PDA

View Full Version : Voor de arme of zielige gitarist :)



Jeroen1975
18 maart 2010, 22:29
http://link.marktplaats.nl/331257936

Slaat uw slag

budje
18 maart 2010, 22:30
Veenendaal sin city!!!

rozh
18 maart 2010, 22:36
oeioei ff bellen :D

Ferraririk
18 maart 2010, 22:37
OK, DIE WORD VAN MIJ!






pleaaaaaaaaaaase

vulvasonic
18 maart 2010, 22:44
Aardige mensen. Hoe ga je er mee om. :dontgeti:

Het zou iets voor mij kunnen zijn, maar ik heb geen zin om straks door Frans Bauer onthaald te worden. :eek:

jutter
18 maart 2010, 22:46
Aardige mensen. Hoe ga je er mee om. :dontgeti:

Het zou iets voor mij kunnen zijn, maar ik heb geen zin om straks door Frans Bauer onthaald te worden. :eek:

Frans Bauer is cool............:???:

rozh
18 maart 2010, 22:51
what looks to good to be true probably is too good to be true... dit is een grap van zn vrienden zegt ie, hij gaat morgen trouwen.

vulvasonic
18 maart 2010, 23:05
what looks to good to be true probably is too good to be true... dit is een grap van zn vrienden zegt ie, hij gaat morgen trouwen.

Waarschijnlijk zijn z'n vrienden allemaal gefrustreerde exen van zijn aanstaande vrouw. :D

macwilliams
18 maart 2010, 23:09
Ghehehe, dit geintje is al eerder voorbij gekomen. :seriousf:

EGH
18 maart 2010, 23:15
Gratis af te halen kooikarpers werkt ook altijd erg goed als je iemands mobiel wil plat laten bellen :soinnocent:

wietse
18 maart 2010, 23:21
Frans Bauer is cool............:???:

als je een kamper of simpele ziel bent, ik zal dankzij hem nooit van m'n leven overstappen op dat energiebedrijf waar hij die advertenties voor doet.

jutter
18 maart 2010, 23:26
als je een kamper of simpele ziel bent, ik zal dankzij hem nooit van m'n leven overstappen op dat energiebedrijf waar hij die advertenties voor doet.

Heb je de smiley wel gezien?:soinnocent:

beruk
18 maart 2010, 23:30
FransB. is de trooster van de eenvoudigen onder ons, al vele malen op mijn werk gezien. MAAR IK KAN DIE VENT OOK NIET HARDEN...
Dit (http://www.youtube.com/watch?v=uGoeRGnCKKM) is een fijne smartlap gezongen door de grootste smartlappen zangert die er was.

Pepe
18 maart 2010, 23:32
http://link.marktplaats.nl/331257936

Slaat uw slag

Reclame voor de verkoop van je tokai? Want gratis weggeven, dat doet Jeroen natuurlijk niet.

beruk
18 maart 2010, 23:34
Zou et een spammert zijn? Met die vuile japanse nepgitaar van em?:seriousf:

vulvasonic
18 maart 2010, 23:37
Heee Pepe, tussen een paar duizend haakjes (het gaat tenslotte toch nergens meer over), zie ik het goed dat je je Dan Smith strat weg doet?
Ik weet dat je meerdere strats hebt en dat je er best eentje kan missen, maar ik ben dan toch benieuwd waarom je juist die de deur wijst. :)

jutter
18 maart 2010, 23:44
Heee Pepe, tussen een paar duizend haakjes (het gaat tenslotte toch nergens meer over), zie ik het goed dat je je Dan Smith strat weg doet?
Ik weet dat je meerdere strats hebt en dat je er best eentje kan missen, maar ik ben dan toch benieuwd waarom je juist die de deur wijst. :)

Naar aanleiding van mijn topic Vulv?:sssh:

Pepe
18 maart 2010, 23:50
Heee Pepe, tussen een paar duizend haakjes (het gaat tenslotte toch nergens meer over), zie ik het goed dat je je Dan Smith strat weg doet?
Ik weet dat je meerdere strats hebt en dat je er best eentje kan missen, maar ik ben dan toch benieuwd waarom je juist die de deur wijst. :)

Ze hangt hier aan een haakje in de logeerkamer. Ik ben er erg aan gehecht, het schatje. Maar goed, ik ben geen strat meneer. Ik zet ze soms op een koude mistroostige namiddag wel eens in een kringetje in de kamer. Dan kijk ik ze een voor een streng aan en zeg: "we moeten keuzes maken in het leven... streng zijn"...
En dan gaan ze aan mijn benen hangen, zielig doen.. je kent het wel.

