PDA

View Full Version : Les Paul Studio Dot



Midwolda
17 maart 2010, 14:43
Tsja, hoe moet je het anders noemen?
Een Les Paul Studio uit 1999 met dotted inlays.
Vreemde snuiter... nazoeken op Internet geeft aan dat er wel meer van bestaan,
ook nieuw gekocht in de winkel met labels en alles er bij, maar Gibson zelf
wil het bestaan van deze uitvoering niet bevestigen, ontkennen of verifiëren.
Whatever. Als je 'm in handen hebt weet je dat dit een hele echte is.
Ik vind 'm prachtig, zo verschrikkelijk basic, zwarte lak, rosewood en chroom.
Meer is er niet. Nou vooruit, een 1-ply zwart slagplaatje en 4 zwarte speedknobs.
Ja, en heel veel vette vingers en vuil, de vorige eigenaar was geen poetser.
Geeft niet, er moeten toch nieuwe snaren op. Vanavond maar even doen.
Meteen even onderop de pups kijken. En nieuwe foto's maken...
http://img32.imageshack.us/img32/9882/lpsbdfront.jpg http://img251.imageshack.us/img251/2973/lpsbdhead.jpg

Orpheo
17 maart 2010, 14:47
mooi ding joh :) spreekt me heel erg aan, zo'n kale les paul. ooit, op een dag, heb ik weer een (paar) kale les paul(s) in huis ;)

Hendriks
17 maart 2010, 14:57
Lekker bezig Ton.Gefeliciteerd.

Chocola
17 maart 2010, 15:14
Zo hoort een Les Paul eruit te zien :).

Shaggy
17 maart 2010, 15:36
Opmerkelijk dat er mensen zijn die zo'n gitaar ook echt mooi vinden. Ik vind het dus echt niks aanm :)
Evengoed veel plezier met el gibby

caliban
17 maart 2010, 16:11
Ik vind het een mooie gitaar, maar prefereer wel een LP met trapezium inlay en binding, maar het prijsverschil tussen een studio en standard is misschien wel belachelijk...

JeroenSchaaf
17 maart 2010, 16:14
Gefelciteerd Ton! Mooi ding!

Exi
17 maart 2010, 16:48
Simply beautiful! :)

macwilliams
17 maart 2010, 17:03
Dat hij bestaat is geen twijfel. :D
gefeliciteerd.

vulvasonic
17 maart 2010, 17:14
Ik hou van deze 'minimalistische' aanpak. Toch denk ik dat ik 'm zelf zou opleuken met een chromen slagplaatje en misschien chromen pots (of de zwarte Gibson pots met metalen 'topplaatje'). Alleen maar voor het contrast, om de vorm er iets beter uit te laten komen.

Puik gitaartje! :)

Orpheo
17 maart 2010, 17:24
Ik vind het een mooie gitaar, maar prefereer wel een LP met trapezium inlay en binding, maar het prijsverschil tussen een studio en standard is misschien wel belachelijk...
de huidige studio's hebben trapezoid inlay, maar je hebt natuurlijk nog de binding, en dat kost wel wat tijd, en soms ook een mooie(re) top... de binding om hals en body zou hooooguit 250E meer moeten kosten, en de mooiere top? 100. Een studio kost nieuw ongeveer 1100E, dus in totaal zou je uit moeten komen op zo'n 1500E; de pickups en tuners van standards zijn van net iets betere kwaliteit (gibson vind zijn burstbuckers beter dan de 490/498 set, en op standards heb je vaak een setje grovers, zeker op de 2008 standard!).

al met al, een nieuwe standard kost ongeveer 1500E, dus zoveel meer kost 't niet ;)



En dat komt van een enorme anti-gibson-fanaat ;)

geert1976
17 maart 2010, 19:59
Gefeliciteerd, mooie plank:cheerup::cheerup:

En je weet het hè, ik heb altijd een potje lijm in de hand en Mac een brander:ok:

macwilliams
17 maart 2010, 20:55
Pffff ik moet snel zelf weer een projectje hebben. De brander jeukt al.

