PDA

View Full Version : Metalen geluid en fretbuz



Huff002
17 maart 2010, 22:57
Na zo'n 5 jaar nog maar zelden gitaar gespeeld te hebben heb ik mijn Ibanez pf10 vanonder het stof gehaald, een goede poetsbeurt gegeven en nieuwe snaren erop gedaan.

Eerste probleem dat ik ondervind is dat de nieuwe snaren een wel heel metaal-achtig geluid produceren. De snaren die er nu opliggen zijn volgende: La Bella, Extra Light, Phospher Bronze. Volgens mijn opzoekwerk zijn dit roundwound snaren, de (zeer) oude snaren die erop zaten waren even dik, en volgens mij ook roundwound. Vanwaar dit verschil in geluid en wat hieraan te doen.
Ik zou graag terug een zachtere klank hebben die ik volgens mij van de vorige snaren had.

Tweede probleem dat ik nu ondervind is dat ik nogal snel last heb van fretbuz van snaar 1 & 2, als ik de onderste fret's bespeel. De actie is in een ver verleden als eens aangepast geweest en zo op het zicht lijkt deze me nog wel in orde. Ik weet dat mijn Ibanez niet de beste gitaar gaat zijn maar ik heb hier volgens mij voorheen nooit last van gehad. Waaraan kan dit liggen en hoe kan ik dit eventueel oplossen zonder de actie te hoog te laten worden?

Sanderltd
17 maart 2010, 23:05
Wat betreft die metaal-achtige klank van je snaren; dat is volkomen normaal. Je snaren moet eerst eens een paar dagen volledig kunnen uitrekken (zodat ze ook goed op stemming blijven overigens) en dan zal die klank wat afnemen. Je zult echter nooit een echt doffe klank van je snaren willen hebben aangezien dit veelal een teken is om je snaren te vervangen!

Wat betreft de fretbuzz is het mogelijk dat de truss rod van je gitaar (de halspen in de hals van de gitaar) wat bijgesteld moet worden.
Om te kijken of je trussrod (en bijgevolg dus je nekkromming) goed staat moet je de 1ste en 14de fret ingedrukt houden en kijken of de snaar de 7de fret nét of amper raakt. Dan is de kromming perfect.

Wat ook mogelijk is, is dat je frets een vlakbeurt nodig hebben, dat lijkt me het meest logisch als je het hebt over de hogere posities van de hals. :)

snaarplukker
17 maart 2010, 23:08
Het lijkt me dat je toch iets lichtere snaren hebt dan die er op zaten. Dat verklaart de minder warme klank en de fretbuzz. Dunnere snaren hebben minder trekkracht aan de hals waardoor die nu iets rechter is getrokken.
Je trusrod (halspen) een kwartslagje los draaien zal het fretbuzzprobleem oplossen. Iets dikkere snaren er op zetten zal beide problemen op kunnen lossen.

Jamman
17 maart 2010, 23:25
Aangezien je je gitaar 5 jaar nauwelijks hebt gebruikt, is het goed mogelijk dat deze weer een afstelbeurt kan gebruiken. Hout leeft en werkt. Hierdoor kan je "afstelling" aardig veranderen. Een afstelbeurtje zal dus geen kwaad kunnen.
Een tweede mogelijkheid is inderdaad dat deze snaren toch dunner zijn.