PDA

View Full Version : marshall cabs.. zijn de nieuwe echt zo slecht?



universe777
15 maart 2010, 08:55
Ik heb geprobeerd mij in te lezen en door alle indianen verhalen heen te luisteren. Maar ik ben er nog steeds niet uit waarom de nieuwere cabs nou zo veel slechter zouden zijn. Zijn de gebruikte materialen/constructie nou echt anders of is het alleen het idee dat er aziatische celestions in zitten?

Ik will een nieuw 1960 B cab hebben. Ik vind de Standaard 75 goed klinken voor mijn stijl en ik kick gewoon op de marshall mojo. Tweedehandsjes gaan zo tussen de 350 en 450 euro. Bij Thomann kost een nieuwe 585 euro.

Wat is er nou wel en niet waar..?

VanMeekeren
15 maart 2010, 09:44
...ik kick gewoon op de marshall mojo.


Dan heb je toch alles om perfect te spelen?

Van Meekeren

HaroldA
15 maart 2010, 09:59
ik zou 2ehands gaan winkelen. De speakers zijn dan al lekker ingespeeld, de eerste beschadigingen zitten er al op dus je hoeft niet meer zo voorzichtig te zijn en het is ook nog een stuk goedkoper!

Ik heb zelf al meerdere Marshall 1960A en B's gehad en mijn ervaring is dat de oudste het beste klinken. Ze zijn vaak ook een paar kilo zwaarder en de speakers zijn al lekker los gespeeld...

Dit zijn echter geen blinde tests geweest!

macwilliams
15 maart 2010, 10:01
Ik ken de Aziatische GB's niet maar zou het zoveel slechter zijn nadat je ze een aantal uur hebt ingespeeld?

En een 1960B cab zal toch wel volgens de zelfde specs gemaakt zijn?
Ik ben benieuwd wat de kenners ervan zeggen.

AART
15 maart 2010, 10:13
Qua hout/bouw zijn alle Marshall cabs die ik gehad en gezien heb hetzelfde, vanaf een 70's 1960 en JCM800 1960 tot een 2003 1960AV. 15 mm berken en een spaanplaat achterkant.

Enige serieuze verschil zijn de speakers.

universe777
15 maart 2010, 10:35
En een 1960B cab zal toch wel volgens de zelfde specs gemaakt zijn?
Ik ben benieuwd wat de kenners ervan zeggen.
Ik heb al meerdere malen gehoord dat de kwaliteit van het multiplex minder zou zijn, constructie zou uien zijn, speakers niet meer hetzelfde etc. etc. :chicken:

Of dat nou echt zo is of niet wilde ik hier naar boven proberen te halen.
Mijn oude cab is uit 93/94. Ik heb een tweede nodig ivm met een band die ergens anders repeteerd en ik geen zin heb in een verhuizing eens in de week.

Thiez
15 maart 2010, 19:47
Ik heb een 1960AX kast en volgens mij zitten daar de 'volgens vele crappy' chinese greenbacks in. Ik vind ze prima klinken maar heb dan ook nog nooit oude of heritage greenbacks geprobeerd.

Baker
15 maart 2010, 20:08
Tweedehandsjes gaan zo tussen de 350 en 450 euro.

En dat is al jaren zo.

Je kunt je er geen buil aan vallen. Het is geen geen geld voor redelijk goed gereedschap.

macwilliams
15 maart 2010, 20:29
Ik vind die 1960 cabs prima spul. Het doet precies wat je ervan verwacht.
Toen ik mn ENGL amp kocht was ik van plan om er een ENGL cab bij te kopen maar ik vond het geluid echt niet mooi. Nu zit ik met 3 1960 cabs 1xA 2xB.:cheerup:

svdijk
15 maart 2010, 20:40
Het enige verschil is dat de speakers in een nieuw cab nog ingespeeld moeten worden, de kwaliteit van oude en nieuwe cabs is gewoon hetzelfde van de Marshall cabs.
Ik heb veel geëxperimenteerd met Engelse en Chinese Celestions, en ik kan absoluut geen verschil horen in de ingespeelde versies hiervan.
In één cab heb ik zelfs Engelse en Chinese doorelkaar (V30's), en die klinken absoluut hetzelfde!!
Als je prijs/kwaliteit tegen elkaar afzet is een Marshall 1960 nog altijd onverslaanbaar, en als je er nog wat aan hobbiet, achterwand vastzetten met een bout, en de baffel dichtkit zodat 'ie bijna afgesloten is, krijg je helmaal een geweldig ding.
Voor betere kwaliteit betaal je ook meteen weer vele euro's meer, terwijl 't dat niet altijd waard is!!