Afijn, de volgende keer heb ik mededogen met de Dan Smith en hangt de 74 in het rekje in de logeerkamer.

De enige strat die niet weg gaat is mijn Greco Super Real. Wat een ding. Die heeft een vaste plek op de chesterfield.

vulvasonic
18 maart 2010, 23:54
Naar aanleiding van mijn topic Vulv?:sssh:

Inderdaad. Ik dacht steeds te lezen dat het alleen om de elementen van de Dan Smith ging, maar het gaat dus om de gitaar zelf.
Niet dat ik het geld heb om geïnteresseerd te zijn, bovendien heb ik zelf een Dan Smith (weliswaar een non-trem uitvoering), maar blijkbaar is, volgens Pepe dan, de Dan Smith minder interessant dan al zijn andere strats en ik wil wel eens weten waarom. Ik heb er namelijk nóg een gehad en er is iets met die dingen. Ik ben benieuwd of Pepe hetzelfde 'ding' ervaart. :D

vulvasonic
18 maart 2010, 23:56
Willekeur dus?

Maar waarom heb je dan zoveel strats?!?! :dontgeti:

Pepe
19 maart 2010, 00:22
De DS is speciaal, zeker. Een strat is een raar ding. Een echt GOEIE strat.. althans, wat ik goed vind dan.. an whole different story. Ik heb er zillions gehad, de eerste kocht ik nieuw in 79 en dat was min of meer het startsein, je moet door een hoop strats voor er eentje blijft kleven.

De strats die ik nou heb zijn het winnende team, beter dan de competitie maar de ironie is dat ik al 20 jaar op Gretsches en teles speel. Dat ik toch ben doorgegaan met het zoeken naar de ultieme strat.. het is ziekelijk en irrationeel, dat is het. Net zoals de 40 stratpickups die in het aanrechtkastje liggen.
Ik hoef niks te verkopen natuurlijk, ook een optie. Maar naar Walter Becker:
Consider for a moment the karmic implications of owning all those guitars. Picture yourself dragging your ass through eternity with all those guitars strapped to your back. In hardshell cases, not gig bags.

vulvasonic
19 maart 2010, 00:48
Ik herken het wel. De strat is voor mij net zoiets als thuis komen (volgens mij heb ik die vergelijking niet van mezelf trouwens). Ik vind het de mooiste en de meest comfortabele gitaar van allemaal. Maar er zijn maar weinig strats die doen wat ik wil. Ook ik zoek nog steeds naar die ene perfecte strat.

Ik was benieuwd naar jouw bevindingen mbt de DS. Mijn liefde voor de mijne heeft voor een heel belangrijk deel te maken met het feit dat het mijn eerste serieuze gitaar was en dat het ding zo ongelofelijk lekker speelt, ondanks (of misschien wel dankzij) het forse gewicht. In alle eerlijkheid moet ik echter met veel tegenzin bekennen dat het ding een onwaarschijnlijke baggerklank voortbrengt. En mijn andere DS, ook een non-trem, klonk precies hetzelfde. :D

Ik hoop dat een ander brugelement (fuck die X1!) hier een klein wondertje in kan verrichten, want het liefst speel ik op niets anders dan die plank. :)

Pepe
19 maart 2010, 01:17
Dan Smith vertelt in The Fender Guitar dat hij door de opslag liep en links en rechts gitaren uit het rek trok en van de 700 gitaren voldeden maar 20 gitaren aan de specs. Hij gaf de strat voor 82 een overhaul en ik moet zeggen, mijn exemplaar is een viby lichtgewicht met een hele fijne D neck.

