PDA

View Full Version : bovenblad opfrissen!!



BertFG
14 maart 2010, 15:13
Howdy guys and galls

Enige tips om het bovenblad wat op te frissen??
Een of ander wonderolietje of zo:supercool:

Thanks

fastfolkert
14 maart 2010, 20:16
FWIW; als ik de snaren verwissel maak ik de gitaar even schoon met een zachte doek die even vochtig is gemaakt. Daarna even opwrijven met een droge doek en klaar is kees.
En zeg toch zelf; een mooi doorleefd bovenblad is toch niet lelijk? Ieder deukje, butsje en krasje heeft z'n verhaal ;-)

FF

Portel
14 maart 2010, 20:24
FWIW; als ik de snaren verwissel maak ik de gitaar even schoon met een zachte doek die even vochtig is gemaakt. Daarna even opwrijven met een droge doek en klaar is kees.
En zeg toch zelf; een mooi doorleefd bovenblad is toch niet lelijk? Ieder deukje, butsje en krasje heeft z'n verhaal ;-)

FF

"Dit deukje kwam in de gitaar toen ik vergat dat mijn band te lang was en hij tegen de punt van mn bed stootte"

Nee dankje ;)

jerome
14 maart 2010, 21:40
Een gelakt bovenblad kan je over het algemeen met autopolish poetsen, bijv. de Turtle Wax classic.
Wel zachte doeken gebruiken, oude T shirts werkt heel goed

vederlicht
14 maart 2010, 21:50
"Dit deukje kwam in de gitaar toen ik vergat dat mijn band te lang was en hij tegen de punt van mn bed stootte"

Nee dankje ;)

Haiii, Portel
Was het de bedoeling dat wij het deukje ook zouden zien. Effe doen, hè...want ek zie so geerne deukskes!
Vederlicht

BertFG
14 maart 2010, 23:18
een deukje of krasje ok, maar ik vindt dit een beetje te veel vantgoedde:hippie:

http://i188.photobucket.com/albums/z259/eos10d/GEDC2167.jpg

Eko
15 maart 2010, 07:50
Kijk eens naar de gitaren van Tommie Emanuel. Die zegt altijd dat je allereerst moet stoppen om je zorgen te maken hoe je gitaar er uit ziet. Speel tot je er door heen bent! Hij doet het ook nog, hij slijt ze weg ( geen dollen!).

Flipkoos
15 maart 2010, 12:04
een deukje of krasje ok, maar ik vindt dit een beetje te veel vantgoedde:hippie:



Jo, wat dacht je, ik maak mijn gitaar vast aan m'n trekhaak en ga een eindje toeren?

:P

BertFG
16 maart 2010, 16:32
:seriousf::seriousf::seriousf:

Laser
16 maart 2010, 20:09
Bert,
als ik het zo zie heb je niet genoeg met wat olie of reiniging en wax,
maar een echte make-over van de laklaag, en dan telt het in de honderden euri om het werk te klaren.
Wat close-ups kunnen ons al heel wat meer vertellen: zit je daar door de laklaag tot op de nerf van het hout? Of is het louter lakschade?
Vreemd schadepatroon overigens, vraag me af wat daar mee gebeurd is.

Voor je eraan begint: overweeg of de gitaar een herlakking waard is. Laat een raming opmaken vooraleer je begint.
Begin zeker niet zelf aan de karwei, tenzij je de laktechnieken voor gitaarbouw goed beheerst.
En zeker niet beginnen met polish en poetsmiddelen op bloot hout, want dan is later herstel niet meer mogelijk. Beter alls dan laten zoals het is, en blijven spelen, tenzij de gitaar genoeg waard is om het grondige werk door een gitaarbouwer te laten uitvoeren.

Andere vraag - omdat ik nieuwsgierig ben: welke is merk en type van de gitaar? Ik herken het logo niet direct.

Mijn gedacht....;)

Flipkoos
17 maart 2010, 20:10
Ik dacht Gallagher...maar is dat 't wel? Lijkt me nét een ander logootje... of een Gallagher-kopie?

BertFG
18 maart 2010, 00:53
Het is inderdaad een gallagher copie, gemaakt door Aria in de jaren 70.
Het schadepatroon is inderdaad vreemd, dat is ook de reden voor mij om het blad op te frissen.
Gewone speel slijtage, dus onder de slagplaat enz, vindt i echt prachtig op een gitaar, maar dit is net of is er op gekrast, of er is gewoon heel ruig mee om gegaan.
Desalniettemin is het geen high end gitaar te noemen, en daarom geen opknapbeurt van vele honderden euro's waard.
Het geluid is daarintegen fantastisch, het is daarom ook mijn faforiete gitaar.

Ik heb toch het een en ander geprobeert, waaronder turtle wax, en dat werkte erg goed, ik zal er nog een paar foto's van maken.
Ook heb ik de tuners vervangen voor een paar mooie Waverly achtige tuners.


Bert,
als ik het zo zie heb je niet genoeg met wat olie of reiniging en wax,
maar een echte make-over van de laklaag, en dan telt het in de honderden euri om het werk te klaren.
Wat close-ups kunnen ons al heel wat meer vertellen: zit je daar door de laklaag tot op de nerf van het hout? Of is het louter lakschade?
Vreemd schadepatroon overigens, vraag me af wat daar mee gebeurd is.

Voor je eraan begint: overweeg of de gitaar een herlakking waard is. Laat een raming opmaken vooraleer je begint.
Begin zeker niet zelf aan de karwei, tenzij je de laktechnieken voor gitaarbouw goed beheerst.
En zeker niet beginnen met polish en poetsmiddelen op bloot hout, want dan is later herstel niet meer mogelijk. Beter alls dan laten zoals het is, en blijven spelen, tenzij de gitaar genoeg waard is om het grondige werk door een gitaarbouwer te laten uitvoeren.

Andere vraag - omdat ik nieuwsgierig ben: welke is merk en type van de gitaar? Ik herken het logo niet direct.

Mijn gedacht....;)