universe777
15 maart 2010, 22:13
Nou dan ga ik gewoon zoeken voor een 2e hands cab.
Wat ik wel interessant vind zijn die verbeterpunten van svdijk...

De cab van binnen afkitten begrijp ik, maar de achterwand zit toch al vast met zo'n balk door het midden om klapperen etc tegen te gaan?
Verder nog andere mods die je zelf kan doen?

macwilliams
15 maart 2010, 22:27
Je zou de spaanplaat kunnen vervangen voor een multiplex plaat.
Als je een dikkere plaat gebruikt dan kan het ook wat strakker gaan klinken.
Voor een wat opener geluid kun je een stuk van de achterkant open laten.

Puerco
16 maart 2010, 07:09
Achterwand vervangen door multiplex zou inderdaad een strakker geluid geven, nog een goede verbetering is om alle draden eruit te trekken en vervangen door iets dikker draad (1,5mm2 tot 2,5mm2).
De cabs uit de handwired serie (zoals mijn 1960ahw) hebben overigens wel een multiplex achterwand en UK made speakers uit de Heritage serie maar ook die hebben nog steeds veel te dunne draadjes intern.
Marshall cabs zijn overigens gemaakt van 15mm multiplex waar de wat duurdere cabs vaak 18mm zijn. Wat "beter" is valt over te twisten daar vele oude opnames waar we graag naar luisteren toch met die Marshall kasten gemaakt zijn.

universe777
16 maart 2010, 07:57
Wat "beter" is valt over te twisten daar vele oude opnames waar we graag naar luisteren toch met die Marshall kasten gemaakt zijn.
Mee eens. het is zo IN om alles maar af te zeiken. maar een heleboel toffe songs zijn toch opgemonen met 1960's met G12 T75 celestions...

Weet iemand trouwens een adres voor dat zwarte Marshall speakerdoek en witte piping? Bij mijn oude cab is dat er af en wil hem weer in originele staat brengen.

Henri H
16 maart 2010, 08:37
Ik ben voor m'n HOOK Captain op zoek geweest naar de ideale cab, en heb o.a. de HOOK 4x12 met V30's getest, die technisch gezien hetzelfde is als de Bogner 4x12 straight.
Daar zat een zeer goed geluid in, maar die kast weegt minimaal 7 kilo meer dan een 1960B kast, en voor één HOOK/Bogner kast koop je (bijna) drie 2ehands 1960 kasten.
Uiteindelijk heb ik een 2e hands 1960B kast gekocht uit '79, en was/ben helemaal euforisch (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720).
Deze kast is redelijk goed te tillen, ik krijg hem met gemak in m'n ééntje in de auto.

De G12T-75 speakers zijn geen slechte speakers, maar ik heb toch liever G12-65's. Ik heb een jaar of 2 een combi van Greenbacks en 75's in m'n 1960AX kast gehad i.c.m. m'n JCM 800 en toenmalige JVM410H, en dat beviel me ook prima.
Ook voor m'n HOOK was dat best wel OK, maar m'n huidige 1960B geeft toch wel de ultieme sound voor mij.

De discussie Chinese vs UK Celestions is onlangs hier nog voorbij gekomen.
Dat leverde een hoop gebash en verschillende ervaringen op.
Volgens sommigen zijn de Chinese toch minder, anderen horen geen verschil.
Ik heb zoiets van: als het geluid je niet aanstaat, koop je 'm toch niet...

Speakerdoek en piping e.d. is wel te koop, maar ik weet niet waar.
Misschien wel bij je lokale gitaar-boer te bestellen?

