PDA

View Full Version : Fender Telecaster 52RI neck element van darktone afhelpen?



Jeroen1975
16 maart 2010, 23:59
Ik heb vorige week een Telecaster van Fender, de zgn 52RI uitvoering gekocht. Echter is deze gitaar volledig nagemaakt naar de specificaties van 1952 en toen was het neck-element dof, de darktone.

Omdat de gitaar 2ehands was zat alles erbij, behalve dat kleine weerstandje.

Weet iemand wat voor weerstandje ik moet kopen bij de elektronicazaak om de doffe toon eraf te halen.

En hoe pak je dat precies aan, moet ik de huidige weerstand op het neck-element gewoon vervangen door dat andere weerstandje?
Er zit namelijk ook geen soldeerschema meer bij dus als iemand weet hoe het nou precies zit, laat maar even weten!

Cheers

Hendriks
17 maart 2010, 08:39
Deze bedoel je: http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0100202C/SD0100202CPg2.pdf

Jeroen1975
17 maart 2010, 11:33
Ja dat is inderdaad wel het schema, weet iemand welke weerstand ik nu moet aanschaffen ter vervanging?

Antoon
17 maart 2010, 11:45
Die weerstand heb je niet meer nodig. Je hebt alleen 1 condensator nodig en die heb je al.

Ik zou dit schema gebruiken:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

Jeroen1975
17 maart 2010, 12:19
Ow, condensator inderdaad, dan ben ik met 2 dingen in de war, maar heb ik die al?
Bij mijn vorige 52RI werd die bij geleverd, maar omdat het zo'n klein ding is is het nu waarschijnlijk verloren.

Dus er zat niks meer in de koffer, of jij moet bedoelen dat ik met je andere schema niks extra's nodig heb om tone op dat neck-element te krijgen?

jurgend
17 maart 2010, 12:41
Als ik me niet vergis heb je wel de neck tone zonder darktone hoor... .
stand 1 is bridge - 2 is neck - 3 is neck darktone.

Je moet hem idd omsolderen om de darktone weg te krijgen maar ook om de standen te veranderen zodat je de normale schakeling hebt.
stand 1 is bridge - 2 is bridge + neck - 3 is neck

Dat meen ik me te herinneren van mijn 52Ri...

Ik had hem nieuw gekocht (in engeland) maar toen ik hem omgesoldeerd had verviel mijn garantie op de gitaar omdat ik hem niet in de origineel gehouden heb. Misschien meot fender eindelijk eens inzien dat ze de gitaren levert in de standaard electronica en dan een plannetje hoe je hem kan in de darktone kan omsolderen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die hem zo houden.
De tussenstand (neck + bridge) is echt SUPER... .

Antoon
17 maart 2010, 13:26
Als het goed is zitten er op dit moment twee condensatoren in je gitaar (bruine rondjes of kleine gekleurde blokjes waar twee draadjes uitkomen). Je kunt een van die condensatoren hergebruiken als je de boel omsoldeert. Vergelijk de bedrading zoals hij nou is maar met het schema dat ik postte.

Jeroen1975
17 maart 2010, 18:34
Hmmm, ik ontdek ineens dat, als ik de stand van de 3 way switch, tussen brug en middenstand zet ik ook een te gek geluid krijg. ( soort 5 way stand maar dan noet je 'm er zelf even tussen zetten, er zit geen klik om die stand vast te houden, blijft echter wel staan )

Is dat het geluid dat ik krijg als ik de gitaar ga omsolderen?

Anders is dat misschien niet nodig, dan zit die stand er gewoon al op toch?