PDA

View Full Version : We hebben jullie hulp hard nodig!



JoannaG
17 maart 2010, 07:44
Hallo allemaal,

Samen met een collega ben ik bezig met een afstudeerstage (opleiding Communicatie & Multimedia Design) waarin we onderzoek doen naar het keuzeproces van de muziekinstrumentenconsument (dat is een lekker woord voor galgje). Daarbij hebben we jullie hulp hard nodig. We willen jullie vragen om even de tijd te nemen om deze vragenlijst in te vullen:

http://www.thesistools.com/?id=126123

Daarmee zouden we heel, heel gelukkig zijn blij

Als jullie op -of aanmerkingen hebben over wat dan ook, laat het dan vooral weten ;D We hebben overigens vooraf toestemming gevraagd aan het beheer van de site om dit bericht te mogen plaatsen.

Hartstikke bedankt in ieder geval!

Joanna

p.s: Ik weet dat de lijst moeilijk is om doorheen te komen, het zijn 25 vragen, de meesten krijgen het zwaar bij de 24e. Haak dan niet af, het is er nog maar een. :ok:

Midwolda
17 maart 2010, 07:51
Ik zal de muziekinstrumentenconsumentenaankoopkeuzeprocesafs tudeerstageonderzoekvragenlijst vanmiddag even invullen. :ok:

Tankman
17 maart 2010, 08:55
Zo..ingevuld...:ok:

beruk
17 maart 2010, 09:14
En ingevuld!

speedmusic
17 maart 2010, 09:17
Ingevuld, succes.

Jailbird
17 maart 2010, 09:20
Ook ingevuld, succes met de studie

Don Capo
17 maart 2010, 09:37
Ingevuld, succes met de studie

duckman
17 maart 2010, 10:14
Ingevuld, zag er goed uit en ook namens mij veel success met de studie!!

Heibel
17 maart 2010, 10:43
ingevuld, succes!

Koeloe
17 maart 2010, 11:26
Vraag 15 & 17 zijn hetzelfde dacht ik,
maar het is ingevuld.:ok:

Chapzz
17 maart 2010, 11:50
Ingevuld.

succes verder met de studie

rijsberman
17 maart 2010, 11:55
Mijn lokale muziekwinkel Nederland Muziek staat er niet bij. Toch geen kleintje, dacht ik. Anyways, ingevuld. Succes met je onderzoek. :)

Exi
17 maart 2010, 12:28
Voor de verandering eens een goede enquête.:ok:
en eh.. Ingevuld! (ja dat mag de hele wereld weten!)

JoannaG
17 maart 2010, 13:12
Hartstikke bedankt voor jullie hulp, hartstikke aardige mensen hier. Geloof me, daar ben je als studentje erg blij mee! :cheerup:

Als je winkel er niet bij staat kan dat kloppen, we hebben geprobeerd uit iedere provincie een of twee winkels te pakken. Staat jouw winkel er niet bij, voeg hem dan gerust toe bij het commentaar :-) Dan wordt ie meegeteld.

Oh, en de vragen kunnen HEEL erg op elkaar lijken, met slechts 1 woord verschil. Winkel of merk bijvoorbeeld.

RB-1
17 maart 2010, 13:44
Ingevuld, al was dat soms niet eenvoudig.
Zal wel komen omdat ik geen mainstream muzikant ben.....:makeup:

SnoopWinckel
17 maart 2010, 14:39
Ik heb de vragenlijst ook even ingevuld. Een kleine opmerking wel, als Vlaming zegt de lijst met Nederlandse gitaarwinkels mij weinig.
Nuja, waarschijnlijk is deze studie dan ook meer gericht op Nederland :)

Succes met de thesis allesinds!

jasses
17 maart 2010, 14:42
ingevuld, maar zoals bij bovenstaande: waarschijnlijk heeft dit weinig meerwaarde voor een onderzoek naar Nederlands koopgedrag. Meer nog, we kosten je de moeite onze resultaten uit het geheel te schrappen voor een correcte statistische verwerking (ofwel moet je de titel aanpassen...)

succes

McVenco
17 maart 2010, 14:44
Ingevuld. Succes ermee! :ok:

Mr.Bluesbreaker
17 maart 2010, 15:36
Ingevuld. Zijn af en toe wel een paar dezelfde vragen haast.

macwilliams
18 maart 2010, 18:55
Gedaan, was niet zo heel moeilijk.