JohnLord
16 maart 2010, 08:45
Het is o.a. te bestellen bij tubetown.de of bij tonefactory.nl.

universe777
16 maart 2010, 08:56
Het is o.a. te bestellen bij tubetown.de of bij tonefactory.nl.
Thanks:ok:

the sure thing
16 maart 2010, 13:34
De discussie Chinese vs UK Celestions is onlangs hier nog voorbij gekomen.Dat leverde een hoop gebash en verschillende ervaringen op.


Ietwat nuancering: het verschil tussen Chinese en Engelse Celestions is niet te horen, dat wil zeggen: voor die speakers die identiek zijn. Dus een Engelse V30 of een Chinese V30 heeft een identieke klank. Maar: de kans is groot dat Engelse V30's al langer in een kast zitten (omdat ze ouder zijn) en dus beter zijn ingespeeld. Dan LIJKT het alsof de Engelse V30 "beter" klinkt, maar dat komt veelal omdat de Chinese V30 minder draai-uren heeft gehad. Voor diegenen hier op het forum die een Engelse en een Chinese V30 hebben vergeleken DIE EVEN LANG INGESPEELD WAREN, was geen verschil te horen.

Voor bijvoorbeeld de "greenback" speaker ligt het verhaal heel wat complexer. De G12M-25 is er in 4 uitvoeringen: de Pre Rola, Rola, en de reissue (in Engeland en in China gemaakt). Dan heb je ook nog een 5e optie, dat is de HERITAGE series (niet in de war halen met re-issues). Deze zijn weer in Engeland gemaakt, maar naar de specificaties van de G12M-20, dus in theorie niet de kopie van de M25.

Puerco
16 maart 2010, 15:49
Voor bijvoorbeeld de "greenback" speaker ligt het verhaal heel wat complexer. De G12M-25 is er in 4 uitvoeringen: de Pre Rola, Rola, en de reissue (in Engeland en in China gemaakt). Dan heb je ook nog een 5e optie, dat is de HERITAGE series (niet in de war halen met re-issues). Deze zijn weer in Engeland gemaakt, maar naar de specificaties van de G12M-20, dus in theorie niet de kopie van de M25.

Het ligt zelfs nog iets ingewikkelder, binnen de diverse typen heeft Celestion diverse malen de productie methode en gebruikte cones verandert waardoor zelfs binnen hetzelfde type niet alle speakers gelijk zijn.
Bovendien zijn er nog diverse variaties zoals de G12C wat de naam van de G12M was voor er onderscheid gemaakt werd tussen G12M en G12H en ook nu is de G12C weer terug in een reissue oorspronkelijk alleen in de JH100 full stack en later ook in de vintage modern series.
Dan is er ook nog de G12EVH (Edje van Halen) met een zwarte dustcover met zijn signature streepjes en ook dat is een greenback die vrijwel gelijk is aan de HERITAGE uitvoering.
De G12H30 in HERITAGE uitvoering (en de oude) hebben/hadden ook zo een groene (of anders gekleurde) dustcover en worden ook vaak greenbacks genoemd hoewel de term greenback over het algemeen over de G12M gaat.
De G12H30 is er overigens in de classic uitvoering met 75hz cone en HERITAGE uitvoering met groene dustcover en 55hz cone maar binnenkort ook leverbaar in 75hz HERITAGE uitvoering en de eerste berichten hierover zijn erg positief hoewel Celestion er om bekend staat dat hun prototypes dikwijls verschillen van hun productie typen...

