PDA

View Full Version : effectenset uitbreiding



Yoshida
20 maart 2010, 16:22
OK ik ben op zoek naar een paar nieuwe effecten, evt zelfbouw (maar dan wel kwaliteit) of een goede budget oplossing.
Wat ik momenteel aan effecten gebruik is het distortion kanaal van mijn Ibanez Toneblaster. Bij voorkeur wil ik een paar effecten toevoegen zoals een compressor en een echo/repeater.

Is dit de moeite waard om achter mijn huidige setup te hangen of ben ik beter uit met een volgroeide Marshall versterker plus pedalboard?

tilma800
20 maart 2010, 21:19
Is dit de moeite waard om achter mijn huidige setup te hangen of ben ik beter uit met een volgroeide Marshall versterker plus pedalboard?

Ja en ja :D

Als je denkt dat de effecten je meer tegenhouden dan het geluid van je versterker zou ik eerst voor de effecten gaan. Probeer het geluid te verbeteren daar waar je vastloopt.

Nitefly7
22 maart 2010, 09:24
OK ik ben op zoek naar een paar nieuwe effecten, evt zelfbouw (maar dan wel kwaliteit) of een goede budget oplossing.
Wat ik momenteel aan effecten gebruik is het distortion kanaal van mijn Ibanez Toneblaster. Bij voorkeur wil ik een paar effecten toevoegen zoals een compressor en een echo/repeater.

Is dit de moeite waard om achter mijn huidige setup te hangen of ben ik beter uit met een volgroeide Marshall versterker plus pedalboard?

ik zou eerst een betere versterker halen, en dan pas dat 'basisgeluid' beïnvloeden met je effecten (daarom heten het ook 'effect'-pedalen, en niet 'geluid-pedalen'...)..
een goede optie voor jou is misschien de Marshall Haze-serie; Marshall sound en prima ingebouwde effecten, zonder compromis voor je geluid..
een andere -goedkopere- oplossing zijn de Roland Cube 30, 60 en 80 of de Vox Valvetronix serie..

met zo'n Toneblaster (hoewel ze een prima clean basisgeluid hebben, IMHO!) blijf je beperkt worden door de kleinere speaker, minder vermogen en het feit dat het een redelijk 'vlak' geluid is dat niet echt altijd dynamisch reageert op aanslag en oversturing..

als je vooral clean blijft spelen, en gewoon echo/delay + compressor zoekt, is de Toneblaster geen echte 'slechte' versterker, vind ik zelf..

Tankman
22 maart 2010, 13:43
of ben ik beter uit met een volgroeide Marshall versterker plus pedalboard?

Waarom meteen een Marshall...Er is zoveel beters op de markt.


een goede optie voor jou is misschien de Marshall Haze-serie; Marshall sound en prima ingebouwde effecten, zonder compromis voor je geluid..
een andere -goedkopere- oplossing zijn de Roland Cube 30, 60 en 80 of de Vox Valvetronix serie..


De Haze serie schijnt allerlei problemen te hebben, waarvan de grootste is dat hij overhit raakt.

Ik heb al vaker gezegd dat mijn persoonlijk voorkeur zeker niet naar de Cube gaat. Het geluid is gewoon niet mooi. De clean is wel leuk.

De Vox Valvetronix serie is wel erg leuk. Ik ben blij dat ik geen Line6 Spiders in je lijstje ben tegengekomen, want dat is echt 10 keer niks.

Wat je wel bent vergeten is de Peavey Vypyr serie. Een Vypyr 30 of 75 in combi met een Sanpera pedaal = 400 presets. Veelzijdiger kan het niet.

Als je toch dat mooie buizengeluid zoekt heb je ook de Vypyr Tube series in 60 en 120 watt.

Nitefly7
22 maart 2010, 16:13
Dat met de Haze wist ik niet, ik zat alleen even te denken aan de TS-opmerking "Marshall + fx" , 1 + 1 was Haze in mijn berekening; omdat het ding wel ok schijnt te klinken (mijn Koch Multitone met Loadbox raakte destijds ook wel vaker oververhit, maar dan niet schadelijk uiteraard..)

w.b. de Cubes, ik vind de Cube 60 (en waarsch ook de niet door mij geteste 80) een prima 'building block' versterker, met een degelijke clean toon, die mooi combineert met de meeste drive-pedalen, en iets dat in alle gevallen beter is dan de clean/'crunch' (= ruis) modus van de Ibbi Toneblaster van de TS..

de Spiders ken ik niet, heb ooit op het 1e model gespeeld, en gebruikte daar alleen het Blackface-achtige clean, ook voor pedalen..
heb wel ooit 'n Pod 2.0 gehad, en die door de buizeneindtrap + 2x12 van 'n Multitone bespeeld, maar ook daar miste ik soms wat dynamiek (hoewel het nog steeds niet vervelend klonk..)

