PDA

View Full Version : Zoveelste in het dozijn: halp, ik wil een nieuwe gitaar.



Robotrek
16 maart 2010, 14:06
Hi!

Eerst even wat geschiedenis: Drie jaar geleden kocht ik mijn starterspakket: een Fender Squire Strat met een 10W SP versterkertje. Les had ik toen geen tijd voor (en eigenlijk ook geen geld. :p) dus dat is er nooit van gekomen. Het enige wat ik heb geleerd was losse stukken spelen van nummers en dan wel stukken die niet erg complex waren.

Daarna heb ik een BC Rich Warlock Bronze gehaald, voor omdat de Squire toch wel een beetje niet-fijn speelde, maar zeker niet onbespeelbaar was.
En een paar maanden later heb ik een fatsoenlijke versterker gehaald.


Anyway, sinds drie maanden heb ik wél gitaarles. Het bevalt mij prima, maar de Rich speelt ten eerste ongemakkelijk (het formaat is niet fijn) en ten tweede zit er een productiefout in: de schroeven van de brug staan niet haaks op de body maar leunen naar de hals toe. In het kort: je kunt er niet veel mee.
De Squire kan ik wel even mee vooruit, maar ik merk toch dat de kwaliteit niet echt super is. Aangezien ik echt door wil met les wil een graag een goede, nieuwe gitaar kopen.


Het belangrijkste is dat 'ie stevig maar licht is en het liefst niet een te dik lichaam. Later wil ik mij gaan richten op het spelen van muziek uit videogames (da's sowieso erg wisselvallig qua genre), maar ook rock en vooral de meeste soorten metal, met voorkeur voor thrash, speed, neoclassical en power (jaja, ambitie!). Het lijkt mij ook wel leuk als de gitaar wat 'lichtere' gitaarnummers goed uit de verf krijgt; denk hierbij aan muziek van The Beatles, iets wat mijn vriendin graag wil leren spelen op de bas.
Hij moet ook lief kunnen zijn met mijn Peavey Bandit 112, de amp die ik eigenlijk altijd gebruik.

Mijn vraag aan jullie: wat kan ik het beste kopen?

Even mijn eigen ervaring: toen ik naar de winkel ging, kreeg ik meerdere gitaren in handen waarvan er twee echt zijn blijven hangen:
1. de Schecter C1 Blackjack, zie http://www.zzounds.com/item--SCEBJC1
2. de Schecter C7 Hellraiser, zie http://guitars.musiciansfriend.com/product/Schecter-Hellraiser-C7-Electric-Guitar?sku=513109

Die twee vond ik erg fijn spelen en er goed uitzien, maar voldoen ze voor wat ik graag zou willen spelen?

Wat ik bijvoorbeeld niet fijn vond spelen, was een Les Paul: het lichaam vond ik te dik om lekker mee te spelen.

Extra bonusvraag: Wat is wijsheid: een zessnarige of zevensnarige? Ik ben nog niet zo ver met gitaarspelen (alleen maar akkoorden en slagritmen), dus wennen aan een zevensnarige zou niet zo'n probleem moeten zijn. Aan de andere kant: ik moet het nog wel leren en een extra snaar kan dat lastig maken.

Persoonlijk denk ik dat een zevensnarige wel wat toevoegd en dat ik, omdat ik nog niet zo ver ben, niet veel moeite ga hebben met aanpassen, in tegenstelling tot wanneer ik het zou doen wanneer ik de zessnarige al wat langer en intensiever bespeel.

De verkoper in de winkel zei 'doe maar niet, leer eerst maar gewoon', maar mijn docent vind het eigenlijk geen slecht idee.

Ik snap dat dit sowieso persoonsgebonden is, maar wat extra licht op deze situatie kan geen kwaad.


Als laatste punt: Budget zit zo rond de 700-850 euro, maar voor een echt goede gitaar wil ik wel wat meer neerleggen.

Bedankt voor de hulp!

