PDA

View Full Version : hoe de hals te verven?



Kampenaar
20 maart 2010, 20:06
Binnenkort krijg ik me'n nieuwe 7 snarige gitaar :blast:. De kans dat ik hem in G standaard ga zetten is groot, maar dat terzijde. De gitaar is geheel zwart. Nou lijkt het me een goed idee op de achterzijde van de hals ook zwart te verven. De vraag is: Hoe pak ik dat aan? De toets is van Rosewood, die ga ik niet verven. Maar de hals zelf is van Maple. Het is geen noodzakelijke behandeling, maar hoe meer zwart hoe beter ;)

Pepe
20 maart 2010, 20:46
Het is lakken.
Je schuurt hem ruw op en spuit hem zwart, licht nat opschuren en een paar transparante lagen erover, nat schuren met 1200, polijsten, poetsen, klaar.

Maar olie en water based gescheiden houden. En afplakken.

flappie
22 maart 2010, 09:31
Als je hals nu transparant gelakt is is het geen probleem
maar als je hals nu geolied is word het een stuk lastiger

Kampenaar
22 maart 2010, 13:41
Ik heb in een nederlandse review gelezen dat de hals ongelakt zou zijn. Er zit in ieder geval geen kleur op de hals.

Exi
22 maart 2010, 14:01
Geen kleur op de hals betekent echt niet dat hij niet gelakt is hoor.
Het zou ook handig kunnen zijn om te weten over welke gitaar het gaat, dan kun je wat betere antwoorden krijgen.
Verder zou ik juist een moord doen voor een gitaar met ongelakte hals of waar de lak een beetje weggespeeld is. Dat speelt echt zo veel lekkerder dan zo'n plakkende gelakte hals.
En je fretboard verven zou ik al helemaal niet doen:makeup:

Terminus
22 maart 2010, 14:14
Met lemon oil zou je je toets donkerder kunnen maken, volgens mij is er ook nog spul waarmee je het bijna ebben-achtig donker kan maken.

stikel
23 maart 2010, 22:56
Bezint eer ge begint. Ik heb een of twee geverfde halzen (af fabriek, meestal wat goedkopere gitaren). Mijn mening is dat gelakte halzen beter (smoother) spelen. Satin lak is soms bijna niet zichtbaar maar zit er wel degelijk op.

Groet Jan