PDA

View Full Version : Vraagje over geluid van mijn RG570



Aspa123
20 maart 2010, 17:43
Ik stoor me echt al jaren aan het geluid van mn Ibanez Rg570 (Brug element: X2N). Nu via line6 UX1 op mn pc aangesloten.

Ik speel vnml. metal op mn vorige gitaren (Japanse BCRich en een goedkope Vester met EMG erin) had ik altijd een goede metal sound met een duidelijke definieerbare attack op de lage E-snaar "tak-Tak" of wat "chunk-chunk" hoe je het wil noemen. ;)

Enfin op mn Ibanez klinkt het meer als "Bong bong" (niet hol ofzo. eerder dreunend).

Via EQ instellingen en dergelijke kan ik het wel een stuk recht trekken maar het blijft gewoon een beetje modderig. Ik vraag me dan ook af in hoeverre dit echt typisch is voor deze gitaar en of andere mensen dit probleem herkennen?

Terminus
20 maart 2010, 17:59
Het zal denk ik eerder liggen aan de pickup. Heeft die Ibanez toevallig meer laag dan andere gitaren? Dan wordt het al snel modderig.

Aspa123
20 maart 2010, 18:13
Het zal denk ik eerder liggen aan de pickup. Heeft die Ibanez toevallig meer laag dan andere gitaren? Dan wordt het al snel modderig.

Maakt niet uit of ik op het brug element of bijv de single coil in het midden speel. Zelfs als speel ik op de gitaar zonder versterking hoor je duidelijk het verschil. Dus mijn vraag is ook of dit geluid bij de gitaar zelf hoort? Of dat het gewoon afstelling is?

Ash ketchum
20 maart 2010, 18:17
Je kan kijken of de gitaren gelijk zijn afgesteld. Een hogere actie bij de bovenste snaren geeft wel meer (akoestische) volume.

Aspa123
20 maart 2010, 20:26
Je kan kijken of de gitaren gelijk zijn afgesteld. Een hogere actie bij de bovenste snaren geeft wel meer (akoestische) volume.

hogere actie = meer attack?

De actie is nu redelijk laag.

Chuck_S.
20 maart 2010, 21:07
Ik heb ook een rg570 met een X2N in de brug en ik heb totaal geen last van een 'bong-bong', maar ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Wat voor dikte snaren gebruik je precies? Ik vond het altijd niet mooi klinken met te dikke snaren omdat je dan inderdaad geen 'cccchugg' krijgt. Dat geluid kreeg ik met 010-52 sets in D gestemd, ik speel nu met standaard 010 sets en dat klinkt veel beter. Komt denk ik omdat een dunnere snaar minder mid/thump-erig klinkt en ook wat minder strak staat. Het is even wennen met spelen maar ik kan het je in elk geval van harte aanraden. Ik denk dus niet dat het aan die X2N ligt.

Aspa123
20 maart 2010, 21:26
Ik heb ook een rg570 met een X2N in de brug en ik heb totaal geen last van een 'bong-bong', maar ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Wat voor dikte snaren gebruik je precies? Ik vond het altijd niet mooi klinken met te dikke snaren omdat je dan inderdaad geen 'cccchugg' krijgt. Dat geluid kreeg ik met 010-52 sets in D gestemd, ik speel nu met standaard 010 sets en dat klinkt veel beter. Komt denk ik omdat een dunnere snaar minder mid/thump-erig klinkt en ook wat minder strak staat. Het is even wennen met spelen maar ik kan het je in elk geval van harte aanraden. Ik denk dus niet dat het aan die X2N ligt.

Heb er 09's op, gitaar staat gewoon in E, dunner gaat helaas niet lukken. ;)

Ash ketchum
20 maart 2010, 22:15
hogere actie = meer attack?

De actie is nu redelijk laag.

Meten = weten. De setup (actie, intonatie, halskromming, etct.) kan een gitaar maken of breken en het kleinste verschil kan veel effect hebben IMHO. Ik had eens bij een snarenwissel/schoonmaak op mijn sg de brug per ongeluk iets lager verdraait. Het benden van snaren ging iets moeizamer en de sound leek wel dunner. Toch maar nagekeken en opnieuw afgesteld en het vertrouwde "gevoel en geluid" was weer terug.

Daarnaast moet je ook rekening houden met de gebruikte houtsoorten en constructie van de gitaar. Die dragen enorm veel bij aan het geluid.

