PDA

View Full Version : pickup vraagje



Wilson
20 april 2003, 15:11
hallow, ik heb nu 3 maanden een epiphone LP en ik ben nu dus een beetje bezig te kijken naar wat leuke elementen erin. Aangezien dit nog mn enige gitaar is voorlopig en ik toch wel wat uiteenlopende stijlen speel, zat ik te denken aan splitbare humbuckers. Ook omdat ik wel van het single coil geluid houd, maar toch ook wel een paar vette humbuckers in mn LP wil hebben. Ik heb net op die site van seymour duncan rondgekeken, en die hebben zo'n stagg magg humbucker die je kan splitsen. nou vroeg ik me af, in hoeverre verschilt het geluid van een gesplitste humbucker met een gewone single coil, en klinkt zon splitsbare humbucker niet ook anders als een gewone humbucker? Is trouwens zon stagg magg van seymour duncan een goede keus? of hebben jullie een beter aletrnatief? ojah, als laatste, om ze te splitsen, heb je dan niet een extra switch nodig? of een push-pull tone pot(s)?

Negative K3 fan
20 april 2003, 15:14
je kunt bijna alle humbuckers laten splitsen, maar dat is een duur grapje, heel veel humbuckers hebbens tandaard al 4 draadjes waardoor ze gesplitst zijn, bijvoorbeeld alle seymour duncan pickups. Dus die zijn allemaal bruikbaar als enkelspoel. HEt geluid van zon gesplitste humbucvker komt niet helemaal overeen met een echte single coil maar het zit er wel in de buurt, dus als je het echte single coil geluid wilt meot je een single coil kopen. Ook zijn sommige humbuckers beter "splitsbaar" dan andere, dwz dat sommigen gesplitst beter klinken dan andere.

edit: om ze te splitsen heb je wel een extra schakelaar nodig om te schakelen tussen het gesplitste en niet gesplitste geluid.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-04-20 15:15 ]</font>

Wilson
20 april 2003, 15:29
Stag Mag™
see | hear | specs | dimensions
SH-3 -- A versatile humbucker with the edgy brightness of a single coil pickup and the option of the humbucker's full-toned warmth. Staggered rod magnets contribute to the unique sound. When split and used in single coil mode, the sound is characteristic of a vintage Strat ®. Available in black, zebra (cream &amp; black), reverse zebra and white as well as the following colors at no extra charge -- red, red &amp; black, pink, green, light blue, dark blue &amp; yellow.
Four conductor cable


dit staat op de website van seymour duncan, dit betekent dus gewoon niets anders dat ze als je ze split ze ook goed klinken? en dus niet dat je ze ook zo al kan splitten zonder aanpassingen? Zo ja, hoe duur is het splitsbaar maken dan wel ongeveer? inclusief aanpassingen aan gitaar zoals tone pots en dergelijke

Negative K3 fan
20 april 2003, 15:36
dat van die stag mag betekent dat ze als ze gesplitst zijn geschakeld een single coil geluid geven, de catch hiervan is dat je humbucker geluid minder is.

Wilson
20 april 2003, 16:02
en wat vinden jullie van een dimarzio humbucker from hell? er staat op die website dat die een geluid geeft dat heel erg lijkt op een single coil, maar dan zonder hum. iemand ervaring met zon ding?

Wilson
21 april 2003, 00:25
niemand ervaring met zon hum from hell??

renier
29 april 2003, 11:12
ik zou je er niet te veel van voorstellen. mijn ervaring met splitable buckers is dat het the worst of both worlds is: het gebrek aan power van de single coil met het scherpe, soms gevoelloze van de humbucker..
je moet je eens gaan bedenken wat je nu precies wil bereiken met een single coil; voor welk geluid heb je het nodig?

als je een veelzijdige gitaar wil hebben, vraag ik me uberhaupt af waarom je een les paul gekocht hebt. niks ten nadele van die dingen, maar veelzijdig kun je ze nu niet bepaald noemen. het blijft toch een LP geluid zeg maar.

maar goed, ik zou nu gewoon twee echte goeie humbuckers kopen. je gitaar is van kop tot brug gemaakt voor humbuckers, ga dan niet het concept om zeep helpen door SC geluidjes proberen na te bootsen..

mijn keuze zou zijn: dimarzio super distortion bij de brug en Duncan JB of dimarzio air zone of air norton bij de neck.

ieme
29 april 2003, 11:20
coil splitters op humbuckers wordt meestal een geluid dat lijkt op een gitaarspel door een telefoon

ieme
29 april 2003, 11:22
wat je wel kan doen is serieparralel schakelen dat je de + en - zeg maar omdraaid dat je niet zoals een normale humbucker de spoeltjes tegendraads hebt maar ook als 1 spoel kan schakelen wat dus wel mooi klinkt, ja beetje vaag uitgelegd maar goed wat ik bedoel is het PRS principe, reverse polarity

Ibanez RuleZ
29 april 2003, 19:44
ibanez heeft dat ook vaak bij 2 HB gitaren, dat ze parrallel geschakeld kunnen worden. Overstuurd klnkt het nergens naar, maar clean gaat best wel.

Als je een veelzijdige gitaar had willen hebben, dan had je iets van een ibanez moeten kopen (rg550 ofzo).

Harrald

Wilson
29 april 2003, 23:39
ok bedankt voor de adviezen, hums splitsen is dus geen goed idee, zo erg is het trouwens niet, ben aan het sparen voor een strat. Maar nu ander vraagje. Ik wil dus wel 2 nieuwe pickups in mn epi, want die er nu in zitten ben ik niet tevreden mee. Ik ben op zoek naar pickups met een mooie warme clean, en die ook goed klinken met wat lichte overdrive/distortion. Ik hoef er geen rectifier geluiden uit te kunnen halen. Ik zat zelf te denken aan een 500t in brug en een 498r/t in neck, of een p90 in de neck. Ik he echter ook goede verhalen over PAF Pro van dimarzio gehoord. Wat raden jullie aan?

Negative K3 fan
30 april 2003, 00:01
die 500t is al behoorlijk hot voor een warme clean+lichte overdrive. Een p90 in de nek zal het wel goed doen daarvoor, maar er zijn ook nog verschillende p90s.

Wilson
1 mei 2003, 11:18
ja klopt dat 500t beetje veel output heeft, maar ik speel toch nooit clean met bridge pickup, dat klinkt zo neuzig. Maar voor een lekker scheur is het wel fijn, een beetje meer output, en af en toe speel ik wel eens dingen met veel gain. De neck pickup die er nu in zit vind ik clean nog iets te bassig en zwaar, een iets lichtere toon zou ik wel fijn vinden, vandaar de keuze voor een p90.