PDA

View Full Version : Paar vraagjes over eerste gitaar



jasperofzo
14 maart 2010, 20:30
Hallo,

Ik ben op zoek naar een eerste elektrische gitaar, maar ik heb een paar vraagjes, over dingen waar ik misschien op moet letten.

Ik zie gitaren met 2 of met 4 draaiknopjes erop, wat is het verschil? En waar dienen die knoppen precies voor?
Wat is het knopje rhythm/treble en waar dient die voor?
Wat is een tremolo arm en waar is die voor?
Wat is het verschil tussen een gitaar van 200 euro en 700 euro?
Wat voor gitaar raden jullie mij aan? Ik wil eigenlijk van alles en nog wat gaan spelen, van blues tot rock, maar de gitaar moet wel een 'cleane' sound hebben.

Het klinkt misschien een beetje dom allemaal, maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!



Alvast bedankt,
Jasper

Jimmyvp
14 maart 2010, 20:50
Hallo,

Ik ben op zoek naar een eerste elektrische gitaar, maar ik heb een paar vraagjes, over dingen waar ik misschien op moet letten.

Ik zie gitaren met 2 of met 4 draaiknopjes erop, wat is het verschil? En waar dienen die knoppen precies voor?
Wat is het knopje rhythm/treble en waar dient die voor?
Wat is een tremolo arm en waar is die voor?
Wat is het verschil tussen een gitaar van 200 euro en 700 euro?
Wat voor gitaar raden jullie mij aan? Ik wil eigenlijk van alles en nog wat gaan spelen, van blues tot rock, maar de gitaar moet wel een 'cleane' sound hebben.

Het klinkt misschien een beetje dom allemaal, maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!



Alvast bedankt,
Jasper

De functie van de knopjes verschillen per gitaar. Allereerst kun je natuurlijk je volume ermee regelen, en verder je tone, middle enz.

Het knopje rhythm/treble is ervoor om 2 verschillende geluidseffecten te krijgen.

Een tremolo arm zit aan de kam van je gitaar, en die is ervoor om je snaren als het ware heel even langer of korter te maken, waardoor je toonhoogte iets hoger wordt als je erop duwt of aan trekt.

Tsja, wat is het verschil tussen een gitaar van 200 en 700? Uiteraard is merk al een belangrijke factor, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor elementen erop zitten, welke freds, en de bouw van de gitaar zelf. ( een Epiphone Les Paul van ongeveer 300 is bijvoorbeeld een exacte kopie van een Gibson Les Paul die minstens 1000 kost ) de gibson is veel zwaarder dan de epiphone, maar kwalitatief is de epiphone zowat net zo goed als de Gibson.

Hoeveel ben je bereid aan je gitaar uit te geven?? Je kan voor 150 tot 350 euro hele leuke gitaren kopen, bijvoorbeeld een Fender Squier of een Epiphone. Hierme kan je bijna alle kanten op, en hebben een fijne cleane sound. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor versterker je gebruikt qua sound ;)

Portel
14 maart 2010, 21:12
Met het Treble/Ryhthm schakelaartje kun je switchen tussen de elementen.
Je Treble-element klinkt scheller, waar je Rhythm element wat warmer klinkt.

Een tremolo-arm zit vast aan de brug van een gitaar.
Als je deze omlaag duwt verandert de spanning op de snaren waardoor het geluid van je snaren iets lager wordt: Alsof je noot naar beneden duikt, zegmaar.
Als je de tremolo los laat staat hij weer op normale spanning.

Een Les Paul gitaar heeft 98 van de 99 keer 4 knoppen.
Twee van deze knoppen zijn om het volume te regelen (een volumeknop per element) de andere twee om de tone te bepalen.
Hiermee maak je je geluid wat doffer of helderder.
Een Stratocaster gitaar heeft 3 knoppen. Een volume, voor het algemene volume van de gitaar en twee tone-knoppen waarmee je weer de tone wijzigt (een toneknop per element).
Een Telecaster heeft 2 knoppen. Eentje voor het volume en weer een voor de tone.

