PDA

View Full Version : Twin Reverb / Deluxe Reverb



pjotr
15 maart 2010, 21:28
Ik heb een Twin Reverb (SF), wat een geweldige versterker is, maar die gaat voor mij te hard. Ik vind dat een versterker op zijn best klinkt als de buizen goed aan het werk gezet worden. Bij een Twin Reverb is dat dus hard.
De vraag: Is een Deluxe Reverb (RI) een goede optie, of kom je dan in een kleine kroeg tekort? Hij mag zeker een rauw randje aan het geluid krijgen maar ook clean moet het allemaal wel hoorbaar zijn natuurlijk.

ps. Band zonder PA-installatie. Stijl Rock 'n Roll.

guitarguru
15 maart 2010, 21:39
Lastige vraag altijd. Voorspellen of ie clean blijft op bandvolume. Hoe hard speelt jouw band?
Hij zal zeker hard genoeg gaan voor in een band, maar clean zal ie waarschijnlijk niet blijven.
Je noemt ook wel twee uitersten op natuurlijk. Voor cleane headroom zou ik zeker kijken naar de diverse Fenders met twee 6L6'jes, die zo'n 40 watt leveren. Dan zit je denk ik wel snel goed.

pjotr
15 maart 2010, 21:44
Ik zit nou met het kanaal-volume op 4 en de master op 10 in de oefenruimte. We gaan binnenkort in kleine (50/70 man) kroegen spelen. Ik wil eigenlijk de solo's met de volumepot van de gitaar controleren en dan mag er zeker wel wat overdrive in zitten.

Kim Wilson
16 maart 2010, 08:31
Afhankelijk van het formaat kroeg en volume van de totale bandmix, zou een Deluxe Reverb nog weleens tekort kunnen komen. Met een 40 watt amp kom je wel altijd weg. Je zou bijvoorbeeld een Vibrolux Reverb kunnen overwegen.

Clean met een randje heb je maar op één volume. Het bandvolume is in elke situatie weer anders. Ergo, het is onmogelijk een standaard ouwe Fender te vinden die in alle situaties dezelfde hoeveelheid randje op het clean geeft. Waar je de ene keer (klein kroegje) met een Deluxe Reverb het ideale geluid hebt, moet je een andere keer (middelgrote zaal) al met een Super Reverb aankomen voor dezelfde feel. Je speelt nooit op hetzelfde volume.

Wat je dan zou kunnen overwegen is een PPI mastervolume. Je kiest een amp die in alle gevallen clean genoeg blijft en daar laat je een MV inbouwen. Zodoende kun je op elk volume dat randje krijgen. Ik heb het op mijn ouwe Bandmaster laten doen en dat werkte echt te gek. Ik had zelfs op huiskamervolume een randje op het clean.

guitarguru
16 maart 2010, 10:25
Heb je op die Twin niet al MV? Je hebt het nml. over kanaalvolume op 4 en Master op 10. Maar ben geen Fender kenner, dus kan het mis hebben...

Zoniet is dit idee van Kim Wilson natuurlijk een mooie oplossing.:ok:

edit: mss wel master, maar geen PPIMV..

Kim Wilson
16 maart 2010, 11:22
Nee, volgens mij zit de MV van de Twin Reverb op een andere plek in het circuit. Met een PPI MV knijp je het volume helemaal aan het eind van het circuit, zodat de preamp wel vol aan het werk is. En juist dat is de crunch die je graag hoort. De eindbuizen hoor je niet oversturen, die zorgen hooguit voor een beetje extra compressie. Vandaar dat die PPI MV vooral op Fender amps een mooie modificatie is. Ik zit er ook sterk aan te denken om er één in mijn amp te laten plaatsen.

Pepe
16 maart 2010, 11:54
Wat iedereen zegt, je kan er geen pijl op trekken. In de ene situatie kan je het af met een 18 watter maar biij een volgende ben je blij met je AC30 -en dat gaat hard-. Vooral kroegsituatie kunnen tricky zijn.
Ik heb lang geklooid met een Princeton II (22 watt) en een AC15 maar ik ben nou definitief over op 2x 6l6. Te vaak had ik clean niks meer te melden.

guitarguru
16 maart 2010, 12:06
Wat iedereen zegt, je kan er geen pijl op trekken. In de ene situatie kan je het af met een 18 watter maar biij een volgende ben je blij met je AC30 -en dat gaat hard-. Vooral kroegsituatie kunnen tricky zijn.
Ik heb lang geklooid met een Princeton II (22 watt) en een AC15 maar ik ben nou definitief over op 2x 6l6. Te vaak had ik clean niks meer te melden.

+1

Twee keer 6L6 of vier keer EL84..

pjotr
16 maart 2010, 12:55
Bedankt voor de reacties tot dusver. Er zit wel een master volume op, maar wat PPI is of doet? Als een kleine uitleg mogelijk is...?

cluseau
16 maart 2010, 13:16
Bedankt voor de reacties tot dusver. Er zit wel een master volume op, maar wat PPI is of doet? Als een kleine uitleg mogelijk is...?

Als ik een bijdrage aan de uitleg mag geven:

Met je volume of gain regelaar bepaal je de gewenste verzwakking van je totale versterking. Dit klinkt misschien vreemd maar zo moet je het wel zien. Je gaat dus uit van de maximale versterking en verzwakt met je volume regelaar het signaal tot een voor jouw publiek acceptabel niveau. Je volume regelaar is dus eigenlijk een verzwakker.

Op maximaal niveau kom je headroom tekort waardoor vervorming (het bekende randje of clippen) optreed. Je signaal loopt als het ware tegen de kant aan waardoor het afgeplat raakt. Als je geluk hebt is je amp in staat de ruimte te vullen voordat dit probleem van vastlopen begint waardoor je zo lang mogelijk clean kan spelen. De vervorming kan in alle trappen plaatsvinden inclusief de eindtrap. Nu is de truc dat je de voorversterker trappen al flink kan laten clippen zonder veel herrie te maken door tussen de Phase Inverter en de eindtrap een tweede regelaar op te nemen om het riante signaal zoals dat in de voorversterker wordt versterkt terug te brengen naar een laag geluids niveau.

Zie het maar als twee kraantjes in de waterleiding. De hoofdkraan staat maximaal open waardoor in de leiding (voorversterker) volle druk aanwezig is maar als je de keukenkraan (mastervolume) opendraaid is er toch een beperkte doorstroming omdat je die daar pas bepaald. Zou je de keukenkraan (mastervolume) helemaal opendraaien kun je de doorstroming natuurlijk ook beperken met de hoofdkraan (volumeregelaar).

Sorry, beetje kinderlijke uitleg maar misschien wel duidelijk, dat was de bedoeling.


Frans.

GretschGuy
16 maart 2010, 13:21
Ik vind de DR de perfecte amp voor kroeg / kleine club gigs. Genoeg volume om met een hard meppende drummer mee te kunnen. En daar gaat 't meestal toch om. Bij incidentele grotere gigs hebben ze doorgaans wel een PA.

Het geluid krijgt wel snel een 'randje' op hogere volumes. Maar het is zeker geen 'fuzz-fest'. Met het volume van je gitaar kan je prima van (semi-)clean slaggeluid naar overstuurde lead. En de sound zal een verademing zijn na het spelen op zo'n SF nachtmerrie uit de hel.

Alles boven de +/- 30 watt is eigenlijk ongeschikt voor spelen in kroegen. Buizen amp op laag volume = klinkt kut. En van 'mastervolume', waar 'ie ook zit in het circuit, gaat alles slechter klinken. Hard werken moeten ze, die output buizen. Dan toch liever een attenuator, al is zelfs die niet helemaal 'toon neutraal'.

pjotr
16 maart 2010, 15:08
Ik vind de DR de perfecte amp voor kroeg / kleine club gigs. Genoeg volume om met een hard meppende drummer mee te kunnen. En daar gaat 't meestal toch om. Bij incidentele grotere gigs hebben ze doorgaans wel een PA.

Het geluid krijgt wel snel een 'randje' op hogere volumes. Maar het is zeker geen 'fuzz-fest'. Met het volume van je gitaar kan je prima van (semi-)clean slaggeluid naar overstuurde lead. En de sound zal een verademing zijn na het spelen op zo'n SF nachtmerrie uit de hel.

Alles boven de +/- 30 watt is eigenlijk ongeschikt voor spelen in kroegen. Buizen amp op laag volume = klinkt kut. En van 'mastervolume', waar 'ie ook zit in het circuit, gaat alles slechter klinken. Hard werken moeten ze, die output buizen. Dan toch liever een attenuator, al is zelfs die niet helemaal 'toon neutraal'.

Hahaha!! Dat is nog eens taal! Ik zou het graag eens uitproberen, een DR mee naar het oefenhok en dan kun je natuurlijk vergelijken. Maar om er nou eerst een te kopen en dan echt goed te testen vind ik een beetje link. En ik zal de TR toch echt eerst moeten verkopen om een DR aan te kunnen schaffen. Komt die DR niet echt uit de verf zoals ik dat had verwacht, sta ik mooi stom te kijken!

@cluseau: Bedankt voor de uitleg.

guitarguru
16 maart 2010, 15:16
Hoe ga je er nou achter komen of die DR geschikt is voor jouw band, in een doorsnee kroeg?

Ik weet wel dat dit soort vragen mij in de loop der jaren, duizenden guldens en nog meer euro's hebben gekost... :soinnocent:

Pepe
16 maart 2010, 15:38
Ja, en het is part of the fun, dingen uitproberen en weer weg doen. Maar als een DR net even wat tekort komt aan volume dan kan je altijd een hoog rendement speaker monteren, dat kan best een hoop uitmaken.

EuroCinema
16 maart 2010, 16:13
Het geluid krijgt wel snel een 'randje' op hogere volumes. Maar het is zeker geen 'fuzz-fest'. Met het volume van je gitaar kan je prima van (semi-)clean slaggeluid naar overstuurde lead. En de sound zal een verademing zijn na het spelen op zo'n SF nachtmerrie uit de hel.

Alles boven de +/- 30 watt is eigenlijk ongeschikt voor spelen in kroegen. Buizen amp op laag volume = klinkt kut. En van 'mastervolume', waar 'ie ook zit in het circuit, gaat alles slechter klinken. Hard werken moeten ze, die output buizen. Dan toch liever een attenuator, al is zelfs die niet helemaal 'toon neutraal'.

De TS vindt zijn silverface "geweldig" klinken, jij vindt het een "nachtmerrie uit de hel". Lijkt me dat er wel een klein verschilletje zit tussen jullie definities van een goeie sound dan :seriousf: Zonder dollen: lekker zwaar aanzetten is grappig, maar in werkelijkheid zijn de verschillen nou ook weer niet zo groot. Het kan altijd mooier en beter, maar iemand die uit een middenklasse 30 watter echt geen behoorlijke sound weet te krijgen, gaat op een amp van 3000 euro ook niet top klinken.

Kim Wilson
16 maart 2010, 16:35
Ik vind de DR de perfecte amp voor kroeg / kleine club gigs. Genoeg volume om met een hard meppende drummer mee te kunnen. En daar gaat 't meestal toch om. Bij incidentele grotere gigs hebben ze doorgaans wel een PA.

Het geluid krijgt wel snel een 'randje' op hogere volumes. Maar het is zeker geen 'fuzz-fest'. Met het volume van je gitaar kan je prima van (semi-)clean slaggeluid naar overstuurde lead. En de sound zal een verademing zijn na het spelen op zo'n SF nachtmerrie uit de hel.

Alles boven de +/- 30 watt is eigenlijk ongeschikt voor spelen in kroegen. Buizen amp op laag volume = klinkt kut. En van 'mastervolume', waar 'ie ook zit in het circuit, gaat alles slechter klinken. Hard werken moeten ze, die output buizen. Dan toch liever een attenuator, al is zelfs die niet helemaal 'toon neutraal'.
Dat jij je prima kunt redden met 20 watt moet jij weten, maar ga dat asjeblieft niet als enige waarheid verkondigen. Het is per amp afhankelijk of zo'n ding op lager volume een beetje klinkt of niet. Ik heb een Vibrolux Reverb die ook op minder dan oorlogsvolume meer dan geweldig klinkt, ondanks zijn 40 watt. Ik zou niet meer terug willen in vermogen.

En zoveel ga je niet merken van eindbuizen die wel of niet voluit werken. Ja, meer compressie, maar meer niet. En het is een combinatie van meerdere factoren. Preampbuizen, eindbuizen en speakers.

Eko
16 maart 2010, 17:31
Deluxe reverb is heel mooi met tele voor werk a la Stones of voor chickin`pickin. Clean met een randje en meer van dat soort geluiden. Er zijn veel geluiden en tests te vinden op Youtube.
Of je er met een band mee mee kan komen hangt wel degelijk van de rest van de band af. Een drummer op steroiden en een gitaarmaatje met een 100 watt Marshall die open gezet is , dat gaat niet samen met je DR.
Bij ons in de band ( een sixties band) heb ik een Roadking ( 40 watt) en een Clubreverb ( 28 watt) bij me. De andere gitarist heeft ook een Clubreverb. De drummer heeft een prachtige Gretschkit en de bassist een Ampeg SVT 3. Samen doen we menige kroeg en kleine zaal. Alleen in tenten moet er een p.a. versterking komen voor alles.

Little Jay
16 maart 2010, 20:30
En als knuppel in het hoenderhok: ik vind m'n Twin echt geweldig klinken als 'ie fluisterzacht zacht staat.. superclean en met al die watts als overkill, klinkt echt geweldig, als een getemd beest! Klinkt op de één of andere manier veel beter dan een 20 of 30 watter op hetzelfde volume. Ik sleep de Twin soms zelfs mee naar jazzgigs in huiskamers, gaat 'ie niet harder dan 1 of 2 soms! Maar goed, ik speel jazz en vermijd ieder randje.

Dus dat buizen op laag volume kut klinken, ik kan me er best iets bij voorstellen als het om overstuurde geluiden gaat, maar het blijft slechts een mening aangaande een bepaalde toepassing!

pjotr
16 maart 2010, 20:44
Ik denk dat ik eerst maar eens een paar optredens ga maken met de Twin en dan zie ik wel hoe het live uitpakt. Het is nu ook niet zo dat ie zo snel mogelijk de deur uit moet, ik ben gewoon benieuwd naar meningen/alternatieven.

Pepe
17 maart 2010, 00:43
Ik heb 2 silverface twins gehad en op ontelbare gespeeld. Ze kunnen warm en helder klinken maar ook stijl en pinnig. Ik herinner me een twin die als backline op een podium stond, die gaf op standje 2 zo veel druk, een soort semi clean maar met enorm veel power. Ik probeerde hem ter plekke te kopen maar no dice natuurlijk.
Ik zou een twin niet bij voorbaat afschrijven als onbruikbaar voor kleine podia. Ze zijn groot en zwaar maar dat is echt het enige bezwaarlijke wat mij betreft.

EuroCinema
17 maart 2010, 09:58
Eens. Ik heb op een aantal festivals over de daar aanwezige SF Twins gespeeld en 1 daarvan had ik het liefst meteen in de bus geladen, prachtig. Voor mezelf vind ik het dan weer net teveel gewicht en power en jammer dat er geen drivekanaal op zit. Toch een beetje gek om zo veel geld uit te geven aan een buizenamp en dan je drive uit een pedaaltje te halen, vond ik. Maar qua cleane sound: heerlijk!

Little Jay
17 maart 2010, 10:14
Speakers doen in een Twin ook erg veel.... die met JBL's of EV's geven erg veel druk.

Ik had eerst oude Fender speakers (waarschijnlijk Eminence) en dat klonk ok, maar die speakers gaven 'm echt wel breakup rond standje 5. Heb ze vervangen door Jensen C12K van 100W per stuk en dat klinkt erg goed: veel druk, maar niet dat penetrante hoog dat een Twin soms (teveel) kan produceren.

Maar 't is de ultieme one-trick-pony inderdaad, goed pedaaltje voor drive en scheur is een must.

Eko
17 maart 2010, 16:38
De mooiste twin , qua geluid , die ik ooit bezat had de JBL`s. Is maar 1 probleem mee , het overbekende overgewicht. Met die JBL`s is dat echt erg. Dat van een one tric pony is ook heel verklaarbaar , hij is gebouwd om clean te blijven. En dat doet ie goed. Vandaar dat ze al tientallen jaren zo ingezet zijn. Je kunt bijna niet stuk als geluidsleverancier als je een paar van die dingen inzet.
In een kroeg klinkt die net zo goed als op een groot podium.
Een kleine amp zoals een deluxe reverb is een heel ander ding. Laag wattage , redelijk snel opbreken , enkele speaker en een prachtige crunch indien open gedraaid. Er zijn trouwens bouwers die ook dit soort dingen mooi met de hand nabouwen. Stamp amps in Vroomshoop is er zo een. Martin bouwt prachtige DR`s. De toon daar van is nog mooier dan die van een Fender reissue. HIj heeft zelf een originele die hij als referentie gebruikt.