the sure thing
16 maart 2010, 15:55
Het ligt zelfs nog iets ingewikkelder, binnen de diverse typen heeft Celestion diverse malen de productie methode en gebruikte cones verandert waardoor zelfs binnen hetzelfde type niet alle speakers gelijk zijn.
Bovendien zijn er nog diverse variaties zoals de G12C wat de naam van de G12M was voor er onderscheid gemaakt werd tussen G12M en G12H en ook nu is de G12C weer terug in een reissue oorspronkelijk alleen in de JH100 full stack en later ook in de vintage modern series.
Dan is er ook nog de G12EVH (Edje van Halen) met een zwarte dustcover met zijn signature streepjes en ook dat is een greenback die vrijwel gelijk is aan de HERITAGE uitvoering.
De G12H30 in HERITAGE uitvoering (en de oude) hebben/hadden ook zo een groene (of anders gekleurde) dustcover en worden ook vaak greenbacks genoemd hoewel de term greenback over het algemeen over de G12M gaat.
De G12H30 is er overigens in de classic uitvoering met 75hz cone en HERITAGE uitvoering met groene dustcover en 55hz cone maar binnenkort ook leverbaar in 75hz HERITAGE uitvoering en de eerste berichten hierover zijn erg positief hoewel Celestion er om bekend staat dat hun prototypes dikwijls verschillen van hun productie typen... En dan heb je ook nog de G12H anniversary versie... Is het een idee als iemand een keer een leuk overzicht maakt van de "GREENBACK" in al haar facetten.... ?

Puerco
16 maart 2010, 16:00
En dan heb je ook nog de G12H anniversary versie... Is het een idee als iemand een keer een leuk overzicht maakt van de "GREENBACK" in al haar facetten.... ?

Ja die anniversary dat is inderdaad de 75hz uitvoering uit de Celestion classic serie waar ook de v30 G12T75 en G12M25 en zo toe behoren.

Geoffrey
16 maart 2010, 18:51
Er is meer dan een Marshall cabinet..

ateng
16 maart 2010, 19:09
Achterwand vervangen door multiplex zou inderdaad een strakker geluid geven, nog een goede verbetering is om alle draden eruit te trekken en vervangen door iets dikker draad (1,5mm2 tot 2,5mm2).
De cabs uit de handwired serie (zoals mijn 1960ahw) hebben overigens wel een multiplex achterwand en UK made speakers uit de Heritage serie maar ook die hebben nog steeds veel te dunne draadjes intern.
Marshall cabs zijn overigens gemaakt van 15mm multiplex waar de wat duurdere cabs vaak 18mm zijn. Wat "beter" is valt over te twisten daar vele oude opnames waar we graag naar luisteren toch met die Marshall kasten gemaakt zijn.

Kabels is persoonlijk want heb het toen ook gedaan en je hoort wel een verschil maar geen verbetering voor mijn sound.
Vroeger zaten er ook (volgens mij) standaard dezelfde dunne kabels in en niemand die toen klaagde... toch?

the sure thing
16 maart 2010, 19:42
Kabels is persoonlijk want heb het toen ook gedaan en je hoort wel een verschil maar geen verbetering voor mijn sound.
Vroeger zaten er ook (volgens mij) standaard dezelfde dunne kabels in en niemand die toen klaagde... toch?Precies. De legendarische cabs van Marshall uit de eind jaren '60 hadden volgens mij iele dunne kabeltjes in hun cabs. Dat heette toen "hand-wired" :). En zo'n kast zou nu "tone heaven" zijn....

svdijk
16 maart 2010, 19:59
Nou dan ga ik gewoon zoeken voor een 2e hands cab.
Wat ik wel interessant vind zijn die verbeterpunten van svdijk...

De cab van binnen afkitten begrijp ik, maar de achterwand zit toch al vast met zo'n balk door het midden om klapperen etc tegen te gaan?
Verder nog andere mods die je zelf kan doen?

De achterwand heb ik met een bout vastgezet in de balk die in 't midden zat, die klapperden bij mij dus wel af en toe!!
Door de baffel af te kitten krijg je meer punch, en een wat directer geluid.
Ook heb ik de bedrading veranderd, er zat 0,75mm (!! JCM800, rond 1987), heb geëxperimenteerd tot 4mm, maar er zit nu overal 1,5mm in, dikker heeft IMHO geen zin.
Ook heb ik bij twee kasten de achterwand door berkenmultiplex vervangen.
Ze lijken wat strakker te klinken, maar of het er beter opgeworden is kan ik eerlijk gezegd niet zeggen.
Ik heb alle bedrading gesoldeerd, en gebruik geen stereo-switch!!

universe777
20 maart 2010, 11:30
Ik ga straks naar een tweedehands cab kijken.