Het verschil tussen een gitaar van 200 euro en een gitaar van 700 euro is 500 euro.
Maar serieus, dit verschil kan te maken hebben met het verschil in kwaliteit van de onderdelen.
Zo kun je op je gitaar een brug van plastic zetten of eentje van metaal.
Eentje van metaal is beter en dus ook duurder dan eentje van plastic.
Je kunt goedkope stemknoppen kiezen die na 5 minuten spelen ontstemmen of hele goede stemknoppen waarmee je gitaar weken op stemming blijft.
Maak je je gitaar uit massief mahonie of goedkoop multiplex?
Dit heeft allemaal effect op de prijs. Maar ook het merknaampje heeft effect op de prijs!
Het betekend niet dat een gitaar van 200 euro per definitie slechter is dan eentje van 700 euro.


Wie zijn je voorbeelden op gitaargebied?
Op wat voor gitaren spelen zij?
Ik denk dat je, zeker als beginner, beter een wat goedkopere gitaar kunt kiezen die je mooi vind.
Zo krijg je namelijk meer zin erop te spelen.

Als je helemaal fan bent van Eric Clapton, John Mayer, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan zou ik een Stratocaster model nemen.
Je kunt kijken naar merken als Squier, Richwood en Stagg.
Als je helemaal fan bent van Slash en Jimmy Page kun je beter een Les Paul model kiezen.
Hier kun je kijken naar merken als Epiphone, Richwood... etc.

Je hebt natuurlijk ook een versterker nodig.
Hier kun je kijken voor een Line 6 Spider III of een Roland Cube.
Deze zijn over t algemeen goed voor beginners.

beruk
14 maart 2010, 21:17
Hallo,

Het klinkt misschien een beetje dom allemaal, maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!



Alvast bedankt,
Jasper
Nou begin maar es met inlezen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302):cheerup:
Welkom, en veel lees en leer plezier

jasperofzo
15 maart 2010, 21:36
Wow, dank jullie wel allemaal voor de goede antwoorden, en de snelle reacties!


Jasper

Canna
15 maart 2010, 22:06
Welke gitaar is het meest gevarieerd qua sound en is het meest geschikt voor allerhande muziekgenres?

Ik kan zowel LP's als tele's apprecieren, zo ook de muziekgenres die erop gespeeld worden.

Portel
15 maart 2010, 22:08
Welke gitaar is het meest gevarieerd qua sound en is het meest geschikt voor allerhande muziekgenres?

Ik kan zowel LP's als tele's apprecieren, zo ook de muziekgenres die erop gespeeld worden.

Ik denk dat een stratocaster meer veelzijdig is.

Exi
15 maart 2010, 22:28
De functie van de knopjes verschillen per gitaar. Allereerst kun je natuurlijk je volume ermee regelen, en verder je tone, middle enz.

Het knopje rhythm/treble is ervoor om 2 verschillende geluidseffecten te krijgen.

Een tremolo arm zit aan de kam van je gitaar, en die is ervoor om je snaren als het ware heel even langer of korter te maken, waardoor je toonhoogte iets hoger wordt als je erop duwt of aan trekt.

Tsja, wat is het verschil tussen een gitaar van 200 en 700? Uiteraard is merk al een belangrijke factor, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor elementen erop zitten, welke freds, en de bouw van de gitaar zelf. ( een Epiphone Les Paul van ongeveer 300 is bijvoorbeeld een exacte kopie van een Gibson Les Paul die minstens 1000 kost ) de gibson is veel zwaarder dan de epiphone, maar kwalitatief is de epiphone zowat net zo goed als de Gibson.

Hoeveel ben je bereid aan je gitaar uit te geven?? Je kan voor 150 tot 350 euro hele leuke gitaren kopen, bijvoorbeeld een Fender Squier of een Epiphone. Hierme kan je bijna alle kanten op, en hebben een fijne cleane sound. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor versterker je gebruikt qua sound ;)

Sorry hoor, maar op dit soort gruwelijk foute uitleg zit niemand te wachten.
Misschien is het handig om jezelf even in te lezen in de werking van gitaren en het verschil tussen verschillende gitaarmerken voordat je met antwoorden komt.:dontgeti:

geert1976
15 maart 2010, 22:43
Met het Treble/Ryhthm schakelaartje kun je switchen tussen de elementen.
Je Treble-element klinkt scheller, waar je Rhythm element wat warmer klinkt.

Een tremolo-arm zit vast aan de brug van een gitaar.
Als je deze omlaag duwt verandert de spanning op de snaren waardoor het geluid van je snaren iets lager wordt: Alsof je noot naar beneden duikt, zegmaar.
Als je de tremolo los laat staat hij weer op normale spanning.