Midwolda
17 maart 2010, 22:18
Niks brander! :sneaky: Mooi zo laten, deze.
Ik vind het wel lekker apart, het is een Studio, maar toch ook weer net niet...
Die witch-hat knoppen heb ik hier nog ergens liggen, ik zal eens kijken of dat beter is.
Op deze gitaar zitten trouwens ook de oude vertrouwde Grover tuners, fijne dingen zijn dat.
Nog niets kunnen poetsen of fotograferen, ben vanavond op ziekenbezoek geweest.
Nou ja, het wordt vanzelf een keer weekend.

mesaman
17 maart 2010, 23:49
neee.....deze gitaar bestaat niet....en is ook nooit gemaakt....ik ben mede stander van het onkennen van het bestaan van deze gitaar.gibson heeft gelijk....:sssh:

Midwolda
18 maart 2010, 06:01
Tsja, het klinkt grappig, ik weet het... en toch is dat wat ze mailden: (van het Gibson-forum (http://forums.gibson.com/default.aspx?g=posts&t=2436))

------
This is the reply I got from Gibson. Interesting reply

Dear Mr Higgins,

Thank you for your interest in Gibson guitars.

Within our standard production the Les Paul Studio was made with Trapezoid inlays in 1999.
We do not have any information in our archive about Les Paul Studio guitars in that year being made with dot inlays.
It is possible that they exist, but we cannot verify, confirm or contradict that.

If you have any further queries, please do not hesitate to contact us again or refer to our webpage at www.gibsoneurope.com

Kind regards,

Boris Franz
Customer Service
Gibson Europe
FREE NUMBER
00800-4GIBSON1
00800-44427661
www.gibsoneurope.com
------

Ook wordt er daar gemeld dat SmartWood Les Paul dotted inlays hebben.
Misschien is er hier en daar wat door elkaar gegooid aan body's en halzen?
Hoe het ook zit, het blijft een aparte uitvoering die ik nog niet eerder tegengekomen ben.

Edit: ik heb nog wel deze (http://cgi.ebay.com.au/1984-Gibson-Les-Paul-Studio-Black-near-mint-conditio-/290357927297) gevonden, eentje uit 1984.
Op de tuners en het serienummer na identiek aan de mijne.

Midwolda
21 maart 2010, 08:32
Vraagje: wie kan deze elementen identificeren? Bridge = 13,2 en neck = 8,1 kOhm.
Er staat alleen het Gibson USA logo in gestanst, verder helemaal niets.
http://img707.imageshack.us/img707/8704/p3180012m.jpg

Edit: nog wel deze discussie (http://www.jemsite.com/forums/f35/gibson-pickups-71823.html) gevonden, die T hebben mijn pickups dus ook...
maar welke het zijn, dat blijft de vraag.

macwilliams
21 maart 2010, 10:36
Ze komen ook geregeld voorbij op het MLP forum.
En op MP ook wel. Er zit er bij Gibson gewoon een te slapen.

dutch.idiot
22 maart 2010, 00:18
Gefeliciteerd ermee!
Ahoewel ik nooit een erg grote fan ban van zwarte studio's vind ik deze in al z'n eenvoud toch best stijlvol. Ik kan me herinneren dat ik er ergens ooit zo een tegengekomen ben (op internet) maar ik ben vergeten waar...:dontgeti:

dutch.idiot
22 maart 2010, 00:23
de huidige studio's hebben trapezoid inlay, maar je hebt natuurlijk nog de binding, en dat kost wel wat tijd, en soms ook een mooie(re) top... de binding om hals en body zou hooooguit 250E meer moeten kosten, en de mooiere top? 100. Een studio kost nieuw ongeveer 1100E, dus in totaal zou je uit moeten komen op zo'n 1500E; de pickups en tuners van standards zijn van net iets betere kwaliteit (gibson vind zijn burstbuckers beter dan de 490/498 set, en op standards heb je vaak een setje grovers, zeker op de 2008 standard!).

al met al, een nieuwe standard kost ongeveer 1500E, dus zoveel meer kost 't niet ;)



En dat komt van een enorme anti-gibson-fanaat ;)

Naar mijn weten zitten er (in elk geval op de nieuwe studio's) burstbucker pro's , net zoals op de standard.

