PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe speakerkast



RoelSmoel
21 maart 2010, 09:51
Nu is het moment daar, ik wil met mijn Blackstar redelijk meekunnen in bandverband, maar dan komt de 1x10" tekort.
Voor thuis mist het geluid ook wat ballen, dus ik overweeg voor een 2x12" of een 4x12". Nu komen er binnenkort van Blackstar nieuwe speakerkasten uit, een 2x12" met 2 Celestions en een 4x12" met 4 Celestions.

Nu weet ik totaal niet waaraan ik begin, alleen moet het geluid wat voller, en meer bass, en dat mis ik juist bij de 1x10".

Mijn budget is het liefst zo goedkoop mogelijk voor zoveel mogelijk kwaliteit.

PS: Iemand ervaring met de Marshall MC212?


Groeten, Roel.

Liquid_Metal
21 maart 2010, 19:15
Ik ben er laatst achter gekomen dat er enorm veel verschil zit tussen speakerkasten. Dat kun je kwaliteit of tone noemen, maar mijn Harley Benton V212 was nergens meer toen 'ie naast een Egnater Tourmaster 412 stond. En kasten van Genz Benz en Rivera vond ik ook echt slecht (terwijl andere mensen ze vast fijn vinden klinken).
Je moet echt op zoek gaan naar een cabinet dat je lekker vindt klinken want het maakt flink wat uit. Zoek ook eens uit wat voor speakers je fijn vindt klinken, daar staan op Youtube wel leuke filmpjes over.

RoelSmoel
21 maart 2010, 20:01
Ik heb totaal geen benul van speakers, maar ik heb het liefst speakers die helder klinken, en het geluid niet "wegmoffelen" met veel gain.

the sure thing
22 maart 2010, 09:30
Heldere speakers die veel gain aankunnen: de Celestion V30.

muziekschuur
22 maart 2010, 10:43
Roel,

je blackstar is makkelijk te verkopen. Ik zou een 2x12 combo aanschaffen. Dan heb je in alle situaties genoeg...


Een 2x12 past ook nog in de koffer van een auto.... Een 4x12 is onhandelbaar groot....

guitarguru
22 maart 2010, 11:00
Roel,

je blackstar is makkelijk te verkopen. Ik zou een 2x12 combo aanschaffen. Dan heb je in alle situaties genoeg...


Een 2x12 past ook nog in de koffer van een auto.... Een 4x12 is onhandelbaar groot....

En een 2x12 combo is onhandelbaar zwaar...............

Henri H
22 maart 2010, 11:02
Ik ben ook recentelijk op zoek geweest naar een andere speakerkast.
In dit topic zou je veel info kunnen vinden over de verschillende speakers en kasten: Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130204)

Mijn ervaringen wat betreft "meer bas en voller geluid":

- Marshall 4x12 1960B met G12-65's: vol, rond, en veel bas. Wel wat minder midhoog, maar ze klinken geweldig.
- Marshall 2x12 1936 met G12-65's half open back: eigenlijk hetzelfde als de 4x12, maar toch klinkt m'n HOOK een stuk beter op de 4x12.
M'n Mesa Stiletto klinkt beter op de 2x12.
Door de half open back heb ik het idee dat er meer bas uit de kast komt.
Met een gesloten achterkant klinkt ie wat minder vol.

Ik heb ook lang met dezelfde kasten gespeeld met een combi van G12T-75's en Greenbacks (G12M-25). Dat was ook een prima combi, zelfs met de HOOK.
M'n Stiletto heb ik er nooit op getest.
Deze combi had wat meer hoog, vermoedelijk door de G12T-75's, maar klonk wat "dunner".

V30 speakers worden over het algemeen veel gebruikt voor metal.
Ik vind ze niet bij alle amps even goed klinken.
Als je echt een goeie keus wilt maken zul je veel moeten testen, smaak is nl. nogal persoonlijk.