Exi
18 maart 2010, 19:08
Gedaan, was niet zo heel moeilijk.

Ja, ze hebben het gemiddelde niveau van een gitarist genomen als uitgangspunt bij het bedenken van de vragen:chicken:

Fenderfan
20 maart 2010, 19:11
Hallo allemaal,

Samen met een collega ben ik bezig met een afstudeerstage (opleiding Communicatie & Multimedia Design) waarin we onderzoek doen naar het keuzeproces van de muziekinstrumentenconsument (dat is een lekker woord voor galgje). Daarbij hebben we jullie hulp hard nodig. We willen jullie vragen om even de tijd te nemen om deze vragenlijst in te vullen:

http://www.thesistools.com/?id=126123

Daarmee zouden we heel, heel gelukkig zijn blij

Als jullie op -of aanmerkingen hebben over wat dan ook, laat het dan vooral weten ;D We hebben overigens vooraf toestemming gevraagd aan het beheer van de site om dit bericht te mogen plaatsen.

Hartstikke bedankt in ieder geval!

Joanna

p.s: Ik weet dat de lijst moeilijk is om doorheen te komen, het zijn 25 vragen, de meesten krijgen het zwaar bij de 24e. Haak dan niet af, het is er nog maar een. :ok:

Wie is de opdrachtgever van het onderzoek? Wil ik graag weten voordat ik iets invul.

JoannaG
23 maart 2010, 10:19
Hallo daar ben ik weer. We zijn druk bezig met het verwerken van de resultaten. Nu ben ik toch heel nieuwsgierig naar iets. Uit het onderzoek blijkt dus dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mensen het liefst een instrument fysiek kopen, dat men goede klank en bespeelbaarheid een grote eis vindt, en dat men graag het instrument wilt testen.

Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet...

Fenderfan, het gaat in deze om een algemeen onderzoek, het is niet toegespitst op één bedrijf.

FruscianteFan
23 maart 2010, 10:52
"is een lage prijs belangrijker dan service, zoals geen verzendkosten?"

Beetje vreemd, maar goed.

Wat ik wel jammer vind, is dat je alleen een motivatie kunt geven bij bepaalde opties. Ik wil ook best mijn antwoord motiveren als het niet anders is dan verwacht.

Hiro
23 maart 2010, 11:08
alsjeblieft veel succes ermee :)

RS-Rik
23 maart 2010, 16:37
Volgens mij zijn gitaristen niet erg merkvast, wel?

Ieder merk heeft zn eigen charme, en gitaristen willen graag van alles. Ten minste dat ik het idee wat ik heb

Plant
23 maart 2010, 23:13
Hallo daar ben ik weer. We zijn druk bezig met het verwerken van de resultaten. Nu ben ik toch heel nieuwsgierig naar iets. Uit het onderzoek blijkt dus dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mensen het liefst een instrument fysiek kopen, dat men goede klank en bespeelbaarheid een grote eis vindt, en dat men graag het instrument wilt testen.

Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet...

Ik denk dat je het over 2 verschillende doelgroepen hebt.

(Bas)gitaristen als ik kopen echt geen instrumenten online. Wel accessoires zoals snaren, plectra, elementen, onderdelen... kortom dingen waaraan je doorgaans geen buil kunt vallen en die achteraf geen service behoeven, waarvan je weet dat de kwaliteit per exemplaar konstant is en die online weleens goedkoper kunnen zijn dan in een winkel. Doe ik zelf ook.

Mensen die instrumenten online kopen zijn denk ik denk ik over het algemeen meer beginners die iets goedkoops willen om eerst eens te proberen en die (zelf) de kwaliteit (nog) niet kunnen beoordelen. Die steken ook gerust bij de LIDL of Kijkshop blindelings een gitaar starterspakket van een paar tientjes in hun karretje of mandje.
Die mensen zitten hier doorgaans niet op het forum (hooguit een enkeling die zich registreert en zo van tevoren advies vraagt a.d.h.v. een aanbieding die hij of zij ergens gezien heeft en of we dat aanbevelen of juist afraden), laat staan dat die de enquete invullen.