Er was geen geld voor nieuwe pickups, de oude moesten eerst op. De pickups zelf, daar is niks mis mee, very stratty, in combinatie met de essen body kan het overkill zijn maar het geeft de gitaar karakter en enorm veel quack en shimmer. De latere eighties strat klinken toch wat duller en generieker maar het is geen reissue belltone als je dat zoekt.
Ik heb wat ander pickups in gehad, duncans antiquities, Chubtones, van Zandt's... de gitaar gaat er anders van klinken maar verliest zijn eigenwijze karakter. De fender 69's komen redelijk in de buurt maar klinken wat warmer en ronder, minder shimmer maar meer belltone.

Een karakter lichtgewicht Fullerton strat met seventies logo en sweet vintage tone.. van mij mag je die Relic Customshoppers houden.

vulvasonic
19 maart 2010, 01:41
Die van mij is superfel en scherp en ze ronkt als de ziekte, maar het is weinig evenwichtig. Nu ik er over nadenk zou het misschien helemaal geen slecht idee zijn als ik de baskant van de elementen omhoog draai en de treblezijde wat naar omlaag zet. Waarom bedenk ik zoiets niet eerder? :D

De DS strat van mij klinkt nog altijd beter dan de andere strats die ik had, maar ik prefereer de meer houtige, mildere klank van een late 50'er met een dikke rosewood plak als toets.

Ach, klotestrats ook altijd. Geef mij maar m'n ES 347, die klinkt altijd goed, ongeacht de muziekstijl. :D

Pepe
19 maart 2010, 02:09
Ja, zo klinkt de Greco, droog en houterig en belachelijk veel attaque.
Andere pickups kunnen je op weg helpen maar niet all the way, je zou iets moeten zoek wat vooral het hoog tempert maar geen middip. Alnico II's, die richting. Pickups zijn nooit het probleem in een gitaar.

vulvasonic
19 maart 2010, 02:55
Ja, zo klinkt de Greco, droog en houterig en belachelijk veel attaque.
Andere pickups kunnen je op weg helpen maar niet all the way, je zou iets moeten zoek wat vooral het hoog tempert maar geen middip. Alnico II's, die richting. Pickups zijn nooit het probleem in een gitaar.

Die klank kan ik vergeten, daarvoor zijn de acoustische karakteristieken van de gitaar nu eenmaal niet geschikt. Ik heb echter ooit een Esquire gebouwd die feitelijk vrij veel weg had, zowel qua houtkeuze als acoustiek, van de DS strat. Ik heb er toen een Seymour Duncan Little '59 in gezet en ik heb zelden zo'n goed klinkende gitaar gehoord. In geen enkel opzicht te vergelijken met het geluid van een strat (of tele), maar wel retestrak en met een weldaad aan boventonen. Vandaar dat ik gok op de DiMarzio ToneZone S. Omdat de DS toch nog iets feller klinkt dan de zelfbouw Esquire.

Mijn DS is overigens naar alle waarschijnlijkheid één van die paar honderd exemplaren die vervaardigd zijn met een body van hackbarry (of was het hickory?). Het lijkt veel op essen, maar het heeft een veel fijnere en dichtere structuur. Dát, plus het feit dat ze geen 'tremolo' heeft, zou debet kunnen zijn aan de felle klank.

Geinig. Je weet dat Dan Smith met deze strat eigenlijk opnieuw begonnen is met de productie van kwaliteitsgitaren. De productie werd drastisch naar omlaag geschroefd. Ze waren echter wel genoodzaakt gebruik te maken van het oude spul wat nog op voorraad lag en de 'paar' overgebleven werknemers moesten het doen met oud spul. Daarbij werd er veel met de hand gedaan. De andere DS non-trem die ik bezat, had haar string ferrules (hoe heten die dingen in het Nederlands?) schots en scheef in de achterzijde van de body zitten, net als de eerste telecasters (of liever, Esquires). De gaten werden gewoon stuk voor stuk met de hand geboord.
Dat ding was sowieso veel beter afgewerkt. Dikkere hals, prachtige essen body in een cherry sunburst afwerking, maar behoorlijk aan de zware kant.