Piet (Tele)
22 maart 2010, 11:32
.V30 gebruik ik met een Fender Bandmaster en dat vind ik prima klinken en dat is zeker geen metal. Smaak blijft smaak daar heb je gelijk aan, toch kan ik maar niet begrijpen dat ze deze speaker over het algemeen als slechter wordt ervaren. (Blackstar heeft ze overigens ook in hun 4x12 cabinet)

Henri H
22 maart 2010, 11:40
V30's worden over het algemeen als de betere speakers ervaren, maar niet door mij.
I.c.m. m'n HOOK was het wel een prima combi trouwens, maar met een Marshall 6100, die ik ook een poosje gehad heb vond ik het geen lekkere combi.

muziekschuur
22 maart 2010, 11:47
Greenbacks zijn nu eenmaal heel andere speakers...


Guitarguru....

Ik ben nu eenmaal ongeloofelijk sterk. Dus dat vind ik niet zo'n probleem. Maar als ik dan zo'n 4x12 kast beet heb en ik loop met m'n handen tegen een deurklink omdat het niet past dan kan ik ook ongeloofelijk vloeken. En om het dan nog maar niet te hebben over mijn ongeloofelijke buik.....

Voor de originele beginner van dit draadje....

De nieuwe Blackstar HT-60 stage lijkt me een zeer brute bak.
(is een 2x12 combo).

Het is mogelijk je huidige blackstar uit te rusten met nog een 1x10 cabinet. Dan heb je vast genoeg om te spelen in bandverband....

sjaak1990
22 maart 2010, 12:58
Ik heb totaal geen benul van speakers, maar ik heb het liefst speakers die helder klinken, en het geluid niet "wegmoffelen" met veel gain.

Dan zou ik geen g12-65's nemen. Het zijn heel lekkere speakers, dik, mooi in balans maar vind ze niet goed voor veel gain. Dan smeren ze toch dicht. G12-100k misschien? V30's vind ik niet zo helder, wel duidelijk te horen in de mix door de grote hoeveelheid middentonen, vind ze zelf wel lekker maar wil wel andere alternatieven gaan proberen want ben niet 100% tevreden. Verder zou ik een 2x12 nemen, sjouwen vind ik zelf niet zo'n probleem maar qua ruimte in de auto en kleine bochtjes is het toch fijner en het zal een enorm verschil maken met je 1x10, echt enorm!

RoelSmoel
22 maart 2010, 19:38
Vandaag over de Marshall MC212 gespeeld, en de Hayden 4x12 (B-merk van Ashdown?).
Allebei klonken ze goed, alhoewel als ik een 1x10 cab erbij pak, gaat dat hard genoeg? Dit lijkt mij eigenlijk logischer, geen inruil huidige cab en het neemt ook nog eens minder plaats in (alleen in de hoogte, gewoon op mijn huidige 1x10 zetten, dan lijkt het net een mini-fullstack YAY!)


Ik ga eens goed overleggen, en dan horen jullie wel!

RoelSmoel
24 maart 2010, 21:59
Zo, ik ben eruit, budget max 300 euro, liefst 4x12, en lekker helder met veel gain...

Laat de suggesties maar komen!:cheerup:

movo.
24 maart 2010, 22:05
Marshall 1960A met V30's.

macwilliams
24 maart 2010, 22:35
Die met V30 vind ik niks. En zijn duurder dan de G12t 75 uitvoering.
Ik vind de V30 te korrelig klinken.
Een marshall 1960A cab met de 75 er in vind je wel vanaf 350€
De V30 in een 1960A cab vragen de al gauw €100,- meer voor

Mocht je een 1960A met g12t75 willen proberen danben je welkom.

RoelSmoel
24 maart 2010, 22:35
Maximaal 300 euro:soinnocent:

En @ macwilliams, bedankt voor het aanbod, maar ik meen opgevangen te hebben je woonde ergens in het noorden van het land? Ik woon dus in Zuid-Limburg, niet handig..

macwilliams
24 maart 2010, 22:40
Maximaal 300 euro:soinnocent:

En @ macwilliams, bedankt voor het aanbod, maar ik meen opgevangen te hebben je woonde ergens in het noorden van het land? Ik woon dus in Zuid-Limburg, niet handig..

Ik woon vlak bij zwolle, dus dat is niet handig.

