PDA

View Full Version : Feit of fabel ???



SRV2000
15 maart 2010, 19:06
Hallo builders,

Momenteel heb ik een olympic white strat in mijn bezit.
De hele dag poetsen en maar poetsen, tot vorige week.
Ik liet hem per ongeluk vallen in onze oefenruimte en BATS een stukje lak bij de neck er af.
de gitaar zelf mankeerd niets aan maar het hoofdstuk poetsen is nu wel afgelopen.
Ik was er even goed ziek van maar ik geef de moed niet op en trek m`n stoute schoenen aan !!!!

kortom ik wil mijn gitaar Relicen.

zoals velen van jullie weten is een vern**kte relic niet zo moeilijk.

daarom zou ik graag wat tips van jullie willen hebben.
hoe kun je het beste schaafvormingen aan de boven kant body ( waar je arm op rust ) zo natuurlijk mogelijk maken.
Hoe krijg je kleine pikjes er uit. ( zie foto )
Ik heb ooit eens een relic geprobeerd en dat was geen succes naar wat schuurwerk met een schuurpappiertje was het eind resultaat geen succes.
nu word het volgende wel eens gezegd.

1 schuurpappier maar wel kleine bewegingen.

2 de lak van de gewenste plekkern lichtjes opschuren dan gaat de rest op den duur van zelf er af.

3 met vloerbedekking er overheen wrijven ?

Kortom zijn dit feiten of fabels.

alle advies is welkom maar graag wel serieus.

ik ga echt niet mijn gitaar aan m`n auto vastkoppelen of in de wasmachine drukken of hem voeren aan mijn hond :)

barno
15 maart 2010, 19:39
feit is dat een "goed gelukte" relic gedaan wordt op een body die met cellulose is gelakt. Voor dit soort lak bestaan er een hoop procédés om hem kunstmatig te verouderen, te beschadigen, lak barsten enz...

moderne lakken zijn veel harder en zijn eigenlijk niet geloofwaardig te reliccen

oigun
15 maart 2010, 21:47
http://www.relicdeluxe.com/
Hier staan wel goede tips.

Gearjunkie
15 maart 2010, 21:52
Tja, eigenlijk is dit voorval de eerste stap op weg naar een natuurlijke relic...

SRV2000
15 maart 2010, 23:15
Tja, eigenlijk is dit voorval de eerste stap op weg naar een natuurlijke relic...
Ik heb even de link bekeken en volgens mij zit daar wel nuttige informatie tussen.

Helaas is mijn engels niet zo goed vandaar mijn excuuses als ik er naast zit,

Ik heb het verhaaltje even gelezen over de body, en die word in een aantal stappen omschreven.

zoals. de bovenste rand van de body ( wat door de jaren met de beweging van je hand begint te slijten) ook wel de surface genoemd.
word waterproof geschuurd.
opgebouwd van correl 1000, 1500 en eind finish 2000.


dan stap 2 : nicks, scratches and dings phase ( pikjes scheurtjes en deukjes )
dan word meestal gedaan door een sleutel voorwerp en schroevendraaier )
Mijn vraag daar over is stel ik pak een schroevendraaier, moet ik dan die pikjes er bijvoorbeeld met behulp van een hamertje deze pikje er in tikken, totdat je op het hout zit ?

hoe je de body dof krijgt is voor mij nog de vraag. zelf zat ik te denken aan lichtelijk waterproof te schuren. zodat ik de laklaag er een beetje afhaal.

ik denk dat dit wel de belangrijkste punten van relic proces is.

het verkleuren van hardware laat ik gewoon aan de tijd over.
ik speel zelf op een fender die ook al roest verkeerd.

ik denk dat het belangrijkst is dat de punten te relicen die het meest realistich zijn.
dus ik heb al even naar een roadworm gekeken wat de meeste slijtage punten zijn.
nu alleen nog verstand op nul. en het lef hebben om dit te durfen :S

jimihattricks
15 maart 2010, 23:17
feit is dat een "goed gelukte" relic gedaan wordt op een body die met cellulose is gelakt. Voor dit soort lak bestaan er een hoop procédés om hem kunstmatig te verouderen, te beschadigen, lak barsten enz...

