PDA

View Full Version : kick zonder gat opnemen



Highway49
16 maart 2010, 16:18
Hoi allemaal,

het vel van de basdrum van het drumstel dat in onze oefenruimte staat is helemaal dicht, heeft dus geen gat.

Als ik de microfoon (AKG D112) ervoor zet vind ik 'm zo dof klinken. Heb 'm ook een keer geprobeerd aan de kant van het pedaal te zetten. Daar vond ik het al wat beter door worden, maar is er nog een andere manier? Vel vervangen is dan misschien het makkelijkste...

Riky
16 maart 2010, 16:38
http://redactie.wuz.nl/multimedia/archive/00168/mes_168215b.jpg

Ooit een geluidsman zien doen zonder te overleggen met de drummer. Werkte perfect!



of de sound beter was weet ik niet.





Even serieus. Ander vel zou dan geen kwaad kunnen. Waarschijnlijk krijg je er live dan ook een beter geluid uit.
Klinkt hij akoestisch ook dof? Kan ook aan de mic liggen natuurlijk...

Han S
16 maart 2010, 16:45
Je kunt ook het voorvel er afhalen, beschadigt er niets en een besnijdenis is niet nodig.

Harald
16 maart 2010, 17:27
http://redactie.wuz.nl/multimedia/archive/00168/mes_168215b.jpg

Ooit een geluidsman zien doen zonder te overleggen met de drummer. Werkte perfect!



of de sound beter was weet ik niet.

...

In ieder geval rustiger, zo zonder drummer, en met de PA boer op het politiekantoor voor verhoor.Kan me wel voorstellen dat de stemming bij de band dan een beetje in mineur is (tenzij ze toch al een hekel aan de drummer hadden natuurlijk)


:seriousf:

Riky
16 maart 2010, 17:38
hahahaha;) Ik bedoelde natuurlijk een gat maken in het drum vel. Niet in de drummer zelf:D

Rewind
17 maart 2010, 12:33
Je kunt ook het voorvel er afhalen, beschadigt er niets en een besnijdenis is niet nodig.

Wat ik me dan toch afvraag... Dat voorvel zit er toch niet voor niks? Is het niet mogelijk een bassdrum op te nemen 'zoals ie is'?

Han S
17 maart 2010, 13:05
Maak er maar een gat in waar je hoofd doorheen kan en luister dan eens hoe het daar binnen klinkt. :D

Rewind
17 maart 2010, 13:17
Ja ok, maar wat ik me dan afvraag is vooral waarom ze een voorvel op een drum zetten. Als het met een gat erin is, kan ik me voorstellen dat de lucht van binnen samengeperst wordt, en met kracht door dat gat gestuurd. Maar als het vel dicht is, doet volgens mij het voorste vel het zelfde als het achterste vel. Misschien iets minder omdat de lucht van binnen alsnog samen geperst wordt. Maar waarom worden dat soort drums dan gemaakt? Wat is het nut van een dicht voorvel?

bert k
17 maart 2010, 13:36
Op een wat grotere afstand klinkt hij harder en beter. Zet maar eens de mic op twee meter van het vel. Maar in de praktijk heb je dan kans op een ietsiepietsie overspraak...:D

skabouter
17 maart 2010, 13:52
dat laatste heb ik ook wel eens gedaan, maar toen zat er wel heel veel hihat/crash/hoog op dat kickspoor, en achteraf was ik daar niet blij mee, met compressie kwam alles helemaal omhoog!

Laatst wel een kick zonder gat opgenomen, gewoon mic ervoor gezet, en dat klonk prima. wel wat dof, maar die dude had zn kick ook helemaal opgevuld met doeken. hij wilde juist die sound....

succes ermee!

Han S
17 maart 2010, 15:34
Ik liet Arjen maandag een opname horen van drums waarbij ik één microfoon had gebruikt, in dit geval een dikke Neumann op een meter of drie afstand en dat klinkt heel organisch, eigenlijk niks mis mee.

Gesloten toms hebben een slagvel en een resonantievel en dat is een ander geluid dan die 80er jaren open toms met alleen een slagvel. Maar voor popmuziek ben je altijd beter af met een kick zonder voorvel dan met een gesloten voorvel.

Highway49
17 maart 2010, 16:12
Bedankt allemaal,

binnenkort voor maar eens experimenteren dan met het vel er helemaal af.

Het is niet mijn drumstel helaas, dus zomaar een gat erin snijden kan ik helaas niet doen ;)

Er zitten trouwens geen kussens/dekens in.

Is er nog heel veel verschil tussen betreft de positie van de mic? Hoe meer naar het midden van het vel, hoe doffer, hoe meer naar de zijkant dan minder, of juist andersom?

Uiteraard kan ik dat het beste gewoon proberen, maar vind toch prettig om van de ervaren recorders te horen

ThomasL
17 maart 2010, 19:47
Gesloten voorvel wordt veel gebruikt in doom/stoner... Wat live dan erg goed werkt is een D112/Beta52/RE20 whatever aan de voorkant en een 57 aan de kant van de klopper. Zo gebruik je de 57 voor de attack. Kan goed werken!

Succes!

bert k
17 maart 2010, 20:32
Luister en huiver, zo klinkt een ongedempte bass (http://www.youtube.com/watch?v=ed5YvFkcR7g) met voorhuid...

http://www.sleepwalkers.nl/foto/bonham.jpg

Highway49
18 maart 2010, 15:30
Klinkt die kick alleen maar groot, of is ie dat ook? Rond de 1 minuut heb je alleen kick. Klinkt ie echt enorm

bert k
18 maart 2010, 15:36
De maat weet ik niet precies, maar John Bonham stond idd bekend om zijn GIGANTISCHE bassdrum.

http://blog.fixyourmix.com/wp-content/uploads/2009/03/johnbonham001.jpg

Luke-wannabe
18 maart 2010, 15:52
26 inch, vrienden! Da's een serieus ding! Dondert echt als de malle.

HaroldA
18 maart 2010, 15:55
26 inch, vrienden! Da's een serieus ding! Dondert echt als de malle.

Ja, maar hij is maar een paar inch diep, dus erg veel diepte zal er niet in het geluid zitten.

Dicht voorvel = klote uitversterken/opnemen.

skanky
18 maart 2010, 16:25
Ik snap niet dat mensen zo'n probleem maken van een dicht voorvel. In 99% van de gevallen is het de bewuste keus van de drummer vanwege de specifieke klank. Als geluidstechnicus heb je dat te respecteren. Live is het lastiger dan in de studio:

Live - d112/beta 52/d6 etc er voor en een freq afhankelijke gate inserten. Je zal met een dicht voorvel geen metalkick of ander modern kickgeluid krijgen nee, maar als ie met dicht voorvel speelt zal ie dat ook wel niet willen.......

Studio - d112/beta 52/d6 etc of een LDC ervoor, als je er dan echt niets mee kan(??) kan je altijd nog kicksamples toevoegen.

Luke-wannabe
18 maart 2010, 16:31
Ja, maar hij is maar een paar inch diep, dus erg veel diepte zal er niet in het geluid zitten.

Dicht voorvel = klote uitversterken/opnemen.
Zzelfs al is -ie maar 14 of 16 inch diep, en je dempt hem niet klinkt dat écht bruut!