PDA

View Full Version : Alweer een 'eerste gitaar' topic, hoera!



Sleaw
16 maart 2010, 13:12
Lieve mensen,

er zijn al honderden of duizenden van dit soort topics hier, dus ik hoop dat eentje meer niet uitmaakt. Ik heb de zoekfunctie ook gebruikt, maar het forum is nogal groot, de meningen zijn verdeeld en bovendien is elke vraag uniek... toch? Komt erop neer dat ik ook na het zoeken nog zat vragen heb. ;)

Mijn situatie is dat ik graag electrische gitaar zou leren spelen maar nul ervaring heb met muziekinstrumenten. Ik zoek dus iets dat toegankelijk is voor beginners. In de lokale gitaarboetiek werd ik alvast doorverwezen naar een Ibanez Jumpstart pakket, maar ik heb hier op het forum veel kritiek op zulke startpakketten gehoord; de overheersende mening schijnt te zijn gitaar en versterker los te kopen. Ik heb hier het een en ander gehoord over Roland Cubes als versterkers, al weet ik nog niet of ik 15x of 20x zou moeten hebben aangezien ik op mijn studentenkamertje geen geluidsoverlast wil veroorzaken. Qua gitaar kom ik er nog minder uit, want iedereen schijnt wat anders goed te vinden (het enige waar men het enigzins over eens lijkt te zijn is dat een vaste brug beter is, zeker voor een beginner). De muziek waar ik graag naar luister zijn bands zoals Maiden en Priest, Sonata Arctica en Disturbed (vooral verschillende soorten metal dus). Ik snap dat voorkeuren uiteenlopen, maar zijn er misschien bepaalde merken die met deze muziek geassocieerd worden? Verder zit er hier in Leiden dus wel een gitaarkraam, Just Music, maar geen van mijn vrienden speelt zelf gitaar dus ik heb niemand om me te helpen kiezen, en ik weet niet zeker in hoeverre de verkoper aan mijn kant staat. ;) Bovendien zou ik niet weten waar ik op moest letten qua geluid als er verschillende gitaren werden gedemonstreerd; er wordt vaak gezegd dat je moet kiezen voor wat goed past bij de muziek die je wilt spelen, maar ik denk niet dat ik dat zo met een paar minuten kan beslissen (althans, niet de goede beslissing).

Dus, als iemand enige help heeft op welk punt dan ook, graag. :D

Chocola
16 maart 2010, 13:27
Tweedehands Ibanez of andere gitaar met humbuckers (dubbelspoels elementen) en tweedehands versterker met pedaaltje lijkt me ideaal voor jou. Dit kan dus ook een Cube, Line6 of Vox multieffect versterkertje. Omdat je student bent heb je denk ik niet super veel te besteden en het lijkt me verstandig om geen starterpakket te kopen maar om tweedehands te gaan. Als jij op marktplaats gaat kijken naar beginnerssetjes (dus losse gitaar + amp, niet van die fabrieksstartersdingen) en die hier post dan zal ik en waarschijnlijk ook anderen aan kunnen geven wat een echt geschikte deal voor jou is.

En ja ik weet het, veel beginners gaan voor nieuw en dat wordt ook vaak aangeraden, maar waarom niet eens tweedehands proberen als nieuwkomer? ;). Moeten we vaker aanraden denk ik hier :).

edit: je bent trouwens een van de eersten hier die moeite heeft gedaan om alle beginnerstopics te lezen en ook meteen een goede openingspost te doen. Dat waardeer ik want zie je nooit eigenlijk :D.

hezz
16 maart 2010, 13:31
Eigenlijk raden we dat altijd aan, maar beginners willen dat advies 95% van de tijd nooit opvolgen :(

Wat was het budget eigenlijk?

Sleaw
16 maart 2010, 13:39
Bedankt voor de snelle reacties alvast. ;) Ik heb inderdaad ook al veel mensen tweedehands horen aanraden, maar het is dat gevoel he... nieuwe hobby, nieuwe spullen of zoiets? Bovendien zit de gitaartoko hier maar een paar minuutjes lopen vandaan, dus als er iets mis mee zou zijn wat onder de garantie valt kan ik daar zo even heen huppelen. Verder zou ik daar van alles uit kunnen proberen zonder het hele land door te moeten. Maar ik sluit de tweedehands optie nog niet uit, want jullie zullen het toch verdorie wel beter weten dan ik. :D

Budget valt op zich mee, ik wil natuurlijk niet met geld smijten maar ik heb genoeg achter de hand op niet op een honderdje of meer te hoeven kijken (zolang het geen gewoonte wordt he...). Als de prijs/kwaliteit verhouding maar in orde is.