Orpheo
22 maart 2010, 00:57
Naar mijn weten zitten er (in elk geval op de nieuwe studio's) burstbucker pro's , net zoals op de standard.

wellicht even de site van Gibson openen, en zien dat je t fout hebt? :) Studios hebben sinds jaar en dag 490/498 als set. zijn ze beroemd/berucht om.


Crank out modern tone with a vintage edge

Gibson’s 490T and 490R pickups (“T” for treble, and “R” for rhythm) have the traditional characteristics of the original “Patent Applied For” pickups of the late 1950s. These pickups take advantage of wax potting, which does away with any air space inside the pickup, therefore lessening the chances of microphonic feedback. The result is a humbucker with the tonal characteristics of an original PAF, with a slight increase in upper mid-range response. The Gibson 498T bridge pickup is the 490’s ideal complement. Taking the 490 one step further, the 498 swaps the Alnico II magnet to an Alnico V, thus making it slightly hotter with emphasis on mid-ranges and highs. The pole pieces on the 498T are also aligned a little further apart to accommodate the spacing of the strings at the bridge, which is different than the spacing of the strings at the neck.

Jepjep, ik heb gelijk.

naar wat ik begrepen heb, was dit een experimentje van, aanvankelijk, de customshop, om te kijken wat de gitaren doen, of ze aanslaan, of het positief uitpakte bij het publiek, en of het de kosten kon drukken, en toch 'les paul' konden zijn zeg maar.

echt positief was men niet over deze gitaren, de looks vooral, en daarom zijn ze een stille dood gestorven.

dutch.idiot
22 maart 2010, 01:06
wellicht even de site van Gibson openen, en zien dat je t fout hebt? :) Studios hebben sinds jaar en dag 490/498 als set. zijn ze beroemd/berucht om.



Jepjep, ik heb gelijk.

naar wat ik begrepen heb, was dit een experimentje van, aanvankelijk, de customshop, om te kijken wat de gitaren doen, of ze aanslaan, of het positief uitpakte bij het publiek, en of het de kosten kon drukken, en toch 'les paul' konden zijn zeg maar.

echt positief was men niet over deze gitaren, de looks vooral, en daarom zijn ze een stille dood gestorven.

Voor de "gewone" studio's heb je inderdaad gelijk (daar was ik niet genoeg van op de hoogte). De faded versies (waarvan ik er een heb) hebben alleen wèl burstbucker pro's: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-Faded/Specs.aspx .

Orpheo
22 maart 2010, 01:20
De studio fadeds vallen niet echt onder de 'klassieke' vlag van de studios', maar ok, je hebt wat die gitaren betreft gelijk. is dan denk ik wel een verandering van 2009 of 2010, want die van 2007 en 2008 hadden nog wel de 490/498 set...waarom ze burstbuckers erin zetten (en verkopen) mag god weten. die krengen klinken echt als een natte krant.

Chocola
22 maart 2010, 13:27
De studio fadeds vallen niet echt onder de 'klassieke' vlag van de studios', maar ok, je hebt wat die gitaren betreft gelijk. is dan denk ik wel een verandering van 2009 of 2010, want die van 2007 en 2008 hadden nog wel de 490/498 set...waarom ze burstbuckers erin zetten (en verkopen) mag god weten. die krengen klinken echt als een natte krant.