moderne lakken zijn veel harder en zijn eigenlijk niet geloofwaardig te reliccen

mee eens, als je over 'relic' denkt in termen van Fender CS relic dan kun je het vergeten met een poly of andere harde dikke finish

hoewel, als er sprake is van een dunne poly laklaag, kan het wel lukken, ik zou dan bv. staalwol gebruiken en de plekken die je NIET wil wegschuren afdekken..
maar bij een factory strat (hedendaags) is de lak te dik en ga je weldra spijt van je relic-praktijken krijgen (believe me)

Acdc
15 maart 2010, 23:49
mee eens, als je over 'relic' denkt in termen van Fender CS relic dan kun je het vergeten met een poly of andere harde dikke finish

hoewel, als er sprake is van een dunne poly laklaag, kan het wel lukken, ik zou dan bv. staalwol gebruiken en de plekken die je NIET wil wegschuren afdekken..
maar bij een factory strat (hedendaags) is de lak te dik en ga je weldra spijt van je relic-praktijken krijgen (believe me)

Het is een feit dat een dunne poly laklaag beter te relicen valt.
Maar hedendaags als je de fenders van tegenwoordig ziet zijn ze allemaal uitgevoerd met een dikke lak laag. en ik zie regelmatig fenders voorbij komen die wel goed uit de relic test zijn gekomen dus het is niet onmogelijk.
Alleen met barsten en pikjes in het moeilijker om dat je meteen een grote dikte verschil zit tussen het hout en de lakdiepte.
de randen opschuren moet gen enkel probleem zijn.

gengar
15 maart 2010, 23:53
je wilt natuurlijk imiteren wat er in het echt gebeurd is, maar dan in versneld tempo.

slijtplekken. 20 jaar met korrel 10000 (je arm!) schuren doe je door met schuurpapier te werken, Maar je moet natuurlijk wel fijn eindigen qua korrel. Je hebt alleen het voordeel dat je grof kunt beginnen.

vuil. imiteer het vuil dat er in komt. (verdunde) koffie is bijvoorbeeld iets waar je wel wat mee kunt. Zweet is zout, met middelen met lage PH kun je dit imiteren.

voor deuken en zo kun je niet fout gaan als het maar willekeurig is. Waar komen ze in werkelijkheid vandaan? Dat is ook niet te zeggen. Doe maar wat.

Een slechte relic is bijvoorbeeld een slijtplek waar achteraf blanke lak is op gezet. Dat zie je dus echt veel! is natuurlijk helemaal niet realistisch...Stevie ging op zijn gitaar staan terwijl hij aan zijn nek stond te hengsten. En met tremolo de gitaar een beetje rondlaten stuiteren. succes..........

Acdc
16 maart 2010, 00:25
je wilt natuurlijk imiteren wat er in het echt gebeurd is, maar dan in versneld tempo.

slijtplekken. 20 jaar met korrel 10000 (je arm!) schuren doe je door met schuurpapier te werken, Maar je moet natuurlijk wel fijn eindigen qua korrel. Je hebt alleen het voordeel dat je grof kunt beginnen.

vuil. imiteer het vuil dat er in komt. (verdunde) koffie is bijvoorbeeld iets waar je wel wat mee kunt. Zweet is zout, met middelen met lage PH kun je dit imiteren.

voor deuken en zo kun je niet fout gaan als het maar willekeurig is. Waar komen ze in werkelijkheid vandaan? Dat is ook niet te zeggen. Doe maar wat.

Een slechte relic is bijvoorbeeld een slijtplek waar achteraf blanke lak is op gezet. Dat zie je dus echt veel! is natuurlijk helemaal niet realistisch...Stevie ging op zijn gitaar staan terwijl hij aan zijn nek stond te hengsten. En met tremolo de gitaar een beetje rondlaten stuiteren. succes..........

+1 Mee eens. schuurplekken die daarna weer gelakt worden is in mijn ogen een slechte relic.
Mijn tip is wat voor relic wil je hebben en zijn 2 verschillende relics.
je kunt voor een extreem relic gaan zoals de bekende Number one van SRV.
Of een wat neutrale relic zoals blackie van Eric clapton.

Kijk in ieder geval goed wat de gebruikte slijt plekken zijn.


Tip: Als je het doet twijfel niet, dit is meestal terug te zien aan het einde van je proces.
zorg er voor dat niet alle slijt plekken egaal zijn ( dit ziet er zo gemaakt uit )
kortom geen ronde slijt plekken.
dan krijg je zo`n buddy guy gitaar ( met stippen :D )
denk niet dat je dat wil.

voor de gene die mij niet begrijpen.
http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/relic_strat_sunburst_1.jpg
Dit is dus zo`n slechte relic alles is te rond en te egaal geschuurd.