Nicks
16 maart 2010, 13:44
Bedankt voor de snelle reacties alvast. ;) Ik heb inderdaad ook al veel mensen tweedehands horen aanraden, maar het is dat gevoel he... nieuwe hobby, nieuwe spullen of zoiets? Bovendien zit de gitaartoko hier maar een paar minuutjes lopen vandaan, dus als er iets mis mee zou zijn wat onder de garantie valt kan ik daar zo even heen huppelen. Verder zou ik daar van alles uit kunnen proberen zonder het hele land door te moeten. Maar ik sluit de tweedehands optie nog niet uit, want jullie zullen het toch verdorie wel beter weten dan ik. :D

Budget valt op zich mee, ik wil natuurlijk niet met geld smijten maar ik heb genoeg achter de hand op niet op een honderdje of meer te hoeven kijken (zolang het geen gewoonte wordt he...). Als de prijs/kwaliteit verhouding maar in orde is.

garantie heb je niets aan, het is 9/10 je eigen schuld omdat je hem laat vallen ofzo. gewoon lekker 2e hands doen want als er iets mis kan je alsnog de winkel opzoeken en betalen. 2ehands geeft eerder de garantie dat de gitaar goed is, waarom zou je er anders zo lang op spelen? (afgezien van geldgebrek)

kiek eens, leuke gitaar om mee te beginnen (eigenlijk ook voor de gevorderde speler):
http://link.marktplaats.nl/326246224

Mr Orange
16 maart 2010, 14:02
bij justmusic kunnen ze je goed helpen hoor
staan daar prima gitaren in allerlei prijsklassen.
ibanez is wel aardig idee , zou geen goedkope bc rich nemen

Ibanez666
16 maart 2010, 14:07
om te leren: http://link.marktplaats.nl/330055814

Nicks
16 maart 2010, 14:21
om te leren: http://link.marktplaats.nl/330055814

das inderdaad geen geld voor zo'n set :sssh:

Ibanez666
16 maart 2010, 14:31
das inderdaad geen geld voor zo'n set :sssh:

Dacht ik ook, ff leren spelen en daarna weer (met winst) doorverkopen

Exi
16 maart 2010, 14:46
bij justmusic kunnen ze je goed helpen hoor
staan daar prima gitaren in allerlei prijsklassen.
ibanez is wel aardig idee , zou geen goedkope bc rich nemen

Just Music is wel te doen ja. Je kan ook even gaan kijken bij MusicAllIn in Noordwijk. Dat vind ik persoonlijk een zeer fijne winkel met iets meer keuze.
Ze verkopen daar leuke merken zoals Zen, Vintage en Tokai. (Ook heel veel Ibanez, Squier, Fender etc.). Je mag (als het rustig is) gewoon alles pakken en proberen. Vaak staan er Roland Cubes om de gitaren op uit te proberen, dan kun je die ook meteen testen.

Kijk bijvoorbeeld naar deze Zen voor 350,- (geloof ik): klik (http://www.zenguitars.it/FerSuDlx.html).
Dat ding heeft gewoon Seymour Duncan elementen en ze hebben ze ook met EMGs (zegt je waarschijnlijk niets, maar het zijn zeer goede elementen die je meestal alleen terugvind in de duurdere gitaren).

Ferraririk
16 maart 2010, 15:12
kiek eens, leuke gitaar om mee te beginnen (eigenlijk ook voor de gevorderde speler):
http://link.marktplaats.nl/326246224

Heeee, die is van mij geweest, Was zeker een leuke gitaar, speelde zeer goed, ik zeg doen :ok:

EDIT: Hij heeft zelfs verdorie mijn fotos gebruikt

Chocola
16 maart 2010, 17:17
Heeee, die is van mij geweest, Was zeker een leuke gitaar, speelde zeer goed, ik zeg doen :ok:

EDIT: Hij heeft zelfs verdorie mijn fotos gebruikt

Ik zou hem verzuipen ergens... wat een slacker :D.

Sleaw
16 maart 2010, 18:22
Hoe meer ik rondkijk hoe minder ik weet wat voor geluid ik zoek. :dontgeti: Druk druk druk!

Jasper.
16 maart 2010, 18:38
Hoe meer ik rondkijk hoe minder ik weet wat voor geluid ik zoek. :dontgeti: Druk druk druk!

Zoek een gitaar die je mooi vind om te zien. Motiveert ook veel meer. Merken als Epiphone en ibanez en nog wel wat merken hebben goede allround gitaren in hun assortiment. Voor de muziekstijl die je mooi vind zou ik toch wel een gitaar met tenminste een humbucker in de brugpositie proberen te vinden. (dus zo'n wat dikker dubbelspoels element)

Dus ga marktplaats in je omgeving afsneupen en plaats een advertentie met een gitaar die jij mooi vind ff hier en dan kunnen wij wel aardig zeggen of het waar voor je geld is.