Trecion
16 maart 2010, 14:54
Als je zeker weet dat je die extra snaar ook gaat gebruiken dan zou ik gewoon verder gaan met een seven string, maakt het leren n iets lastiger maar als je er eenmaal aan gewend bent heb je er geen problemen meer mee. kies je nu 6 snare en later alsnog 7 zul je net zo goed problemen hebben in het begin.

over de gitaren zelf weet ik niet zo veel maar misschien is voor de stijl die jij speelt LTD ook wel een interessant merk

ER!K
16 maart 2010, 15:14
een LTD EC401 misschien? Zoals ondertussen bekend hier op het forum zijn LTD's erg fijne gitaren. een EC401 is een Les Paul model, maar dan wat dunner, lichter en met een cutaway voor je buik ;)
http://www.rockpalace.com/product/ESP-LTD-EC401-Black
Of een andere gitaar uit de 401 serie van LTD (of de nieuwe 300's, die lijken mij ook wel goed)
Misschien is een PRS SE Custom ook een optie, iets minder metal-gericht uiterlijk, maar spelen en klinken erg goed en zijn vreselijk veelzijdig :)

Robotrek
16 maart 2010, 15:57
@Trecion: Ik weet wel zeker dat ik 'm ga gebruiken, want de muziek van bijvoorbeeld Dream Theater maakt er goed gebruik van en zij hebben best wel toffe nummers om te spelen. Daarbij zijn er zat andere bands die dat ook wel hebben. Persoonlijk vind ik ook het extra bereik wel mooi.
Sterker nog: het is niet de vraag of die er komt, maar wanneer. De vraag is eerder: gaan zeven snaren mij in de weg staan nu ik alleen nog maar akkoorden speel? Is het een besluit waar ik later spijt van kan krijgen omdat het het spelen erg lastig maakt omdat ik de zessnarige nu nog niet onder de knie heb?


@beide: LTDs zijn zeker goede gitaren. Mijn vriendin heeft een LTD bas, de LTD B-154DX en daar zijn we zéér tevreden over, dus ik neem aan dat de gitaren ook wel goed in elkaar zitten.

Het uiterlijk is geen punt. Er mag van mij zelfs Hello Kitty op staan, zolang de gitaar maar durable is, goed klinkt, lekker scheurt en niet te zwaar en breed is.

Trecion
16 maart 2010, 18:19
@ robotrek dan zou ik in princiepe gewoon meteen gaan voor een 7 string

Robotrek
17 maart 2010, 09:17
Zolang het mijn leerproces niet beperkt of ongelofelijk moeilijk maakt, ben ik helemaal voor. Dat is eigenlijk mijn voornaamste vraag, zodat ik weet of ik een zevensnarige tijdelijk uit moet sluiten. ;)

Met een beetje geluk ga ik binnenkort eenandere gitaarwinkel in om nog even wat modellen te proberen.

Chocola
17 maart 2010, 09:23
Gewoon meteen een zevensnaar kopen :). Ik zou Marktplaats in de gaten houden, zo nu en dan komen er leuke 7-strings langs, van onder andere Ibanez, Schecter enzo. Als je echt ruig wil spelen kun je de elementen wat veranderen (als die niet voldoen), en ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit :).

Overigens zou ik omdat je begint geen Floyd Rose/Tremolo 7-string nemen, maar gewoon hardtail ;).

Robotrek
18 maart 2010, 09:23
Gewoon meteen een zevensnaar kopen :). Ik zou Marktplaats in de gaten houden, zo nu en dan komen er leuke 7-strings langs, van onder andere Ibanez, Schecter enzo. Als je echt ruig wil spelen kun je de elementen wat veranderen (als die niet voldoen), en ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit :).

Overigens zou ik omdat je begint geen Floyd Rose/Tremolo 7-string nemen, maar gewoon hardtail ;).

Dat van de Floyd Rose/Tremolo hoorde ik ook al. Denk ook niet echt dat dat nu toegevoegde waarde levert, maar wat zijn de nadelen ervan voor een beginner, dan? Als ik het niet gebruik, kan het toch ook niet dwars zitten?

