PDA

View Full Version : Elektrische drumstel en gitaar opnemen line 6 studio ux1



ewoud
19 maart 2010, 09:20
Hallo mede forummers,

Ik ben in het bezit van een microfoon, een Elektrische bas, een elektrische gitaar en een een elektrisch drumstel. Nu was ik wat aan het opnemen met Audacity. Maar ik merkte al vrij vlot dat de line out van mijn gitaar verstreker kut was en rechtstreeks opnemen via de line in op de pc was beetje overkill.
Toen kwam ik via iemand erachter dat line 6 leuke apparaatjes heeft, de studio gx ux1 en ux2. Nu lijkt het mij het beste om de ux1 te nemen, microfoon en bas/gitaar ingang.
Maar nu zijn mijn vragen; Is Studio ux1 samen te voegen met Audacity? Of kan ik ook de drums inspelen via dit programma, of opslaan? Of moet ik deze via Audacity inspelen en dan weer in Studio invoegen? En kan ik ook de ingepeelde lijn horen en wat ik op dat moment aan het inspelen ben ook nog erdoor heen horen? Of verwacht ik dan te profesionele gebeurtenissen?

Graag jullie advies. Ewoud

Megadeth22
19 maart 2010, 09:45
Ik moet zeggen dat ik niets van Audacity afweet. Wel heb ik net als jij / U een Line 6 Ux1 samen met een elektrische bas / gitaar / drumstel en een microfoon. En voor mij werkt dit perfect. Op mijn drumstelletje (Yamaha DTXplorer) zitten een L-Mono en een R output, waarvan ik er maar 1 gebruik. Gewoon een instrumentenkabel naar mijn Line 6 en opnemen maar.

Ik gebruik wel Garageband (Mac) maar dit werkt perfect.

Riky
19 maart 2010, 12:29
Je kunt met een UX1 gewoon opnemen in Audacity.

Voor opnemen van drums zou je bijv. gewoon een kabel vanuit de koptelefoon uitgang van elektrische drumstel naar de input van de UX1 kunnen pluggen en zo opnemen.

Het kan dus gewoon.

Je hoort je eigen partij en je hoort de eerste gespeelde partijen of backing track gewoon tijdens het opnemen als je dat wil.

ewoud
19 maart 2010, 12:54
oh vet, maar heb ik nu audacity nog nodig? of kan ik ook de nummers opslaan als mp3 via het programma wat bij de ux1 zit?
Ik zie het ook wel, ga vanmiddag zo'n kastje halen!

bedankt

Riky
19 maart 2010, 12:57
bij de ux1 zit ableton live. Erg goed programma, maar het is een lite versie. Niet meer dan 8 sporen opnemen ofzo. Ik gebruik zelf dus Audacity.

Ries89
19 maart 2010, 13:37
Als je een interface met midi koopt (of een extra midi interface, hoeft niet duur te zijn) kan je je elektrische drumstel ook via midi opnemen. Je zit dan niet meer vast aan de geluiden uit je drumstel zelf, maar je kan elke sample gebruiken die je wilt.

ewoud
19 maart 2010, 18:02
ik was net bij de gitaarwinkel hier in de buurt, en die doen geen line 6, dus dan kon ik wel via hun een boss(roland) interface kopen. Is dit wat? hij wist er vrijwel niets van, er werd nooit om gevraagd. en welk apparaat heeft wel een midi? in tegen stelling tot de ux1?

Chocola
20 maart 2010, 12:18
ik was net bij de gitaarwinkel hier in de buurt, en die doen geen line 6, dus dan kon ik wel via hun een boss(roland) interface kopen. Is dit wat? hij wist er vrijwel niets van, er werd nooit om gevraagd. en welk apparaat heeft wel een midi? in tegen stelling tot de ux1?

Toneport UX2 heeft midi.

Verder:
Ableton, Audacy, Cubase e.d. werken natuurlijk gewoon met een externe geluidskaart/interface voor MIDI of mic/instrument. Ik raad je echter Cubase aan omdat die gewoon owned :D. Ableton zit bij de Line6 apparaatjes, maar heeft erg veel limieten ingebouwd dus heb je er als nog geen ene fucking zooi aan.

Er zijn meerdere mogelijkheden voor wat jij wil. Ga eens zoeken op M-Audio (fasttrack pro), Line6, Mackie, Alesis en dergelijke. Er is ook nog verschil tussen Firewire en USB. Als je een apparaat ziet met USB1.0 of 1.1 moet je het lekker links laten liggen, alleen USB2.0 en 3.0 is goed. Bij Firewire lijkt het me vanzelfsprekend welke je moet nemen ;).

Als je MIDI neemt biedt het voordelen ten opzichte van een normale instrument-input. Als jouw drumcontroller ook een MIDI-out heeft kun je die aansluiten op de MIDI-in van je externe (of interne) geluidskaart en kun je die softwarematig benutten om externe software te gebruiken zoals EZ-Drummer en andere Toontrack-software zoals Superior Drummer enzo. Jouw Yamaha heb ik wel eens bespeeld (ik ben erg veel elektronische kits aan het vergelijken omdat ik er binnen nu en twee maanden ook één ga kopen) en ik vond de sounds beperkt dus ik denk dat de softwarematige toevoeging voor jou ERG veel voordelen kan bieden :).

Als je hulp wil bij het selecteren van de hardware kun je hier gewoon je bevindingen posten, dan geven anderen wel aan of het wat is of niet ;).


edit: Als die dude er niets van weet en een Roland-interface wil aanpraten zou ik in ieder geval stoppen met naar die winkel te gaan ;). Een "muziek"winkel die hier geen verstand van heeft en "maar gewoon wat adviseert" behoort te de slechtste ;).

ewoud
24 maart 2010, 14:26
Ik heb een medeli drumstel, dus geen pro top model om het zomaar te noemen. Gewoon om leuk mee te spelen en verder niks. Er zit idd midi out op.
En dan zou ik dus met de Studio ux2 meer drum geluiden kunnen gebruiken?
Maar de studio ux1 zal toch niet te weinig mogelijkheden bieden? Ik wou namelijk +/- 100euro uit geven, de ux1 zit er al iets overheen en de ux2 dan sowieso.