PDA

View Full Version : JCM 800: to reissue or not?



Marc Oblivian
16 maart 2010, 16:55
Ha!

Afgelopen donderdag in de Melkweg op een JCM 800 gespeeld. Die kon redelijk open en klonk heel lekker met mijn Les Paul.

Logisch gevolg daarvan is dat ik nu aan het rondkijken ben om zelf een JCM 800 aan te schaffen. Moet even sparen, maar het gaat er wel van komen.

Ik heb ondertussen even gekeken naar de verschillende versies.
Ik ben er vrij zeker van dat ik afgelopen donderdag op een 2205 of 2010 heb gespeeld. Die hebben twee kanalen en daarbij ook wat meer gain (ook op lager geluidsniveau) dan de eenkanaalsversies (of heb ik het dan mis???).

Ook wat op Youtube rondgesnuffeld en daar viel me op dat veel van de JCM 800's eigenlijk een zeer lekkere sound hebben.
Zo zag ik ook de reissue. Dat is de 2204 geloof ik. 100 watt in ieder geval. Klonk ook beestachtig.
Maar: zag op het internet ook een paar keer voorbij komen dat de oudere versies beter zouden zijn.

Is dat waar??? Zijn de reissues minder? Een nieuwe amp is natuurlijk ook wel tof namelijk.
Zijn er verder nog versies die je beter kan mijden vanwege een mindere sound of betrouwbaarheid?? Moeten ze allemaal gruwelijk hard om lekker te klinken en een beetje gain te krijgen of zijn er versies die dit ook op (redelijk) beschaafd geluidsniveau goed doen?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vond niet alle antwoorden.

Ervaringsdeskundigen laat u horen zou ik zeggen!!

Realeigo
16 maart 2010, 17:04
Een RI klinkt iets anders door gebruik van andere componenten. Maar de oudjes verschillen ook wel onderelkaar. Welk versie beter is komt neer op smaak.

Thiez
16 maart 2010, 18:01
Ik heb een keer op jcm800 gespeeld uit '89 meen ik. De 6 knopper zonder fxloop.
En laatst heb ik een keer de reissue geprobeerd en die klonk voor mij net zo vet. Ik heb niet ge'ab't maar met tussentijd van 3 maanden ofzo hoorde ik geen verschillen. Voordeel van de reissue is dat hij fx loop heeft vind ik.

VanMeekeren
16 maart 2010, 18:02
Van de JCM800's zijn de 'echte' ouden vaak geliefder.

2203/2204: voor '83 (verticale inputs)
2205/2210: na '86

Dat zijn zo volgens mij de jaartallen waarer iets veranderde in de JCM800's


Van Meekeren

Henri H
16 maart 2010, 18:50
Hoi Marc, in het 2e hands tips topic had macwilliams v.d. week een link gepost naar deze advertentie (http://link.marktplaats.nl/329134969).
Volgens de verkoper is het een 2210, maar als ik naar het serie nummer kijk zou het volgens mij een 2205 moeten zijn.
Ik heb er ook zo één, uit '86, en die klinken op iets lager volume nog best goed.
Ze klinken het beste vanaf stand 2, en dat gaat al behoorlijk hard.
De JCM 800 RI die nu in de winkels te koop is, is de 2203, maar dan met een FX-loop, en nieuwere componenten.
Ik heb er ook 's even mee zitten stoeien bij Big One in Zwolle.
Helaas had ik m'n eigen gitaar niet bij me, maar op de brakke RG die ik daar mocht gebruiken, klonk hij zeker niet verkeerd.
Hij heeft inderdaad wel minder gain, en hij moet ook wel wat harder voor een goeie sound.

Succes met het stillen van je GAS, en houd ons op de hoogte. ;)

Edit: De FX-loop van mijn 2205 was een zware toonzuiger, bovendien had ik erg veel last van vreemde bijgeluiden als ik m'n Rocktron Replifex hierop aansloot.
Ik heb de FX-loop daarom laten modificeren. Hij zit nu op een andere plek in het circuit en hij is schakelbaar gemaakt ten kost van de interne reverb, die toch al brak was en het 9 v.d. 10 keer niet deed. Daar staan ze ook wel bekend om, dat de interne reverb snel kapot gaat.