Een Les Paul gitaar heeft 98 van de 99 keer 4 knoppen.
Twee van deze knoppen zijn om het volume te regelen (een volumeknop per element) de andere twee om de tone te bepalen.
Hiermee maak je je geluid wat doffer of helderder.
Een Stratocaster gitaar heeft 3 knoppen. Een volume, voor het algemene volume van de gitaar en twee tone-knoppen waarmee je weer de tone wijzigt (een toneknop per element).
Een Telecaster heeft 2 knoppen. Eentje voor het volume en weer een voor de tone.

Het verschil tussen een gitaar van 200 euro en een gitaar van 700 euro is 500 euro.
Maar serieus, dit verschil kan te maken hebben met het verschil in kwaliteit van de onderdelen.
Zo kun je op je gitaar een brug van plastic zetten of eentje van metaal.
Eentje van metaal is beter en dus ook duurder dan eentje van plastic.
Je kunt goedkope stemknoppen kiezen die na 5 minuten spelen ontstemmen of hele goede stemknoppen waarmee je gitaar weken op stemming blijft.
Maak je je gitaar uit massief mahonie of goedkoop multiplex?
Dit heeft allemaal effect op de prijs. Maar ook het merknaampje heeft effect op de prijs!
Het betekend niet dat een gitaar van 200 euro per definitie slechter is dan eentje van 700 euro.


Wie zijn je voorbeelden op gitaargebied?
Op wat voor gitaren spelen zij?
Ik denk dat je, zeker als beginner, beter een wat goedkopere gitaar kunt kiezen die je mooi vind.
Zo krijg je namelijk meer zin erop te spelen.

Als je helemaal fan bent van Eric Clapton, John Mayer, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan zou ik een Stratocaster model nemen.
Je kunt kijken naar merken als Squier, Richwood en Stagg.
Als je helemaal fan bent van Slash en Jimmy Page kun je beter een Les Paul model kiezen.
Hier kun je kijken naar merken als Epiphone, Richwood... etc.

Je hebt natuurlijk ook een versterker nodig.
Hier kun je kijken voor een Line 6 Spider III of een Roland Cube.
Deze zijn over t algemeen goed voor beginners.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/facepalm1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/facepalm1-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/images.jpg

Exi
15 maart 2010, 22:46
:seriousf:
http://rob.nu/wp-content/uploads/2009/09/facepalm4.jpg

Chocola
15 maart 2010, 23:15
Met het Treble/Ryhthm schakelaartje kun je switchen tussen de elementen.
Je Treble-element klinkt scheller, waar je Rhythm element wat warmer klinkt.

Een tremolo-arm zit vast aan de brug van een gitaar.
Als je deze omlaag duwt verandert de spanning op de snaren waardoor het geluid van je snaren iets lager wordt: Alsof je noot naar beneden duikt, zegmaar.
Als je de tremolo los laat staat hij weer op normale spanning.

Een Les Paul gitaar heeft 98 van de 99 keer 4 knoppen.
Twee van deze knoppen zijn om het volume te regelen (een volumeknop per element) de andere twee om de tone te bepalen.
Hiermee maak je je geluid wat doffer of helderder.
Een Stratocaster gitaar heeft 3 knoppen. Een volume, voor het algemene volume van de gitaar en twee tone-knoppen waarmee je weer de tone wijzigt (een toneknop per element).
Een Telecaster heeft 2 knoppen. Eentje voor het volume en weer een voor de tone.

Het verschil tussen een gitaar van 200 euro en een gitaar van 700 euro is 500 euro.
Maar serieus, dit verschil kan te maken hebben met het verschil in kwaliteit van de onderdelen.
Zo kun je op je gitaar een brug van plastic zetten of eentje van metaal.
Eentje van metaal is beter en dus ook duurder dan eentje van plastic.
Je kunt goedkope stemknoppen kiezen die na 5 minuten spelen ontstemmen of hele goede stemknoppen waarmee je gitaar weken op stemming blijft.
Maak je je gitaar uit massief mahonie of goedkoop multiplex?
Dit heeft allemaal effect op de prijs. Maar ook het merknaampje heeft effect op de prijs!
Het betekend niet dat een gitaar van 200 euro per definitie slechter is dan eentje van 700 euro.


Wie zijn je voorbeelden op gitaargebied?
Op wat voor gitaren spelen zij?
Ik denk dat je, zeker als beginner, beter een wat goedkopere gitaar kunt kiezen die je mooi vind.
Zo krijg je namelijk meer zin erop te spelen.

