PDA

View Full Version : radio ontvangst via buizenversterker



Rule84
14 maart 2010, 23:11
Hallo,

Ik heb vorige week twee versterkers van nieuwe buizen laten voorzien voor veel te veel geld.
De klank is nieuw veel slechter geworden er zit bijna geen tone in en het geluid is dof en niet strak. Het is een JCM 800 en JTM 60 met JJ buizen.
Ook ontving ik vandaag Russische radio met de JCM 800 tijdens een oefensessie.

De JCM800 klonk voordat ik hem wegbracht veel beter maar had wel een opknapbeurt nodig.

Kan het zijn dat de buizen niet goed zijn? Ik heb er zelf maar weinig verstand van.

nielsnielsniels
14 maart 2010, 23:49
Hallo,

Ik heb vorige week twee versterkers van nieuwe buizen laten voorzien voor veel te veel geld.
De klank is nieuw veel slechter geworden er zit bijna geen tone in en het geluid is dof en niet strak. Het is een JCM 800 en JTM 60 met JJ buizen.
Ook ontving ik vandaag Russische radio met de JCM 800 tijdens een oefensessie.

De JCM800 klonk voordat ik hem wegbracht veel beter maar had wel een opknapbeurt nodig.

Kan het zijn dat de buizen niet goed zijn? Ik heb er zelf maar weinig verstand van.

Dof geluid betekent vaak dat de buizen moeten worden vervangen, best raar eigenlijk. Radio ontvangst is niet heel ongebruikelijk, ik heb het alleen als ik mijn amp op 10 heb en volumeknop op gitaar op 0/1 , dan ontvang ik gezellige Duitse radio.

kidrock
15 maart 2010, 02:44
Zeker vreemd! Het zou juist veel helderder moeten klinken. Is er soms meer gebeurd tijden die opknapbeurt? Als een versterker niet goed gebiasd is, dan kan die ook behoorlijk onstrak klinken. Als je het ergens hebt laten doen, dan zou ik er zeker mee terug gaan.

Rule84
15 maart 2010, 10:09
Mijn versterker stond gister op 2 en de gitaar vol open. En ik hoorde de radio zelfs tijdens het spelen door het geluid heen.

Ligt het misschien aan het merk buizen? Ik beide versterkers zitten nu JJ buizen.
In JCM 800 mis ik gewoon het echte laag. Als ik gedempte akkoorden speel komt er totaal geen kick uit de versterker. Terwijl hij daarvoor dat juist het toffe van de versterker was.

De versterkers zijn weggebracht omdat JTM60 na een half uur telkens uitviel en de JCM800 het gain was inzakte af en toe en de potmeters wat kraakte. Toen heb ik besloten om ze meteen maar volledig na te laten kijken en servicen.

cluseau
15 maart 2010, 10:27
Ligt het misschien aan het merk buizen? Ik beide versterkers zitten nu JJ buizen.
Niets mis mee, waarschijnlijk heb je een afscherming probleem. Heb je soms ok een beetje last van brom? En doet hij het ook als de amp "stand alone" aanstaat? Stopcontact moet natuurlijk ook geaard zijn maar die situatie zal wel niet veranderd zijn.


De versterkers zijn weggebracht omdat JTM60 na een half uur telkens uitviel en de JCM800 het gain was inzakte af en toe en de potmeters wat kraakte.
Bekende problemen, Is er misschien iets vergeten bij het in elkaar zetten. Een schroefje is genoeg om deze problemen te veroorzaken. Hoewel slordig zou ik de tech de kans geven dit te verhelpen.

Frans.

guitarnijboer
15 maart 2010, 11:27
Ik neem aan dat je de oude buizen niet hebt meegekregen, want anders zou je ze gewoon terug kunnen wisselen. Wel vreemd natuurlijk want ook de 'oude' buizen zijn natuurlijk gewoon van jou!

Rule84
15 maart 2010, 11:36
Ik heb gevraagd om mijn oude buizen mee terug te geven. Want sommige voorversterker buizen waren nog vrij nieuw. Nu heb ik wel het zelfde aantal buizen meegekregen maar niet alle buizen die erin zaten. Ik heb van de JCM wel de merkloze eindbuizen terug en heb nog 2 oude voorversterker buisjes. De rest komt niet uit mijn versterkers. Dus dat is ook erg jammer..

