PDA

View Full Version : Uitleg componeren in Guitar Pro 5



Nanu
18 maart 2010, 17:49
Hoi!

Ik heb het programma Guitar Pro 5 en ben bezig met het componeren van o.a. klassieke stukken. Probleem is echter dat ik niet kan vinden hoe ik bijvoorbeeld een hele noot direct onder een kwartnoot kan plaatsen in de notenbalk. Dus een bastoon van vier tellen, terwijl de melodielijn 4x sneller gespeeld wordt. Geen idee of ik voldoende duidelijkheid geef in mijn vraag, maar dan geef je dat maar aan. Doe ik gewoon een nieuwe poging!

Ik heb al bij menigeen persoon navraag gedaan en het internet afgespeurd, maar ik kan het nergens vinden. Wie o wie zou mij hiermee kunnen helpen?

Terminus
18 maart 2010, 18:02
Beide noot als kwart noot schrijven en dan vier kwartnoten (of 1 dotted halve noot) 'verbind noot' (boogje naar beneden, naast de rust) aanklikken op de snaar die een hele noot moet.

Nanu
18 maart 2010, 19:06
Dank voor je snelle reactie! :)

Dat heb ik inderdaad al wel geprobeerd, maar ik was vergeten erbij te vertellen dat het in dit geval om meerdere bastonen gaat, bijvoorbeeld de F, B & D. Ik kan het verbindingsboogje maar bij één noot plaatsen, met als gevolg dat de anderen dus wel constant worden aangeslagen.

Het nadeel is ook dat het heel vervelend lezen wordt, met al die verbindingsboogjes, als ik de muziek uitprint.

Ik zou heel graag zien dat ik daar gewoon een hele noot van kan maken, terwijl de melodielijn er in kwartnoten boven loopt. Ziet er een stuk minder ingewikkeld uit, dacht ik zo.

Gitaro
18 maart 2010, 19:38
Dat leest inderdaad irritant. GP lost dit op een omslachtige manier op met een 2e stem. Druk op Ctrl+2 om daarnaar te wisselen- je zult merken dat de noten van stem 1 grijs worden. Stem 1 is uiteraard Ctrl+1.

edit: Nou ja, omslachtig; niet voor de hand liggend laat ik het zo zeggen. Sinds ik die functie ken is het een stuk draaglijker om tegenmelodieën uit te schrijven. Het nadeel is wel dat je vast zit met 2 stemmen.

Nanu
18 maart 2010, 21:25
Jéétje mina, ik vind het wel wat omslachtig. Maar ook omdat ik al begonnen en het erop lijkt dat ik beter opnieuw kan gaan beginnen. Even wennen aan de manier, maar het werkt!! Wordt vanzelf een automatisme, haha. Dus vele malen dank, :cheerup:. Hier was ik dus zelf écht niet achter gekomen.

...

Ah, met wat knip en plakwerk lukt het ook. Valt het dus toch mee gelukkig. Nogmaals dank, ziet er een stuk overzichtelijkerr uit!

Alberto
18 maart 2010, 21:46
Logisch dat GuitarPro dat niet toe laat in één stem.
Die hele noot zorgt er dan voor dat je de maat dubbel overschrijdt, 8 tellen in plaats van 4 in een vierkwartsmaat.
Maar bij gitaarmuziek zie je dat dikwijls. Hoewel het puur theoretisch gezien niet correct is natuurlijk.
Die tweede stem functie is dan de oplossing, wist ik zelf ook nog niet :-)

-=JEROEN=-
19 maart 2010, 09:43
Alberto, volgens mij duurt een hele noot in een 4/4 maat 4 tellen.

En bedankt voor de tip Gitaro!

Augurk
19 maart 2010, 17:01
Wellicht interessant even te vermelden dat Guitar Pro 6 op 5 april uitkomt en dat naar het schijnt het hele programma vanaf nul is opgebouwd. Ik reken iig op een berg verbeteringen en nieuwe features. (Dit was geen reclameboodschap :hippie: )

Gitaro
19 maart 2010, 20:30
Wellicht interessant even te vermelden dat Guitar Pro 6 op 5 april uitkomt en dat naar het schijnt het hele programma vanaf nul is opgebouwd.

Goed nieuws! Ik ben beniwud. Het lijkt onderhand wel of GP5, gammel wanproduct dat het is, uit de middeleeuwen komt. Als ik nog één zo'n verrekte Franse foutmelding zie ontplof ik :D

Nanu
19 maart 2010, 21:02
Bedankt voor de info Augurk! Ben ook wel erg benieuwd naar de nieuwe versie.

Maar tot die tijd nog een vraag over GP5: Het eerste gedeelte (4/4) is het tempo per kwartnoot=100. Het tweede gedeelte (3/4), wil ik het tempo echter opvoeren: per kwartnoot=150. Helaas wil mij ook dit niet zonder hulp lukken, vrees ik. Het is 100, óf 150, maar niet én-én. Weet iemand hoe ik dit wel zou kunnen invoeren en óf dit inderdaad in te voeren is, zonder het stuk in stukken te hoeven knippen en apart op te slaan?

Wederom, alvast bedankt voor uwe eventuele hulp!

Gitaro
19 maart 2010, 22:19
Druk op de tel waar je de tempowisseling wil hebben (dit kan overal in een maat zijn) op F10, vink Tempo aan en de rest spreekt voor zich. :ok:

Nanu
21 maart 2010, 15:17
Gitaro, je bent een held. Dank je!