Als je helemaal fan bent van Eric Clapton, John Mayer, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan zou ik een Stratocaster model nemen.
Je kunt kijken naar merken als Squier, Richwood en Stagg.
Als je helemaal fan bent van Slash en Jimmy Page kun je beter een Les Paul model kiezen.
Hier kun je kijken naar merken als Epiphone, Richwood... etc.

Je hebt natuurlijk ook een versterker nodig.
Hier kun je kijken voor een Line 6 Spider III of een Roland Cube.
Deze zijn over t algemeen goed voor beginners.

Dude, heb jij een leven? GA GITAARSPELEN OFZO :dontgeti:

Chocola
15 maart 2010, 23:18
De functie van de knopjes verschillen per gitaar. Allereerst kun je natuurlijk je volume ermee regelen, en verder je tone, middle enz.

Het knopje rhythm/treble is ervoor om 2 verschillende geluidseffecten te krijgen.

Een tremolo arm zit aan de kam van je gitaar, en die is ervoor om je snaren als het ware heel even langer of korter te maken, waardoor je toonhoogte iets hoger wordt als je erop duwt of aan trekt.

Tsja, wat is het verschil tussen een gitaar van 200 en 700? Uiteraard is merk al een belangrijke factor, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor elementen erop zitten, welke freds, en de bouw van de gitaar zelf. ( een Epiphone Les Paul van ongeveer 300 is bijvoorbeeld een exacte kopie van een Gibson Les Paul die minstens 1000 kost ) de gibson is veel zwaarder dan de epiphone, maar kwalitatief is de epiphone zowat net zo goed als de Gibson.

Hoeveel ben je bereid aan je gitaar uit te geven?? Je kan voor 150 tot 350 euro hele leuke gitaren kopen, bijvoorbeeld een Fender Squier of een Epiphone. Hierme kan je bijna alle kanten op, en hebben een fijne cleane sound. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor versterker je gebruikt qua sound ;)

Ga zelf eens inlezen zou ik zeggen, echt wtf man, newbies moet je goed informeren en niet met de grootstmogelijke onzin die er bestaat op deze aardbol lastig vallen.

@Jasper, luister niet naar hem! Hij verspreid duivelse informatie! :D.

Exi
15 maart 2010, 23:33
Dat soort figuren zou je moeten verzuipen in de ballenbak van de Ikea:seriousf:

Chocola
15 maart 2010, 23:36
Dat soort figuren zou je moeten verzuipen in de ballenbak van de Ikea:seriousf:

Haha, inderdaad. Of in Ikea-tapijt moeten wikkelen en dan van de 3e verdieping laten pleuren :soinnocent:. Neeeeee foei resonare, niet zo geweldadig doen.

Wel goed om te weten dat ik gewoon Epiphone kan kopen omdat dat gelijk is aan Gibson, al die mensen met Gibsons, HAHA IK LACH JULLIE UIT!!! :D.

Acdc
15 maart 2010, 23:42
Dat soort figuren zou je moeten verzuipen in de ballenbak van de Ikea:seriousf:


@ Resonare.

Je hebt gelijk hoor laat hem maar lullen, jij bent in ieder geval bereid om een beginner nuttige informatie te geven.
Wij hebben ook ooit eens onder aan de ladder gestaan en hadden we geen bal verstand van gitaren.
Maar de zoekfunctie mocht wel eens wat vaker gebruikt worden want de topic zoals: mijn eerste gitaar, ik koop mijn eerste gitaar, waar moet ik opletten, gitaar kopen. enz enz enz.
Ze stromen over in deze forum en met een zoekfunctie zijn vaak de vragen al naar voren gekomen.:(

Maar een Epiphone met Gibson vergelijken is wel vloeken in de kerk.
Vergeet niet ik speel op 4 Epiphones maar die zijn niet vergelijkbaar met mijn Gibson SG.
( dat wil niet zeggen dat Epiphone slecht is )

nickofzo
16 maart 2010, 00:07
maar kwalitatief is de epiphone zowat net zo goed als de Gibson.


in de middeleeuwen zouden ze je een beker met gif geven,

HUESSEN
16 maart 2010, 00:11
in de middeleeuwen zouden ze je een beker met gif geven,

Ik denk zelf eerder ;vierendelen.

nickofzo
16 maart 2010, 00:13
Ik denk zelf eerder ;vierendelen.

nog beter!!


edit: misschien bedoelt ie wel gibsUn

Sjit86
16 maart 2010, 00:16
of kapitein eenoog komt langs om je te kielhalen

Acdc
16 maart 2010, 00:32
of kapitein eenoog komt langs om je te kielhalen

HAHA 1 ding is zeker de TS zal nog wel even goed nadenken voordat hij een Epiphone gaat aanschaffen want de Gibson troopers zijn weer aanwezig
:seriousf:

Ik zie zo vaak de Gibson anti Epiphone voorbij komen.
Ja gaat toch ook geen fiat met een bentley vergelijken.

maar dat wil nog niet zeggen dat de fiat slecht is.