Zolang het verkoopt is Gibson al tevreden krijg ik het idee :D.

dutch.idiot
22 maart 2010, 16:51
De studio fadeds vallen niet echt onder de 'klassieke' vlag van de studios', maar ok, je hebt wat die gitaren betreft gelijk. is dan denk ik wel een verandering van 2009 of 2010, want die van 2007 en 2008 hadden nog wel de 490/498 set...waarom ze burstbuckers erin zetten (en verkopen) mag god weten. die krengen klinken echt als een natte krant.

Ik moet zeggen dat de burstbuckers in m'n studio goed bevallen, in vergelijking met de 490/498 set vind ik ze zelfs wat voller klinken. Misschien ligt dat aan de exemplaren die ik gehoord/bespeeld heb of zijn mijn burstbuckers een positieve uitzondering, maar ik ben erg tevreden.

Wiellem
22 maart 2010, 17:15
Mijn studio heeft ook dot inlays en heeft chrome hardware, zie je niet veel indeed.

Zal even het bouwjaar opzoeken.

EDIT: 18 augustus 2000 Dus bijna 10 jaar oud :)

Midwolda
22 maart 2010, 19:41
Mijn studio heeft ook dot inlays en heeft chrome hardware, zie je niet veel indeed.
Zal even het bouwjaar opzoeken.
EDIT: 18 augustus 2000 Dus bijna 10 jaar oud :)
Cool! Foto?
'k Zal er ook nog even èèn maken bij daglicht, gepoetst en met snaren er op.
Mijnes is van mei 1999 dus dik een jaartje ouder.
En nu weet ik nog steeds niet wat voor pu's het zijn...
ach het klinkt "gewoon" als een Les Paul dus ik mopper niet! ;)

Wiellem
22 maart 2010, 21:16
Bij mij is het Gibson logo ook zilver wat wel apart is, verder is deze foto van vorige zomer nu zitten er Blackouts in.

http://i42.tinypic.com/e5oah1.jpg

dutch.idiot
23 maart 2010, 00:12
Bij mij is het Gibson logo ook zilver wat wel apart is, verder is deze foto van vorige zomer nu zitten er Blackouts in.

http://i42.tinypic.com/e5oah1.jpg

Nice, inderdaad mooi door z'n eenvoud!

Maar zie ik nou kale takken weerspiegeld (in de zomer):soinnocent:

Edit: zitten er grovers op?

Wiellem
23 maart 2010, 22:25
Nice, inderdaad mooi door z'n eenvoud!

Maar zie ik nou kale takken weerspiegeld (in de zomer):soinnocent:

Edit: zitten er grovers op?

Haha inderdaad goed gezien :seriousf:

En er zitten grovers op is dat goed? :soinnocent:Hij blijft iig goed gestemd.

dutch.idiot
24 maart 2010, 00:30
Haha inderdaad goed gezien :seriousf:

En er zitten grovers op is dat goed? :soinnocent:Hij blijft iig goed gestemd.

Tuurlijk is dat goed :ok:, beter dan de standaardtuners van Gibson, ik vroeg me alleen af of die er standaard op zaten?

Wiellem
24 maart 2010, 00:38
Tuurlijk is dat goed :ok:, beter dan de standaardtuners van Gibson, ik vroeg me alleen af of die er standaard op zaten?

Geen idee ik heb de gitaar ook pas in 2007 gekocht, dus toen was ie al 7 jaar oud.

Midwolda
24 maart 2010, 06:25
Ik denk wel dat er standaard Grovers op zitten, op de mijne zitten ze ook
en er is aan niets te zien dat ze ooit vervangen zouden zijn.
Het zijn dezelfde tuners als die op m'n (32 jaar oude) The Paul zitten
dus ze zijn ook niet altijd exclusief voor duurdere modellen gebruikt.

hielos
24 maart 2010, 15:08
Ik heb laatst ook zo een getest. Precies wat je zegt, als je erop speelt merk je dat het een echte is. Ben uiteindelijk voor een andere gegaan, maar wel een lekker gitaartje!