PDA

View Full Version : Inputjack van gitaar kapot/beschadigd



Wazakindjes
16 maart 2010, 17:45
Ik maak deze thread omdat ik het liefst geen zin heb om mijn gitaar lang kwijt te zijn en de reparatie/onderzoekskosten te betalen, die waarschijnlijk boven de 50 euro zullen liggen.

Goed, mijn probleem:
Sinds gisteren komt er geen normaal geluid meer uit mijn gitaar. Het is een soort van "half" geluid. Met distortion klinkt hij nog het meest als clean, maar dan heel erg zacht. Ik heb wat dingetjes losgedraaid en ik zag een los draadje. Deze komt vanaf de 5-way switch, dus ik vermoed dat die niks te maken heeft met het geluidsprobleem. Het is namelijk bij elk van de 5 standen.

Ik denk dat het de inputjack is omdat die aan de onderkant van de body zit, en als ik op bed gitaar speel de kabeljack een beetje tegen de gitaar drukt. Waarschijnlijk is deze een keer iets te ver doorgeschoten en heeft hij iets binnenin de gitaar gemold. Ik denk zelf dat het het ijzeren plaatje is die de jack aanraakt.

Hopelijk snappen jullie het en weten jullie een oplossing. :D Als je ergens een foto van wilt zeg je het maar. :3

barno
16 maart 2010, 17:51
zoek maar waar dat los draadje naartoe moet, want dat is natuurlijk de oorzaak ondanks je eigen (nogal twijfelachtige) logica :)

check seymour duncan site voor wiring schema

Sanderltd
16 maart 2010, 17:54
Als ik het zo hoor, kunnen het meerdere euvels zijn.

1) Heb je emg's of andere actieve elementen? Dan is het mogelijk dat je batterij leeg is. Vervang deze eens?

2) Zoals je het beschrijft, doet probleem zich voor als je druk zet op de input? Ligt het niet aan je kabel? Deze zijn veel vatbaarder voor breuken dan de input zelf. Probeer eens een andere kabel.

3) Het is natuurlijk mogelijk dat de input stuk is, maar dan zou je normaal eerder een haperend geluid krijgen ipv een zachter geluid. Voor de zekerheid kun je de input eens losschroeven (2 kleine schroefjes) en eens kijken of de plug alle contactjes nog raakt.

4) EDIT: Of natuurlijk zoals Barno aanhaalt hierboven! ;)

Wazakindjes
16 maart 2010, 17:59
Als ik het zo hoor, kunnen het meerdere euvels zijn.

1) Heb je emg's of andere actieve elementen? Dan is het mogelijk dat je batterij leeg is. Vervang deze eens?

2) Zoals je het beschrijft, doet probleem zich voor als je druk zet op de input? Ligt het niet aan je kabel? Deze zijn veel vatbaarder voor breuken dan de input zelf. Probeer eens een andere kabel.

3) Het is natuurlijk mogelijk dat de input stuk is, maar dan zou je normaal eerder een haperend geluid krijgen ipv een zachter geluid. Voor de zekerheid kun je de input eens losschroeven (2 kleine schroefjes) en eens kijken of de plug alle contactjes nog raakt.

4) EDIT: Of natuurlijk zoals Barno aanhaalt hierboven! ;)

1) Nope, geen actieve elementen.

2) De kabel is niet het probleem, bij mijn andere gitaren doet hij het wel. Ik kan de kabel er zo ver in doen als ik wil, geen verschil. Dan een stukje terug, same.

3) Jawohl, allebei.

4) Ik zal dat schema eens bekijken. :3

Goed, ik kon mijn schema niet vinden. Ik heb met veel belichting uit kunnen vinden dat het draadje van de 5way losgeraakt is van de Tone knop. Er is een duidelijk uitsteekseltje zichtbaar. Het probleem is dat er erg weinig ruimte overblijft voor een soldeerbout.

Trecion
16 maart 2010, 18:17
Is de volume knop van je gitaar open gedraaid? :seriousf:

Wazakindjes
16 maart 2010, 18:19
Is de volume knop van je gitaar open gedraaid? :seriousf:

Als dit een serieuze vraag is, spring dan van een brug. :3

Zelfs als ik het losse draadje tegen de Tone knop duw, is het nog steeds hetzelfde. :\ Het ligt dus toch niet aan dat ding. :\

barno
16 maart 2010, 18:31
Goed, ik kon mijn schema niet vinden. Ik heb met veel belichting uit kunnen vinden dat het draadje van de 5way losgeraakt is van de Tone knop. Er is een duidelijk uitsteekseltje zichtbaar. Het probleem is dat er erg weinig ruimte overblijft voor een soldeerbout.

zoek toch maar het schema, http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/
zomaar wat gokken en een draadje tegen "een uitsteekseltje" houden is not the way to go

Trecion
16 maart 2010, 18:33
nou was eigenlijk wel semi serieus bedoeld, aangezien je het alleen een beetje hoorde met distortion en het maar met 1 gitaar had :P :cheerup:

edit: het zou je verbazen hoevaak ik het al heb meegemaakt dat iemand naast me stond en vroeg "waarom hoor ik niks, volgens mij is hij kapot..."xD

Gearjunkie
16 maart 2010, 18:48
Post maar eens foto's van je electronica-ruimte inclusief het losse draadje.