Als het helpt om de baffle dicht te kitten, zou het dan ook helpen om in de "sponning" van de achterwand een rubber (tocht)strip te maken zodat die ook helemaal strak dicht zit?

Thiez
20 maart 2010, 11:34
Bij de achterwand zit er al tolex tussen die meestal erg goed tegen elkaar plakt. Het is dat ook niet makkelijk de achterwand er uit te halen de eerste keer.

macwilliams
20 maart 2010, 11:38
Zou je niet eerst gaan kijken of hij je bevalt?
Ik zelf zie het nut van kitten niet zo in. De spaanplaat achterwand vervangen voor een iets dikkere plex plaat lijkt mij zinvoller.

Thiez
20 maart 2010, 11:44
Ik denk dat je gewoon moeten kijken of marshall je bevalt en anders een andere kast moet proberen. Als je massiever wilt pak dan naar orange of bogner ofzo. Wil je strak pak dan een engl.
Elk cabinet heeft gewoon zijn eigen sound. En ik denk ook idd dat kitten minimaal verschil maakt.

Remork1970
20 maart 2010, 11:48
Heren, heren....

Is het niet zo dat een gitaarcab een beetje moet 'lekken' en resoneren enzo?

Lijkt mij dat dat het geluid wat levendiger maakt, een kast moet toch een beetje ademen, of zie ik dat verkeerd?

Thijssie
20 maart 2010, 11:53
Lijkt mij dat dat het geluid wat levendiger maakt, een kast moet toch een beetje ademen, of zie ik dat verkeerd?
Sja, zo veel gitaristen, zo veel smaken.

Ik denk dat je over het algemeen kunt stellen, dat als je met veel vervorming speelt, hoe strakker, hoe beter.
Maar als je een smerige open sound zoekt, kan een flubberend sinaasappelkistje met een half kapot gespeelde speaker, wel eens helemaal je ding zijn.

Internet wijsheden; je hebt er geen fuck aan, je moet het toch altijd weer zelf uitproberen :D

macwilliams
20 maart 2010, 11:54
Dat zie je niet verkeerd. Mijn cabs zijn constructief ongewijzigd omdat ik dat resoneren van het hout juist mooi vind. Maar als je echt superstrakke metal speelt met de noisegate op max threshold dan zit je niet te wachten op een levendige kast respons. Dan wil je vier V30 in een blok gewapend beton.

Henri H
20 maart 2010, 13:53
Ik heb ooit wel 's een filmpje gezien waar ze een Marshall kast "verbeteren" door b.v. de schroeven waarmee de baffle e.d. vastzit, aan te draaien.
De bedrading wordt ook vaak vervangen door 2.5 mm2(?) en gesoldeerd i.p.v. de standaard aansluitvoetjes.
Ik heb het ook geprobeerd bij mijn kasten, maar de schroeven zaten bij mij al muurvast.
De bedrading heb ik wel dikker genomen, maar niet gesoldeerd.
Mij bevalt het prima, heb echt geen dure, "overhypete" Bogner, K&E of Mesa kast nodig.
Ik begrijp dat ik mensen op de tenen ga staan met m'n opmerking over "overhypete" kasten, maar ik ben zeker niet over één nacht ijs gegaan, en heb heel wat kasten getest/gehoord.
Ik heb al 's vaker de voordelen van een Marshall kast op een rijtje gezet, maar bij deze nogmaals, een Marshall kast:

- Ziet er gaaf uit, mojo all the way.
- Klinkt goed/uitstekend.
- Is licht, en valt goed in je eentje achter in een auto te tillen.
- Is goedkoop
- Is eenvoudig (2e hands) te vinden/testen.

Ik zeg niet dat een Bogner of welk ander merk kast dan ook, een slechte keus is, maar neem bovenstaande voordelen maar 's mee in je overweging als je een speakerkast gaat kopen.
Ik heb het wel gedaan.

macwilliams
20 maart 2010, 14:07
Zie mijn vorige post in dit topic.