Liquid_Metal
24 maart 2010, 22:45
300 euro is niet veel voor een goed cabinet. Zeker niet als je een 4x12 wilt. Ik ben aan het zoeken naar een 212 en denk dat ik er 400 tot 600 euro voor uittrek (als ik het ooit heb :P).
Nieuw is zelfs de Harley Benton 412 met V30's nog duurder.

movo.
25 maart 2010, 10:32
Die met V30 vind ik niks. En zijn duurder dan de G12t 75 uitvoering.
Ik vind de V30 te korrelig klinken.
Een marshall 1960A cab met de 75 er in vind je wel vanaf 350€
De V30 in een 1960A cab vragen de al gauw €100,- meer voor

Mocht je een 1960A met g12t75 willen proberen danben je welkom.

Ik heb een JCM900 met V30's voor €375, goeie deal blijkbaar.

Henri H
25 maart 2010, 11:24
Ik heb 's een Randall 4x12 slanted gehad met 75's.
Die kostte me €200,-, en daar heb ik hem ook weer voor verkocht.
Dat was een prima ding, op de hoekbeschermers na. Die waren erg klein en zaten vast met (logisch) kleine schroefjes.
Het gevolg was dat ze losraakten, maar voor een paar euro heb je zo een paar extra hoekbeschermers...

RoelSmoel
25 maart 2010, 17:09
Binnenkort staat er een Hayden Peacemaker 4x12 bij mij thuis, kon ik voor een mooi prijsje hebben:)

Dankjulliewel!

Mukkez
25 maart 2010, 17:42
Speaker vergelijkingen Roel:

http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI

http://www.youtube.com/watch?v=h6aVN9-utlM (even doorspoelen)

http://www.youtube.com/watch?v=GXp7wq9Euik

Misschien heb je er wat aan, misschien niet. Kan best zo zijn dat je bij het eerste filmpje helemaal weg bent van een V30 en een Greenback niks vindt en vice versa bij het 2e of 3e filmpje.

Blijft altijd een moeilijke kwestie, maar het beste beeld (geluid?) krijg je als je gewoon in de muziekzaak een paar op een rij zet. Want dan kan een verschillende mic o.i.d. geen invloed hebben (zoals dat wel het geval is op JijBuis)

En voor het vermogen: daar is de ... (kan niet op het woord komen) erg belangrijk, maar daar kunnen anderen je wel bij helpen. Heb in niet zoveel verstand van.

Edit; Rendement? :D .. nee ook niet hmm




oh verrek. a een oud topic en b roel heeft z'n keuze al gemaakt. Wel de uitslag ff posten op gitaar.net hè !

RoelSmoel
25 maart 2010, 17:58
JWZ Marcel:soinnocent:

Verder, ik heb een Marshall 4x12 (à 299 euro, kom even niet op de naam..), een Peavey Valveking 4x12 en deze Hayden naast elkaar gehad, maar de Hayden klonk het meest vol, en klonk ook veel bassiger, precies wat ik zocht:)

UnDefined
25 maart 2010, 18:13
JWZ Marcel:soinnocent:

Verder, ik heb een Marshall 4x12 (à 299 euro, kom even niet op de naam..), een Peavey Valveking 4x12 en deze Hayden naast elkaar gehad, maar de Hayden klonk het meest vol, en klonk ook veel bassiger, precies wat ik zocht:)

Heb je ergens een clipje waar ik hem kan beluisteren want ik vind nergens iets :P.

RoelSmoel
25 maart 2010, 18:17
Heb je ergens een clipje waar ik hem kan beluisteren want ik vind nergens iets :P.

Is inderdaad niets van te vinden..
Misschien dat ik ooit nog eens iets opneem:)

UnDefined
25 maart 2010, 18:21
Is inderdaad niets van te vinden..
Misschien dat ik ooit nog eens iets opneem:)

Ok, laat het me dan weten a.u.b. want ik zoek ook een nieuwe cabinet.
Iets met redelijk veel diepe/bassige klanken in maar ook met ballen.
Het is voor het genre post-metal.
Ik dacht aan een Orange PPC412 maar misschien zijn er wel betere dingen beschikbaar voor dat genre en voor een misschien iets mildere prijs.

jacky
25 maart 2010, 18:24
wat ik niet snap is dat je mee wil komen met de band met een blackstar HT5

en dan een grotere speakerkast gaat zoeken om het op te lossen

Die amp is gewoon te klein. ennn OK die 1 x 10 is ook niet erg groot maar bv een blues pro met 1x10 en 18W knalt al wat harder dan dit ampie.