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/60_Stratocaster_Ultimate_Relic_HSS_.jpg
Dit ziet er in mijn ogen wat echter uit.

Maar ik betwijfel of je dit wel alleen met wat schuurwerk zult bereiken.
ook heb ik weleens gehoord dat er licht roest water gebruikt word op de schuur plekken. maar ook moet ik er bij vertellen dat dit meestal op sunburst body`s gebruikt word.
mischien dat het bij een witte body wel lelijk word.

zo zie je maar weer dat een relic proces niet zo makkelijk is al het lijkt.
maar mocht je het wel doen petje af. want de meesten zouden het niet durfen

Custom86
16 maart 2010, 01:01
Technieken

Krassen en deuken
Sla met een gesp of een bos sleutels op de body.

Krassen
Wrijf een handje schroeven over de body heen.

Lakslijtage
Het relicen van gitaren is te vergelijken met de rage uit de jaren '80 om nieuwe spijkerbroeken er oud uit te laten zien met rafels, slijtplekken en gaten. Sommige van de gereedschappen zijn nog steeds bruikbaar bij het relicen van gitaren. Denk hierbij aan (heel fijn!) schuurpapier en de staalborstel.

De achterkant van de hals verouderen
De hals licht opschuren en er dan met een nat theezakje langs gaan of deze een tijdje met vieze handen bespelen. Pas op dat je niet te ver doorschuurt, want de lak beschermt de hals tegen vocht- en temperatuurverschillen. Haal je deze bescherming weg, dan kan je hals gaan vervormen.

Metalen onderdelen wat laten verweren en roesten
Haal de onderdelen van de gitaar af en leg ze buiten of stop ze een tijdje onder de grond. Ook het bewerken van de hardware met een zuur (bijvoorbeeld zoutzuur) kan een goed resultaat geven. Ook hier geldt dat overdaad schaadt. Je moet uitkijken dat je niet eindigt met compleet verroeste hardware op je gitaar.

Bij verchroomde onderdelen de chroom op plekken waar je verwering wilt hebben een beetje wegschuren met een schuurpapiertje.

Kunststof onderdelen laten vergelen
Dit kun je doen met middelen als koude thee (de onderdelen een tijd in een bak leggen met de thee), schoensmeer, sojasaus, sigarettenrook en UV-licht. Doe dit niet door je gitaar in de volle zon te leggen, omdat dat je gitaar dan kan beschadigen!

Sommigen houden de slagplaat ook even boven de vlam van het gasfornhuis. Natuurlijk wel uitkijken voor beschadigingen op deze manier.

Barstjes (crackle) aanbrengen in Nitrocelluloselak
Fender gebruikt in de custom shop een spray die "Dust-off" heet. Deze bevat vloeibare stikstof. Andere sprays met vloeibare stikstof zijn ook goed. Mogelijke alternatieven zijn kauwgom-verwijderaar, aanstekergas en Contact Freeze (elektronica spray). De stikstof in de spray zorgt voor een afkoeling tot -50 graden Celcius. Door deze op nitrocelluloselak dicht op de body te spuiten (niet op andere lak, want daar werkt het niet), krijg de lak door de snelle overgang in temperatuur barstjes. Tik ook op de lak wanneer deze is bevroren om het barsten te bevorderen.

Soms is de lak op een gitaar zo goed, dat deze niet wil barsten onder invloed van de bevriezing.

Probeer dit effect niet te bereiken door de body van de gitaar afwisselend in de oven en de vriezer te stoppen. Daar kun je het hout van de body ernstig mee beschadigen!

Voorbeelden van realistische relic effecten

Stootplekken aan de randen (lak slijt sneller en breekt sneller af op scherpe hoeken).

Versleten lak op de plaats waar de arm op de body rust. Bij gitaren die veel bespeeld zijn kan door de inwerking van zweet de lak verweren.

Krassen door de gesp van een riem of de knoop van een broek aan de achterkant van de gitaar.

Slijtage van de toets op posities waar je meestal je akkoorden en solo's speelt.

Bredere slijtplekken op de toets op die plaatsen waar je vaak met vibrato speelt.

Krassen op plaatsen waar het plectrum de body kan raken.

Slijtage waar de strap tegen de body aanschuurt.

Deuken aan de onderkant van de body door het losschieten van de strap.

Meer verkleuring voor het gedeelte van de slagplaat dat onder de snaren valt. Dat stuk wordt immers minder vaak gepoetst.

Volumeknoppen worden over het algemeen meer gebruikt dan toneknoppen. Als je de knoppen niet alleen vergeelt, maar ook fysiek laat slijten, geef de volumeknop dan dus iets meer slijtage. De fysieke slijtage houdt normaal gesproken in dat de knoppen iets worden afgerond aan de bovenkant.

Authentieke brandplekken van sigaretten op de gitaar. Steek een sigaret aan en stop deze bij de kop tussen de snaren (de plaats waar sommige gitaristen hun sigaret stoppen tijdens het spelen). Laat deze vervolgens helemaal opbranden.




Mocht je meer van avontuur houden.
kun je ook dit proberen

Hang de gitaar in een oude gitaarhoes aan het stuur van je fiets en zorg ervoor dat er een jack in je output zit en de output aansluiting naar beneden wijst. Laat vervolgens het handvat van de gitaarhoes doorbreken, zodat de gitaar met de jack op de klinkers stort. Hierdoor wordt niet alleen de jack in de output geramd, maar ontstaat er ook een prachtige afdruk van de ritssluiting van de gitaarhoes op de zijkant van de body en een scheur over het midden van de zijkant.

Hang de gitaar aan de hals op aan de muur. Gebruik daarvoor twee lange roestige schroeven. Binnen een paar weken is de zijkant van de kop dan kaal en rafelig.

Veel spelen. Daarvan wordt de zijkant van de hals kaal.

Zet de gitaar op een hoog podium in een standaard en sluit deze aan op je effectenpaneeltje. Ren vervolgens voor het optreden over het podium en blijf daarbij met je voet achter het gitaarsnoer hangen, zodanig dat de gitaar van het podium afvalt en op de betonnen vloer terecht komt. Hiedoor onstaan zeer authentieke schaafplekken op de kop en de onderzijde van de body.

Draag altijd spijkerbroeken met brede metalen gespen tijdens het spelen.

Laat jezelf tijdens het spelen regelmatig met bier overgieten en maak dat NOOIT schoon. De schimmels hebben een uniek effect op de lak.

Probeer dit unieke effect vervolgens toch schoon te maken. Het mengsel van schoonmaakmiddelen heeft weer een eigen unieke effect op de lak.

Leen de gitaar aan je broertje uit, die er vervolgens een fan mee van het lijf moet houden. Laat de bloedspetters goed inwerken, in het bijzonder op de toets en de inlays.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: De camping is een unieke plaats om te relicen. De combinatie van zand, cola, aanmaakblokjes en kampvuren, petroleumlampjes en hoge luchtvochtigheid, anti-mug en anit-vries, zonnebrand en glijmiddel: perfecte, unieke, onvervangbare patronen op de lak en de elementen, knoppen naar de knoppen, aangekoekte goldplate, het kan gewoon niet op.

Voor hardnekkige gevallen kan de KLM ingezet worden. Stop daarvoor je gitaar in een zo stevig mogelijke gitaarkoffer (ik gebruk een volkunstof Gibson koffer, onverwoestbaar) en check deze in als kwetsbare bagage. Als je dat doet maken ze de koffer voor vertrek gelijk weer open open en sluiten hem niet goed af, waardoor de gitaar tijdens je vlucht in het laadruim tot -20 afkoelt en daarna in 5 minuten weer op +35 gebracht wordt. Daarna laten ze zeer bekwame Spaanse luchthavenmedewerkers de gitaar over de bagagebanden smijten, zodat alweer heel bijzondere effecten op stemknopjes, lak, kop en potmeters ontstaan. Afgebroken knopjes van 3-standenschakelaars dienen uiteraard slecht gelijmd (Bison Kit!) en niet vervangen te worden.

Duurt even maar je hebt er wel wat voor...


Voor de liefhebbers nog enkele tips:


Geen straplocks gebruiken!
Niet reinigen of dit door je moeder laten doen.
Vaak uitlenen.

SRV2000
16 maart 2010, 14:09
De eerste paar tippen waren goed, maar de fiets en vlieg advies laat ik toch maar achterwegen ;)

Ik wil tot nu toe iedereen bedanken voor zijn advies, en natuurlijk is alles welkom.

Gister was het dan zover naar een slechte aflevering te hebben gekeken van: De wereld draait door heb ik me een glas whisky gepakt ben ik op de stoel gaan zitten kijkend naar mijn gitaar.
Op muziek van Herman brood op de achtergrond heb ik m`n stoute schoenen aan gedaan en heb ik mijn grote vriend gitaar geholpen van het verzamelen van wat littekens.
Dit is de eerste keer dat ik een relic maak.... dus ja waar begin je.


Ik ben eerst maar klein begonnen. met het opschuren van de hals en ben er vervolgens lichtjes met een thee zakje en een sigaret bij langs gegaan.

vervolgens heb ik met een schroevendraaier een deukje in de zijkant gemaakt en ben daar met wat lichte roestwater over heen gegaan.

Ik heb ooit een goedkope starter gitaartje gehad die toen van het podium viel,
en dat was meteen duidelijk zichtbaar bij de neckplate dus ook dit heb ik met een schroevendraaier lichtelijk bewerkt.
Gelukkig begon de lak al gauw te barsten waardoor het effect realistischer.
ook dit heb ik met wat roestwater voorzien zodat het hout wat meer naar voren komt ( kwa kleur dan )

Hier wat foto`s.
Zoals ik al aan heb gegeven ben ik geen expert op dit gebied en voordat ik de gitaar helemaal verniel wil ik eerst jullie mening of dit een beetje geslaagd er uit ziet.
Volgens mij ziet het er tot nu toe nog niet zo verkeerd uit maar zoals ik al zij ik ben geen expert.

De hals ging het meeste werk in zitten on die er zo oud mogelijk er uit te laten zien.

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2858.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2859.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2860.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2861.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2862.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2864.jpg

Custom86
16 maart 2010, 14:42
WTF !!! Een schroevendraaier in een Fender zetten !!!! Danm jij hebt ballen zeg.
Eerlijk gezegd zou ik het niet durfen en ik denk dat de meesten zo zouden denken.....Respect daar voor.

De hals is echt gaaf mooi slijt plekken met donker strepen er in lijk in mijn ogen vrij realistich moet ik zeggen.
Ook de litteken bij de neckplate is een vaak voorkomend plekje.
die van mij begon daar ook wat scheurtjes te vertonen door tempratuur verschillen. nu heden begint hij ook al wat te bladeren daar dus dat komt vrij overheen met een natuurlijke relic.
kortom ik geloof dat je op de goede weg bent.

succes

lindstrom
16 maart 2010, 15:12
body lostrekken van de hals en aan een touw achter de auto hangen en een stukje zandweg opzoeken..

Custom86
16 maart 2010, 15:33
body lostrekken van de hals en aan een touw achter de auto hangen en een stukje zandweg opzoeken..

Ja zo maakt Haar en rebel relic hun gitaren, mm en ik maar denken dat er meer bij kwam kijken maar het tis zo simpel dus.
Nauw het is voor jou niet te hopen dat jij ooit een Relic maakt.
want een zandbak relic maken is niet zo moeilijk.

SRV2000
17 maart 2010, 12:40
Ja zo maakt Haar en rebel relic hun gitaren, mm en ik maar denken dat er meer bij kwam kijken maar het tis zo simpel dus.
Nauw het is voor jou niet te hopen dat jij ooit een Relic maakt.
want een zandbak relic maken is niet zo moeilijk.


Vanavond even mee bezig geweest, hier even een kleine update.
Ik ben er erg atent mee alleen moet ik even kijken hoe ik het hout wat donkerder kan krijgen, kortom word aan gewerkt.

Hier wat pics:

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2878.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2882.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2883.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2888.jpg

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2894.jpg

Er is nog een hele weg te gaan maar het begin is er in ieder geval :)

Jambi
17 maart 2010, 16:39
Zonde man. Dat hele relicen vind ik maar niks. Een gitaar heeft een ruig leven gehad, of niet. Rock n roll kun je niet faken.

Had hem gewoon afgeschuurd en langs de autospuiterij opnieuw laten doen.

SRV2000
17 maart 2010, 17:56
Zonde man. Dat hele relicen vind ik maar niks. Een gitaar heeft een ruig leven gehad, of niet. Rock n roll kun je niet faken.

Had hem gewoon afgeschuurd en langs de autospuiterij opnieuw laten doen.

De 1 houd er van de ander houd er niet van.
Persoonlijk vind ik het wel mooi.

Hier nog een kleine update:

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/102_2901.jpg