PDA

View Full Version : bovenblad gitaar vlak?



ries71
17 maart 2010, 12:59
Wie kan mij helpen: Ik heb onlangs een Tanglewood TW28 aangeschaft met een massief ceder bovenblad. In een bepaald licht kun je goed de glans zien van het bovenblad, maar nu leek het onder een bepaalde hoek of er deukjes in zitten. Als ik met mijn vingers over het blad ga, voel ik nauwelijks iets, misschien een hele lichte golf.

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel. Hoort dit? Is dit erg? De gitaar is nieuw.

alvast bedankt,
ries

Woml
17 maart 2010, 14:00
Deukjes lijkt me raar. Er hoort wel een hele flauwe bolling in te zitten.

ries71
22 maart 2010, 12:45
Het is net of ter plaatse van de brug het blad deukt. Het effect wanneer je een schroef te strak aandraait op kwetsbaar materiaal.
De klank is verder ok, hoor, maar ik ben bang dat dit in de toekomst problemen gaat opleveren.

Hoe massief is zo'n bovenblad eigenlijk? Hij bestaat volgens mij wel uit twee of meerdere delen, dit zie je aan de nerf en kleur.

jazzie1
22 maart 2010, 13:03
Als je in het klankgat kijkt moet de nerf van je bovenblad doorlopen , je kijkt a.h.w. tegen de nerf aan. Gelamineerd dan zie je dat het boven blad uit twee delen "op elkaar" bestaan.
Massief wil dus zeggen dat het boven blad niet uit op elkaar gelijmde delen bestaat maar uit een "plaat".

ries71
22 maart 2010, 13:07
jazzie, dat wist ik wel, ik bedoelde in de breedte,...dus massieve planken tegen elkaar om zo de totale breedte van de gitaar te halen.

LaurentB
22 maart 2010, 13:08
Een bovenblad bestaat doorgaans wel uit twee symmetrische helften, ook als het massief is. Maar een niet-massief bovenblad bestaat ook uit twee lagen.

superfly
22 maart 2010, 13:20
Nou planken is een groot woord In de regel zijn de twee delen ergens tussen de 2 en 3 mm dik. Je ziet een deuk maar je voelt hem niet? Is het geen effect wat in de nerf van het hout zit? Kan je er een foto van laten zien?

ries71
23 maart 2010, 13:08
Ik kan proberen er een foto van te maken. Je ziet het eigenlijk alleen als er licht op de gitaar valt. De hoogglans lak zie je dan als het ware bewegen en zo lijkt het net of er oneffenheden in het vlak zitten. Het is moeilijk uit te leggen. Als ik mijn vinger er overheen haal, voel ik wel wat.

Mijn vraag ik eigenlijk: kan dit kwaad, hoort dit, kan dit een probleem zijn voor het geluid? Omdat ik nog niet zo goed kan spelen, is het beoordelen of het geluid goed is erg moeilijk.

Buzz
23 maart 2010, 13:33
Klopt. Het verschijnsel heet bellying. Door de snaarspanning trekt het klankblad achter de brug bol en het gedeelte tussen de brug en het klankgat soms wat hol. Als de actie van de gitaar niet teveel omhoog komt en het brugzadel niet teveel kantelt is het verder geen probleem. Je ziet het vaker bij gitaren met een massief bovenblad.

Gelamineerde bovenbladen hebben dit minder omdat ze veel stijver zijn.

Zjef
25 maart 2010, 23:37
Buzz +1

Komt frequent voor bij gitaren met een behoorlijk dun bovenblad. Zolang de kromming niet van die aard is dat de brug loskomt zou ik me geen zorgen maken.

ries71
26 maart 2010, 12:19
Bedankt, mensen.
Ik ben gerustgesteld. De gitaar is nieuw, ik zie geen zaken waaruit zou blijken dat de brug los komt of zit.

Het bovenblad is massief en van cederhout. Misschien dat deze houtsoort ook anders reageert als bv spar?

dadgad
26 maart 2010, 15:44
Bedankt, mensen.
Ik ben gerustgesteld. De gitaar is nieuw, ik zie geen zaken waaruit zou blijken dat de brug los komt of zit.

Het bovenblad is massief en van cederhout. Misschien dat deze houtsoort ook anders reageert als bv spar?

Hallo,

Ik heb zelf ook een gitaar met een ceder bovenblad. Wat daarbij opvalt is dat je - bij bepaalde lichtval - heel duidelijk kunt zien waar de zangbalkjes lopen. Mogelijk is dat wat jij ziet ook zoiets ?

Voor zover ik kan inschatten kan het (bij de mijne) totaal geen kwaad.

Greetz,

Han.

Zjef
26 maart 2010, 18:47
Ceder is zo ongeveer de zachtste houtsoort die gebruikt wordt voor bovenbladen.
Als je ermee werkt houd je best je werkbank zo proper mogelijk. Voor je het weet leg je je werk op een stuk je vuil en staat het er zo ingedrukt. Ik spreek uit ervaring :p

ries71
27 maart 2010, 11:22
Hallo,

Ik heb zelf ook een gitaar met een ceder bovenblad. Wat daarbij opvalt is dat je - bij bepaalde lichtval - heel duidelijk kunt zien waar de zangbalkjes lopen. Mogelijk is dat wat jij ziet ook zoiets ?

Voor zover ik kan inschatten kan het (bij de mijne) totaal geen kwaad.

Greetz,

Han.

Ja, ik denk dat ik dat bedoel. Dus daar zitten de zangbalkjes? Ik moet wel zeggen dat ik het niet echt mooi vind, het is net of er deuken in zitten.
Ik heb trouwens de brug nog eens goed onderzocht, de achterzijde ligt niet tegen het bovenblad aan, er is dus een kier te zien. Kan het zijn dat de spanning van de snaren de brug lostrekt? Moet ik hiermee terug naar de winkel?

freekick
27 maart 2010, 19:18
Als de brug los laat, moet je er inderdaad naar laten kijken.
Ik zou er ook niet te lang mee wachten.