Marc Oblivian
17 maart 2010, 09:34
Hey Henri,
Ja, ik had die 2010 (of 2205) ook al zien staan.
Nu nog even geen geld helaas: eerst een reparatie aan de camper bekostigen...
Zo gaat dat: komt er wel weer 1 voorbij. 2205 of 2010 lijkt mij voorlopig the way to go.
Ik zal die RI ook even testen. Nadeel is wel dat die weer echt loeihard moet om een beetje goede sound te krijgen. Powerbrake erbij kost ook weer aardig wat centen bovenop de nieuwprijs die al aardig hoog is..
Die JCM waar ik laatst op speelde had overigens helemaal geen reverb en maar 1 input dacht ik. Wel 2 kanalen. welke kan dat zijn geweest?
FX loop gebruik ik eigenlijk nooit. Ja, nu op mijn Powerball om er een eq in te gooien omdat dat nog even wat vetter klinkt. Bij JCM's zie ik dat eigenlijk nooit iemand doen.

Henri H
17 maart 2010, 09:53
....
Die JCM waar ik laatst op speelde had overigens helemaal geen reverb en maar 1 input dacht ik. Wel 2 kanalen. welke kan dat zijn geweest?.....Ik heb geen idee welke dat geweest zou kunnen zijn.

Of je voor een 2205/2210 of een 2203/2204 moet gaan weet ik ook niet.
Er wordt gezegd dat de pré-'83 2203/2204 wel een stuk vetter klinken dan de latere versies, en ook vergeleken met de 2205/2210 zijn ze geliefder dacht ik.
Met een goed drive pedaal erbij zou de 2203/2204 misschien erg vet kunnen klinken.
Metallica gebruikte vroeger RAT-, tubescreamer- en BOSS DS1(?) pedalen om die strakke sound te krijgen, maar dat was nog in de tijd dat Mesa nog niet echt voet aan de grond had in de Metal-wereld.
Met mijn 2205 i.c.m. een tubescreamer kan ik die sound aardig benaderen vind ik zelf.

Orpheo
17 maart 2010, 10:04
ik heb een ouwe jcm800 2203 gehad, een 2204, en nu een JMP mk2 ms. volume, gemod door CMW. Ik vind dat de oudjes ECHT beter klinken. strakker, scheurender, agressiever, meer ballen. De allerallerlekkerste jcm800 is mijn JMP. de JMP is eigenlijk een 2203 maar dan in een 'plexi'look. Chris Winsemius heeft de mijne gemod met iets meer gain en een PPIMV, en DAMN dat ding is vet! Ik zou willen dat die tone uit mijn special edition kwam, of uit de rivera... smokin! :D (maar die 2 komen wel het meest in de buurt ervan).

de reissues vind ik te fizzy, helaas.

Baker
17 maart 2010, 10:06
mm, dat zegt iedereen natuurlijk die een "echte oude" heeft.

@TS Ik ben bang dat als je het antwoord op de vraag wilt hebben je ze echt naast elkaar zult moeten zetten.

Baker
17 maart 2010, 10:07
Metallica gebruikte vroeger RAT-, tubescreamer- en BOSS DS1(?) pedalen om die strakke sound te krijgen,

Zie sig.
Kope? ;)

the sure thing
17 maart 2010, 10:15
Ik heb een licht gemodde 2210 gehad. Een BEEST van een versterker. DIe vond ik persoonlijk weer veel beter klinken dan de 2203 die ik ook heb gehad.

De 2 kanalen van de 2205/2210gebruik je niet, alleen het 2e kanaal.

Ik zou mij niet blind staren op de 2203/2204 OF de 2205/2210: ik zou een JCM 800 zoeken die je lekker vindt klinken. (By the way: Slash heeft in zijn appetite periode ook getourd met oa een 2210).

De JCM800 (volgens mij de 2204) is in de jaren '90 al een keer ge-re-issued. Was een rode top met een rode 4x12 kast. Klinkt ook fenomenaal!

Let op: de JCM 800 is niet echt een "type". De JCM 800 duidt meer een periode aan. Zo heeft de JCM 800 ook nog de 1987 en 1959 modellen (4 inputs, geen mastervolume) gekend, maar die zijn onhandelbaar vanwege het te grote volume.

Henri H
17 maart 2010, 10:36
Volgens dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=9JNmfh-0U5E) is de RI uit de jaren 90 ('97, "limited run") een 2203, dus geen 2204.

Er wordt gezegd dat deze reissues beter klinken dan de 80's versies.

iWishmaster
17 maart 2010, 10:39
Welkom in de wondere wereld van ouwe Marshalls. 'Tis nogal een verwarrend zootje: Marshall heeft allerlei verschillende types met min of meer dezelfde naam uitgebracht. De één zweert bij oudjes, de ander vind de nieuwe net zo lekker en waar de één graag 2 kanalen wil de ander liever de eenvoud van een 1-kanaals.

