "back" elementen zoek kan ik ze niet vinden. ik weet dus niet zo goed wat voor elementen ik moet hebben. Ik heb voor elementen ongeveer 40-80 euro over. heeft iemand tips voor mij, ik zat zelf naar humbucker elementen te kijken. (waarbij ik mini-humbucker tegenkwam, en waarvan ik ook niet wist wat het was).

Verder mist er nog meer op mijn lijstje, zo ja wat?

en als laatst weet iemand toevallig een goede houthandel (het liefst in de buurt van haarlem, maar ik kan ook best een dagje met mijn vader het land door cruise :D)

alvast bedankt, Thomas

aaronstonebeat
21 maart 2010, 16:29
- hout voor de toets
- fretdraad
- potmeters
- side dots
- kam > brug + tail piece (of wrap around brug)

Eventueel:
- binding
- dots of inlay toets

Op het gebied van elementen is heel veel keus, moeilijk om te adviseren. Humbuckers of P90's zitten traditioneel op een Les Paul.

GuitarThomas
21 maart 2010, 20:47
ik was het fretboard inderdaad even vergeten, ik wilde een ebben fretboard kopen en enlegdraad nog erbij dan.

Verder moet ik helaas bekenen dat ik geen flauw idee heb wat potmeters en side dots inhouden. zou iemand me kunnen inlichten? verder weet ik ook niet helemaal hoe de kam in elkaar zit.

en weet iemand nog een goede site waar ik elementen kan kopen? of is mainmusic (waar ik tot nog toe heb gezocht) prima?

dank je!

GuitarThomas
21 maart 2010, 21:08
en respect voor de gitaar die je aan het bouwen bent!

aaronstonebeat
21 maart 2010, 23:00
Dank!

Side dots zijn die puntjes langs de bovenste zijkant van de toets; ik zou niet zonder kunnen. Op veel gitaren heb je op de toets positiemarkeringen; eenvoudige rondjes, blokken, en soms uiterst kunstig inlegwerk.

Potmeters zijn de draaiknoppen, vaak 500 kOhm op een LP, logaritmisch voor volume, lineair voor toon. Per toonregeling heb je ook nog een condensatortje nodig (0,047 uF (microFarad) is standaard bij een LP).

Al die dingen zijn te koop bij gitaaronderdelenbedrijven. Dit zijn er een paar in NL:
- Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/)
- Guitar Supplies (http://www.guitarsupplies.nl/)
- Guitar Parts (http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=home)

Plaatjes bekijken, kan erg informatief zijn:

http://www.highfunction.com/wp-content/uploads/2009/08/gibson_les_paul.jpg

Deze heeft een brug en een tail piece (staartstuk, snaarhouder).

Dit systeem kom je ook tegen, oa op de LP Junior:

http://web.mac.com/wes.folkerth/folkerth/reference_files/1956_Les_Paul_Junior_69711_2.jpg

Hedge
22 maart 2010, 08:01
Ik mis nog een kopfineertje. Het is maar een klein ding, maar geeft wel veel constructie aan de kop.

Elementen. Kijk een op Guitarfetish.com, die GFS elementen zijn prima.
Geen ervaring mee, maar de GSP elementen die Guitarsupplies aanbiedt schijnen de concurrentie goed aan te kunnen met GSF.

GuitarThomas
25 maart 2010, 00:29
Dank je voor de moeite die je hebt genomen! Ik voel me een beetje schuldig want sommige vragen had ik vrij makkelijk zelf even kunnen oplossen.. Nouja in elk geval bedankt, ik snap nu hoe het werkt!
Nu nog even een lijstje samenstellen en dan vraag ik voor de zekerheid nog wel even of ik compleet ben ! :p

Groet Thomas

GuitarThomas
25 maart 2010, 11:20
ben ondertussen een beetje naar elementen te zoeken en, ik heb opzich een leuke aanbieding gekregen voor 2 echte gibson elementen.
een 490 R- "modern Classic" en een 498 T- "hot alinco".

ik snap alleen niet waaraan ik kan zien of het een bridge of neck element is? bij al die elementen niet, tenzij het erbij staat natuurlijk, maar weet iemand het toevallig van deze twee aangezien toch (volgens mij) vrij bekende elementen zijn.

dank!

aaronstonebeat
27 maart 2010, 20:28
Staat er niet ergens een T of een R op gibson-elementen?

Als je een universeelmeter hebt: de weerstand van een brugelement is groter dan die van een halselement.

En de ruimte tussen de pole pieces is bij een brugelement iets groter.

GuitarThomas
27 maart 2010, 21:56
dank je! Ik moet ze helaas wel laten verzenden dus dat kan ik helaas niet testen, maar ik weet nu tenminste waar ik naar moet kijken!