Er zijn wel mensen die vanwege de prijs ongezien een (duur) instrument online bestellen, er zijn zelfs mensen die iets ongezien uit het buitenland laten komen omdat dat goedkoper is. Maar verstandig is dit nooit met een instrument. Ook bij dure instrumenten kan de klank per exemplaar (sterk) verschillen, het is nu eenmaal hout en geen plank heeft exact dezelfde eigenschappen. Over de verdere konstruktie en afwerking nog niet eens te spreken.

Internetleveranciers als Thomann hebben dus zeker bestaansrecht, maar dan wel naast een echte winkel waar je binnen kunt stappen en instrumenten kunt uitproberen. En als je verstandig bent koop je dan ook daar het instrument dat je in je handen hebt gehad en naar wens klinkt al is die duurder dan bij de online shop :ok:

FruscianteFan
24 maart 2010, 00:02
Er zijn ook gewoon gitaristen, ook op dit forum, die gitaren blind bestellen. Zeker als je zelf je gitaren onderhoudt en afstelt, hoeft dit niet zo'n probleem te zijn. Gitaren onderling kunnen flink verschillen, maar niet iedereen houdt daar rekening mee.

Wat ook zo is: de meeste mensen op dit forum, zeker die de enquête invullen (denk ik zo), hebben meerdere gitaren. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat er forumleden zijn die weleens een gitaar hebben besteld bij een online shop, maar die overwegend toch een gitaar in een 'echte' winkel kopen.

En verder klopt het dat veel mensen hun snaren, plectra, ander klein grut, pedalen, versterkers etc. online kopen omdat daar tussen de verschillende exemplaren minder verschil zit.

rijsberman
24 maart 2010, 00:46
En ik denk dat het niet de doorsnee gitarist is die hier veel rondhangt. Veel mensen zijn minder met gear bezig dan het volk hier en zijn wellicht minder kritisch of minder op de hoogte van de onderlinge verschillen tussen exemplaren. En dan bestellen ze blind daar waar het 't goedkoopst is.

Fenderfan
24 maart 2010, 15:53
Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet...


Misschien kun je daar eens een enquete over houden?

Don Capo
24 maart 2010, 16:16
Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet...


Misschien kun je daar eens een enquete over houden?

:seriousf::seriousf::seriousf: Deze post "made my day"!

Kampenaar
24 maart 2010, 21:48
''Met welke van de volgende winkels bent u bekend?''

Ik zie mijn favorite winkel er niet tussen staan, de Big One :dontgeti:
voor die andere winkels, of ik heb er nooit van gehoord, of ik ben er nooit geweest ;)

JoannaG
25 maart 2010, 11:30
Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet...


Misschien kun je daar eens een enquete over houden?

LOL, dat zou dan enquete nummer drie worden! Nieuwe resultaten leiden steeds tot nieuwe vragen die we weer moeten beantwoorden.

Heb nu weer geleerd dat we de beginnersgroep totaal niet bereiken via internet, dus dat wordt graven naar mensen die graag een instrument willen gaan bespelen. Nu hoeven zij niet alle vragen te beantwoorden, maar wel een aantal waarin deze doelgroep zich onderscheid van de doorgewinterde muzikanten ;-) Ik ben er zelf zo een die een starterspakket van Blokker kocht omdat ik me voor paal vond staan in een fatsoenlijke winkel omdat ik totaal geen verstand had van gitaren :-) Ik kan me voorstellen dat je dan maar iets op internet bestelt.

Misschien dat, in combinatie met de verkoop van plectra en snaren etc., daar het succes van Thomann in schuilt.