Kortom hou op met dat ge touwtrek

alle 2 merken zijn goed kwa prijs en kwaliteit.

Maar een Gibson met een Epiphone vergelijken is inderdaad niet de beste opmerking wat ik op deze forum heb voorbij zien komen.:soinnocent:

geert1976
16 maart 2010, 00:40
HAHA 1 ding is zeker de TS zal nog wel even goed nadenken voordat hij een Epiphone gaat aanschaffen want de Gibson troopers zijn weer aanwezig
:seriousf:
:soinnocent:

Yeah, don't fuck the fuckers:seriousf:

Midwolda
16 maart 2010, 06:33
Nou, ik betaal ook grààg en met liefde het vijfvoudige voor een Gibson
want die heeft toch een vèèl mooiere headstock... dat is het waard hoor!
:makeup:

Portel
16 maart 2010, 07:25
http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/facepalm1.jpg

Ik nodig je uit mijn uitleg te verbeteren.
Zo leer ik er ook nog wat van ;)

Ik vond de uitleg boven mij best slecht, daarom besloot ik het zelf te proberen.
Als jullie de mijne ook slecht vinden, ben ik benieuwd hoe het dan wel zit :D

R.

beruk
16 maart 2010, 08:49
Niks uitleggen, boek kopen
http://www.musicallin.nl/upload/images/degitaar_full_19812.jpg

Chocola
16 maart 2010, 09:13
Of gewoon een keer google gebruiken :D.

Chocola
16 maart 2010, 09:17
Ik nodig je uit mijn uitleg te verbeteren.
Zo leer ik er ook nog wat van ;)

Ik vond de uitleg boven mij best slecht, daarom besloot ik het zelf te proberen.
Als jullie de mijne ook slecht vinden, ben ik benieuwd hoe het dan wel zit :D

R.

Hij klopt wel op zich, staan paar kleine foutjes in zoals "twee toneknoppen, één per element", terwijl een strat veelal drie elementen heeft ^^.

Verder leek het mij wel nuttig voor een beginner, al kan het nog wel een stuk duidelijker natuurlijk :D.

Portel
16 maart 2010, 12:53
Hij klopt wel op zich, staan paar kleine foutjes in zoals "twee toneknoppen, één per element", terwijl een strat veelal drie elementen heeft ^^.

Verder leek het mij wel nuttig voor een beginner, al kan het nog wel een stuk duidelijker natuurlijk :D.

Een strat heeft ook twee toneknoppen. En een toneknop is voor een element.
Dat bedoelde ik dus met een knop per element.
Het derde element heeft volgens mij geen toneknop.

Chocola
16 maart 2010, 13:12
Een strat heeft ook twee toneknoppen. En een toneknop is voor een element.
Dat bedoelde ik dus met een knop per element.
Het derde element heeft volgens mij geen toneknop.

Maar zodra je zegt "een per element" impliceer je dus bij 3 elementen, 3 toonknoppen ;). Zoals het er bij jou staat impliceer je het andersom, namelijk 2 toonknoppen en dus twee elementen. Het had wat meer SMART gekund :D.

Portel
16 maart 2010, 15:41
Maar zodra je zegt "een per element" impliceer je dus bij 3 elementen, 3 toonknoppen ;). Zoals het er bij jou staat impliceer je het andersom, namelijk 2 toonknoppen en dus twee elementen. Het had wat meer SMART gekund :D.

Klopt. Terwijl ik het typte bedacht ik me nog: Is dit wel duidelijk?
En ik besloot: Ja, ik denk het wel.

Exi
16 maart 2010, 15:48
Ach, Ik vond het allemaal wel goed en duidelijk uitgelegd hoor Portel.
Maar wil je alsjeblieft de volgende keer geen Stagg aanraden als een goed gitaarmerk?:angry::D
Anders eindig jij ook in de ballenbak