Ik heb niet akelig veel ervaring met Marktplaats voor gitaren. Zou ik dan voor nieuw moeten gaan, of tweedehands? Zoveel goedkoper ben je met nieuw toch niet uit op marktplaats?

stephans
18 maart 2010, 10:25
Dat van de Floyd Rose/Tremolo hoorde ik ook al. Denk ook niet echt dat dat nu toegevoegde waarde levert, maar wat zijn de nadelen ervan voor een beginner, dan? Als ik het niet gebruik, kan het toch ook niet dwars zitten?

floyd rose is moeilijk om te stemmen, dus dat is gewoon een extra lastigheidje wat je moet leren
goedkope tremolo's ontstemmen heel snel, is dus waardeloos ;)

Liquid_Metal
18 maart 2010, 12:08
Floyd Rose is wat lastiger om te stemmen, maar als je gitaar eenmaal gestemd is hoef je echt héél lang (zomaar 2 weken of langer) niet meer te stemmen. Ideaal!
Bovendien kun je met een FR heel extreme divebombs en andere gekkigheden doen. Luister maar eens naar Dragonforce (en da's meteen ook erg videogame-achtig).
Als je een snaar breekt ontstemt de boel volledig en ben je wel weer even bezig met stemmen, maar mij beviel de FR wel. Zorg idd dat je niet het goedkoopste model aanschaft.

Chocola
18 maart 2010, 12:20
En als je per se een Floyd wil, neem dan een goed Ibanez model, een originele of een hele goede licensed, de rest is gewoon bagger en zal je gitaarplezier erg verpesten ;).

En ook al gebruik je hem niet, als je beginner bent wil je er gewoon geen :D.

Robotrek
20 maart 2010, 18:36
floyd rose is moeilijk om te stemmen, dus dat is gewoon een extra lastigheidje wat je moet leren
goedkope tremolo's ontstemmen heel snel, is dus waardeloos ;)

Als ik iets met een tremolo zou nemen, dan natuurlijk geen goedkope. :p Maareh, wat valt onder een goedkope tremolo?


Floyd Rose is wat lastiger om te stemmen, maar als je gitaar eenmaal gestemd is hoef je echt héél lang (zomaar 2 weken of langer) niet meer te stemmen. Ideaal!
Bovendien kun je met een FR heel extreme divebombs en andere gekkigheden doen. Luister maar eens naar Dragonforce (en da's meteen ook erg videogame-achtig).
Als je een snaar breekt ontstemt de boel volledig en ben je wel weer even bezig met stemmen, maar mij beviel de FR wel. Zorg idd dat je niet het goedkoopste model aanschaft.

Ik weet wat voor muziek Dragonforce maakt. :D Juist voor divebombs lijken zij erg gaaf om te gebruiken, maar er zit veel onderhoud aan die dingen...
Van wat ik las, is zelfs een andere tuning lastig om makkelijk te verkrijgen bij tremolosystemen.



En als je per se een Floyd wil, neem dan een goed Ibanez model, een originele of een hele goede licensed, de rest is gewoon bagger en zal je gitaarplezier erg verpesten ;).

En ook al gebruik je hem niet, als je beginner bent wil je er gewoon geen :D.

:D
Het advies voor de toekomst is dus eigenlijk twee gitaren: een zonder en één met voor wanneer ik er klaar voor ben. :P Want ik wel de vrijheid behouden om te kunnen spelen met hoe de gitaar gestemd staat en eigenlijk niet teveel moeten rommelen om 'm leuk te laten klinken en om er lekker mee te oefenen maar later wel zo'n Floyd Rose tremolo gebruiken.

Ik heb wel een voorkeur voor de Schecter Hellraiser C7, maar da's alleen maar omdat ik die wel in de handen heb gehad. Toen ik een (geen idee meer welke...) Ibanez bespeelde, vond ik het wat minder lekker in de hand liggen...

Mass
29 maart 2010, 11:32
Onzin dat een Floyd Rose moeilijker te stemmen is, je stemt hem alleen ergens anders..... :mad: