PDA

View Full Version : Eerste gitaar kopen



SuPaFly
15 maart 2010, 14:51
Hoi,

Ik ben van plan een elektrische gitaar te kopen om voornamelijk rock te leren spelen, maar weet nog niet veel van gitaren.

Ik heb al aardig wat rond gekeken op het internet en meerdere forums gelezen maar weet nog niet wat het beste is om mee te beginnen.
De één zegt dat een compleet starterspakket goed genoeg is voor een beginner en de ander zegt dat je beter de gitaar en versterker los kan kopen voor betere kwaliteit.

Ik zou graag willen weten wat nou echt het beste is, met welk type gitaar je het beste rock kan spelen; en of er nog andere accessoires noodzakelijk zijn naast een gitaar en versterker?
Heb ook gelezen op het forum hier dat het mogelijk is om de gitaar aan te sluiten op de pc om de speakers daarvan te gebruiken, is dat de moeite waard om te doen? Heb namelijk een vrij mooie 5.1 set op m'n pc.

Ik wil niet meteen veel geld eraan uitgeven dus zit te denken aan +- €300, iets meer is ook goed, minder natuurlijk ook. Dit is het totale bedrag wat ik aan alles zou willen uitgeven.

Hoop wat reacties te krijgen en er een stuk wijzer van te worden.

Alvast bedankt.

Mr Orange
15 maart 2010, 15:13
welke soort gitaren vind je mooi
is namelijk erg belangerijk dat je wel zin hebt om te spelen en dat krijg je meestal wel van een gitaar die je mooi vindt

beruk
15 maart 2010, 15:22
mocht ik de marktkoopman van marktplaats zijn:Yamaha erg 121 (http://link.marktplaats.nl/330307376)
Squier vintage modified (http://link.marktplaats.nl/330025799) (Nieuw doet de laatste €260)
zijn starters waar ik (mits technisch ok) wel vrolijk van wordt.
En ja, een roland cube, en je kunt los!

Fender83
15 maart 2010, 15:36
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je denk ik wel een hoop bruikbare info; hier zijn al behoorlijk wat topics over geweest..

Exi
15 maart 2010, 15:48
De term Rock is nogal breed, noem eens wat bandjes met een volgens jouw leuk gitaargeluid?
Kijk vervolgens eens welke gitaren ze gebruiken en kijk eens rond naar de budget versies van die gitaren en wat er in reviews over geschreven wordt.

Trecion
15 maart 2010, 16:03
misschien is dit wel interessant voor je
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=edit

Het is niet de beste gitaar maar de rest is voor dat geld zeker niet mis.

SuPaFly
15 maart 2010, 16:50
welke soort gitaren vind je mooi
is namelijk erg belangerijk dat je wel zin hebt om te spelen en dat krijg je meestal wel van een gitaar die je mooi vindt

Les Paul en Stratocaster vind ik het mooist. (als het zo heet)


De term Rock is nogal breed, noem eens wat bandjes met een volgens jouw leuk gitaargeluid?
Kijk vervolgens eens welke gitaren ze gebruiken en kijk eens rond naar de budget versies van die gitaren en wat er in reviews over geschreven wordt.

Bandjes met een leuk gitaargeluid vind ik Guns 'n Roses, Dire Straits, Jimi Hendrix, AC/DC, Rolling Stones, meer het oude rock dus.

guitarkid
16 maart 2010, 09:46
Hallo SuPaFly.

De gitaristen/bands die je noemt zijn bijna allemaal bekend van één specifiek model gitaar. AC/DC: Gibson SG, G&R: Gibson Les Paul, Jimi Hendrix: Fender Stratocaster en Keith Richards: Fender Telecaster. Dat wordt dus een dure grap.... ;)
(En ja, forumleden, ik weet dat ze ook echt wel op andere gitaren hebben gespeeld.... :seriousf:)
Je heb dus een goede allround gitaar nodig met een fatsoenlijke versterker.
Ik zou zeker dit forum even doorspitten op tips, maar je zult als versterker vaak de betaalbare Roland Cube (15, 20, 30) of een Vox e.d tegenkomen. En die zijn inderdaad zeer geschikt. Uitproberen en zelf bepalen welke jou bevalt.
Over de gitaar: een Stratocaster met bijv. een humbucker in de brugpositie geeft je misschien voldoende mogelijkheden om met zowel Knopfler/Hendrix-sounds te spelen als de wat steviger Slash/Angus sounds.
Maar dan komt er ook wat experimenteren en later wat ervaring bij kijken.
Kortom: naar de winkel en testen, testen en nog eens testen. En vraag de verkoper om raad. Als die zijn/haar vak verstaat kan hij/zij je een prima advies geven!
Ik raad je echter de echt goedkope starterpacks af: dat is echt troep, waar je m.i. niet mee moet beginnen als je zeker weet dat je echt gitaar wilt gaan spelen. Er zijn waarschijnlijk wel mooie aanbiedingen te vinden van een gitaar/versterker combinatie voor een op zich nette prijs. 300 euro is dan echter wel wat aan de krappe kant......

Succes, C.

Eric van Esch
16 maart 2010, 10:35
Spelen over PC gaat heel prima. Schaf een Line 6 POD 2.0 aan (tweedehands voor minder dan 100 euro te vinden) en je hebt een wereld aan verschillende versterkers beschikbaar. Zeker als je net begint kan je zo rustig je eigen geluid gaan ontdekken. Een goede all round gitaar erbij (Strat achtige of Les Paul achtige) en je kan jaren vooruit. Tweedehands gitaren bieden je meer waar voor je geld dan nieuw. Je hoeft ook niet echt bang te zijn dat tweedehands gitaren afgetrapt zijn, de meeste gitaristen zijn erg zuinig met hun spullen.;)

guitarkid
16 maart 2010, 11:50
Je hoeft ook niet echt bang te zijn dat tweedehands gitaren afgetrapt zijn, de meeste gitaristen zijn erg zuinig met hun spullen.;)

Da's waar, kijk maar.... :)
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/1196470231_9a6ab1774b.jpg

Eric van Esch
16 maart 2010, 12:22
Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen:seriousf:

Exi
16 maart 2010, 14:27
Da's waar, kijk maar.... :)
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/1196470231_9a6ab1774b.jpg
Dat is een basgitaar en bassisten gaan wel lomp met hun spullen om:D

SuPaFly
16 maart 2010, 15:10
Bedankt voor alle reacties.
Heb nog wat verder rond gezocht en lees veel goede berichten over deze 2 gitaren:

Yamaha Pacifica 112
London City Spitfire

Deze 2 gitaren vind ik zelf er mooi uitzien, maar weet niet of ze goed bij mijn muziekstijl passen.

Zou één van deze 2 iets voor mij kunnen zijn?

guitarkid
16 maart 2010, 18:19
Bedankt voor alle reacties.
Heb nog wat verder rond gezocht en lees veel goede berichten over deze 2 gitaren:

Yamaha Pacifica 112
London City Spitfire

Deze 2 gitaren vind ik zelf er mooi uitzien, maar weet niet of ze goed bij mijn muziekstijl passen.

Zou één van deze 2 iets voor mij kunnen zijn?

De London City wordt hier toch wel gezien als veel waar voor zijn geld en ik kan dat alleen maar bevestigen. Ik gebruik er één als back up, maar het is zeker een serieuze gitaar, die met evt. (later) wat kleine aanpassingen (tuners bijv.) nog interessanter wordt.

Gr. C.

SuPaFly
16 maart 2010, 19:29
De London City wordt hier toch wel gezien als veel waar voor zijn geld en ik kan dat alleen maar bevestigen. Ik gebruik er één als back up, maar het is zeker een serieuze gitaar, die met evt. (later) wat kleine aanpassingen (tuners bijv.) nog interessanter wordt.

Gr. C.

Maar met de London City kan ik wel de muziek van de als voorbeeld genoemde bands en gitaristen spelen?

Bolder
16 maart 2010, 19:55
Telecaster en metal? Een uitzonderling doet het wel.. Maar dan wel met humbuckers (dubbelspoels elementen), maar deze (heeft single coils) lijkt me niet echt goede combinatie.

SuPaFly
16 maart 2010, 20:29
Telecaster en metal? Een uitzonderling doet het wel.. Maar dan wel met humbuckers (dubbelspoels elementen), maar deze (heeft single coils) lijkt me niet echt goede combinatie.

Ik bedoel de London City Spitfire en dat is een stratocaster als ik het goed heb.
Wil ook geen metal spelen, maar rock/hard-rock.

guitarkid
16 maart 2010, 21:08
Maar met de London City kan ik wel de muziek van de als voorbeeld genoemde bands en gitaristen spelen?

Je komt een heel eind en (zoals ik in mijn eerdere post al schreef), met een humbucker in de brugpositie is het nog leuker....

Gr. C.