Maleco
21 maart 2010, 11:16
Heb zelf ook sinds kort een RG570, en zelfs op de cleane stand heb ik nog wel een chunk-chunk.
Staan je elementen misschien te laag zodat het een beetje een brei word?

caliban
21 maart 2010, 13:16
Ik heb een SD JB in mijn rg320, staat weliswaar in drop b gestemd, maar ik vind het ook een behoorlijk bassige gitaar eigenlijk. Zelfs vergeleken met m'n Les Paul (daarin zit wel een SD Distortion, dus die heeft sowieso een beetje meer bas-tonen).

Exi
22 maart 2010, 13:49
De X2N is gewoon één grote bassige, modderige brij en ik zou hem niemand willen aanraden.
Ik denk dat je meer zou hebben aan een Pickup met alnico magneten. Die produceren over het algemeen een wat opener geluid.

Misschien is een Seymour Duncan Custom-5 of een Alternative-8 een betere keuze. Als je van veel output houdt is de Alternative-8 echt een aanrader!:)

JTB
22 maart 2010, 14:26
En ik vind de X2N juist weer heel erg goed klinken. Is toch ook een stukje smaak.

LaszloVersteeg
22 maart 2010, 14:34
van wat voor hout is de gitaar gemaakt? baswood is namelijk heel erg bassig waardoor je dat geluid wel kan krijgen.

interessander
22 maart 2010, 15:05
Ook hier een minder goede ervaring met een X2N, in een RG 550 ditmaal.

Het ding heeft output genoeg, maar geen strakheid in de lage tonen, ik vond hem vooral erg schreeuwerig. Aanrader voor strakke sound in een RG: Dimarzio Evolution of anders een PAF PRO voor veel definitie (maar ook wat meer mids)

Gothra
22 maart 2010, 15:12
van wat voor hout is de gitaar gemaakt? baswood is namelijk heel erg bassig waardoor je dat geluid wel kan krijgen.

Ik denk inderdaad ook dat het daar aan zal liggen, die BC rich is volgens mij van alder gemaakt? Dat geeft al meer hoog en dus zal het minder modderig klinken.

Exi
22 maart 2010, 15:23
basswood is niet erg bassig, maar juist midheavy, omdat het zachte hout de hogere en lagere tonen eruit filtert.
Gevolg, een nogal karakterloze tone. Is niet erg lekker samen met een karakterloze X2N

Aspa123
22 maart 2010, 15:45
van wat voor hout is de gitaar gemaakt? baswood is namelijk heel erg bassig waardoor je dat geluid wel kan krijgen.

De gitaar is inderdaad van basswood.

Heb een beetje zitten youtuben maar volgens mij ligt het echt aan de gitaar of brug zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=4Eq9PxnuYkA&feature=related
Op 0.54 hoor je ook dit gedreun enigzins. (btw dit is geen ibanez, en ik ben het ook niet zelf)

Dat bedoel ik dus met gebrek aan attack, echt het geluid als je plectrum de snaar raak. Ok mijn gitaar staat momenteel in E maar merk ik het ook.

hoor het verschil met:

http://www.youtube.com/watch?v=xOggqTVTaR0&feature=related

of vergelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=8NU3AkQDPac
met
http://www.youtube.com/watch?v=nTr41eYgd2s&feature=related

Aspa123
22 maart 2010, 15:48
basswood is niet erg bassig, maar juist midheavy, omdat het zachte hout de hogere en lagere tonen eruit filtert.
Gevolg, een nogal karakterloze tone. Is niet erg lekker samen met een karakterloze X2N

Ok, mischien dan toch maar eens kijken naar een andere pickup...of gitaar...

Exi
22 maart 2010, 15:58
Ja, wat ik zou doen is;
eerst de pickup wat omhoog draaien naar je snaren toe voor wat meer attack.
Als dat niet helpt even investeren in een nieuwe pickup (alternative-8 of Evo zoals interessander zei of iets anders).
Als je dan nog niet tevreden bent is de gitaar niet jouw smaak. Maar ik denk dat het niet zover komt, omdat er met die RG echt wel goed geluid gemaakt kan worden.

caliban
23 maart 2010, 16:23
Die ALT8 ben ik ook zeer benieuwd naar, maar heb op dit moment geen geld om te experimenteren. De JB klinkt in ieder geval ook prima, klinkt warm en heeft veel output, alleen de clean laat wel te wensen over.