Dat voorstel van die 2x12 combo was zo verkeerd nog niet.

Aan de andere kant heb je nu een 4 x 12 en kan je daar een normale amp op zetten die het wel trekt.

Succes

ACSlater
25 maart 2010, 18:50
Ik ben er laatst achter gekomen dat er enorm veel verschil zit tussen speakerkasten. Dat kun je kwaliteit of tone noemen, maar mijn Harley Benton V212 was nergens meer toen 'ie naast een Egnater Tourmaster 412 stond.

Het grootste verschil dat je hebt gehoord is waarschijnlijk veroorzaakt door het aantal speakers. Een 4x12 klinkt eigenlijk altijd voller dan een 2x12 naar mijn idee. Ik heb al een tijdje een Orange 2x12 en die klinkt precies zo als de Harley Benton die ik daarvoor had. Ook tussen de Marshall JVMC212 klinkt nauwelijks anders dan de HB, terwijl daar ook nog een G12 in zit. Die Harley Benton is helemaal niet zo slecht als sommigen beweren.

@TS: als je het verschil tussen bepaalde speakers wilt horen dan hoef je bijvoorbeeld slechts "greenback vs vintage 30" te googlen, voor een paar goeie tests met geluidsfragmenten.

Liquid_Metal
25 maart 2010, 20:09
Het grootste verschil dat je hebt gehoord is waarschijnlijk veroorzaakt door het aantal speakers. Een 4x12 klinkt eigenlijk altijd voller dan een 2x12 naar mijn idee. Ik heb al een tijdje een Orange 2x12 en die klinkt precies zo als de Harley Benton die ik daarvoor had. Ook tussen de Marshall JVMC212 klinkt nauwelijks anders dan de HB, terwijl daar ook nog een G12 in zit. Die Harley Benton is helemaal niet zo slecht als sommigen beweren.

Ik weet dat het geen nette vergelijking was, maar ik heb de Orange 212 en HB 212 naast elkaar gezet, daar verzoop de HB ook dik. Dus hoewel het geen nette vergelijking was, gaf het mij een goed beeld.

RoelSmoel
25 maart 2010, 20:13
wat ik niet snap is dat je mee wil komen met de band met een blackstar HT5

en dan een grotere speakerkast gaat zoeken om het op te lossen

Die amp is gewoon te klein. ennn OK die 1 x 10 is ook niet erg groot maar bv een blues pro met 1x10 en 18W knalt al wat harder dan dit ampie.

Dat voorstel van die 2x12 combo was zo verkeerd nog niet.

Aan de andere kant heb je nu een 4 x 12 en kan je daar een normale amp op zetten die het wel trekt.

Succes

Je hebt hem nog niet getest neem ik aan?:soinnocent:

jacky
26 maart 2010, 01:07
Je hebt hem nog niet getest neem ik aan?:soinnocent:

ehhhhhhhh nee

5W is gewoon te weinig in een band waar een drummer mee speelt

sorry mischien heb ik alleen maar hakkers in mijn band gehad hoor ;-)

Thijssie
26 maart 2010, 08:36
Je hebt hem nog niet getest neem ik aan?:soinnocent:
Waarom zou dat moeten?

5W is gewoon heel weinig, ik heb een 22watt (Mesa Boogie) weggedaan omdat die niet hard genoeg (clean) ging.

minoin
28 maart 2010, 12:51
Clean wil je boel nog wel eens te vroeg opbreken, dus ik snap dat 22 Watt dan misschien te weinig is. Maar over het algemeen gaat 22 Mesa Watts al echt hard, dus het moet er wel heel hard aan toe gaan..