Enfin, ik denk dat de oudere gebogen stalen zadeltjes een minieme, maar betere invloed zouden hebben op het totaalgeluid, dan de gegoten 70'er jaren zadels. Ook dat is het overwegen van vervanging waard.

Wel komisch (als je er de lol van inziet) dat alle DS's die ik in mijn klauwen heb gehad aan de zware kant waren, terwijl jouw zwarte schoonheid zo licht als een veertje blijkt te zijn. Het is mijn ervaring dat strats - en eigenlijk geldt dat voor vrijwel alle Fender modellen - gebaat lijken te zijn bij een licht stuk hout (en bij voorkeur een licht stuk essen), hoewel ook dat weer een kwestie van smaak is natuurlijk. :)

Pepe
19 maart 2010, 03:47
Nee, geen veertje, 3.3 kilo schat ik maar licht voor het essen uit die tijd.

De gitaren uit die tijd zijn een ratjetoe. Ik zie ze met F sleutels maar ook met schallers, red bobbin pickups, black stamped bobbins en grey stamped bobbins, oude zinc trems en steel blocks,. Alleen die witte sok over de draden lijkt standaard. Hetzelfde geldt ook voor de JV serie, ze stuurden alles naar Japan wat ze hadden liggen blijkbaar. Het was paniekvoetbal maar ondertussen maakten ze in 82 de beste gitaren sinds 75.

Ik heb een tele uit 83 gehad met raar genoeg nog een seventies logo. De strings gingen niet door de body, de brugpup had geen plaatje en de contouren waren door uitgelubberde mallen zo rond als een tonnetje. Maar fenomenale klank. De 83 necken zijn alleen vrij scherp, snel snel door de frees. Ik kon er niet aan wennen maar die gitaar staat me nog vrij helder voor de geest.

Dweezman
19 maart 2010, 12:03
prachtige verhalen, mannen. Smullen.

caliban
19 maart 2010, 20:28
Iemand hem al gebeld of zo?

vulvasonic
19 maart 2010, 21:26
Iemand hem al gebeld of zo?

Dat antwoord is allang gegeven:

what looks to good to be true probably is too good to be true... dit is een grap van zn vrienden zegt ie, hij gaat morgen trouwen.

Beter lezen voortaan! :D

caliban
19 maart 2010, 21:43
Op een of andere manier zag ik de thread eerder niet volledig...

Chocola
19 maart 2010, 22:04
Hup hup ga nu eens verder over die Dan Smith gitaren :D.

nickofzo
19 maart 2010, 22:20
Op een of andere manier zag ik de thread eerder niet volledig...

idd had ik ook

maargoed wel gebelt;) en voicemail .. zonder dat ie uberhaupt over ging.. wel goeie grap btw.. k zal em onthouden:P

Henri H
19 maart 2010, 22:56
Toen ik ruim een jaar geleden ook op zoek was naar een Strat heb ik ook even overwogen een DS te kopen.
Er stond er één te koop hier in de buurt, en de verkoper heeft me er uitvoerig over verteld, en ik mocht er ook heel lang op spelen, bij hem thuis.
Aardige gast, hij had nog wel 10 Strats, waaronder een aantal CS's.
De DS was de meest betaalbare van het stel, maar ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan.
Zowel de bespeelbaarheid als de looks, maar ook de algehele kwaliteit van die gitaar kon mij niet bekoren.
Wellicht dat er veel verschil zit tussen de ene en de andere DS.

Uiteindelijk heb ik een '95-er Fender USA Strat gekocht, en ik vind hem, voor een Strat, helemaal geweldig.
Het enige minpunt is de tremelo/stemvastheid.
Ik kan er prima mee leven, misschien laat ik er nog wel een keertje wat aan doen, grafieten topkam e.d.

En nu de experts weer. :D

P.S.: mag ook in het Strat-topic wat mij betreft. :ok:

jutter
19 maart 2010, 23:13
Toen ik ruim een jaar geleden ook op zoek was naar een Strat heb ik ook even overwogen een DS te kopen.
Er stond er één te koop hier in de buurt, en de verkoper heeft me er uitvoerig over verteld, en ik mocht er ook heel lang op spelen, bij hem thuis.
Aardige gast, hij had nog wel 10 Strats, waaronder een aantal CS's.
De DS was de meest betaalbare van het stel, maar ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan.
Zowel de bespeelbaarheid als de looks, maar ook de algehele kwaliteit van die gitaar kon mij niet bekoren.
Wellicht dat er veel verschil zit tussen de ene en de andere DS.