Chuck_S.
23 maart 2010, 18:18
Grappig, ik had een alternative 8 in dezelfde rg570 als waar ik nu een X2N in heb. Absoluut een tof element maar ik ben juist voor wat extra chunk (maar minder ballen) en schreeuwerigheid overgegaan op de X2N. Ik weet niet of die filmpjes ook een beetje je muzieksmaak representeren maar als dat zo is zou een alternative 8 denk ik wel beter bij je passen maar niet per se voor het chunkerige. Basswood is inderdaad een beetje saai hout wat ook scheelt maar als je de RG wel fijn vind spelen zou je misschien ook eens moeten kijken naar een dimarzio Tone Zone. Er zit er een in mn andere rg en dat chunkt er wel lekker op los maar mijn chunk is de jouwe misschien niet.

Aspa123
23 maart 2010, 20:54
Nou inmiddels mn brugpickup flink verhoogd...klinkt inderdaad een stuk strakker.
Dat het een stuk levendiger zal klinken met een tonezone bijvoorbeeld geloof ik wel, maar dat zal even moeten wachten ivm gebrek aan geld. ;)

Overigens denk ik nu echt dat het "tak tak" vs "dung dung" geluid echt een beetje typisch is voor die RG's. Mijn vermoeden dat het met die brug te maken heeft wellicht. Band en gitaristen hoort die RGs spelen hoor ik vaak dat 'dung dung' geluid. Er is vast een betere omschrijving dan ik geef. Het is overigens niet alleen het geluid hoor wat me enigzins dwars zit het zit je voelt het ook in het spelen...het is allemaal net ietsjes meer wollig en voelt het daardoor minder snel. (Ik snap is allemaal erg subjectief). In de zin dat in aanslag tak-tak precieser aanvoelt dan dong-dong waar de dreun net iets meer in elkaar overloopt.

Tja dat van de basswood, heb het even nagekeken mn oude BC Rich Stealth was ook gewoon basswood. Dus zodoende denk ik dat het echt met die brug te maken heeft..omdat ik specifiek bedoel het geluid van de snaar aanslag. (Overigens heb ooit een Jackson RR te leen gehad en die was geloof ik wel Alder)

Het trouwens ook niet de snaar spanning..heb ik mee gexperimenteerd en dat helpt niet echt. Heb hier een trouwens ook een goedkope triplex vester staan met een emg erin, gestemd in B met een 09 setje..(ofwel elastiekjes) en daar klinkt de aanslag ook nog best 'tak tak'. (pff wat een woord he)

Ik denk dat ik op termijn die RG wellicht ga verkopen..maarja voor de prijs vind ik denk ik niet iets gelijkswaardig denk ik. hmm ga me beraden.

In ieder geval thnx voor de vele tips en advies!

Exi
23 maart 2010, 21:10
Ja, dan lijkt het me ook beter om hem dan maar weg te doen en wellicht een gitaar te nemen met een vaste brug. Een gitaar mag nog zo goed zijn... soms bevalt hij gewoon niet, omdat hij niet het geluid kan produceren wat je zoekt.
iig succes met het vinden van een oplossing!:)

Aspa123
23 maart 2010, 23:42
Ja, dan lijkt het me ook beter om hem dan maar weg te doen en wellicht een gitaar te nemen met een vaste brug. Een gitaar mag nog zo goed zijn... soms bevalt hij gewoon niet, omdat hij niet het geluid kan produceren wat je zoekt.
iig succes met het vinden van een oplossing!:)

Thnx man! Ja, het is ook absoluut geen slechte gitaar ofzo... misschien speelt onbewust het ook nog mee op welke gitaar je hebt leren spelen. lol

mesaman
24 maart 2010, 00:06
t maakt ook nogal uit waar op je speeld he?maar het element is naar mijn inziens totaal niet geschikt voor wat jij volgens mij zoekt.dus een gitaar proberen die vergelijk baar is met die van jou en op jou versterker aan sluiten.
dat maakt een wereld van verschil.het soort snaren ook merk/dikte ook.als ik jou was?hup elementje verwisselen,klaar en spelen maar.

Aspa123
29 maart 2010, 02:55
Helaas nog geen geld voor elementje...

Maar heb er een nieuw setje snaren opgezet nu 0.10 ipv 0.9 en de trekstang bijgedraaid en dat helpte echt ongelovelijk veel..wereld van verschil! :) eerst was ik bang dat het nog modderiger zou gaan klinken omdat ook nog eens heb gestemd in D ipv E....maar ik is blij.