PDA

View Full Version : Aarde probleem



the feable
18 maart 2010, 16:56
Ik wil graag een Moog, een big muff en een korg DT10 via een daisy chain voeden.
Nu heeft de moog een reversed polarity. Kan ik dit doormiddel van een kabeltje dat de polariteit wisselt oplossen of kom ik dan nog steeds in de problemen met de aarde?
Oftewel heb ik persee twee gescheide voedingen nodig?

HaroldA
18 maart 2010, 16:57
Oftewel heb ik persee twee gescheide voedingen nodig?

Je kunt het ook met een 'voltage inverter' oplossen. Die maakt -9v van +9v en de GND blijft dan hetzelfde.

Zo heb ik ook mijn pos gnd Ross Phaser aan een daisy gehangen.

Fuhgawz
18 maart 2010, 17:46
Je kunt effecten met verschillende polariteit NIET zomaar met dezelfde adapter en daisy chain voeden. De eenvoudigste oplossing lijkt me de Moog met een aparte adapter te voeden en de rest met de daisy chain. Heeft de Moog trouwens niet meer dan 9 volt nodig? Ik weet het niet hoor, maar misschien even controleren.

Een andere oplossing is een voltage inverter bouwen, zoals Harold voorstelt, maar dan moet je wel zelf aan de slag. Check het Newtone forum voor meer info.

Ook kun je iets van een Pedal Power 2 of een andere voeding met gescheiden uitgangen aanschaffen, maar dit is behoorlijk prijzig.

Nagramoth
19 maart 2010, 16:13
Is een polarity converter misschien iets? Kost je nog geen pakje sigaretten...
http://www.rockpalace.com/product/Visual-Sound-1-Spot-Reverse-Polarity-Converter

Midwolda
19 maart 2010, 17:30
Draadjes doorknippen, omwisselen, vastsolderen, isoleren: voila, reversed polarity.

Spitfire
19 maart 2010, 17:58
Draadjes doorknippen, omwisselen, vastsolderen, isoleren: voila, reversed polarity.

Ja ik wou net zeggen, waarom kloten met allerlei extra adapters of stekkertjes als het ook zo kan...

HaroldA
19 maart 2010, 19:20
Ja ik wou net zeggen, waarom kloten met allerlei extra adapters of stekkertjes als het ook zo kan...

Omdat je dan 9v op je gnd zet? En je daarmee kortsluiting maakt met andere pedalen? :???:

Spitfire
19 maart 2010, 21:26
Omdat je dan 9v op je gnd zet? En je daarmee kortsluiting maakt met andere pedalen? :???:

Reversed polarity betekent toch niks anders dan dat de center pole positief is in plaats van negatief?

Fuhgawz
19 maart 2010, 22:14
Omdat je dan 9v op je gnd zet? En je daarmee kortsluiting maakt met andere pedalen? :???:

Dikke +1!

Er staat gewoon een sticky topic bovenaan deze rubriek: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118413

Lees vooral die derde post maar eens door onder het kopje 'Lastige pedalen'!

Midwolda
20 maart 2010, 07:39
O.
Ik had hier ook èèn pedaal wat center pos was, die had ik een eigen adapter gegeven.
Dat was een gewone 9V/c- adapter met een omgewisseld snoertje (dus knip/draai/soldeer/isoleer).
Werkte gewoon... dus ook met 9V+ op de binnenkant en ground op de buitenkant.
Tot ik die extra stekker en snoer zat was... toen heb ik de aansluitingen binnenin het pedaal,
dus de draden die aan het female chassis plugje zitten, omgesoldeerd.
Werkt sindsdien gewoon op een standaard center neg daisychain, geen probleem.
Volgens mij is dat hetzelfde als een omgewisseld snoertje?
Of heb ik toen ook de signal ground omgewisseld? :chicken:

nico verduin
20 maart 2010, 07:58
O.
Ik had hier ook èèn pedaal wat center pos was, die had ik een eigen adapter gegeven.
Dat was een gewone 9V/c- adapter met een omgewisseld snoertje (dus knip/draai/soldeer/isoleer).
Werkte gewoon... dus ook met 9V+ op de binnenkant en ground op de buitenkant.
Tot ik die extra stekker en snoer zat was... toen heb ik de aansluitingen binnenin het pedaal,
dus de draden die aan het female chassis plugje zitten, omgesoldeerd.
Werkt sindsdien gewoon op een standaard center neg daisychain, geen probleem.
Volgens mij is dat hetzelfde als een omgewisseld snoertje?
Of heb ik toen ook de signal ground omgewisseld? :chicken:
Ik vermoed dat je wel meer omgewisseld hebt.
Als je in een daisy chain, het ene pedaal met de - aan massa hebt en het volgende pedaal met de + aan massa en de voeding komt van dezelfde adapter krijgt die adapter het erg warm. Gewoon sluiting dus.
Je moet dan ofwel gebruik maken van een ge-isoleerde voeding (evrt. losse adapter) of de zaak ombouwen of een galvanische scheiding maken via impedantie trafo'tjes.

Midwolda
20 maart 2010, 08:31
Sorry hoor dat ik hier even op doorga maar dit wil ik graag snappen.
Nee, ik heb niet meer omgewisseld, alleen rood en zwart aan de binnenkant van het chassisdeel.
Sindsdien werkt het pedaal op een standaard 9V/c- adapter met daisychain.
Het 6.3 jack chassisdeel loopt dan toch ook weer "in de pas" met de andere pedalen?
Overal zit weer + aan de buitenkant (= stalen behuizing).
Wel heb ik tegelijkertijd de batterij-clip verwijderd omdat ik vermoedde dat die schakeling
(batterij aan bij 6.3 stekker op input) niet goed meer zou werken.
Ik gebruik toch nooit batterijen...