WillemdaGuide
20 maart 2010, 14:09
Helemaal mee eens, en dan nog, als je dan toch cabs gaat testen zou je dat eigenlijk in bandverband moeten doen, dat ook nog eens

Thiez
20 maart 2010, 14:53
Inderdaad. als je alleen speelt heb je totaal anders beeld van je geluid dan in een band.
Ik ben van 2x12 K&E naar marshall 4x12 gegaan en vind het echt een veel lekkerdere sound hebben. Wel iets minder strak in het laag maar dat vind ik voor hardrock wel lekker.

universe777
20 maart 2010, 21:18
Nou ik heb er een. Een Cab uit 2005 de eigenaar zei dat hij hem twee jaar had, minimale tolex beschadigingen, voor 350 euro.
Ik laat hem lekker zoals hij is. Ik repareer de los zittende stukjes tolex. En dan vind ik het best. Klinkt gewoon goed.

macwilliams
20 maart 2010, 22:17
Goed zo man, can't go wrong. Ik heb nog geen moment spijt van de mijne.
En je hebt hem ook voor een nette prijs:ok:

Jan Buurman
20 maart 2010, 22:32
Mijn eerste gedacht toen ik die prijs zag en het bouwjaar was of het geen valvestate cab ofzo zou zijn....
Wat voor een cabinet is het?

Psychomantis
20 maart 2010, 22:52
Mijn eerste gedacht toen ik die prijs zag en het bouwjaar was of het geen valvestate cab ofzo zou zijn....
Wat voor een cabinet is het?

of misschien een MG cab haha

universe777
21 maart 2010, 08:19
Mijn eerste gedacht toen ik die prijs zag en het bouwjaar was of het geen valvestate cab ofzo zou zijn....
Wat voor een cabinet is het?
Je bedoeld degene die ik gekocht heb?
Een 1960B met de standaard G12T75 Speakers.
Ik ben niet helemaal achterlijk of zo.. bovendien heb ik er al eentje een jaar of 16 in gebruik. Ik wilde alleen weten of al dat gelul over nieuwere cabs die zogenaamd slechter zouden zijn waar was. Niet dus.. dank u.

macwilliams
21 maart 2010, 10:10
Hey uni,
je kan toch wel tegen een geintje :D

mooi dat ze gewoon dezelfde kwaliteit hebben. Geen achteruitgang door inivatie dus!

universe777
21 maart 2010, 10:39
Oh.., ik las het meer van: die sufferd weet niet wat hij gekocht heeft..:chicken: sorry
Zo'n super deal is het toch niet?

Maar ik zie en hoorde inderdaad geen verschil. Hij is nu schoongemaakt. ik heb alle los zittende stukken tolex verwijderd dan wel vuil en vetvrij gemaakt. zo eventjes lijmen en daarna de rest zwart maken.

Hij staat nu in mijn woonkamer... man wat zien die dingen er toch tof uit.:blast:

Jan Buurman
21 maart 2010, 11:08
Oh.., ik las het meer van: die sufferd weet niet wat hij gekocht heeft..:chicken: sorry
Zo'n super deal is het toch niet?



Nee hoor, zo bedoelde ik het inderdaad helemaal niet. Ik vind het een hele mooie deal hoor!! Nu moet ik wel zeggen dat ik al jaren niet meer naar cabs kijk (sinds guldentijdperk... weten jullie nog? ;) ) en dus misschien niet helemaal meer weet wat de gangbare prijzen zijn.

macwilliams
21 maart 2010, 11:13
Nee, €200,- is een superdeal. €350,- is nog een nette prijs. Alles weer in verhouding tot de staat waarin hij verkeert. Die prijs die jij hebt betaald is ongeveer gelijk aan de prijs die ik per stuk betaalde. Twee in nieuwstaat en een in goede staat doch met scars. Een waar de tolex totaal af is zou ik niet meer dan €200,- voor geven.

B cabs vind ik persoonlijk ook iets meer waard dan A cabs.

universe777
21 maart 2010, 11:19
Haha, Mijn Amp en eerste kast zijn ook van ver terug uit de gulden tijd... M'n JCM900 en die 1960 heb ik gekocht eind 93. Top fl1300,- en cab fl900,- nieuw toendertijd. Eigenlijk is het meeste wat ik heb al flink oud...