Wazakindjes
16 maart 2010, 22:20
zoek toch maar het schema, http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/
zomaar wat gokken en een draadje tegen "een uitsteekseltje" houden is not the way to go

Ik heb 2 humbuckers, 1 single coil en een 5way switch. Die staat niet in dat rijtje. :(


Post maar eens foto's van je electronica-ruimte inclusief het losse draadje.

Hierzo (voor de knoppen: boven is volume, onder is tone):

http://img191.imageshack.us/img191/7976/lolgitaar1.jpg

http://img363.imageshack.us/img363/3455/lolgitaar2.jpg

Sanderltd
16 maart 2010, 23:53
Ik heb 2 humbuckers, 1 single coil en een 5way switch. Die staat niet in dat rijtje. :(



Toch eens wat beter zoeken dan hoor. Ik heb gisteren nog een gitaar met exact dezelfde opstelling gesoldeerd via dat schema. ;)

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=HSH_1v_1t_5w

Wazakindjes
17 maart 2010, 00:26
Toch eens wat beter zoeken dan hoor. Ik heb gisteren nog een gitaar met exact dezelfde opstelling gesoldeerd via dat schema. ;)

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=HSH_1v_1t_5w

Oh ik keek niet naar afkortingen. XD Ik zocht op 2 Humbuckers, 1 Single Coil, 1 Volume, 1 Tone en 5Wayswitch. XD Thanks. :3 Ik zal er vanmiddag/vanavond even goed naar kijken. :3

lindstrom
17 maart 2010, 08:59
Ik denk dat het de inputjack is omdat die aan de onderkant van de body zit

gezien daar het signaal UIT gaat is het geen input maar een output!

snaarplukker
17 maart 2010, 09:11
gezien daar het signaal UIT gaat is het geen input maar een output!

Het is in weze in/output. Het signaal komt van de versterker en gaat via de gitaar weer bewerkt terug. De gitaar zelf geeft geen signalen.;)

lindstrom
17 maart 2010, 09:19
Het is in weze in/output. Het signaal komt van de versterker en gaat via de gitaar weer bewerkt terug. De gitaar zelf geeft geen signalen.;)

pffff hahahahah!!!!!! heb werkelijk nog nooit zoiets stoms gehoord!!!!

pickup is een magneet die een bepaalde "output" genereerd en deze via de gitaarkabel naar de versterker stuurt..

ooit wel eens gehoord van de term "signaalverlies" bij gitaarkabels?

precies... output dus!

snaarplukker
17 maart 2010, 11:45
pffff hahahahah!!!!!! heb werkelijk nog nooit zoiets stoms gehoord!!!!

pickup is een magneet die een bepaalde "output" genereerd en deze via de gitaarkabel naar de versterker stuurt..

ooit wel eens gehoord van de term "signaalverlies" bij gitaarkabels?

precies... output dus!OK, kijk maar even hoe sterk het signaal is dat uit je unplugged gitaar komt.:soinnocent:
Misschien klinkt het minder stom voor je als je je in die materie gaat verdiepen.

beruk
17 maart 2010, 11:53
En ik maar denken dat het zo:
Een element bestaat uit een spoel van koperdraad met daarbinnen een magnetische kern. Als binnen het magnetische veld van deze kern een metalen snaar trilt, dan zal dat een wijziging in het magnetisch veld tot gevolg hebben. Dit zorgt er voor dat er een wisselstroom wordt opgewekt in de koperen spoel. Deze wisselstroom loopt via een kabel naar de versterker toe, waar vervolgens het signaal wordt uitversterkt. zat. Leg es uit?

bert k
17 maart 2010, 11:55
Snaarplukker, je zit echt helemaal fout. Misschien even inlezen. Maar hier graag on topic blijven.

snaarplukker
17 maart 2010, 15:38
Snaarplukker, je zit echt helemaal fout. Misschien even inlezen. Maar hier graag on topic blijven.OK, dat hou ik maar even zo tot er een reaktie komt van iemand met meer kennis op dat gebied.;)
Even on topic.
Het is een chassisdeel van een jackplug.

Wazakindjes
17 maart 2010, 17:03
Of het nou input of output is, boeie. Jullie snappen het.

Goed, dat schema klopt niet helemaal met mijn setup. Ik heb toch maar ongeveer gedaan en het blijkt dat er een draadje van de volumeknop los is geraakt. Als ik die ertegenaan duw doet hij het. :D Nu even wachten tot mijn pappie thuis is, ik weet niet waar de soldeerbout ligt. XD Kthnx. :3

Yay, hij doet het. :D Dat draadje dat los was, was het "main-draadje" van de 5way. *palm* Maargoed, bedankt allen! :D