Maar komt het gebrek aan laag en helderheid door de nieuwe eindbuizen of zit dit vooral in de voorversterker buizen?

nielsnielsniels
15 maart 2010, 15:11
Maar komt het gebrek aan laag en helderheid door de nieuwe eindbuizen of zit dit vooral in de voorversterker buizen?

Dat is moeilijk te zeggen, maar het klinkt als dat degene die je amp heeft geserviced niet echt goed werk heeft verricht.

Yek1
15 maart 2010, 17:50
Check eerst ff je kabel. Radio-ontvangst is heel vaak te wijten aan een slechte kabel.

movo.
15 maart 2010, 18:04
Marshall's schijnen nog al eens radiosignalen op te vangen. Luther Dickinson plakt zijn versterkers af met folie.

http://www.youtube.com/watch?v=KWlNAEQLXCc&feature=related vanaf 3:10

Icarvs
15 maart 2010, 23:18
Ik woon naast de kerk en ik kan je vertellen dat mijn transistor versterker ook nog wel dingen op wil pikken.

Het is geen pretje als je in je stille kamer achter je pc zit en je op eens een huilende baby door je versterker die je per ongeluk aan hebt laten staan hoort.
Ik schrok me echt kapot. Bleek dus de doping van een baby te zijn xD
Ook wil Ave Maria gezongen door het plaatselijke kerkkoor nog wel eens door mijn versterker weergalmen :(

HUESSEN
15 maart 2010, 23:24
Ik woon naast de kerk en ik kan je vertellen dat mijn transistor versterker ook nog wel dingen op wil pikken.


Ook wil Ave Maria gezongen door het plaatselijke kerkkoor nog wel eens door mijn versterker weergalmen :(


Kun je geen demonische gitaarklanken terug zenden dan?Is het zo afgelopen........

RB-1
15 maart 2010, 23:32
Het is geen pretje als je in je stille kamer achter je pc zit en je op eens een huilende baby door je versterker die je per ongeluk aan hebt laten staan hoort.
Ik schrok me echt kapot. Bleek dus de doping van een baby te zijn xD
Het moet niet gekker worden, nu ook al baby's?
Gevalletje voor de Nederlandse Doping Autoriteit?

Icarvs
16 maart 2010, 13:55
Ach misschien gaat hij er later wel beter van gitaarspelen :P

the sure thing
16 maart 2010, 14:04
Ook wil Ave Maria gezongen door het plaatselijke kerkkoor nog wel eens door mijn versterker weergalmen :( Hihi, dan heb je je reverb in ieder geval niet nodig :)

Harry
18 maart 2010, 14:25
Mijn versterker stond gister op 2 en de gitaar vol open. En ik hoorde de radio zelfs tijdens het spelen door het geluid heen.

Ligt het misschien aan het merk buizen? Ik beide versterkers zitten nu JJ buizen.
In JCM 800 mis ik gewoon het echte laag. Als ik gedempte akkoorden speel komt er totaal geen kick uit de versterker. Terwijl hij daarvoor dat juist het toffe van de versterker was.

De versterkers zijn weggebracht omdat JTM60 na een half uur telkens uitviel en de JCM800 het gain was inzakte af en toe en de potmeters wat kraakte. Toen heb ik besloten om ze meteen maar volledig na te laten kijken en servicen.


en hoe reageerde de reparateur op je klachten?

Puerco
19 maart 2010, 00:41
Radio op je versterker ontvangen is nog niks, ik vind het pas knap als je ook televisie ontvangt :cheerup:

Pepe
19 maart 2010, 00:50
Ja, korte golf, radio Kootwijk. Misschien kan je hem inruilen voor de FM band?

Weet je zeker dat het je amp is? Vooral treble boosters zijn wandelende radio's.

SRV2000
19 maart 2010, 01:09
Radio ontvangen op je versterker is een grote nachtmerrie van elke gitarist.
Er zijn een aantal oorzaken die dit veroorzaken.
onlangs heb ik op deze forum een topic gepost met alle informatie hier over.
wel moet ik er bij zeggen als je geen expert bent op het gebied van versterkers DOE DIT NIET ZELF.

Dit is mijn topic hierover:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131023