PDA

View Full Version : Niet lockende locking tuners



Oceanborn
16 maart 2010, 10:56
Hiya all,

op één van mijn gitaren zitten Gotoh self-locking tuners. Het idee hierachter is: snaar er doorheen, aandraaien en hij zet de snaar vanzelf klem.

Allemaal hartstikke mooi natuurlijk, ware het niet dat hij de snaren niet 100% lockt... Bij harde bends / oprekken van snaren wil hij wel eens een klein beetje los schieten waarna de snaar een stuk lager gestemd staat. :(

'Oplossing' die door de gitaarzaak is aangedragen is om met een klein muntje de locking tuner aan de bovenkant iets strakker te draaien.

Werkt dit inderdaad en kan dit geen kwaad voor de (lange termijn) werking van de locking tuners? :???:

Thanks!

Gearjunkie
16 maart 2010, 15:13
Het slippen kan komen doordat de windingen rondom de tuner slordig zijn. De schroefjes bovenop de tuner kan je wellicht iets vaster draaien, maar dat staat los van het locking-mechanisme.

ER!K
16 maart 2010, 15:21
Hiya all,

op één van mijn gitaren zitten Gotoh self-locking tuners. Het idee hierachter is: snaar er doorheen, aandraaien en hij zet de snaar vanzelf klem.

Allemaal hartstikke mooi natuurlijk, ware het niet dat hij de snaren niet 100% lockt... Bij harde bends / oprekken van snaren wil hij wel eens een klein beetje los schieten waarna de snaar een stuk lager gestemd staat. :(

'Oplossing' die door de gitaarzaak is aangedragen is om met een klein muntje de locking tuner aan de bovenkant iets strakker te draaien.

Werkt dit inderdaad en kan dit geen kwaad voor de (lange termijn) werking van de locking tuners? :???:

Thanks!

laat me raden, de ESP? Dat heeft die van mij namelijk ook. Ik hou ook niet zo van die Gotoh's, overweeg om ze te vervangen door Sperzels :p
Maar wat ik altijd doe:
Als ik de snaren vervang, dan draai ik aan het knopje van het stemmechaniek, terwijl ik de schroef aan de bovenkant tegenhou met een plectrum of een muntje, zo wordt het locking mechanisme heel snel losgedraait. Als ik er dan weer een nieuwe snaar opzet, doe ik altijd eerst het locking mechanisme een beetje dichtdraaien, tot de snaar er nog net doorheen past en dan gewoon weer op dezelfde manier aandraaien (met die plectrum tegenhouden en vervolgens gewoon draaien alsof je aan het stemmen bent) Werkt bij mijn gitaar altijd heel goed, kost wel wat tijd maar het is dan ook vrij lastig om daarna nog te laten ontstemmen :)

Oceanborn
16 maart 2010, 18:06
laat me raden, de ESP? Dat heeft die van mij namelijk ook. Ik hou ook niet zo van die Gotoh's, overweeg om ze te vervangen door Sperzels :p

Heh, in één keer goed. :)

Thanks voor het advies, ga ik proberen.

Ik vind de Gotoh's heerlijk voor het tunen zelf, maar die locks hadden ze van mij in Japan mogen laten. Toch ergens jammer dat hardware op zo'n dure gitaar nét niet helemaal functioneert zoals ie zou moeten...