Uiteindelijk heb ik een '95-er Fender USA Strat gekocht, en ik vind hem, voor een Strat, helemaal geweldig.
Het enige minpunt is de tremelo/stemvastheid.
Ik kan er prima mee leven, misschien laat ik er nog wel een keertje wat aan doen, grafieten topkam e.d.

En nu de experts weer. :D

P.S.: mag ook in het Strat-topic wat mij betreft. :ok:

Tremelo is heel goed af te stellen. Op mijn strats maak ik heuse dive-bombs zonder dat ze ontstemmen. En ik gebruik geen grafieten topkam o.i.d.

Henri H
19 maart 2010, 23:43
Hoe stel je die dan af zodat ie niet ontstemt?

Op zich valt het nog wel mee met de stemvastheid van mijn Strat.
Als ik een soort van divebomb heb gemaakt, is/lijkt ie even ontstemd te zijn, maar als ik de trem nogmaals licht naar beneden druk, en weer omhoog laat komen, komt ie vaak aardig goed weer op stemming, vaak dusdanig dat bijstemmen niet echt nodig is, maar soms ook niet.

Chocola
19 maart 2010, 23:55
Hoe stel je die dan af zodat ie niet ontstemt?

Op zich valt het nog wel mee met de stemvastheid van mijn Strat.
Als ik een soort van divebomb heb gemaakt, is/lijkt ie even ontstemd te zijn, maar als ik de trem nogmaals licht naar beneden druk, en weer omhoog laat komen, komt ie vaak aardig goed weer op stemming, vaak dusdanig dat bijstemmen niet echt nodig is, maar soms ook niet.

Over dat laatste: dat heb ik inderdaad ook. Niet alleen met vintage-trems overigens.

Verder heb ik hier een stratje die gewoon niet ontstemt, het is onmogelijk, ik zeg het je! :D. Het klinkt wellicht erg overdreven, maar het is gewoon onmogelijk. Eens in de zoveel tijd nieuwe snaren, stemmen (dus in die zin ontstemt hij wel :D) en dan is het gewoon weer wachten tot de snaren zwart zijn en niet meer buigen. Het is een strat van bijna 40 jaar oud, uit de Matsumokufabriek. Enige nadeel aan die strat is die fucking topkam, die is bij de hoge E een beetje aan het inslijten waardoor hij wat te dicht op de snaren komt, maar ik heb hier nog wat graphite, bone en messing topkammen liggen dus ik ga wel eens een keertje proberen welke het beste erbij past qua sound (hij klinkt erg stratty namelijk).

Ik heb naast dat oudje ook nog 4 andere strats waarvan er 1 ook best wel ontstemt en dus ook te kampen heeft met dat tremoloprobleem (dat je nog een keer naar beneden moet gaan om hem gestemd te krijgen, komt door de positie van de tremolo, die locked als hij naar achter gaat als het ware). Iemand een goede oplossing voor dat probleem?

Ik heb ook twee strats met lockingtuners en graphitetopkammen en die ontstemmen ook eigenlijk niet echt, zo nu en dan de G-snaar (als er iets ontstemt bij mij is het ALTIJD de G, geen enkele andere snaar :D). Mijn laatste heeft alles messing en ontstemt op zich ook niet echt, maar de G blijft irritant :p, die is hardtail trouwens.

Dus dat strats snel ontstemmen heeft wellicht ook wat te maken met de strat an sich en de afstelling, al mag een Fender USA van mij ABSOLUUT niet snel ontstemmen.

Calipt
20 maart 2010, 23:54
Hey,

sorry dat ik deze thread even 'hijack' maar dan hoefde ik er geen nieuwe voor te starten. En ik beschouw mezelf als een arme gitarist :)

Ik had graag eens deftig begonnen met gitaar spelen. Heb het in het verleden al eens geprobeerd maar toen was er wat tijdgebrek. Ik heb helaas niet echt een groot budget. Net een auto gekocht, huisje aan het bouwen... kruipt veel geld in jammer genoeg.