De Valvetronix vind ik qua sound gewoon 'in orde', en fijner in gebruik dan de meeste Line6's..

De Vypyrs heb ik nooit geprobeerd, hoewel ik de Windsor Studio (Combo) wel dik in orde vond met 6l6jes...

Feit is en blijft dat er weinig dingen echt slechter zijn dan 'n Toneblaster die je probeert te versieren met pedalen die altijd gelimiteerd worden door de bottleneck van 'n solid-state/transistorbakje met een te kleine (huismerk) speaker...
niks tegen solidstate versterkers overigens, persoonlijk vind ik de meeste Peavey Bandits, Roland Cubes, en -stapje hoger- Marshall Advance Valvestate en vooral de OUDE Valvestate (VS65 e.d.) errug lekker en prima te betalen..

als ik nog 1 'Geheimtipp' mag geven aan de Topicstarter, dan zou ik de http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox.html ZT Lunchbox aanraden; voor een lekker bedrag heb je dan 'n geweldige (en geweldig gehypete) versterker die voor de prijs van een 3 tal goede pedaaltjes, al je zorgen (behalve echo en compressie) kan wegnemen..
een dergelijke (betaalbare) versterker, zoals ook de Blackstar HT-serie dat is, is IMHO meer waard en meer bevredigend dan je mooie effecten tenenkrommend 'vlak' laten weergeven door 'n Ibanez Toneblaster..
... wat overigens zekersteweten op zich, geen vreselijke versterker is...

QUOTE=Tankman;2323195]Waarom meteen een Marshall...Er is zoveel beters op de markt.



De Haze serie schijnt allerlei problemen te hebben, waarvan de grootste is dat hij overhit raakt.

Ik heb al vaker gezegd dat mijn persoonlijk voorkeur zeker niet naar de Cube gaat. Het geluid is gewoon niet mooi. De clean is wel leuk.

De Vox Valvetronix serie is wel erg leuk. Ik ben blij dat ik geen Line6 Spiders in je lijstje ben tegengekomen, want dat is echt 10 keer niks.

Wat je wel bent vergeten is de Peavey Vypyr serie. Een Vypyr 30 of 75 in combi met een Sanpera pedaal = 400 presets. Veelzijdiger kan het niet.

Als je toch dat mooie buizengeluid zoekt heb je ook de Vypyr Tube series in 60 en 120 watt.[/QUOTE]

HaroldA
22 maart 2010, 16:22
Waarom meteen een Marshall...Er is zoveel beters op de markt.

Echt niet! :soinnocent:


ik zou eerst een betere versterker halen, en dan pas dat 'basisgeluid' beïnvloeden met je effecten (daarom heten het ook 'effect'-pedalen, en niet 'geluid-pedalen'...)..

Daar ben ik het volledig mee eens. Effecten zijn een aanvulling, geen basis.

Yoshida
23 maart 2010, 18:12
OK ik ben een paar dagen weg en dit topic verandert in een bitchfight over versterkers... dit zou lang zo'n interessant forum niet zijn als de leden niet zo'n gepassioneerde mening hadden dus geen klachten hier! ;)

Ik ben het eens met het redelijk vlakke distortiongeluid van de Toneblaster. Verder gebruik ik hem met een Sennheiser koptelefoon dus het formaat van de speaker is geen beperking. Als vervanging ga ik wel een keer op zoek naar een betaalbare basisversterker (liefst buizen, vanwege zijn compressiekenmerken) waar ik dan een veelvoud aan effecten tussen gooi. In fact waarom geen zelfbouw... hmm :)

NB ik heb gezien in It Might Get Loud wat The Edge voor een waanzinnige dingen doet met zijn effectenschuur, tikkie overdreven en misschien niet de beste gitarist, maar een paar meer frivoliteiten behalve distortion en reverb is altijd welkom! 2 jaar aangekut qua spelen en ik heb eindelijk het idee dat ik dat nu ook wel een keer zou kunnen beheersen.


Harold: Yup SG's zijn gaaf, heb een Epiphone G400 (rood natuurlijk) en die plus mijn Ibanez Art120 (wit natuurlijk) zijn de fijnste wapens in mijn arsenaal.