PDA

View Full Version : Drumstel opnemen met 2 micro's



kenx
20 maart 2010, 14:00
Hallo iedereen,

Dit is echt allesbehalve een goede recordingsituatie. Maar wat zijn de beste plaatsen aan een drumstel om 2 micro's op te stellen om deze ietwat goed op te nemen? Voor het drumstel, links rechts, boven drumstel, achter drumstel...? Iemand ervaring mee?

Mvg,

Kenny

Maroon
20 maart 2010, 14:21
ligt er aan. Wat voor 'micro's' heb je?

Als je twee goede overhead microfoons hebt dan lukt het nog wel denk ik.

Drums goed opnemen is echt lastig...

kenx
20 maart 2010, 15:27
ligt er aan. Wat voor 'micro's' heb je?

Als je twee goede overhead microfoons hebt dan lukt het nog wel denk ik.

Drums goed opnemen is echt lastig...

1 sm57 en 1 minder goede micro.

Ukeloeder
20 maart 2010, 18:14
Aiai... Ik hoop dat HanS snel binnenloopt. 2mic wordt wel erg ambient... PM Han anders even om hem op het draadje te attenderen...

Thmz
20 maart 2010, 18:19
Dit kan werken: http://www.hometracked.com/2007/05/12/recorderman-overhead-drum-mic-technique/

Heynis
20 maart 2010, 18:33
Hangt er een beetje vanaf van wat voor muziek je gaat spelen natuurlijk. Voor jazz en niet te heftige pop kun je een andere techniek gebruiken die naar mijn mening beter klinkt. Dan plaats je een omnidirectionele grootmembraan condensator microfoon direct links naast de klopper van de kick, en een kleinmembraan condensator boven het drumstel. De plaatsing van de overhead microfoon hangt een beetje van het drumstel af, maar meestal is boven de middelste tom ongeveer ideaal.

Solidkick
20 maart 2010, 20:53
1 sm57 en 1 minder goede micro.

Da's nie veul.

Ik zou voor mono gaan met de SM57 zo geplaatst dat alle individuele elementen van de kit goed in balans zijn.
Het komt dan echt neer op de juiste plaatsing van de microfoon.
Een goed uitgangspunt kan de volgende opzet zijn: achter de kit boven het hoofd van drummer. Mic gericht tussen snare en kick.

Kun je de 2e (crappy) mic voor de kick zetten om toch nog wat oemph toe te kunnen voegen.

kenx
20 maart 2010, 23:23
We hebben inderdaad enkel de SM57 gebruikt en redelijk ver naar achter geplaatst, en tussen de hi-hatt en de snare gericht. Ik moet zeggen, voor een 1-micro-opname klinkt het niet slecht :D

Han S
20 maart 2010, 23:31
http://www.mercenary.com/3micdrumstuf.html

Gaat eerst maar even bij Fletcher gluren.