PDA

View Full Version : Bekabeling Pedalboard



the feable
14 maart 2010, 14:59
Ik sta op het punt om mijn pedalboard opnieuw te bekabelen maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit wil doen...

De opties die ik op dit moment heb zijn:

George L's

Zelf kabels solderen

Spectraflex kabeltjes en voor de langere zelf solderen

Wat zijn jullie ervaringen? Wat raden jullie aan? Veel problemen gehad met George L's? Iemand ervaring met erg goede patchkabels?

EuroCinema
14 maart 2010, 15:06
Als je George L's correct in elkaar zet, zou je er niet teveel problemen mee moeten hebben. Ik heb zelf echter wel 1 of 2 keer meegemaakt dat er eentje in het vervoer een stukje los was gekomen. En dat wil je natuurlijk niet, dat gezoek waar het zit. Ik heb nu Planet Waves patchkabeltjes van Thomann.de, daar ben ik erg tevreden mee. Niet erg goedkoop maar hoe vaak koop je nou patchkabels?

Wicked Willy
14 maart 2010, 15:10
Als je een vaste setup op je board hebt zitten kan ik je George L's aanbevelen....erg goede kabeltjes.

the sure thing
14 maart 2010, 16:38
LAVA schijnt nu ook solderless cables te hebben.... Zelf bijna nooit problemen met George L gehad. Als je de snoertjes ff checkt voordat je ze gebruikt, is het bij mij daarna nooit meer mis gegaan. En het fijne blijft dat je bij wisselende set-ups van je pedaaltjes/volgorde ook je snoertjes altijd aan kan passen.

Marshallover
14 maart 2010, 16:45
Als je een vaste setup op je board hebt zitten kan ik je George L's aanbevelen....erg goede kabeltjes.


Helemaal mee eens

Tankman
14 maart 2010, 16:57
Als je een vaste setup op je board hebt zitten kan ik je George L's aanbevelen....erg goede kabeltjes.

Eens. Hou wel rekening met het volgende:

Als je een vaste setup hebt die je alleen thuis gebruikt, geen probleem. Zodra je je plank ook naar een oefenruimte moet slepen of naar optredens, moet je wel even zorgen dat je iets van een koffer hebt voor je spullen. De andere gitarist in mijn band gebruikt ook George L's, maar heeft dus een plan, wel een vaste setup, maar geen koffer. We hebben nog wel eens ruzie met een brak kabeltje en proberen hem al een tijdje zover te krijgen om een koffer te kopen.

Maar goed, als jij die hebt, is het een aanrader. :ok:

sjaak1990
15 maart 2010, 22:07
Neutriks met Klotz ac110. Heb geen ervaring met george l's maar twijfel toch aan de betrouwbaarheid daarvan.
Zo neemt het geheel wel wat meer ruimte in maar ik heb heel veel gesleept met losse kabels en heb er nog nooit maar 1 probleem mee gehad. Op een pedalboard vind ik het sowieso fijn als de pedalen niet te dicht tegen elkaar staan zodat ik niet per ongeluk op verkeerde knopjes druk. Goedkoper dan kant en klaar kabeltjes kopen en beter.

Nitefly7
16 maart 2010, 00:31
LAVA schijnt nu ook solderless cables te hebben.... Zelf bijna nooit problemen met George L gehad. Als je de snoertjes ff checkt voordat je ze gebruikt, is het bij mij daarna nooit meer mis gegaan. En het fijne blijft dat je bij wisselende set-ups van je
pedaaltjes/volgorde ook je snoertjes altijd aan kan passen.

ik heb mijn doe-het-zelf Planet Waves kit (ook errug ok) gedeeltelijk vervangen door de Lava Pedalboard kit/solderless; en ik moet zeggen dat het echt fabeltastisch werkt; ik heb weer wat 'hoog' terug, en het voordeel is dat ze:
-bijzonder makkelijk te maken zijn
-niet al te duur zijn (wel duur'der', maar niet schreeuwens OFC-copper/blabla-kabel duur)
-zo klein zijn als ik weet niet wat, dus meer plek voor pedalen e.d.
- erg betrouwbaar, zelfs het ene kabeltje dat 'losser' was gaan zitten, maakte nog steeds perfect contact; even goed aandraaien en ze gaan ook niet los zitten..

check dit:
http://www.lavacable.com/lava.html

AoDf
16 maart 2010, 09:17
Ik heb zelf destijds George L kabel en jacks gekocht en alles netjes op maat gemaakt. Werkt over het algemeen prima maar heb heel af en toe wel eens problemen met een slecht contact. Dan moet je dus morrelen aan al je connecties om de rotte plek te vinden, dat is niet relaxed tijdens een optreden. Aangezien ik alleen thuis speel maakt het voor mij niet uit. Ik denk dat ik op termijn de boel misschien weer vervang voor vaste fabriekskabeltjes van één of ander goed merk.

driftkop
16 maart 2010, 13:02
Ik heb mijn eigen kabels gemaakt volgens deze instructies: http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=9&t=16532

iWishmaster
16 maart 2010, 13:09
Ik gebruik George L's. Heerlijk eenvoudig en snel aan te passen. Ik sjouw redelijk wat met pedalboard (minstens wekelijks) dat eigenlijk in een net te ruime koffer zit en ik gebruikte voorheen brak klitteband waardoor er wel eens een pedaaltje afviel in de koffer. Maar ik heb nog nooit storende / kapotte kabels gehad. Gewoon heel strak netjes afsnijden: ik pak een groot, scherp, mes, zet dit netjes haaks op de kabel en geef er een flinke tik op. Kabel stevig in de plug duwen en op de kabel druk naar beneden blijven uitoefenen tijdens dat je de 'schroef' erop draait. Even doormeten en voila: in 10 minuten een heel bord bedraad.

the sure thing
16 maart 2010, 13:37
Ik gebruik George L's. Heerlijk eenvoudig en snel aan te passen. Ik sjouw redelijk wat met pedalboard (minstens wekelijks) dat eigenlijk in een net te ruime koffer zit en ik gebruikte voorheen brak klitteband waardoor er wel eens een pedaaltje afviel in de koffer. Maar ik heb nog nooit storende / kapotte kabels gehad. Gewoon heel strak netjes afsnijden: ik pak een groot, scherp, mes, zet dit netjes haaks op de kabel en geef er een flinke tik op. Kabel stevig in de plug duwen en op de kabel druk naar beneden blijven uitoefenen tijdens dat je de 'schroef' erop draait. Even doormeten en voila: in 10 minuten een heel bord bedraad.+1. .... dus de schroef er net zo strak opdraaien tot ie niet verder meer kan (ik gebruik vaak een tang). Dan weet je 99% zeker dat de schroef in contact staat met de mantel (= buitenste bedrading) van het kabeltje.

Maurits
16 maart 2010, 13:47
Als je idd. even goed de tijd neemt om de kabels/pluggen met goed gereedschap in elkaar te zetten heb je nergens last van. Ik gebruik al enkele jaren alleen maar George L's voor zowel gitaar > effecten, Pedalboard en efecten > Amp (voorheen ook fx-loop). Nog nooit problemen mee gehad en klinkt erg helder!

Het is, zoals eerder gezegd, wel aan te raden om je pedalen vast te zetten op een board wanneer je George L's gebruikt.

Henri H
16 maart 2010, 14:02
Ik heb er hier een stuk of wat van gekocht: http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm

Bevalt me prima!

http://images6.thomann.de/pics/prod/109586_large.jpg