PDA

View Full Version : Welke weerstand bij Telecaster voor tone control?



Jeroen1975
17 maart 2010, 11:36
Ik heb vorige week een Telecaster van Fender, de zgn 52RI uitvoering gekocht. Echter is deze gitaar volledig nagemaakt naar de specificaties van 1952 en toen was het neck-element dof, de darktone.

Omdat de gitaar 2ehands was zat alles erbij, behalve dat kleine weerstandje om tonecontrol op het neck element te krijgen. Dat hoort normaal in de koffer erbij te zitten om deze om te solderen naar de moderne wiring. Het schema heb ik intussen gekregen van iemand maar:

Weet iemand wat voor weerstandje ik moet kopen bij de elektronicazaak om de doffe toon eraf te halen.

Puerco
17 maart 2010, 11:42
Volgens mij bedoel je een condensatortje in plaats van een weerstandje.
Bij de oude telecasters zat er een 0.1uf condensatortje en die maakt het bij terugdraaien inderdaad een beetje dof, je kunt voor een modernere tonecontrol een 0.022 proberen of iedere variant er tussenin zoals 0.056 of 0.033.
Tenzij je het over een iets uitgebreidere tonecontrol hebt zoals bv een treblebleed, daar word een weerstandje een een condensatortje parallel gesoldeerd voor gebruikt, ik meen aan de volume pot ofzo.

jan jansen
17 maart 2010, 18:38
[QUOTE=idd een condensator en geen werstand.Op de site van fender staan genoeg schema`s weergegeven om een antwoordt te krijgen op je vraag,

JJ

aaronstonebeat
19 maart 2010, 22:16
Volgens mij zat er vroeger een extra condensator parallel met het halselement; dat klonk daardoor op zichzelf heel dof maar in combinatie met het brugelement kreeg je de typische tele-klank.
Als dat zo is, is het puur een kwestie van die condensator verwijderen; je hoeft er niets voor in de plaats te zetten.