Sleaw
16 maart 2010, 18:59
Ja, ik zal wel eens even rondneuzen. :)

In de tussentijd even een kort vraagje: wat vinden jullie het mooie aan gitaarspelen? Niet per se in vergelijking tot andere instrumenten, maar gewoon op zichzelf. Wat haal je eruit? Het is opzettelijke een vage vraag, ik ben gewoon nieuwsgierig. :)

Ferraririk
16 maart 2010, 19:09
Ja, ik zal wel eens even rondneuzen. :)

In de tussentijd even een kort vraagje: wat vinden jullie het mooie aan gitaarspelen? Niet per se in vergelijking tot andere instrumenten, maar gewoon op zichzelf. Wat haal je eruit? Het is opzettelijke een vage vraag, ik ben gewoon nieuwsgierig. :)

Ik haal er inspiratie, creativitei, lol uit, ik vind het gaaf om eigen dingen te proberen, of om mee te spelen met nummers die ik altijd gaaf vind, tegenwoordig bij gave nummers is het voor mij niet meer alleen, Jeez wat een supervet nummer, maar ook, Kan ik dat ook spelen? :chicken:
De Uitdaging is ook gaaf.

Maar dat is mijn mening.

Nicks
16 maart 2010, 19:18
Ja, ik zal wel eens even rondneuzen. :)

In de tussentijd even een kort vraagje: wat vinden jullie het mooie aan gitaarspelen? Niet per se in vergelijking tot andere instrumenten, maar gewoon op zichzelf. Wat haal je eruit? Het is opzettelijke een vage vraag, ik ben gewoon nieuwsgierig. :)

Voor mij naast wat rik noemt ook het feit dat je muziek meer begint te analyseren en ook gaat begrijpen waarom bepaalde nummers goed zijn. Daardoor ben ik langzaam meer en meer Contemporary ambient, klassiek en Jazz gaan luisteren en ben ik ondertussen groot bewonderaar van Brian Wilson (van The Beach Boys). Ook kom je nieuwe dingen tegen omdat je wilt weten waar bepaalde technieken vandaan komen of wie nou de gitaarheld van jouw held was.

Maar het mooiste aan gitaarspelen is nog wel dat je nog de laagjes eelt van je vingertoppen af kan knagen als je zenuwachtig bent en geen nagels meer over hebt. :chicken:

Exi
16 maart 2010, 19:57
Voor mij is het mooie dat het een hobby is die echt nooit verveelt.
Er is zo veel om te leren dat je nooit raakt uitgeleerd en je kan al je emotie kwijt/uiten op zo'n ding. Je gaat zoals gezegd ook anders tegen muziek aan kijken en het verbreedt je horizon mbt muziekstijlen.
Ook vind ik de techniek wat erachter zit en wat het doet voor je geluid heel interessant.

Verder ben je de helft van je vrije tijd kwijt met het geilen op gitaren en gear die je MOET hebben, GAS!:makeup:

Sleaw
16 maart 2010, 20:01
Ik ben nu al de helft van mijn vrije tijd kwijt met proberen erachter te komen wat voor eerste gitaar ik wil. ;) Ik denk dat ik morgen toch maar weer even naar Just Music ga om te vragen of ik van een paar mag horen hoe ze klinken, krijg ik misschien een idee van wat bij me past. Ik wil sowieso niet van dat heel zware wat je in sommige metalgenres hoort... liever iets lichters wat zowel snel en energiek als kalm kan... hmm...

Git Aar
16 maart 2010, 20:30
Hoe meer ik rondkijk hoe minder ik weet wat voor geluid ik zoek. :dontgeti: Druk druk druk!

De Cube 20x !
En ik zou daar een mooie Greg Bennett AV3 bij nemen :cooler:

Neem gewoon de moeite om eea uit te proberen in de muziekwinkel. Een gitaar kopen is het mooiste wat er is, dan moet je niet op een forum uit gaan zoeken wat anderen leuk vinden.

Ik raad marktplaats alleen aan als je er iemand bij betrekt die verstand van gitaren heeft zodat je geen waardeloos merk koopt, of een gitaar met defecten.

Sleaw
16 maart 2010, 20:41
Ja, maar uitproberen in de winkel is ook zo wat aangezien ik nog nooit een gitaar vastgehouden heb... dus hoop dat iemand daar me kan helpen, want ik denk niet dat ik een erg goed beeld van het geluid krijg als ik zelf wat aan die snaren ga plukken. ;)

Nicks
16 maart 2010, 21:12
Ja, maar uitproberen in de winkel is ook zo wat aangezien ik nog nooit een gitaar vastgehouden heb... dus hoop dat iemand daar me kan helpen, want ik denk niet dat ik een erg goed beeld van het geluid krijg als ik zelf wat aan die snaren ga plukken. ;)

Neem dan lekker die gitaar die Ibanez aangaf. 60 euro voor alles is een weggevertje! Daarbij kan je hem voor 50 euro compleet laten afstellen bij een winkel en kan je voor echt wel een tijdje vooruit en meer kennis opdoen in de verschillen in gitaren, technieken en geluid.