PDA

View Full Version : Engl Fireball op de werkbank



The_Swarm
19 maart 2010, 12:46
Nou
Ik heb dus het genoegen gehad om een defecte Engl fireball te repareren.
Er was een eindbuis defeckt geraakt. mmmm
Heb een schema gevonden op internet en deze nagelopen, op een paar kleine dingen na klopt het schema. dit uiteraard gelijk aangepast in het schema.

Nu viel mij gelijk op bij het openmaken wat een vreselijk massa geproduceerd ding het is. Ben gelijk een illusie armer en dat is dat engl kwaliteit zou leveren.

Goedkope Capxon Elco's
goedkope metaalfilm weerstanden
cheapy MKP's die ze voor de signaal condensatoren hebben gebruikt.
Ik heb het dan nog niet gehad over de zeer zwakke printplaat, de ondergedemensioneerde OT en de goedkope plastic potmeters.

Oh ja wel mooie ledjes achter de eindbuizen :supercool:
haha

Nee je betaald duidelijk meer voor de naam en de kast, die overigends erg mooi en stevig is en wel van een degelijke kwaliteit.
Maar mischien ben ik verwend met mooie amps die nog gebruik maken van turret boards en mooie componenten.

Al met al was het defect te wijten aan een klevend relais.
de amp beschikt over een ultra gain kanaal waardoor er een lm324 word bijgeschakeld voor extra gain en compressie. tegerlijkertijd schakeld de eindtrap om naar klasse A, dit gaat met behulp van goedkope telecom relais, die bekrachtigd worden zodra het opamp circuit in werking treed.
Verkleving in de contacten van dit goedkope relais zorgde voor het defeckt.
vreemd maar kon geen andere oorzaak vinden.


Op verzoek van de eigenaar natuurlijk gelijk de amp onderhanden genomen en een betere kwaliteit relais gemonteerd.

Zijn Ampje werkt weer maar ik vind het al met al veels te duur betaald.
Je betaald toch zo'n 1000- eur voor zo'n ding.
Je zou ook aannemen dat dat toch wel enige duitse degelijkheid waarborgt.


Ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met Engl amps of het juist absoluut niet met me eens is. Weet niet of ik fotoos mag posten van het binnenwerk ivm rechten enzo. want anders zet ik ze erop.

Groetjes

Dirk_Hendrik
19 maart 2010, 15:55
Als jij foto's maakt heb jij de rechten op die foto's en mag je ze dus posten.

Thiez
19 maart 2010, 16:35
Dat wil dus zeggen dat engl met goede kwaliteit componenten nog beter zou gaan klinken?

Dirk_Hendrik
19 maart 2010, 17:07
Niet per se.
Goede kwaliteit is een relatief begrip en ik ben ook nog niet overtuigd van de argumentatie. Met condensatoren kan ik me nog wel iets voorstellen (hoewel ik me afvraag sinds wanneer er iets mis is met MKP en waar een massaprodukt als elko's precies een manco heeft met goedkoop zijn.) maar waar de conclusie "goedkope metaalfilmweerstanden"vandaan komt. Is me een raadsel. Goedkope plastic pots is ook meer van toepassing op betrouwbaarheid dan op klank.

Goedkoop is niet per se slecht. Duur is niet per se beter.

En dus ben ik wel benieuwd naar die foto's.

erwin_ve
19 maart 2010, 17:23
Goedkope onderdelen zoals Wima signaal condensatoren kom je in de duurste versterkers tegen. Niks mis mee. idem dito voor metaal film.

Aan de andere kant vind ik elke "grote markt" versterker wel iets goedkoops hebben. Grote bezuiningsposten zijn vaak trafo's, filter elco's, potmeters en speakers. Niet dat dat altijd slecht is, maar hoe vaak lezen we hier niet over een trafo/speaker swap die wonderen doet...

Het servicen van een engl vind ik lastig vanwege de omgekeerde printplaat. Je ziet niet wat je vastpakt aan de andere kant vd printplaat, misschien wel een voedingselco, gevaarlijk vind ik.

caliban
19 maart 2010, 17:27
Welk schema bedoel je? Het zogezegde officiële schema, of een hand getekend? Dat van de omschakeling naar classe A wist ik niet. Als ik een andere preamp in de loop steek en dan kanaal wissel op de fireball (terwijl de preamp eigenlijk hetzelfde blijft), hoor ik geen verschil....

Dirk_Hendrik
19 maart 2010, 21:45
Voor we verder leuteren over de kwaliteit van Engl...

De TS heeft het klaargespeeld sinds 2007 al op 4 posts te komen. Daarmee is dit topic, tenzij de TS terugkomt en deelneemt aan deze discussie, m.i. vooralsnog ongefundeerde stemmingmakerij.

De bal is dus aan de TS. :soinnocent:

caliban
19 maart 2010, 21:49
Van dat class-A verhaal geloof ik trouwens niet zo veel... Waarom zouden ze dat wel doen? Als er geen footswitch in de footswitchjack steekt, en je switcht vanvoor van kanaal (dus met het drukknopje), dan switcht hij vanzelf ook van master volume, tussen A en B dus :), maar van klasse switchen... Is iets voor hele dure amps dacht ik....

Thiez
20 maart 2010, 10:20
valt mee. epiphone custom blues heeft dat ook class a en class b

caliban
20 maart 2010, 11:47
valt mee. epiphone custom blues heeft dat ook class a en class b

Ja maar voor in een high gain amp zou ik het zo raar vinden...

guitarnijboer
20 maart 2010, 12:12
Tja, ik denk dat de TS iets te voorbarige conclusies trekt:

Metaalfilm weerstanden passen erg bij het karakter van deze versterkers en Wima condensatoren zijn helemaal niet slecht. De potmeters zijn dan wel gedeeltelijk van plastic, maar van goede kwaliteit en volledig gesloten => dus afgeschermd van stof. Je zult er dus ook vrijwel nooit eentje horen kraken, ook niet na 10 of 20 jaar. Tenslotte zijn ook de trafo's best goed te noemen. Size isn't everything waneer het om uitgangstrafo's gaat. Ook de efficientie van de kern, het materiaal en de opbouw speelt een belangrijke rol.

Wat wel waar is zijn de iets te fragiele printplaten. Of eigenlijk zijn de prints niet te fragiel, ze hadden gewoon de eindbuizen niet op de print moeten monteren want dat kunnen ze niet hebben. En wat veel problemen geeft is de ondermaatse componenten die ze soms gebruiken. Zo had ik een savage waarin de schermroosterweerstanden te klein waren. Niet voor het vermogen wat ze aan moesten kunnen, maar voor de warmte afgifte waardoor het tin waarmee ze vast zaten (icm de warmte van de eindbuizen) zo heet werd dat het smolt als de versterker flink aan stond. Het vaak smelten en stollen van het tin geeft natuurlijk snel problemen.

Tenslotte is niet erg verstandig om de versterker aan te passen aan het fabriekschema want daar zitten bij ENGL met opzet altijd foutjes in!

caliban
20 maart 2010, 12:30
Tja, ik denk dat de TS iets te voorbarige conclusies trekt:

Metaalfilm weerstanden passen erg bij het karakter van deze versterkers en Wima condensatoren zijn helemaal niet slecht. De potmeters zijn dan wel gedeeltelijk van plastic, maar van goede kwaliteit en volledig gesloten => dus afgeschermd van stof. Je zult er dus ook vrijwel nooit eentje horen kraken, ook niet na 10 of 20 jaar. Tenslotte zijn ook de trafo's best goed te noemen. Size isn't everything waneer het om uitgangstrafo's gaat. Ook de efficientie van de kern, het materiaal en de opbouw speelt een belangrijke rol.

Wat wel waar is zijn de iets te fragiele printplaten. Of eigenlijk zijn de prints niet te fragiel, ze hadden gewoon de eindbuizen niet op de print moeten monteren want dat kunnen ze niet hebben. En wat veel problemen geeft is de ondermaatse componenten die ze soms gebruiken. Zo had ik een savage waarin de schermroosterweerstanden te klein waren. Niet voor het vermogen wat ze aan moesten kunnen, maar voor de warmte afgifte waardoor het tin waarmee ze vast zaten (icm de warmte van de eindbuizen) zo heet werd dat het smolt als de versterker flink aan stond. Het vaak smelten en stollen van het tin geeft natuurlijk snel problemen.

Tenslotte is niet erg verstandig om de versterker aan te passen aan het fabriekschema want daar zitten bij ENGL met opzet altijd foutjes in!

Wat denk jij over het class A verhaal..

nico verduin
20 maart 2010, 14:10
Wat denk jij over het class A verhaal..
Als ik kijk naar het gebruik van die Zeners, zouden de eindpitten eerder kouder dan warmer ingesteld worden als de Zener wordt ingegeschakeld. 150V zeners hebben een dynamische weerstand van rond de 100 ohm. Als je ze inschakeld valt er bij 40mA rond 4V over die zener. Dus wordt de G1 spanning tov. de kathode iets kouder ingesteld. Maar met de gegeven spanningen (BIAS en Anode) zie ik nog geen klasse A ontstaan. Eerder een switch tussen AB1 en AB2.

caliban
20 maart 2010, 23:09
Vandaag nog een keer goed geluisterd, en ik hoor echt geen verschil als ik kanalen schakel terwijl er een andere preamp doorspeelt.