Wel interessant allemaal :cheerup:

Iemand vroeg zich trouwens af of gitaristen merkgetrouw zijn? Nee dus, zegt de enquete ;-) Ook niet echt winkelgetrouw. Men stelt klank en bespeelbaarheid voorop, ten tweede moet het meteen klikken met het instrument. Die winkel en het merk is lang niet zo belangrijk blijkt dus. Ik had juist verwacht dat men heel merkgetrouw zou zijn. Maar daarom doe je onderzoek :ok:

Jan Buurman
25 maart 2010, 11:42
Iemand vroeg zich trouwens af of gitaristen merkgetrouw zijn? Nee dus, zegt de enquete

:eek::o :???:

Henri H
25 maart 2010, 11:58
....Uit het onderzoek blijkt dus dat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mensen het liefst een instrument fysiek kopen, dat men goede klank en bespeelbaarheid een grote eis vindt, en dat men graag het instrument wilt testen.

Mijn grote vraag is, hoe kan het dan dat een internetzaak als Thomann zo groot geworden is? Gaat iedereen dan massaal eerst kijken en dan online bestellen? Ik snap het niet... ..Ik heb de enquête niet ingevuld, en ik doe ook bijna nooit aan dit soort zaken mee, omdat ik er van overtuigd ben dat het zinloos is.
Internet-zaken als Thomann bieden je de mogelijkheid om je spullen binnen 30 dagen weer terug te sturen als het niet bevalt.
Bovendien zijn jouw enquête-resultaten natuurlijk lang niet representatief.
Dat is ook mijn bezwaar tegen dit soort peilingen, als er gestemd moet worden b.v.; lang niet iedereen vult de enquête in, en/of heeft zin om een vragenlijst in te vullen.
Je resultaten zijn dus afkomstig van een fanatiek en/of gewillig publiek.
Ik betwijfel of je dan een algemeen beeld kunt krijgen van je resultaten.
De meeste mensen die een gitaar kopen bij Thomann etc., zitten niet eens op een forum, laat staan dat ze zich inlezen, die kopen omdat ze iets zien wat ze graag willen hebben, en omdat Slash ook op een Les Paul speelt (b.v.).
Marketing noemen ze dat ook wel... :soinnocent:

FruscianteFan
25 maart 2010, 12:05
:eek::o :???:
De vraag is ook slecht gesteld: elke gitarist wil wel eens een andere gitaar proberen. Dat is het punt niet.

Ikzelf heb gemerkt dat ik niet merktrouw ben: ik zag een Indie, beoordeelde dat het een goede gitaar was en aan de hand daarvan kocht ik haar, ondanks dat het geen echte Rickenbacker was (en dankzij dat het toch een behoorlijk andere gitaar is).

Henri H
25 maart 2010, 13:52
Wie zal er nu ronduit toegeven dat ie merkgeil is?
Dat is "Gitaarnet-ethisch" gezien niet verantwoord, Matsumoku e.d. wordt door velen hier meer gewaardeerd dan Gibson of Fender.
Ik ben zeker wel merkgeil, als ik mag kiezen tussen een Fender of een HAAR Strat weet ik het nog niet, maar een Blade of een Fender Strat, tja, dan weet ik het wel, geef me dan maar een Fender.
Ik denk dat er velen zijn die dit niet ronduit toe zullen geven en dus de enquête ook dusdanig invullen.
Als het puntje bij paaltje komt, koopt (bijna) iedereen een Fender.

beruk
25 maart 2010, 14:03
Ik heb de enquête niet ingevuld, en ik doe ook bijna nooit aan dit soort zaken mee, omdat ik er van overtuigd ben dat het zinloos is.

Bovendien zijn jouw enquête-resultaten natuurlijk lang niet representatief.
Dat is ook mijn bezwaar tegen dit soort peilingen, als er gestemd moet worden b.v.; lang niet iedereen vult de enquête in, en/of heeft zin om een vragenlijst in te vullen.
Je resultaten zijn dus afkomstig van een fanatiek en/of gewillig publiek.
Ik betwijfel of je dan een algemeen beeld kunt krijgen van je resultaten.

Kan best, als je maar goed bepaald wat je steekproef is. Het is heel logisch om aan gitaristen iets over gitaren te vragen.
En een representieve steekproef kun je gewoon uitrekenen. Voor Gn is dat je 379 reacties nodig hebt om iets te kunnen zeggen over de voorkeuren van GN leden. Omdat te kunnen extrapoleren naar alle gitaristen in nederland kun je een schatting berekenen. Een leuke statistische exercitie....not.