PDA

View Full Version : Techniek rechterhand verbeteren



rudolf
16 maart 2010, 10:54
Yoww
ik heb een probleempje met mijn rechterhand. Ik sla de snaren namelijk te veel vanuit mijn arm aan en niet vanuit de pols. Mijn gitaarleraar zegt dat daar niet veel aan te doen is, iedereen heeft zijn eigen stijl volgens hem, de mijne is dat ik meer vanuit de arm speel dan vanuit de pols. Ik weiger dat te geloven.
Ik vind namelijk dat mijn slag niet soepel genoeg is en daardoor niet altijd even smooth klinkt als het zou moeten. Heeft iemand hier misschien tips hoe ik dit zou kunnen verbeteren?

BVD!

lindstrom
16 maart 2010, 12:14
Inderdaad niet geloven!! werk er gewoon aan, die soepelheid komt dan vanzelf.

speel eens wat meer nummers waarbij je akkoorden snaar voor snaar moet aanspelen. dan komt de techniek vanzelf!..

succes!

ShredTallicA
16 maart 2010, 15:07
inderdaad veel tokkelen en solo spelen, dan komt dat vanuit de pols zelf :ok:

jannest
16 maart 2010, 15:56
langzaam beginnen

http://www.youtube.com/watch?v=HGx3LoKA6j8

Terminus
16 maart 2010, 19:19
Een gitaarleraar die zegt dat je niet beter kunt worden, dat is als een verkoper die zegt dat je geen nieuwe spullen nodig hebt.

Gewoon oefenen, en dan vooral met een metronoom. Langzaam beginnen en steeds net iets sneller.

Gearjunkie
16 maart 2010, 21:22
Betere leraar zoeken en inderdaad rustig spelen.

Chocola
16 maart 2010, 22:29
Typisch gevalletje van: "Ik kan niet kiezen, wat moet ik doen?".

Nou, je hebt twee mogelijkheden:

1. Je pakt zijn gitaar en slaat hem kapot tegen zijn muur.
2. Je pakt zijn gitaar en stopt hem tot aan de 20ste fret helemaal naar binnen bij die gozer.

Daarna (welke optie je ook kiest) zeg je: DIE VOOR JE DOMME HOER! En dan ga je op zoek naar een gitaardocent die wél weet wat hij of zij doet :).

aaronstonebeat
17 maart 2010, 03:22
Oei, da's een drastisch advies :seriousf:

't Is een soort draaibeweging, alsof je een kraan een slag draait maar dan met je pols iets gebogen; ook een beetje alsof je water van je hand schudt.

Een draaiing van de onderarm, de stand van de elleboog blijft min of meer gelijk.

jannest
17 maart 2010, 04:11
maybe heeft je gitaar leraar wel gelijk en geeft die manier van spelen jouw net dat extra eigen geluid

denk aan bv keith richards e.a

rudolf
17 maart 2010, 12:00
bedankt voor de tips,
snaar voor snaar spelen is iets wat ik sowieso meer moet gaan doen dus dat ga ik zeker wat meer oefenen.
Gitaar in z'n reet duwen vind ik weer wat overdreven. Schieten we allebei niet zo veel van op. Hij een kapotte aars en een vieze gitaar en ik een trauma waarschijnlijk.

rudolf
25 maart 2010, 11:39
Hoe heet de techniek eigenlijk als je een akkoord pakt en daar steeds maar enkele losse snaren van speelt ipv het hele akkoord te strummen?

jaspie
25 maart 2010, 11:59
leraar sowiso niet geloven. Vette onzin. En kijk eens naar wat goede funk gitaristen. Funk is alleen lekker te spelen met een soepele slag voornamelijk vanuit de pols. Youtube is bij mij nu ff down, maar ik stuur later wel ff een filmpje van tomo fujita, dan is goed te zien wat ik bedoel.

ShredTallicA
25 maart 2010, 21:33
Hoe heet de techniek eigenlijk als je een akkoord pakt en daar steeds maar enkele losse snaren van speelt ipv het hele akkoord te strummen?

Tokkelen

on another note, ik zag dit gisteren, misschien heb je er iets aan?

http://www.ultimate-guitar.com/columns/music_theory/here_is_why_your_guitar_picking_speed_isnt_improvi ng_part_2.html

aaronstonebeat
25 maart 2010, 21:36
Arpeggio, 'gebroken' akkoorden.

ShredTallicA
25 maart 2010, 22:11
Arpeggio, 'gebroken' akkoorden.

Ah ja, dat is eigenlijk de benaming ja :) Luilak dat ik ben noem ik het altijd tokkelen ;)

sidenote: Arpeggio betekent letterlijk 'als een harp'

aaronstonebeat
25 maart 2010, 22:17
Yep, en op een harp tokkel je ;) Cirkel rond.

Je hebt dan ook nog de techniek 'sweep picking', een manier om arpeggio's sneller dan het geluid te tokkelen.