PDA

View Full Version : Tremolo: waar geplaatst en waarom?



Nagramoth
19 maart 2010, 14:33
Vanavond kan ik lekker gaan expirimenteren met een Danelectro Cool Cat Tremolo.

Ik ben op zoek naar een lekkere klassieke surfsound. Tremolo na reverb zou volgens mij pas echt vintage zijn, ware het niet dat ik mijn reverb het liefst naturel uit hoor sterven. En tremolo voor delay lijkt me echt vreemde taferelen op te leveren.

Wat ik vanavond als eerste ga proberen is
FX-loop --> Chorus --> Delay --> Tremolo --> Reverb

Niks is zo persoonlijk als de plaatsing van je effecten, maar ik zou van jullie graag willen waar je je trem hebt geplaatst, en waarom? Wat zijn jullie ideeën?

titzenpitzer
19 maart 2010, 17:19
Sowieso voor de delay. Ik heb er eigenlijk nog niet veel mee geëxperimenteerd, maar ik denk dat, als je hem voor de delay zet, ie toch iets duidelijker doorklinkt...zal het vanavond eens proberen iig ;)

Swan
19 maart 2010, 17:27
eh, juist niet...na de delay heb je nog je normale tremelogolf, als hij voor de delay staat wordt die weer gedelayed.

robert-gitarist
19 maart 2010, 18:15
Ik had hem altijd voor de delay etc staan. Leverde bij mij nooit problemen op ;) Ik gebruikte toch nooit tremelo icm. een delay :D

budje
19 maart 2010, 18:19
mijn ervaring met tremolo is inderdaad dat je hem meestal alleen gebruikt, zonder andere effecten. In de fx loop is wel een goed plan, worden ze meestal stukken stiller van .

Liquid_Metal
19 maart 2010, 18:24
eh, juist niet...na de delay heb je nog je normale tremelogolf, als hij voor de delay staat wordt die weer gedelayed.

Da's wel hoe het standaard gedaan wordt. Eerst tremolo en daarna delay, dan is je delay hetzelfde als je eigenlijke geluid. Meestal wil je dat. Je zou ook een chorus na je delay kunnen zetten, waardoor de chorus doorloopt in je delay, maar als je 'm er voor plaatst is je delay een mooiere replica van je chorusgeluid

titzenpitzer
19 maart 2010, 18:34
Dat bedoel ik! Tremelo erna lijkt me gewoon wat vreemd, maar tkan leuk zijn

Swan
19 maart 2010, 19:03
ik heb hem tussen 2 delays staan ;)

Sinner
20 maart 2010, 14:57
Na de delay en voor de reverb!

Edit met reden: anders gaat je delay ritmische dingen down met je tremolo en de reverb erna zodat je een natuurlijke galm krijgt. Ik ben het trouwens niet eens dat je trem niet in combinatie met andere fx gebruikt. I do it all the time!

dml
20 maart 2010, 16:09
Tussen gitaar en (pre)amp, vooral als je clean met een randje speelt, klinkt de tremolo op die plek veel extremer.

tilma800
20 maart 2010, 21:13
Bij veel buizenversterkerschema's die ik heb gezien, is de tremolo het laatste effect. Tremolo zit zelfs vaak direct op de eindeversterker geschakeld.

Nagramoth
22 maart 2010, 10:38
Ja precies, dat dacht ik dus ook. Maar ik wil niet dat mijn reverb wordt getremolood (of hoe schijf je dat?)

Anyway, na wat heen & weer swappen ben ik bij het volgende blijven plakken:

Gitaar
Wah
Comp
Overdrive
Amp

Loop:
Chorus
Tremolo
Delay
Reverb

Iedereen bedankt voor de input !