Over het algemeen zijn de Marshall JCM800 2203's van voor 1983 (met verticale inputs) en de Marshall JMP 2203's tussen 1976 en 1979 (geloof ik) het meest populair. Dit omdat het 100 Watters zijn en van voor de 'bezuiningsperiode' van Marshall zijn. Dat wil absoluut niet zeggen dat alle latere modellen slecht klinken, maar wel enigsinds anders en dus een kwestie van smaak.

Marc Oblivian
17 maart 2010, 10:40
Ik denk inderdaad dat ik er zoveel mogelijk zal moeten testen.
Probleem is wel dat je bijna nooit verschillende exemplaren naast elkaar kan testen, dus het wordt altijd een wat minder duidelijk vergelijk.
Ik zal mijn ogen de komende tijd openhouden of er wat vrijkomt. Misschien wel een amp van een verkopend forumlid. zou mooi zijn:-)

Rutger
17 maart 2010, 10:52
k Heb dit al eens eerder gepost, maar dit is een leuk en informatief artikel over de verschillende typen (oude) Marshalls. Misschien heb je er wat aan!

Marshall shoppers guide (http://www.legendarytones.com/marshallshoppers2.html)

Dick Wolkendeck
17 maart 2010, 11:47
Hoi ik heb een 4010, een 50 Watt jcm800 combo met 1 12" speaker. Klinkt erg lekker, zeker met AC booster en een extra (of 2) 4 x 12" kasten.

http://i41.photobucket.com/albums/e270/dickwolkendeck/4010-pic.jpg


Vraag: kan ik met een A/B switch schakelen tussen de low en high gain inputs?

Groet!

Thijssie
17 maart 2010, 12:08
Vraag: kan ik met een A/B switch schakelen tussen de low en high gain inputs?
Jij weet een topic 'te jatten'! :D

Ja, dat kan, maar het volumeverschil is te groot om het praktisch bruikbaar te laten zijn.


Voor de TS, wat IWishmaster schrijft is het wel zo'n beetje. Gewoon gaan testen, want de ene Marshall is de andere niet.
Persoonlijk vind ik de JCM800's juist wat aggressiever dan de JMP's, daarintegen hoeven de JMP's niet zo (loei)hard om lekker te gaan klinken en klinken wat ronder/voller.


Ik voel een 2203 meeting opkomen :D

Orpheo
17 maart 2010, 12:18
nee je kan dat NIET. je kan niet schakelen met een footswitch of a/b box tussen de inputs. ik kan 't niet precies uitleggen (maar zie 't schema wel zo voor me :S ), maar het heeft ermee te maken dat ie reageert op zeg maar het inprikken van de jack, en niet het signaal dat ie aan voelt komen... om 't maar stom uit te drukken.

Realeigo
17 maart 2010, 12:19
Volgens mij kan dat niet hoor, want als je een plug in de low gain stopt ontkoppelt dat de high gain input.

jarninho
17 maart 2010, 12:25
Ik heb ondertussen even gekeken naar de verschillende versies.
Ik ben er vrij zeker van dat ik afgelopen donderdag op een 2205 of 2010 heb gespeeld. Die hebben twee kanalen en daarbij ook wat meer gain (ook op lager geluidsniveau) dan de eenkanaalsversies (of heb ik het dan mis???).

Ik heb een JCM800 50w combo met 1 speaker en 2 kanalen. Volgens mij is het een 4210. Kan op laag volume met behoorlijke gain spelen en dan klinkt hij eigenlijk ook al erg goed.

Alkmaar is niet heel ver weg, dus als je 'm eens wilt proberen ben je welkom. Hij staat echter niet te koop, ik ben nógal tevreden :D

Hier lijkt hij op (al is mijn doek anders), ja hij is groen. En ik heb geen idee wat de anniversary was, maar met dit geluid is het 'any excuse for a celebration'.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/4210-pic.jpg

HaroldA
17 maart 2010, 12:28
Volgens mij kan dat niet hoor, want als je een plug in de low gain stopt ontkoppelt dat de high gain input.

Klopt als een spreekwoordelijke bus.



Persoonlijk vind ik de JCM800's juist wat aggressiever dan de JMP's, daarintegen hoeven de JMP's niet zo (loei)hard om lekker te gaan klinken en klinken wat ronder/voller.

Wederom kan ik dit bevestigen. (heb zelf een '79 JMP 2203, '80 JMP 2204 en een '83 JCM 800 4104)


de reissues vind ik te fizzy, helaas.

Ik val in herhaling: +11!