Ik heb hier nog een Stagg Les Paul liggen, iets goedkoop dat ik jaren geleden had aangeschaft. Ik vind deze gitaar wel geschikt om deftig op te leren, maar ik merk dat de staat van bv de snaren niet meer zozo is. Ik vroeg me af of het aan te raden is om snaren te vervangen en zoja, welke snaren zou ik nemen, en of het een grote kost zou zijn om bv die elementen te vervangen. Alhoewel dit voor een beginner niet echt nodig zal zijn.

Mijn voorkeur zou echter wel uitgaan naar een telecaster model, maar indien deze niet te vinden zijn voor een klein budget, kan ik het zeker met de Stagg doen voor een tijdje. Ik had wel op musicstore Jack & Danny tele's zien staan, en ook harley benton's op thomman, of evt een Stagg Tele.

Jullie meningen?

vulvasonic
21 maart 2010, 20:20
Een standaard setje .09 snaren kopen voor minder dan een tientje. Één voor één vervangen en je kunt er weer even tegen.
Maar voor een arme gitarist die net een nieuwe auto heeft gekocht en zijn huis aan het verbouwen is, lijkt me een bedrag van iets minder dan €250,- voor een London City Comet (zeer goede kopie van de Fender Telecaster) niet al teveel. Dan heb je een gitaar die echt een heel stuk beter is dan de Stagg die je nu hebt.

Calipt
22 maart 2010, 18:01
Wel, ik zou vooral op blues willen focussen.

Ik ben altijd wel fan geweest van de Les Paul sound, maar (als passieve liefhebber dan) vind ik de telecaster sound ook wel iets hebben. Vooral voor blues dan.

Een london city zeg je? moet ik eens naar kijken dan. Wat met Squier of de 2 'goedkope' merken die ik noemde? die huismerken van die 2 grote Duitsers.

vulvasonic
22 maart 2010, 19:32
De beide door jou genoemde Duitse merken (niet er ook maar iets van in Duitsland wordt gemaakt trouwens...) zijn in kwaliteit te vergelijken met je huidige gitaar. De London City is in vergelijking tot wat het moet kosten verbluffend goed. Ik zou me er geen seconde voor schamen als ik daar het podium mee op moest (en ik heb leuk spul, kan ik u zeggen).

De Squiers zijn niet altijd even goed, hoewel ze de laatste jaren weer behoorlijk bezig zijn. Ontwijk in ieder geval de starterpacks. Squier biedt wel wat meer mogelijkheden (lees: groter aanbod).

Calipt
22 maart 2010, 19:38
De beide door jou genoemde Duitse merken (niet er ook maar iets van in Duitsland wordt gemaakt trouwens...) zijn in kwaliteit te vergelijken met je huidige gitaar. De London City is in vergelijking tot wat het moet kosten verbluffend goed. Ik zou me er geen seconde voor schamen als ik daar het podium mee op moest (en ik heb leuk spul, kan ik u zeggen).

De Squiers zijn niet altijd even goed, hoewel ze de laatste jaren weer behoorlijk bezig zijn. Ontwijk in ieder geval de starterpacks. Squier biedt wel wat meer mogelijkheden (lees: groter aanbod).

Met Duitsers bedoelde ik vooral de duitse shops :)

Maar goed, London City ziet er interessant uit. Als er buiten dat niet echt aan te raden brands zijn zal ik eens langsgaan bij een shop dat ze hier aanbiedt.

Dommedik
22 maart 2010, 23:17
Aan gezien jij van les paul modellen houd, is een vintage niet wat dan? Heeft een iets dunnere sound dan andere lp's dacht ik. En volgens mij zijn het nog aardig goede gitaartjes voor hun geld ook. Gaan ook voor zo ongeveer 250 dacht ik? Ik zal je over morgen wel wat meer info geven. Als het goed is hoor ik morgen een Vintage op het podium (niet van mij hoor, speel morgen zelf voo rhet eerst met mijn Godin G-thousand).